Giddion Skrevet 6. november 2008 Del Skrevet 6. november 2008 <snip>Er usikker på hvordan jeg skal skrive programmet slik at navnene (navn og personnummer) kommer opp på skjermen Takker, jeg liker bedre hjelpe deg med basis i noe du har skrevet istede for å slenge ut noe jeg har mekka. Ved bruk av streams som du bruker kan du bruke >> operatoren til å lese fra filen og siden du allerede har structen kan du bruke den. Du kan også bruke read funksjonen, men da må du vite hva du driver med. For å lese en Persontype kan du bruke dette. Persontype Test; Innfil >> Test.Navn >> Test.Personnr; For å finne ut når du er over slutten på filen bruker du eof.eof samme med en while loop hadde nok fiksa biffen. Jeg la med en link til ifstream dokumentasjonen som jeg tror du trenger (se på eof og fail) ifstream Reference Det er noen feil i koden, men de tror jeg du finner ut av. Er det en skole oppgave? Bare spør hvis det er noe mer du lurer på. Lykke til Lenke til kommentar
©®@ŽҰ €дt Skrevet 7. november 2008 Del Skrevet 7. november 2008 (endret) Hei! Jeg er ganske ny innen C++ og sånn type scripting Det er en ting jeg har letet lenge etter, men aldri har fått svar på. Hvordan endrer man selve formen på vinduet(rammen)? Sånn som foreksempel Winamp, msn live messenger og steam gjør. Om dette ikke har noe med C++ og gjøre må jeg beklage dette Endret 7. november 2008 av ©®@ŽҰ €дt Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Dette er nok ikke direkte knyttet til C++ nei, men heller hva slags GUI bibliotek du bruker. Hvilket er det? Er nok større sjanse for at du får noe vettugt svar hvis du skriver det. Lenke til kommentar
©®@ŽҰ €дt Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Dette er nok ikke direkte knyttet til C++ nei, men heller hva slags GUI bibliotek du bruker. Hvilket er det? Er nok større sjanse for at du får noe vettugt svar hvis du skriver det. Har ikke hørt om et GUI bibliotek før... Jeg er på det nivået hvor jeg bruker visual studio, mens jeg ser på tutorials Jeg så en som hadde egen ramme på programmet og da lurte jeg på hvordan man gjør det. Lenke til kommentar
NevroMance Skrevet 8. november 2008 Del Skrevet 8. november 2008 Kan du gi en lenge til tutorialen hvor du lager vinduer? Lenke til kommentar
Raring Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hvordan går jeg fram for å finne muse-koordinatene til musa når den ikke rører på seg? Har nå dette, men det funker bare når musen beveger på seg. if (event.type == SDL_MOUSEMOTION) { int x = event.motion.x; int y = event.motion.y; //Masse kode her } Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 21. november 2008 Del Skrevet 21. november 2008 Hvordan går jeg fram for å finne muse-koordinatene til musa når den ikke rører på seg?<snip> Du kan bruke SDL_GetMouseState Lenke til kommentar
Black_and_Scholes Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hei. Kan noen fortelle meg hvordan man bruker et C++-program til noe nyttig? Jeg veldig ny på C++, og ikke så rutinert på programmering generelt heller, men hvordan kan jeg f.eks. bruke et program ting jeg har utenfor kommandolinja, f.eks. tall som ligger i Excel? Trenger ikke noe ekstremt utfyllende svar, men fint om noen kunne fortalt meg litt om hvordan det foregår. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Hei. Kan noen fortelle meg hvordan man bruker et C++-program til noe nyttig? Jeg veldig ny på C++, og ikke så rutinert på programmering generelt heller, men hvordan kan jeg f.eks. bruke et program ting jeg har utenfor kommandolinja, f.eks. tall som ligger i Excel? Trenger ikke noe ekstremt utfyllende svar, men fint om noen kunne fortalt meg litt om hvordan det foregår. Det finnes flere måter å lese excel filer på, men jeg ville brukt en COM (se wikipedia) interface til å gjøre jobben. Ved å bruke COM så bruker man kode som MS har laget til å gjøre parsingen av filer og slik, mens man selv får en relativt enkel interface å jobbe mot. COM er noe programmererene frivillig bruker tid på så det er ikke noe alle programmer har. Når det er sagt så er ikke COM ting man burde jobbe med når man er veldig ny i C++. Link med noe kode How to automate Excel from C++ without using MFC or #import Bare spør hvis det er noe mer du lurer på og lykke til. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. november 2008 Del Skrevet 22. november 2008 Jeg ville kanskje også påstått at språk som C# er mer egnet til den jobben en C++. Lenke til kommentar
24355trfgdfgdf Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 OK! Hvorfor tar programmet mitt så mye plass? Nesten 1MB og det er bare Hei verden den skriver ut... lager jeg noe tilsvarende i C# tar det jo bare noen få kb... Hva er årsaken? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Mitt "Hei Verden!"-program i C++ tar 12 kb. Ingen erfaring med C#. For å kjøre et program i C# trenger du vel .NET i tillegg (på maskina), så det tar vel "mer" plass en bare programmet. Lenke til kommentar
24355trfgdfgdf Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Dev C++ sin feil da..? Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hva vil en "hei verden"-kode si for deg? Lenke til kommentar
24355trfgdfgdf Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 inlcude iostream og namespace std.. også bare cout << "hei verden"; også... return 0.. Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Hvis jeg linker statisk med runtime lib., debug build og windows manifest tar min 535k ... hvordan du får 1MB vet jeg ikke. Åssen kompilator bruker du? Du kan ikke sammenligne med C# siden det ikke kompileres til binærkode, men til cil. Hvor stort programmet er trenger ikke ha noe med hastigheten å gjøre. Mye av størrelsen har med at du må ha med mye basic kode i starten, men ettersom du programmerer mer vil ikke koden øke i så stor grad. Det at programmet er så lite gjør også programmet uegnet til sammenligning Lenke til kommentar
Mortis747 Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Jeg lurer på om noen kanskje kan hjelpe meg med en feilmelding jeg får i C++ 2008 Express Edition, når jeg prøver og "bygge" prosjektet kommer det en feilmelding opp: This project is out of date Denne meldingen kommer uansett hva og når jeg prøver, har søkt Google men har ikke funnet noe som har hjulpet Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 6. desember 2008 Del Skrevet 6. desember 2008 Det betyr bare at programmer ikke er kompilert tl nyeste versjon. Du kan klikke "Do not show this again" eller noe slikt for at den skal forsvinne. Lenke til kommentar
Black_and_Scholes Skrevet 13. desember 2008 Del Skrevet 13. desember 2008 Har laget et program, som gir "sum: 1", når dokumentet inneholder syv ett-tall. Hvis noen lurer på hvorfor jeg bruker arrays, er det fordi jeg skal bruke det til noe nyttig senere. Noen som forstår hva som er feil? #include <iostream> #include <fstream> #include <cstdlib> using namespace std; main() { ifstream data; data.open("C:\\Documents and Settings\\Administrator.BFKMAL\\Mine dokumenter\\test2.txt"); int sum = 0; int x = 0; int array[200]; data >> array[x]; for (x = 0; ! data.eof(); x++) { sum = sum + array[x]; data >> array[x]; } cout << "Sum: " << sum; return 0; } Lenke til kommentar
Kagee Skrevet 14. desember 2008 Del Skrevet 14. desember 2008 Jeg anbefaler deg å lære deg å bruke en debugger, f.eks GDB, så er det enkelt å finne slike feil, om du ikke ser dem med en gang. 1. data >> array[x]; 2. for (x = 0; ! data.eof(); x++) { 3. sum = sum + array[x]; 4. data >> array[x]; } Følgende skjer: 1: Putt data inn i array[0] 2: x = 0 3: sum = sum + array[0] 4: Putt data inn i array[0] // x er fortsatt null, data havner i array[0], ikke array[1] 2: x = 1 3: sum = sum + array[1] // ops, vi har kun lagt data inn i array[0], array[1] er udefindert. osv.... Bruk heller en while-løkke og øk x på denne måten while (!data.eof()) { ..... data >> array[++x]; } Du sier du får 1 som sum? Rart, hele arrayet skulle jo vært udefinert, ikke nullstilt? Jeg får «Sum: <random tall>» som svar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå