Gå til innhold

Ny skjerm - anbefalinger?


comadore

Anbefalte innlegg

Skal gå til innkjøp av ny skjerm. Og lurer på om dere som har litt erfaring kan komme med forslag?

 

Pris: maks 4000kr

Størrelse: 24 og opp. Gjerne en 27, minst 24. 27 da det blir nok en del serie titting.

Bruk: Gaming(WoW, CS, bf3/bf4, Rome, FM16) og generell serie/film titting. Går nok mest i serie/film og WoW/bf3/strategi spill. Så trenger nødvendigvis ikke det mest profesjonelle utstyret.

 

Har for øvrig kun geforce gtx 660ti, og en relativt gammel pc(3år gammel). Så usikker på hvor mye den kan levere.

 

Noen som har tips?

 

Har sett på:

ASUS VG248QE: 144hz, 24", 1920x1080

http://www.prisjakt.no/product.php?p=1520860

 

Benq XL2411z

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2442876

Endret av comadore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elkjøp er for tiden 700Kr billigere enn normalt (og nærmeste konkurrent) på denne. Da får du G-Sync, som er Nvidias måte å gi adaptive sync på. G-Sync er absolutt verdt å få med seg. Det blir nesten som en oppgradering for skjermkortet i samme slengen. Men G-Sync fungerer kun med Nvidia skjermkort, så da låser du deg litt til det for fremtiden. Det er eneste negative for øyeblikket. G-Sync fjerner tearing, begrenser hakking og input-lag så lenge skjermen mottar fps innenfor sitt virkeområde. På denne skjermen er virkeområdet fra 30-40 fps og opp til 144fps. Jeg er litt usikker på laveste området. Skal du opp til 27" blir dette billigste med G-Sync.

Lenke til kommentar

Ok er det kun Nvidia G-sync som gjelder? eller fungerer dette med AMD freesync også?

 

Hvis man ser vekk fra spillhet(har klart meg fint hittil da jeg ikke er mer enn en casual spiller ved skytespill), det går stort sett i WoW/FM16/strategi spill.

 

Hva er det viktigste å tenke på ved WoW/fm16 og film/serier?

 

Hvis vi ser vekk ifra g-sync/freesync osv.

 

Vil en av disse duge til casual/normalt bruk?

 

24"
http://www.prisjakt.no/product.php?e=1520860

 

27"

http://www.prisjakt.no/product.php?e=1354029

Endret av comadore
Lenke til kommentar

Jeg anbefalte deg en G-Sync skjerm fordi du har Nvidia skjermkort. Hadde du hatt AMD skjermkort som støtter FreeSync skjerm, så hadde jeg anbefalt FreeSync skjerm.

 

Jeg spiller selv mye Civ5, og når jeg panorerer kartet så får jeg silkemyk bevegelse når jeg har over 120fps (Jeg bruker ikke G-Sync i Civ5 grunnet en bug i spillet). Men bikker jeg under 120fps, så begynner kartet å "lugge" i bevegelsen (noe jeg synes er veldig irriterende). Det er fordi da sender skjermkortet samme bildet 2 ganger etter hverandre. Skjermen har i praksis blitt en 60Hz skjerm. Det samme skjer når du spiller alle spill med V-sync skrudd på. Da slipper man "tearing" i bildet, men om man ikke klarer levere flere fps enn skjermen har Hz, så blir det lugging/hakking.

 

Fordelen med G-Sync/FreeSync er at uansett hvor mange fps du har (innenfor skjermens virkeområde) så er det også så mange Hz skjermen har. Sender skjermkortet 80fps et sekund så oppdaterer skjermen seg 80 ganger det sekundet. Klarer skjermkortet ditt 92fps sekundet etterpå, så oppdaterer skjermen seg 92 ganger det sekundet.

 

Til film og serier så finnes det en del forskjellig materiale. Film er for det meste 24fps (men en del nytt kommer i 48fps), mens serier i Europa er 50fps, og i USA er det 60fps. Noe animasjon spesielt fra Asia har mange forskjellige fps. Om ikke skjermen din har en oppdateringsfrekvens som er et multiplum av fps'en til video materialet du ser på, så vil du oppleve hakking i video også. Med mindre du har en videospiller som interpolerer bilder sømløst. Igjen, så vil G-Sync/FreeSync gjøre at du ikke trenger justere noe i menyen på skjermen avhengig av hva du ser på. Adaptive sync fjerner rett og slett hakkingen så lenge den er aktiv.

Lenke til kommentar

Jeg låner denne tråden før at det ikke skal bli flere like tråder

håper det er ok

 

Finnes det da ikke skjermer som støtter både freesynk og g-synk ?

 

Om jeg skulle velge meg en ny skjerm så er jeg faktisk i tvil da jeg ikke vet om jeg vil ha Nvida eller AMD skjermkort om en del år

I dag har jeg Radeon 5770 og det er vell heller tvilsomt at det støtter freesynk, selv med oppdatere driverere

 

Er det noen som vet hvilken prisklasse stasjonære / eksterne berørings skjermer ligger på ?

og hvilken størrelse de er er i ?

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

For øyeblikket finnes det ingen Free/G-Sync skjerm nei. Og sannsynligvis vil det aldri komme. Nvidia har i lisensavtalen på G-Sync satt klausul om at de skal være involvert i G-Sync skjermenes produksjon. Selv om de fikk det til teknisk ville de neppe akseptert hybrid skjermer med G-Sync og FreeSync logo på rammen på likt.

 

5770 er nok en del for gammel til å få særlig nytte av FreeSync ja. Men om jeg personlig skulle valgt i dag, så måtte det blitt FreeSync skjerm. Fordi Nvidia kan når som helst skru på støtte for FreeSync i sine drivere. Men AMD kan aldri støtte G-Sync. Og selv om du finner masse poster om hva som er best eller ikke, så er alltid AMD konkurransedyktig på ytelse i forhold til pris. Og FreeSync skjermene er billigere.

 

Det finnes ingen G-Sync eller FreeSync skjermer på markedet med touch. Men uten adaptive sync er der mange i forskjellige størrelser og oppløsninger.

Lenke til kommentar

Hvordan henger det sammen at Nvida kan støtte både freesynk og G-synk , mens AMD ikke kan støtte G-synk

 

Hvis NVida har en klasaul ( hvis jeg forstår deg riktig ) om at produsenten ikke får lov til legge inn støtte for begge systemene i samme skjerm så høres det lit som ut på kanten av de akseptable

 

Hvis flere skulle få lov til det så kunne Apple f.eks kreve at OSX kune skal brukes på pcer produser for Apple

( Apple har ikke noe slikt krav dag  )

 

Jeg tipper at før eller siden så vil markedet kreve skjermer som har støtte for begge

Lenke til kommentar

For å få støtte for høyere oppløsninger og oppdateringsfrekvenser enn 4K@60Hz, så trenger vi DisplayPort v1.3 som ikke er kommet enda. I denne nye DP standarden, er det lagt inn en optional feature som kalles adaptive sync.

 

Det er denne featuren som Nvidia tyvstartet med sin G-Sync teknologi, da de ikke ville vente på at DP1.3 skulle bli ferdig. Nvidia løste dette med å lage en egen scaler-chip til monitorer, eller en G-Sync modul som de kaller den. Hvilke funksjonaliteter den har, og nøyaktig hvordan den fungerer er det bare Nvidia som vet. Og derfor vil aldri AMD kunne støtte den.

 

Men ca. et år etter G-Sync skjermer kom på markedet var der kommet FreeSync skjermer. Disse er basert på utkastet til DP1.3 og bruker dermed adaptive sync funksjonaliteten som allerede ligger i scaler chip'en som skjermprodusenter står fritt til å velge leverandør av selv. Så det er ingen fordyrende ekstra hardware, eller lisenskostnader med å lage en FreeSync skjerm. Selve FreeSync standarden er også åpen, så alle skjermprodusenter står fritt til å lage akkurat hva slags skjerm de vil. AMD kan ikke komme til en skjermprodusent og nekte dem å lage billig skjermer med FreeSync slik Nvidia gjør med G-Sync. Med et par hederlige unntak er derfor G-Sync skjermene kanskje litt bedre kvalitet. Men siden FreeSync standarden er åpen kan Nvidia når som helst velge å støtte den med en driveroppdatering.

 

Grunnen til at de lar være er ganske enkelt at de har forpliktet seg til å ikke gjøre det overfor skjermprodusentene. Hvorfor skal produsentene kjøpe G-Sync moduler og betale lisens til Nvidia, om Nvidia skjermkort støtter den åpne FreeSync standarden? Da hadde jo alle produsentene kun lagd FreeSync skjermer siden det er billigere for dem.

 

Spørsmålet er hvor lenge Nvidia kan holde stand. Om G-Sync får et rykte for å være et "premium" produkt som er verdt det ekstra for eksempel. Så kan det være at G-Sync skjermer har en fremtid som et nisje produkt. Eller om AMD går konkurs, og Nvidia tviholder på denne fordyrende modulen sin. Det som ihvertfall er sikkert er at FreeSync eller en annen åpen standard er her for å bli. Intel har sagt at de vil støtte adaptive sync med sine grafikk produkter i fremtiden, og det blir garantert ikke G-Sync. Og allerede nå, er der flere FreeSync modeller til salgs enn G-Sync. FreeSync modellene kommer også først til markedet (på godt og vondt..).

Lenke til kommentar

Så hvis en skjermprodusent lager en modell med G-synk støtte og en annen med freesynk støtte så bryter han da avtalen med Nvida ?

( det kan jo være samme modell men ente frsynk støtte , eller g-synk støtte )

 

 

For mang minner dert veldig om det stuntet Tine prøvde seg på for en del år siden men i en litt annen kontekst

den gangen forsøkte tine å kjøpe opp alle hylleplass hos Rema

 

http://www.nrk.no/okonomi/tine-slipper-bot-pa-30-millioner-1.7686141

Lenke til kommentar

Neida, både Asus, Acer og AOC som jeg kommer på i farta har både G-Sync og FreeSync modeller. Samsung tror jeg har en gammel feide med Nvidia, så de kommer nok ikke til å lage G-Sync, men de har flere FreeSync modeller. Men noen hybrider ser vi nok som sagt ikke...

 

Det blir spennende å se fremover. Selv om Nvidia har 80% markedsandel på dedikerte skjermkort, så vil de aller fleste grafikkløsninger på markedet i lang tid fremover være integrerte løsninger som IGP i Intel CPU'er og AMD APU'er (Vel AMD har jo ikke noe volum på det, men samme prinsipp da.). I prinsippet kan alle fremtidige skjermer som ikke er G-Sync ha FreeSync kapabilitet for å støtte adaptive sync med fremtidige Intel CPU'er. Om mange nok da kjøper AMD skjermkort fordi de allerede har en FreeSync skjerm så vil ikke Nvidia ha noe annet valg enn å støtte FreeSync de også. Men forbrukere må "straffe" Nvidia med lommeboken før det skjer...

Lenke til kommentar

Forandrer litt behovet her:

Ny pc skjerm:

 

Pris maks 3000kr

Størrelse: 24-27.

Bruk: WoW/football Manager/eventuelt litt taktiske spille som Rome etc. Lite action/fps.

Også vil det bli brukt til litt serie/film, men også avlesning av grafer/word/dokumenter. Og da vil gjerne behovet være for at jeg kan åpne flere filer/vinduer samtidig og lese av. Hva behøver jeg da? Er flott om den kan vrides/høydejusteres osv.  Det blir nok mer en kontor skjerm enn gaming skjerm.

 

Har fortsatt kun gtx 660ti, og kan ikke se jeg oppgradere før om 1-2år :p

Endret av comadore
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...