mrala Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Har en splitter ny leilighet på 43 kvadratmeter med sentralvarme&varmtvann. Jeg overtok den fra utbygger i mars, og siden den gang har det gått nesten 4000 kWh. Jeg har den minste leiligheten i hele bygget, men også den leiligheten med høyest forbruk dersom jeg sammenligner med de andre målerene. Lyspærene er av LED og skrus av når jeg ikke er hjemme. Varmekablene står på 26 grader og alle hvitevarer er nye. Er dette et normalt forbruk for en så liten leilighet? Endret 23. desember 2015 av mrala Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 4000 kwh på 9 mnd kan stemme det. Ofte varmtvann som står for hovedandelen av den... Lenke til kommentar
Shi Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Varmekabler bruker mye strøm. 26 grader er varmt. 6 Lenke til kommentar
xibriz Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Synes faktisk at det høres lite ut. Når jeg bodde i en leilighet som var dobbelt så stor brukte vi rundt 1000-1500kWh pr mnd. 1 Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Jeg bruker mellom 600-800/mnd. Flyttet inn i juli (bygget i 2001). Her er det varmekabler på bad, liten varmtvannstank samt 3 panelovner som trekker strøm pluss normalt forbruk som tv, matlaging etc.. 54kvm. Forbruket ditt ser slett ikke ille ut. Men du kan jo alltids sjekke om du kan få billigere strøm av andre leverandører. Endret 23. desember 2015 av Thor. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Snylter på denne tråden jeg Er dette normalt forbruk?: Enebolig fra 1988158 m2 P-romKjeller + 1. etg.2 voksne og 1 barn Har brukt mellom 20.000 og 21.000 kWh/år de siste 3 årene, opplevde faktisk at det gikk ned etter at vi installerte varmepumpe. Lenke til kommentar
mrala Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Jeg bruker mellom 600-800/mnd. Flyttet inn i juli (bygget i 2001). Her er det varmekabler på bad, liten varmtvannstank samt 3 panelovner som trekker strøm pluss normalt forbruk som tv, matlaging etc.. 54kvm. Forbruket ditt ser slett ikke ille ut. Men du kan jo alltids sjekke om du kan få billigere strøm av andre leverandører. Jeg har ingen varmtvarmstank, jeg har ingen ovner (sentralvarme er inkludert i felleskostnadene). 4000 kHw er basert på tv, kjøleskap, varmeovn, lyspærer, støvsuger, varmemaskin og oppvaskmaskin. Endret 23. desember 2015 av mrala Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Siden Mars er det gått 9 måneder, eller ca 6500 timer. Dvs du har et gjennomsnitt forbruk på 615 Watt. Det høres helt normalt ut. 20000 kWh i året på enebolig er også ganske normalt. Lenke til kommentar
PerAndre123 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Snylter på denne tråden jeg Er dette normalt forbruk?: Enebolig fra 1988 158 m2 P-rom Kjeller + 1. etg. 2 voksne og 1 barn Har brukt mellom 20.000 og 21.000 kWh/år de siste 3 årene, opplevde faktisk at det gikk ned etter at vi installerte varmepumpe. "opplevde faktisk at det gikk ned etter at vi installerte varmepumpe" = Faktisk? Er ikke redusert strømforbruk en av grunnene man faktisk installerer varmepumpe? 4 Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Gjennom et sommerhalvår hvor pumpa står og kjøler lufta i huset regnet jeg med at strømkostnadene ville gå vesentlig opp, spesielt med tanke på at oppvarming vinterstid til dels var ved vedfyring. Nå har vi bare et par panelovner på soverommene våre, og fyrer aldri med ved lenger. Pumpa holder temperaturen på 22 grader. Selgeren sa til og med at mange feilaktig tror de skal kutte strømkostnadene ved å investere i varmepumpe. Det man først og fremst investerer i er komfort. Nå kommer vi hjem til svalt hus på sommeren, da vi før hadde oppimot 30 grader i stua. Vinterstid slipper vi å sprengfyre for å få det levelig. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Har en splitter ny leilighet på 43 kvadratmeter med sentralvarme&varmtvann. Jeg overtok den fra utbygger i mars, og siden den gang har det gått nesten 4000 kWh. Jeg har den minste leiligheten i hele bygget, men også den leiligheten med høyest forbruk dersom jeg sammenligner med de andre målerene. Lyspærene er av LED og skrus av når jeg ikke er hjemme. Varmekablene står på 26 grader og alle hvitevarer er nye. Er dette et normalt forbruk for en så liten leilighet? Det er kanskje liiitt i overkant. Hvor mange bor i leiligheten? Jeg bor med en samboer i en leilighet på 67. Varmtvann og oppvarming er i husleia, varmekabler kun på bad, kombinert vask- og tørkemaskin går noen ganger i uka. Inkl mars (men eksl. desember siden jeg ikke har lest av) har vi brukt 3300kW/t. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Glem LED-pratet. Det som koster er oppvarming av vann (i ditt tilfelle i oppvaskmaskinen og vaskemaskinen) og oppvarming av leiligheten (varmekabler og indirekte via tv, PC, LED etc). Et gjennomsnittsforbruk på 0,6 kW eller, rundt 125 kWh/m2/år er veldig bra. Det er godt innenfor energikravene (TEK10) på nye leiligheter. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Snylter på denne tråden jeg Er dette normalt forbruk?: Enebolig fra 1988 158 m2 P-rom Kjeller + 1. etg. 2 voksne og 1 barn Har brukt mellom 20.000 og 21.000 kWh/år de siste 3 årene, opplevde faktisk at det gikk ned etter at vi installerte varmepumpe. Høres helt normalt ut. Jeg har noe større bolig og flere beboere i min enebolig fra samme tida, men her er forbruket vesentlig høyere. Det gikk som ned 20% ved installasjon av varmepumpe. Jeg hadde regnet med 30% reduksjon, men det ser ut som jeg trenger en pumpe til for å komme i mål med 30%. Lenke til kommentar
LtdEdFred Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Glem LED-pratet. Det som koster er oppvarming av vann (i ditt tilfelle i oppvaskmaskinen og vaskemaskinen) og oppvarming av leiligheten (varmekabler og indirekte via tv, PC, LED etc). Et gjennomsnittsforbruk på 0,6 kW eller, rundt 125 kWh/m2/år er veldig bra. Det er godt innenfor energikravene (TEK10) på nye leiligheter. Nja. Ville ikke glemt LED helt. Det er jo litt begrensa hvor mange downlight man får inn i en leilighet på 43m^2, men det er jo en betydelig forskjell i forbruk på en tradisjonell og LED-pære. Selv har jeg 27 downlights på 8W. Det er ikke sjelden at folk har 50W halogen (nå har jo halogen en liten "fordel" på vinteren da de hjelper til med oppvarming, men ser bort fra dette her). I mitt tilfelle med forutsetning om at lyset står på i ca 7t hver dag (8 av downlightene er riktignok på badet og står på en del mindre, men til gjengjeld står de i stua og kjøkkenet på mer i helgene så som et overslag tror jeg at det ikke er så gærent). LED-downlight vil i dette eksempelt bruke ca. 552kW per år. 50W halogen vil bruke 3450kW per år. Nå påstår jeg ikke at det er lys som er hovedbelastningen på folks strømregning, men det kan jammen bidra greit. Spesielt om man har halogen og ikke er så flink til å skru av lyset etter seg. Lenke til kommentar
stigfjel Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg bor i en leilighet på 51 kvm (P-rom), 56 kvm BRA. Strømforbruket mitt ligger på ca 250 kWh pr mnd, noe som med nettleie utgjør ca 250 kr/mnd. Det er med varmekabler, som regel står de på hakk 2. Av vane skrur jeg av alle lys i rom hvor jeg ikke oppholder meg. Oppvarmingsform er fjernvarme. Forbruket lå på rundt 3500 kWh i løpet av hele fjor. Men jeg husker fra da jeg bodde i en leilighet med elektrisk oppvarming at strømforbruket var MYE høyere. Lenke til kommentar
mrala Skrevet 27. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 27. desember 2015 Jeg bor i en leilighet på 51 kvm (P-rom), 56 kvm BRA. Strømforbruket mitt ligger på ca 250 kWh pr mnd, noe som med nettleie utgjør ca 250 kr/mnd. Det er med varmekabler, som regel står de på hakk 2. Av vane skrur jeg av alle lys i rom hvor jeg ikke oppholder meg. Oppvarmingsform er fjernvarme. Forbruket lå på rundt 3500 kWh i løpet av hele fjor. Men jeg husker fra da jeg bodde i en leilighet med elektrisk oppvarming at strømforbruket var MYE høyere. Akkurat! Jeg kan ikke forstå hvorfor du bruker så utrolig mye mindre enn meg, til tross for at jeg bor helt alene på færre kvadrat. Lenke til kommentar
abraxa Skrevet 29. desember 2015 Del Skrevet 29. desember 2015 Har en splitter ny leilighet på 43 kvadratmeter med sentralvarme&varmtvann. Jeg overtok den fra utbygger i mars, og siden den gang har det gått nesten 4000 kWh. Jeg har den minste leiligheten i hele bygget, men også den leiligheten med høyest forbruk dersom jeg sammenligner med de andre målerene. Lyspærene er av LED og skrus av når jeg ikke er hjemme. Varmekablene står på 26 grader og alle hvitevarer er nye. Er dette et normalt forbruk for en så liten leilighet? Hvis det er korrekt som du skriver at varme og tappevann er vannbåren og inkludert i felleskostnader, så er dette et skyhøyt forbruk. Antar at du med varmekabler refererer til varme i gulv på bad, som sikkert er elektrisk? 26 C er ikke høyt hvis vi snakker bad, heller tvert om. Er det flere soner med elektrisk varme i leiligheten? Mini-ventilasjonsanlegg som er montert i din leilighet (f.eks. Villavent SAVE)? Jeg bodde i en eldre blokkleilighet på 50 m2 med et tilsvarende oppsett (vannb. oppvarming, el-kabler bad) og hadde maks 4.000 kWh i årlig forbruk. Neste bolig var et rekkehus på 120 m2 (riktignok midt i rekka), husstand på 3 stk brukte 10.000 kWh/år inkludert varme og tappevann. Jeg vil anbefale at du gjør en aktiv kontroll av forbruket ditt. Hvis du skal reise bort en helg eller en natt så slår du av ALT du kan, napper ut alle kontakter, osv. Så leser du av måler før du drar og selvfølgelig når du kommer hjem. Regn om dette til effekt ved å gange med 1000 og dele på antall timer du har vært borte, hvis dette overstiger et par hundre watt så bør du nok gå mer grundig til verks. Det er absolutt en mulighet for at måleren viser feil, dette er vanligere enn man skulle tro. Men start med å gjøre noen vurderinger av forbruket ditt over kortere perioder. Forøvrig så er min erfaring at for leiligheter så utgjør tappevannsforbruket typisk 30-50 % av totalt varmeforbruk. Og varmeforbruket er kanskje 60 % av det totale energiforbruket. Men dette er ikke relevant for din problemstilling. Lenke til kommentar
Hyd Skrevet 31. desember 2015 Del Skrevet 31. desember 2015 (endret) Snylter på denne tråden jeg Er dette normalt forbruk?: Enebolig fra 1988 158 m2 P-rom Kjeller + 1. etg. 2 voksne og 1 barn Har brukt mellom 20.000 og 21.000 kWh/år de siste 3 årene, opplevde faktisk at det gikk ned etter at vi installerte varmepumpe. Vet ikke hvor du bor i landet. Vi bor på sørlandet. Enebolig fra 1983 på 211 bruksareal, 191p-rom. ca 80m2 er påbygg med ny standard fra 2012. Har brukt 14350 kWh siste året. Vi har ny varmepumpe. Brent ca 1,5 kubikk ved på samme året. 2 voksne, 1 barn. Sparer ikke på noe, har det varmt og godt. Brukte varmepumpa litt som aircondition på sommeren også. Vanskelig å sammenligne, men ser ut som vi bruker noe mindre. De før oss hadde 2 barn og ingen varmpeumpe, de brukte ca 10000 kWh mer enn oss i året. Endret 31. desember 2015 av Hyd Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå