Gå til innhold

Bone's Offisielle C++ hjelpetråd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er det noen forskjell på:

string* adress og string *adress ?

9624562[/snapback]

 

Nope, ingen forskjell mellom dem. Dog er det vel vanligst med string *adress, da man da lettere ser at det er en peker...

9625018[/snapback]

 

Jeg foretrekker "string* address" nettopp fordi alt til venstre sier noe om typen. Den eneste grunnen jeg ser for å sette stjerna på høyre side er:

 

char* a, b; 
// vs
char *c, *d;

Lenke til kommentar
Er det noen forskjell på:

string* adress og string *adress ?

9624562[/snapback]

 

Nope, ingen forskjell mellom dem. Dog er det vel vanligst med string *adress, da man da lettere ser at det er en peker...

9625018[/snapback]

 

Jeg foretrekker "string* address" nettopp fordi alt til venstre sier noe om typen. Den eneste grunnen jeg ser for å sette stjerna på høyre side er:

 

char* a, b; 
// vs
char *c, *d;

9626189[/snapback]

 

Der tar du nok feil. I den øverste linja der vil du definere en char-peker og en char-variabel -- ikke to char-pekere.

Endret av Jaffe
Lenke til kommentar

Jeg foretrekker "string* address" nettopp fordi alt til venstre sier noe om typen. Den eneste grunnen jeg ser for å sette stjerna på høyre side er:

 

char* a, b; 
// vs
char *c, *d;

9626189[/snapback]

 

Der tar du nok feil. I den øverste linja der vil du definere en char-peker og en char-variabel -- ikke to char-pekere.

9628767[/snapback]

Som er nettopp grunnen til å bruke stjernen på høyre side. Da slipper du fillefeil som lett kan oppstå hvis du setter den på venstre side...

 

Men programmeringsverden er jo ikke enige om en standard på dette...

En kjapp titt i forskjellige programmeringsbøker (OpenGL Redbook, Div O'Reilly og D. M. Ritchie's lille bok) viser at de alle bruker char *a, mens B. Stroustrup bruker char* a i sin bok...

Lenke til kommentar

Hva med en pointer til en string array?

Kan jeg bare skrive string *ptrStringArray, eller blir det string *ptrStringArray[] ?

Altså det er en pointer til en string array, ikke en peker til en array med stringpekere. :p

 

Jeg skal liksom loade inn x-antall linjer med crap fra en fil, dette skal inn i en array.

Da blir spørsmålet, hvordan reserverer jeg nok plass til alt i arrayen, må jeg sjekke størrelsen på filen også bruke malloc og sizeof for å reservere nok minne?

Endret av Frysning
Lenke til kommentar
char* a, b; 
// vs
char *c, *d;

9626189[/snapback]

Der tar du nok feil. I den øverste linja der vil du definere en char-peker og en char-variabel -- ikke to char-pekere.

9628767[/snapback]

 

Nei, jeg bare understreker at akkurat slike feil er lett å gjøre.

Endret av Dj_Offset
Lenke til kommentar
Hva med en pointer til en string array?

Kan jeg bare skrive string *ptrStringArray, eller blir det string *ptrStringArray[] ?

Altså det er en pointer til en string array, ikke en peker til en array med stringpekere. :p

 

Ja, det skulle funke, eller: char** stringArray;

Men, uansett; vær forsiktig med hvordan du sletter alt etterpå.

 

Jeg skal liksom loade inn x-antall linjer med crap fra en fil, dette skal inn i en array.

Da blir spørsmålet, hvordan reserverer jeg nok plass til alt i arrayen, må jeg sjekke størrelsen på filen også bruke malloc og sizeof for å reservere nok minne?

9633090[/snapback]

 

Skriver du C eller C++?

Vel uansett, må du vite hvor stor filen er, og du må sannsynligvis ha kunnskap om lengden på hver enkelt linje.

 

I C++ ville du nok heller brukt en std::vector<std::string> løsning hvor både arrayet og linjene kan gro dynamisk.

Lenke til kommentar

Har nettopp starta med C++, men får store problemer allerede i det å finne en kompilator hjemme til winxp... Søker etter en der jeg bare kan kompilere og kjøre fra cmd..

 

Har også kompilator på skolen, men der får jeg det ikke til å funke.. hehe.. eller dvs jeg får kompilert men ikke kjørt programmet mitt..

 

skriver i terminalen:

 

"gcc -o helloworld helloworld.c"

deretter

"helloworld"

men får bare:

"helloworld: command not found"

 

 

veeldig frustrerende, og jeg aner ikke hva jeg gjør feil. Har store ambisjoner i c og kan ikke vente med å starte, men når jeg ikke får kjørt helloworld engang går det hele litt i dass ;) Setter stor pris på litt input..

 

min helloworld:

 

#include <stdio.h>

 

int main(int argc, char **argv)

{

printf("Hello world\n");

return 0;

}

Lenke til kommentar

Har du sjekket PATH-instillingene dine? I Windows så ligger . i PATH i de aller fleste tilfeller, men det er jo mulig at det har skjedd noe krøll. Det skal heller ikke være nødvendig å spesifisere .exe når man angir navnet til programmet, da GCC gjør dette automatisk. (GCC skal ihvertfall gjøre det.. :p)

Endret av staalezh
Lenke til kommentar
Har du sjekket PATH-instillingene dine? I Windows så ligger . i PATH i de aller fleste tilfeller, men det er jo mulig at det har skjedd noe krøll. Det skal heller ikke være nødvendig å spesifisere .exe når man angir navnet til programmet, da GCC gjør dette automatisk. (GCC skal ihvertfall gjøre det.. :p)

 

Fant ut at man etter å ha kompilert må presisere hvor den ligger med ./ før navnet på den kjørbare fila dvs

 

"gcc -o helloworld helloworld.c"

deretter

"./helloworld"

 

:)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Nå er dere C++ guruer sikkert lei av dette spørsmålet her, så det går greit om dere ikke utdyper, men bare poster til en eksisterende (god) tråd eller hjelper meg litt i gang.

 

Uansett, here it goes:

1. Hvilket kompilator?

2. Hvilket program bør jeg skrive i?

3. Hvilke gode ressurser finnes det på nettet, spesielt innrettet mot nybegynnere? Vet jeg kan søke, men som helt fersk er det ikke lett å skille det gode fra det dårlige.

4. Noen andre generelle tips til nybegynneren?

 

Fra før av kan jeg (X)HTML, CSS, PHP og MySQL, BASIC (casio-kalkulatorer) og QBASIC til gamle DOS-maskinen (omtrent likt det til kalkisen min). Jeg har også programmert litt Liberty BASIC. Vel, føler jeg kan basic BASIC om dere skjønner. :)

 

Og hvordan jobber man opp mot databaser? Funker det lignende som i PHP, eller kan jeg på en måte få databasen "innebygd" i programmet jeg skriver.

 

Jeg trenger også egentlig en bok, men her har jeg funnet mange gode tips på forumet allerede. (:

 

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...