Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

SRS-Airbag

PanserJohan

Anbefalte innlegg

Hei! Tenkte å spørre her inne.

Har fått meg en rød varseltrekant i dashbordet på Volvo C30`n min. Den sier "SRS-AIRBAG; Service snarast". Tok da med bilen på et lokalt checkpunkt verksted som tok en diagnosetest av bilen, uten å komme med noen svar til meg, annet enn at jeg måtte ta den med på merkeverksted.

Har snakket med noen kamerater som er litt bilkyndige, og de mener det ikke er noe å bry seg om. De sier at jeg bare skal koble fra bateriet i et par minutter, så skal det fixe seg.
Meg derimot, er ikke komfortabel med denne røde trekanten.

Noen som har vært borti dette før? Er det bare en føler e.l.?

post-150204-0-92075800-1450860337_thumb.jpg

Endret av PanserJohan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å koble fra batteriet noen minutter kan være verdt et forsøk, men feilen vil trolig komme tilbake på et senere tidspunkt.

Det kan være en føler, det kan være motstanden i airbagen, og det kan være en rekke andre ting.

Her må du ha en god diagnose, trolig må denne tas på merkeverksted eller hos andre som har originalt diagnoseapparat.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Ved samme feil på min gamle -99 Astra kunne merkeverkstedet lese ut masse info fra bilen for SRS, og det viste seg at motstanden i ledningsnettet til venstre sideairbag var litt for høy. Jeg fjernet alt for å få tilgang til airbagen, og tok av og pusset alle kontakter/overganger. Etter dette var alt ok, og lampen ble resatt av merkeverkstedet. Regner med at en 9 år nyere Volvo har samme muligheter, men det er kanskje ikke alle verksteder som er like hjelpsomme 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Som vanlig: Random rep av slike feil blir fort dyrt. Få lest av feilkoder før du starter, så vet du hvor du skal begynne.

Lenke til kommentar

En liten ting som kanskje er verdt å understreke er at airbag-moduler vanligvis skiller seg litt fra alle andre moduler i form av at retting av feilen ofte ikke tar vekk feil-varselet. Så om feilen feks er noe vanlig og enkelt, som dårlig kontakt i koblinger under seter, må man som zanta nevner i eksempelet over likevel slette feilkoden med diagnoseapparat etter reparasjonen. Så ikke bare famler man i blinde for å finne feilen uten diagnose-app, man vet ikke om den er rettet heller.

Lenke til kommentar

Uff,det var leit å høre.Vanligvis når man tror det er en bagatell så er det det motsatte.Skjedde samme med meg nå i sommer da bilen begynte å lekke kjølevæske,jeg trodde det var bare en rør,men neida,hele radiatoren måtte byttes for den nette sum på 9000kr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...