Gå til innhold

Overgang bachelor revisjon til MRR

Eved

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går nå bachelor i revisjon på 3. året. Har gode karakterer og er forøvrig ung, hadde kun 1 friår før jeg startet på høyskolen. Har hatt flere ulike jobber og verv, dog ikke direkte relevant til studiet.

Har nå i høst vært i intervju hos 3 av de 4 store revisjonsselskapene. Har fått veldig gode tilbakemeldinger på alle 3 intervjuene, men de har kommet med samme konklusjon hver gang. De sier jeg er for ung og at jeg hadde vært aktuell dersom jeg hadde hatt en master og/eller eventuelt mer relevant erfaring. 

Derfor vurderer jeg nå sterkt en master på BI og lurer på om noen her inne har vært igjennom en slik overgang fra bachelor til master innenfor økonomifag med lite relevant erfaring i forkant. De jeg ble intervjuet av anbefalte arbeidserfaring før man tok master, men hvordan skal man få denne arbeidserfaringen når man må ha master for å få jobb??

Uansett, hvordan opplevde du overgangen fra bachelor til master? Forskjell på faglig nivå? Er engelsken tøff? 

Takker for svar  :)

Endret av Eved
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får ikke svart på ditt spørsmål, men jeg vurderer en master i MRR selv. Kan jeg spørre hvordan intervjuene hos de store revisjonsselskapene var? Var det klassisk intervju, eller var det caseløsning, foredrag og full pakke?

Likt ved alle 3 er at du ved førstegangsintervju blir intervjuet en manager/senior manager og en partner.

Intervju formen vil jeg si er klassisk intervju med vanlige spørsmål. Måten intervjuet går for seg og hvordan dem stiller spørsmål er forsåvidt veldig likt. Kommer litt an på hva som blir fokuset i intervjuet. Noen fokuserer på faglige spørsmål, mens andre på motivasjon og læringsvilje. Eksempel på fag relatert spørsmål som jeg fikk: "hva gjør du hvis en kunde truer med å si deg opp som revisor dersom du foretar en absolutt nødvendig nedskrivning". Eksempel på læringsvilje kan være om hvordan dine excel ferdigheter er og hvordan du går frem hvis du står fast ved formelbruk.

Ved annengangsintervju som jeg var på hos 1 av dem så var jeg hos en HR konsulent som stilte ikke fag-relaterte spørsmål, kun om det personlige for å finne ut om ens personlighet kunne passe inn i firmaet. Synes dette var en mer krevende interjvutype enn med manager og partner. 

Lenke til kommentar

Jobber selv for en av de fire store, og kan si at det faktisk ansettes folk med bachelor, men at det er sjeldent. Da må du utmerke deg på en eller annen måte. Når du først har master er det ikke et krav ved ansettelse at du også må ha relevant erfaring, men er i stor grad en fordel (de færreste har riktignok dette). Derimot bør du enten ha veldig gode karakterer eller skille deg ut, da det er stor konkurranse selv om det ansettes mange.

Lenke til kommentar

Får ikke svart på ditt spørsmål, men jeg vurderer en master i MRR selv. Kan jeg spørre hvordan intervjuene hos de store revisjonsselskapene var? Var det klassisk intervju, eller var det caseløsning, foredrag og full pakke?

Likt ved alle 3 er at du ved førstegangsintervju blir intervjuet en manager/senior manager og en partner.

Intervju formen vil jeg si er klassisk intervju med vanlige spørsmål. Måten intervjuet går for seg og hvordan dem stiller spørsmål er forsåvidt veldig likt. Kommer litt an på hva som blir fokuset i intervjuet. Noen fokuserer på faglige spørsmål, mens andre på motivasjon og læringsvilje. Eksempel på fag relatert spørsmål som jeg fikk: "hva gjør du hvis en kunde truer med å si deg opp som revisor dersom du foretar en absolutt nødvendig nedskrivning". Eksempel på læringsvilje kan være om hvordan dine excel ferdigheter er og hvordan du går frem hvis du står fast ved formelbruk.

Ved annengangsintervju som jeg var på hos 1 av dem så var jeg hos en HR konsulent som stilte ikke fag-relaterte spørsmål, kun om det personlige for å finne ut om ens personlighet kunne passe inn i firmaet. Synes dette var en mer krevende interjvutype enn med manager og partner. 

Takk for svar, veldig intressant å høre om. Spent på hvordan disse intervjurundene vil gå når den tid kommer. Jeg skal dog begynne på en master selv, da jeg føler det blir nærmest umulig å få jobb med kun en bachelor.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...