Gjest Slettet+142 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Noen som vet om en fin guide for HTTP/FTP tilkobling i C++? Kunne tenkt med å prøve å laste opp en fil ved hjelp av C++.. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Noen som vet om en fin guide for HTTP/FTP tilkobling i C++?Kunne tenkt med å prøve å laste opp en fil ved hjelp av C++.. 9177953[/snapback] Om du kan bruke sockets så er det vel bare snakk om å bruke FTP-protokollen til å kommunisere med serveren. Det finnes kanskje også biblioteker som gjøre det samme. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Kan nok ikke bruke sockets. Eneste jeg har bak meg i C++ er Accelerated C++-boken Lenke til kommentar
Peter Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Sockets er ikke så vanskelige, det er dog dessverre noen små forskjeller mellom hvordan man bruker dem på windows og andre OS, med mindre man bruker et bibliotek som abstraherer bort disse forskjellene. beej's guide to networking eller npoe sånt er glimrende for læring rundt dette. Jeg lagde en irc-bot mens jeg leste den boken du akkurat har lest. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Mener sockets-kode er ganske lik med Winsock og unix-sockets, det er noen små forskjeller, men den går mest på å starte winsock eller noe sånt? (Skyt meg om jeg bommer, er lenge siden jeg har programmert sockets på windows) Uansett, jeg har ihvertfall portet et program jeg skrev for windows en gang i tiden (en liten webserver, mest for å lære meg sockets) fra windows til linux uten å måtte forandre mye kode. Lenke til kommentar
Peter Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Mener sockets-kode er ganske lik med Winsock og unix-sockets, det er noen små forskjeller, men den går mest på å starte winsock eller noe sånt? (Skyt meg om jeg bommer, er lenge siden jeg har programmert sockets på windows) Uansett, jeg har ihvertfall portet et program jeg skrev for windows en gang i tiden (en liten webserver, mest for å lære meg sockets) fra windows til linux uten å måtte forandre mye kode. 9182303[/snapback] Stemmer, du må blandt annet kalle WSAStartup() eller noe sånt, og importere winsock2.h (eller noe lignende) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Jeg lagde en irc-bot mens jeg leste den boken du akkurat har lest. 9181762[/snapback] Da hadde du kjennskap til C++ eller C ifra før sant? Jeg tviler iallefall på at jeg kan lage en irc-bot, for da hadde jeg gjort det allerede -- Skjønner jeg noe hvis jeg leser dette, eller er det andre tutorials jeg kan lese? Endret 31. juli 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Det er ikke kjennskap til C/C++ som er det viktigste, egentlig. Kan man det grunnleggende, som man gjerne plukker opp mye av ved hjelp av en sånn bok, så blir man etterhvert i stand til å ta ibruk nye funksjoner, biblioteker osv.. Har laget en IRC-bot i C selv, og også en IRC-klient i Java, forskjellen her var ikke så stor, og gikk ikke så mye på programmeringsspråket, men hvordan IRC-protokollen er bygget opp. Så om du vil få til en HTTP/FTP-tilkobling, så er det HTTP og FTP-protokollene du må ha kjennskap til. Google litt etter sockets i C/C++, og du vil helt sikkert finne masse kode du kan bruke. En fin øvelse for å få på plass hvordan sockets fungerer, er å lage et lite program som f.eks henter en webside. Det er veldig enkelt, og når du har fått til det, har du gjort det grunnleggende, og har noe å bygge videre på. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 Nazgul, lærar ein om slike ting i den boka, då? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 31. juli 2007 Del Skrevet 31. juli 2007 (endret) Det er ikke kjennskap til C/C++ som er det viktigste, egentlig. Kan man det grunnleggende, som man gjerne plukker opp mye av ved hjelp av en sånn bok, så blir man etterhvert i stand til å ta ibruk nye funksjoner, biblioteker osv.. Har laget en IRC-bot i C selv, og også en IRC-klient i Java, forskjellen her var ikke så stor, og gikk ikke så mye på programmeringsspråket, men hvordan IRC-protokollen er bygget opp. Så om du vil få til en HTTP/FTP-tilkobling, så er det HTTP og FTP-protokollene du må ha kjennskap til. Google litt etter sockets i C/C++, og du vil helt sikkert finne masse kode du kan bruke. En fin øvelse for å få på plass hvordan sockets fungerer, er å lage et lite program som f.eks henter en webside. Det er veldig enkelt, og når du har fått til det, har du gjort det grunnleggende, og har noe å bygge videre på. 9183662[/snapback] Bold: Huffda. Jeg bladde veldig mange sider igår. Men da lette jeg mest etter tutorials og guider. Else: Grunnleggende var det jeg fant ut at jeg skulle lære, da jeg kjøpte den boken Etter det, tenker jeg å lære meg Windows API. Med mindre dere anbefaler at jeg kan lese noe anent først? Nazgul, lærar ein om slike ting i den boka, då? 9183674[/snapback] Det kan jeg svare deg på. Nei. Det står iaf ikke noe om hvordan - Men igjen; Skjønner jeg noe hvis jeg leser dette, eller er det andre tutorials jeg kan lese? Endret 31. juli 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Peter Skrevet 1. august 2007 Del Skrevet 1. august 2007 Nazgul, lærar ein om slike ting i den boka, då? 9183674[/snapback] Niks, men jeg hadde kjennskap til IRC-protokollen da jeg hadde laget en IRC-bot i PHP tidligere. Som sagt, så er Beej's guide til networking veldig bra til generell kunnskap om sockets. Jeg hadde/har en veldig stor interesse for C++, så jeg har laget en del småprogrammer hele veien basert på bruk av STL. Eneste som egentlig ble nytt var da sockets, noe som jeg brukte guiden og google til å hjelpe meg med. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Nazgul, da du leste Beej's.. Programmerte du på Windows eller UNIX da? (Sliter med fork() ) Endret 11. august 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Nazgul, da du leste Beej's.. Programmerte du på Windows eller UNIX da? (Sliter med fork() ) 9254491[/snapback] Om du bruker windows, les her: http://www.beej.us/guide/bgnet/output/html...ro.html#windows Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Nazgul, da du leste Beej's.. Programmerte du på Windows eller UNIX da? (Sliter med fork() ) 9254491[/snapback] windows, og fork finnes ikke på windows. Du må bruke CreateThread eller CreateProcess (dersom du trenger det, noe som ikke er sikkert) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Joa, Jaffe. - Leste der Men jeg kom til en av eksempelkodene, hvor fork() var i. Jeg vet jo ikke noe særlig om den og de tilhørende funksjonene heller. Er det slik at jeg bør ta meg tid til å lese om CreateProcess/CreateThread, eller er ikke det et så viktig emne? Lenke til kommentar
Peter Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Joa, Jaffe. - Leste der Men jeg kom til en av eksempelkodene, hvor fork() var i. Jeg vet jo ikke noe særlig om den og de tilhørende funksjonene heller. Er det slik at jeg bør ta meg tid til å lese om CreateProcess/CreateThread, eller er ikke det et så viktig emne? 9256214[/snapback] Ikke viktig i første omgang. Hvis du har problemer med et punkt, kan du spørre her. Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Joa, Jaffe. - Leste der Men jeg kom til en av eksempelkodene, hvor fork() var i. Jeg vet jo ikke noe særlig om den og de tilhørende funksjonene heller. Er det slik at jeg bør ta meg tid til å lese om CreateProcess/CreateThread, eller er ikke det et så viktig emne? 9256214[/snapback] Det står jo der at fork ikke fungerer i Windows, siden man bruker CreateProcess eller CreateThread der for å opprette nye underprosesser/tråder. Tråding er ikke viktig før du får bruk for å håndtere flere ting samtidig (f.eks. flere tilkoblinger, eller input fra tastaturet og mottak av data om du lager en chatteklient.) Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Jepp. Det står det. Men jeg lurte nå på om jeg virkelig burde lese om det med en gang uansett. Greit å kunne prioritere hva man skal lære først osv vel? Men nå har jeg lest Del 6.4 1 gang og gått over det 2 ganger til. Det underkapittelet dro meg jammen langt ned i sumpen. Jeg skjønte ikke poenget der. Eneste jeg så var en haug funksjoner som ikke sa meg noe som helst... "74"(hex) er ikke 84(dec) sant? Endret 11. august 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Jaffe Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 Jepp. Det står det.Men jeg lurte nå på om jeg virkelig burde lese om det med en gang uansett. Greit å kunne prioritere hva man skal lære først osv vel? Men nå har jeg lest Del 6.4 1 gang og gått over det 2 ganger til. Det underkapittelet dro meg jammen langt ned i sumpen. Jeg skjønte ikke poenget der. Eneste jeg så var en haug funksjoner som ikke sa meg noe som helst... 9257209[/snapback] Det kapittelet tar for seg hvordan tall kan sendes og mottas på en universal måte, altså at det serveren sendes blir mottatt og tolket på samme måten av klienten. Hvis du vil sende tallene som tekst, eller ikke har planer om å støtte at maskiner som tolker tall på en annen måte, tror jeg egentlig ikke det kapittelet er så viktig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+142 Skrevet 11. august 2007 Del Skrevet 11. august 2007 (endret) Hmm. Så de funksjonene han har lagt ved er nyttig å ta vare på altså..(?) "74"(hex) er ikke 84(dec) sant? Endret 11. august 2007 av Slettet+142 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå