GeirGrusom Skrevet 6. desember 2010 Del Skrevet 6. desember 2010 Flere måter. Du kan bruke resource-filer, eller du kan lage dem manuelt. Begge deler er dog vanskelig i forhold til å bruke et annet bibliotek så du slipper å jobbe med Win32 direkte. Eksempler er GTK, Qt og det MS spesifikke MFC. Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 7. desember 2010 Del Skrevet 7. desember 2010 Flere måter. Du kan bruke resource-filer, eller du kan lage dem manuelt. Begge deler er dog vanskelig i forhold til å bruke et annet bibliotek så du slipper å jobbe med Win32 direkte. Eksempler er GTK, Qt og det MS spesifikke MFC. Er C++ et enkelt språk å programmere med i et GUI når du får taket på det? Eller vil du anbefale andre språk til GUI programmering? Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 Kan du C++ godt er det ikke noe i veien for å bruke det. Jeg ville dog sagt at på generelt grunnlag ville ihvertfall jeg løst problemet i et annet språk så langt det er mulig, men det kan også være fordi jeg har vesentlig mer erfaring i andre programmeringsspråk enn C++. Lenke til kommentar
OldMan Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 C++ som språk er veldig godt egnet til GUI programmering, de aller aller fleste programmer du får kjøpt til en PC er utviklet i C++. "Problemet" til C++ er at det tar lenger tid før en fersk utvikler "får taket på det" og er produktiv kontra endel andre språk/verktøy. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 8. desember 2010 Del Skrevet 8. desember 2010 C++ som språk er veldig godt egnet til GUI programmering, de aller aller fleste programmer du får kjøpt til en PC er utviklet i C++. "Problemet" til C++ er at det tar lenger tid før en fersk utvikler "får taket på det" og er produktiv kontra endel andre språk/verktøy. Hvorfor er C++ godt egnet til GUI programmering egentlig? Lenke til kommentar
Bleenda Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 #include <iostream> using namespace std; int main () { int b,c; b = 5; cout << "Verdien 5 er lagret i databasen, din oppgave er og legge til en verdi slik at summen blir 10 \n"; cin >> c; if (c+b=10) cout << "Riktig, den totale summen blir" << c << "\n"; else cout << "Feil, summen blir ikke 10 \n "; //Terminate the program system("pause"); return 0; } Jeg går utifra feilen ligger i if (her_en_plass) men hvorfor går ikke dette? Synes det haddde vert veldig praktisk jeg, og en alternativ metode vil være? :O Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 9. desember 2010 Del Skrevet 9. desember 2010 if ((c+=b)==10) cout << "Riktig, den totale summen blir" << c << "\n"; Lenke til kommentar
Thomas. Skrevet 22. desember 2010 Del Skrevet 22. desember 2010 Er det vanlig/lettest og programmere UI med Qt? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Er det dumt å bruke æøå i variabler? Eksempelvis int trådlengde = 10; Lenke til kommentar
zotbar1234 Skrevet 19. januar 2011 Del Skrevet 19. januar 2011 Er det dumt å bruke æøå i variabler? Eksempelvis int trådlengde = 10; Ja, det er dumt, fordi at industrien snakker engelsk. Med mindre det finnes særdeles gode bedriftslogiske grunner til å bruke andre navn, skal man holde seg til engelsk. Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Er det dumt å bruke æøå i variabler? Eksempelvis int trådlengde = 10; Wtf? En tråd har da vitterlig ikke en lengde? Eller er det en variabel for en timeout på en tråd? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Hva bruker man i Linux for å gi en kommando til terminalen, slik som "clear"? I windows er det system("cls"). Og hvordan får man Sleep() i Linux? Fant ut at man måtte bruke liten bokstav. Endret 20. januar 2011 av Gavekort Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123897 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 (endret) Er det dumt å bruke æøå i variabler? Eksempelvis int trådlengde = 10; Wtf? En tråd har da vitterlig ikke en lengde? Eller er det en variabel for en timeout på en tråd? Jeg satt i mer enn et halvt minutt for å prøve å finne på et variabelnavn som inneholdt å, lol Ser nå i ettertid at det ikke var helt lurt. Dersom man skal deklarere en variabel, bør man da bruke tilnærmelser av bokstavene æøå (a i stedet for å, osv) for å ikke skape krøll i koden? Man kan jo selvsagt navngi alle på engelsk, men jeg er egentlig bare nysgjerrig. Eks: double prisMaltid = 44.50; double mva = prisMaltid * 0.0675; double tips = (prisMaltid + mva) * 0.15; double totalpris = prisMaltid + mva + tips; Her har jeg skrevet prisMaltid i stedet for prisMåltid. Vil det forårsake problemer å bruke æøå i stedet? Endret 20. januar 2011 av Slettet+987123897 Lenke til kommentar
ze5400 Skrevet 20. januar 2011 Del Skrevet 20. januar 2011 Jeg må si at selve tanken på å skrive variabelnavn og kommentarer på noe annet enn engelsk er direkte kvalmende for meg. But if it compiles, ship it ... Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 Noen som har en guide på hvordan man får programmet sitt til å akseptere parametere fra kommandolinjen? Er det bare if-tester nedover på hvorvidt flagget er med eller er det noen konvensjoner/triks jeg bør vite om? Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 1. februar 2011 Del Skrevet 1. februar 2011 i C og C++ kan man motta argumenter på denne måten: int main(int argc, char *argv[]) { // ... } argc er et tall på hvor mange argumenter som ble gitt. Selv uten argumenter er dette minimum 1, siden første argument er navnet på programmet som ble kalt fra kommandolinja (er nok implementasjonsavhengig, men virker til å være sånn på alt av det jeg har testet i hvertfall.) argv peker på en liste av strenger, som da er argumentene. E.g. // C99 eksempel #include <stdio.h> int main(int argc, char *argv[]) { for (int i = 0; i < argc; i++) puts(argv[i]); } printer ut alle argumenter. Å parse kommandolinje-argument gjøres gjerne ved å iterere over alle argumenter, og sette noen flagg som senere brukes i programmet. For å hjelpe til finnes bl.a. getopt_long(), som du finner i GCC/MinGW sin libc. C/libc i seg selv har ikke noe standard for å behandle argumenter, utenom å gi deg tilgang til argv og argc. 1 Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 2. februar 2011 Del Skrevet 2. februar 2011 Hm, da skal jeg pusle med det. For denne gangen sjekket jeg rett og slett første argumentet mot hvilke deler av main som skulle kjøres. Takk for hjelpen. Lenke til kommentar
iCrap Skrevet 9. februar 2011 Del Skrevet 9. februar 2011 (endret) fant det ut Endret 9. februar 2011 av iCrap Lenke til kommentar
haarod Skrevet 11. februar 2011 Del Skrevet 11. februar 2011 (endret) Har litt problemer med å få dette til å kjøre. Jeg fikk det til i stad, men uten at jeg var helt sikker på hva jeg gjorde (så jeg angret litt) og får det ikke til å kjøre. Jeg vet bare at det er veldig lite som skal endres på: //main.cpp #include <iostream> using namespace std; #include "oppg1b.hpp" int main () { const int length=5; int phoneNumbers[length] = {1, 2, 3, 4, 5}; printArray(length, phoneNumbers); return 0; } Får her "undefined reference to printArray" som er forståelig da oppg1b.cpp ikke vil kompilere. //oppg1b.hpp void printArray(int length, int myArray[]); //oppg1b.cpp #include <iostream> using namespace std; #include "oppg1b.hpp" void printArray(int length, int myArray[]){ for (int i=0; i<length; i++){ cout << myArray[i] << endl; } } Her får jeg "undefined reference to main". EDIT: Får det til å kjøre når jeg samlet filene i et prosjekt, men jeg fikk det til å kjøre som separate filer i stad (som lå i samme mappe). Endret 11. februar 2011 av haarod Lenke til kommentar
TheMaister Skrevet 12. februar 2011 Del Skrevet 12. februar 2011 Du må linke filene sammen. Hvis du bruker et IDE bør dette gjøres automatisk for deg, men med GCC ville det ha sett noe sånt ut i hvertfall: g++ -c -o main.o main.cpp # Kompiler main g++ -c -o oppg1b.o oppg1b.cpp # Kompiler oppg1b g++ -o main main.o oppg1b.o # Link begge objektfilene sammen til kjørbar fil 'main'. Alternativt kan du gjøre det slik g++ -o main main.cpp oppg1b.cpp # Gjør alt ovenfor med én kommando. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå