søppel Skrevet 21. august 2004 Del Skrevet 21. august 2004 (endret) Svarer bare med koden, regner med at det er nok: /* Demonstrates the variables and constants. */ #include <stdio.h> using namespace std; /* Define the constant to convert from pounds to grams. */ #define GRAMS_PER_POUND 454 /* Declare the needed variables. */ float weight_in_pounds, weight_in_grams; int main(void) { /* Input data from user */ printf("Enter your weight in pounds: "); scanf("%f", &weight_in_pounds); /* Preform conversions */ weight_in_grams = weight_in_pounds * GRAMS_PER_POUND; /* Display results on the screen */ printf("\nYour weight in kilograms is %f.\n", weight_in_grams / 1000); return 0; } Nå er det C++ som er "greia mi" egentlig; der er i hvertfall "main()" gammelt, mens "int main(int argc, char** argv)" er gyldig. Edit: Kunne kanskje noen prøve å forklare de uthevne delene ved "int main(void)"? De er vanlige deler i en hver funksjonsdeklarasjon; "return_type funksjonsnavn(parametertype1, parametertype2, ...)" Hvis du ikke har hatt om funksjoner ennå kommer du til det etterhvert. (main er en funksjon, akkurat som de funksjoner du kan lage selv). Endret 21. august 2004 av søppel Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 int main(void): main returneret et heltall, og tar ingen argumenter. (int) main(): (main() blir automatisk satt til å returnere et heltall.) main() tar et ubegrenset, ukjent antall argumenter. De fleste kompilere gjør vel dog automatisk at funksjon() ikke tar noen argumenter? mener også at dette egenlig er implentert i dagens standard C. Lenke til kommentar
saboi Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 (endret) hva surrer du med nå? int main(void) int main() er det samme. begge returnerer en int og ingen av dem tar noen argumenter. (int) main() er en syntax error. hvis du vil at en funksjon skal ta et ukjent antall argumenter bruker du ellipsis ... int f(int bla, ...); Endret 10. september 2004 av saboi Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 10. september 2004 Del Skrevet 10. september 2004 Dette er C. den aldeles korrekte måten å si "int main()" på i C er int main(void). (int) har jeg skrevet fordi de fleste kompilere vel sier at "hei, han spesifiserte main() uten noen type, han vil sikkert ha main() til å returnere et heltall." Iallefall var det slik tidligere at hvis man brukte int funksjon(){ /* --- */ } og brukte funksjonen slik: funksjon(a) klaget ikke kompileren, men man fikk skumple segfaults ved kjøring. hvis man derimot spesifiserte int funksjon(void) ville kompileren klage på at funksjon() ikke tar noen argumenter. Lenke til kommentar
GenericName Skrevet 11. september 2004 Del Skrevet 11. september 2004 Finnes det Norske C++ bøker som er bra for nybegynnere Lenke til kommentar
lodott Skrevet 18. september 2004 Del Skrevet 18. september 2004 (endret) www.studia.no Jeg fant ikke boken jeg lette etter...men vet at studia har den på skolen min hvertfall. Husker bare ikke hva den het... Endret 18. september 2004 av lodott Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) Heisann! Jeg sitter og prøver å lage et lite program her som skal kunne kjøre linux og windows kommandoer på min maskin. Dette går ganske greit men jeg får noen error. Jeg klarer ikke å konvertere fra std::string til const char*. Jeg har prøvd: static_cast<const char*>;(s) (hvor s er av typen std::string), men uten hell. Jeg har også prøvd den C-ish. Jeg bruker Windows XP Home og bruker MinGW kompilatoren. Jeg kompilerer og linker slik: g++ MyStarter.cpp MyStarterDef.cpp -o MyStarter.exe Paster hele koden for sikkerhetskjyld: MyStarter.cpp MyStarterDef.cpp MyStarterDef.hpp. g++ MyStarter.cpp MyStarterDef.cpp -o MyStarter.exe MyStarterDef.cpp: In function `void read(std::istream&)': MyStarterDef.cpp:32: error: invalid initialization of non-const reference of type 'std::string&' from a temporary of type 'std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >' MyStarterDef.hpp:8: error: in passing argument 1 of `void execute(std::string&)' MyStarterDef.cpp:37: error: cannot convert `s' from type `std::string' to type `const char*' MyStarterDef.cpp:38: error: cannot convert `s2' from type `std::string' to type `const char*' MyStarterDef.cpp:46:23: warning: unknown escape sequence '\m' MyStarterDef.cpp:46:23: warning: unknown escape sequence '\m' MyStarterDef.cpp: In function `void execute(std::string&)': MyStarterDef.cpp:46: error: invalid static_cast from type `std::basic_string<char, std::char_traits<char>, std::allocator<char> >' to type `const char*' Edit: Skrve sleip. Edit: Glemte feilmelding Endret 10. oktober 2004 av zirener Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 For å konvertere std::string til char * må du vel bruke std::string::c_str(). Lenke til kommentar
søppel Skrevet 10. oktober 2004 Del Skrevet 10. oktober 2004 (endret) zirener: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=267846 "Umulige tekststrenger" snakker litt om ting rundt dette. Endret 10. oktober 2004 av søppel Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 Klarte å få programmet til å kjøre v.h.a c_str(), takk . Men, søkte litt på nettet for å finne en måte å konvertere .ps-fila som søppel refererer til, til Windows. Noen som vet noe om dette? Lenke til kommentar
søppel Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 http://scm.cpp.no/cgi-bin/viewcvs.cgi/*che...er.pdf?rev=HEAD Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 11. oktober 2004 Del Skrevet 11. oktober 2004 (endret) Takk Edit: Fin guide forresten! Leste den nå. Endret 12. oktober 2004 av zirener Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 21. oktober 2004 Del Skrevet 21. oktober 2004 (endret) Heisan! Jeg har sittet her og laget et lite program. En "forenkling" av net send/msg kommandoen. Selve poenget er egentlig bare å sende meldinger via LAN, så det er ingen stor oppgave. Men, jeg får visse problemer. Sitter på en Windows XP og bruker mingw kompilatoren. (Har overlastet en del operatorer bare for at jeg skal ha muligheten til å gjøre litt mer enn det jeg egentlig trenger i programmet) LØST! Kildekode: NetSend.cpp NetSendDef.cpp NetSendDef.hpp Kompilasjon og error: $ g++ NetSend3.cpp NetSendDef3.cpp -o NetSend3.exe NetSend3.cpp: In function `int main()': NetSend3.cpp:11: error: aggregate `MsgString send' has incomplete type and cannot be defined PS: Nedslakting av koden mottas med takk . Endret 22. november 2004 av zirener Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 26. oktober 2004 Del Skrevet 26. oktober 2004 Er det ingen som har noen forslag?? Lenke til kommentar
genstian Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 jeg er ny på c++ windows programmering hvordan lager jeg et typed dataset? Lenke til kommentar
iobas Skrevet 28. oktober 2004 Del Skrevet 28. oktober 2004 hva er et typed dataset? Lenke til kommentar
andesam Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 Skriver inn følgende kodesnutt i Dev-C++ (4.9.8.0): #include <iostream> using namespace std; int main() { int tall1; int tall2; int sum; cout << "Skriv to heltall med mellomrom mellom: "; cin >> tall1 >> tall2; sum = tall1 + tall2; cout << "summen blir: " << sum << endl; return 0; } Men programmet bare lukker seg når jeg skriver to tall... Hva er galt? Lenke til kommentar
Klette Skrevet 21. november 2004 Del Skrevet 21. november 2004 søk.... kjør en cin.get() e.l. før return 0 Lenke til kommentar
andesam Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 takker for svar. testa det, men da kom det bare opp error i kompileringen... Noen som kan skrive opp hvordan jeg burde skrive slutten? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 22. november 2004 Del Skrevet 22. november 2004 (endret) #include <iostream> using namespace std; int main() { int tall1; int tall2; int sum; cout << "Skriv to heltall med mellomrom mellom: "; cin >> tall1 >> tall2; sum = tall1 + tall2; cout << "summen blir: " << sum << endl; cin.ignore(); cin.get(); //Du kan include <cstdlib> og bruke system("pause"); return 0; //istden for 'cin.ignore();', og 'cin.get();'. } Dette skal vel funke... Edit: La til det med system... Endret 22. november 2004 av zirener Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå