Peter Skrevet 21. mars 2006 Del Skrevet 21. mars 2006 (endret) Fordi void main() ikke er lov i C++ lenger, iflg. standarden til C++ Kodene du har postet hittil er jo en salig blanding av begge, men det spørs vel litt hva Dev-C++ er still inn på. EDIT: void main er visst ikke tillatt i det hele tatt, hverken i C eller C++ (se post under) Endret 22. mars 2006 av Nazgul Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 void main() er ikke tillatt i ANSI/ISO C, og selv om noen kompilatorer tillater void main(), så er det ikke anbefalt. Du kan lese litt mer om det her og her, eller bruk google... Lenke til kommentar
dayslepr Skrevet 22. mars 2006 Del Skrevet 22. mars 2006 (endret) det er fordi du forsøker å kompilere programmet som C++: lars@ibmr52:~/programming/c++$ cat a.cpp void main() { } lars@ibmr52:~/programming/c++$ g++ a.cpp -o a a.cpp:1: error: ‘::main’ must return ‘int’ lars@ibmr52:~/programming/c++$ gcc a.cpp -o a a.cpp:1: error: ‘::main’ must return ‘int’ lars@ibmr52:~/programming/c++$ mv a.cpp a.c lars@ibmr52:~/programming/c++$ gcc a.c -o a a.c: In function ‘main’: a.c:2: warning: return type of ‘main’ is not ‘int’ lars@ibmr52:~/programming/c++$./a lars@ibmr52:~/programming/c++$ GCC (og G++) er kompileren MinGW og dermed Dev-C++ bruker. Du greier sikkert å gjette deg til at GCC automatisk switcher til `C++-modus' i visse sammenhenger og tilfeller; selv om den mer eksplisitte "wrapperen" G++ eksisterer. edit: som du ser gir den kun en warning på slutten, og den har da produsert en eksekverbar fil `a' Endret 22. mars 2006 av dayslepr Lenke til kommentar
detoour Skrevet 1. april 2006 Del Skrevet 1. april 2006 Sry vist dette er svart på, men kunne ikke finne noe da jeg søkte. Sitter med Accelerated C++ og er kommet dit hvor man skal trykke end-of-file etter man er ferdig med å skrive inn alle hjemmelekse karakterene. Slik jeg har forstått det så er end-of-file det samme som Ctrl+z, men når jeg prøver dette så får jeg bare opp ^Z. Og programmet detter ut når jeg trykker Enter. Hvordan får jeg det til å fungere? Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Proev med Ctrl + d, som er EOF/EOT (End Of Text) i Unicode... Lenke til kommentar
detoour Skrevet 2. april 2006 Del Skrevet 2. april 2006 Funket ikke det heller. Bruker Dev-C++ vist det skal ha noe å si. Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 3. april 2006 Del Skrevet 3. april 2006 I windows fungerer det med å bruke Ctrl + z. #include <stdio.h> int main (void) { char c; printf("Test."); a: c = getchar(); if (c != EOF) goto a; printf("Dette fungerer fint med Ctrl + Z for meg"); getchar(); return 0; } Lenke til kommentar
gamma48 Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Er det nokon bra random funksjoner som er mulig å bruke. For eksempel la oss si at programmet skal kaste ein terning (med 6 sider så klart), og skal skrive resultatet på skjermen... Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 29. april 2006 Del Skrevet 29. april 2006 Du har jo ihvertfall funksjonen rand() i cstdlib. srand(time(0)); int rand_num = rand()%6+1; Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 Jeg har problemer med å kompilere dette programmet(win32 commandline): VS.NET 2005 #include "stdafx.h" #include "iostream" int square(int i) { return i*i; } float square(float f) { return f*f; } double square (double d) { return d*d; } int main() { int i = 2; float f = 3.0; double d = 4.0; i = square(i); f = square(f); d = square(d); return 0; } Jeg får opp en boks som sier at MSVCR80D.dll manger/finner den ikke. Hva har jeg gjort gale nå da? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 25. mai 2006 Del Skrevet 25. mai 2006 (endret) 1. Ikke bruk " når include-filene ligger i includepath'en 2. Den kompilerer fint: zirener@thinkpad ~/programming/tests/test $ g++ -ansi main.cpp -o main zirener@thinkpad ~/programming/tests/test $ 3. Du mangler en dll-fil. ** Edit: Endret 25. mai 2006 av zirener Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Holder på kompilere/linke en kode jeg fant på nettet, men det feiler. Så så jeg i readme, hvor det står: MAKE SURE THAT WS2_32.LIB AND NETAPI32.LIB ARE LINKED! Hmmm hvordan gjør jeg det? Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Det kommer ann på IDEet ditt. Finn noe alà linker options, og legg til de biblotekene. RTFM Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Det kommer ann på IDEet ditt. Finn noe alà linker options, og legg til de biblotekene. RTFM 6194676[/snapback] Jeg bruker VS.NET 2005. Lenke til kommentar
Dead_Rabbit Skrevet 28. mai 2006 Del Skrevet 28. mai 2006 Jeg har ikke VS .NET 2005, så der kan jeg ikke hjelpe deg. Men hvor gikk det så galt med 'RTFM'? Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Legg til disse linjene et sted. Jeg er ikke helt sikker på om det har noe med saken hvor du legger linjenen. Det ser ut til å funke uansett. #pragma comment(lib, "WS2_32.LIB") #pragma comment(lib, "NETAPI32.LIB ") eller du kan gå på prosjekt egenskaper->Linker->Input->Additional dependencies. Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 29. mai 2006 Del Skrevet 29. mai 2006 Takk skal du ha, det funker helt perfect nå. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 27. juli 2006 Del Skrevet 27. juli 2006 (endret) Tengte jeg skulle kjøpe meg en bok om C++ jeg.. Er helt nybegynner, så trenger en bok som går helt ned på det grunnleggende, helst med tutorials og sånt. Har dere noen tips? edit: kom over bøkene Programmering i C++ og Programmering i C#. Er de gode bøker å starte med? Endret 27. juli 2006 av Hrisebro Lenke til kommentar
lnostdal Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 nei, kjøp engelske bøker les i stickytrådene på forumet, og søk i formumet - det er totalt unødvendig å poste flere spm. ang. bøker her C# er forresten et annet språk enn C og C++, og det er et eget forum for C# Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 28. juli 2006 Del Skrevet 28. juli 2006 nei, kjøp engelske bøker les i stickytrådene på forumet, og søk i formumet - det er totalt unødvendig å poste flere spm. ang. bøker her C# er forresten et annet språk enn C og C++, og det er et eget forum for C# 6572603[/snapback] Fant ut det Får lese mer på forumet da.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå