Morgens Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Har trekketeknikkene utviklet seg de siste 20 årene? I begynnelsen av 20-årene fikk jeg innkallelse til sykehuset og tannlegen der for normal fjerning av visdomstennene. Alle 4 skulle tas, men etter 2 hadde jeg fått nok. 5 år senere ble den 3 tatt en lørdagskveld, det gikk mye bedre. Nå har jeg passert 40 og har en tann igjen, tannlegen nevner at jeg har den men det er ikke noe behov. Merker delvis ubehag og lurer derfor om teknikkene er forbedret? PS: Tør jeg å lese evt. svar da. Lenke til kommentar
Karl Skapeland Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg tror ikke trekketeknikkene har forandret seg nevneverdig. Jeg ville tatt tannen før ubehaget går over til kronisk betennelse. Da blir det straks veldig mer ubehagelig å trekke, enn om vevet hadde vært friskt. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg merket ingenting den ene gangen jeg fikk dratt ut visdom av hodet. Tannlegen "masserte" bedøvelse inn i tannkjøttet så jeg ikke skulle merke sprøyta så var det vel 2-3 sprøyter inn i tannkjøttet. Hørte litt knaking og vipps så var jeg litt dummere. Detta går bra, bare si ifra at du vil ha ekstra bedøvelse Lenke til kommentar
xRun Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg trakk mine antagelig innen samme 10-år som du tok de to første, og med svært annen opplevelse. Man får kanskje håpe teknikkene har blitt mer samkjørt hos de forskjellige tannlegene, rent bortsett fra utvikling i metoder over tid. Hadde forøvrig en god runde hos tannlegen sist vår, inkl. en rotfylling, og det var en helt annen opplevelse enn hva jeg fryktet på forhånd. Jeg har inntrykk av at hensynet til pasientens opplevelse av besøket er bedre i dag. Bedre "bedside manners". Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Har trekketeknikkene utviklet seg de siste 20 årene? Nei, ikke de siste 40. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg har vært borti begge tingene. Den ene visdomstanna var bare "svupp" så var den ute på under 5 minutter. Den andre var 45 minutters med jobbing og røsking og knekking. Jeg var bedøvd så det gjorde ikke vondt, men det kjentes ut som han prøvde å røske sjelen ut av kroppen min til tider, så hardt dro han. Tror også han knakk den opp i flere deler. Det er ikke noe jeg vil gjenoppleve. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-245639 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Tja.. Har tatt en lett og en jævel. Begge gikk i bunn og grunnen helt fint. Det somer forbedret er røntgenbildene. Det betyr at tannlegen har betydelig bedre innsikt i hva slags arbeid som må til for å få tanna ut. Bedøvelsen er hetl super, og jeg fikk resept på noe greier som gjorde at jeg levde lykkelig smertefir i en uke. Når smertene faktisk gav seg aner jeg ikke, men etter den uken var det ikke vondt lenger. Nå skal det sies at jeg fikk en tannlege som kun jobber med slike ting, og som kostet litt mer en den offentlige tannlegen på hjørnet. Men jammen var det ikke verdt det! Hvis du føler ubehag, hopp i det og bli kvitt skiten, for det blir verre jo lenger du venter. Lenke til kommentar
nor50 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg trakk mine visdomstenner mens jeg var under skolelegen. Så vidt jeg husker ble alle 4 trukket på samme behandling, men husker det var stor forskjell på hvor harde de var å få ut. Så vidt jeg husker, var det de oppe som måtte "bikkes" mer på for å få ut. Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Det somer forbedret er røntgenbildene. Det betyr at tannlegen har betydelig bedre innsikt i hva slags arbeid som må til for å få tanna ut. Røntgenbildene som tas i våre dager gir ikke mer informasjon enn de man tok for 40 år siden. Lenke til kommentar
Lixxon Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg trakk mine visdomstenner mens jeg var under skolelegen. Så vidt jeg husker ble alle 4 trukket på samme behandling, men husker det var stor forskjell på hvor harde de var å få ut. Så vidt jeg husker, var det de oppe som måtte "bikkes" mer på for å få ut. hmm nå har jeg bare trukket 2 av 4 visdomstenner, trakk ut de to oppe i fjor, men begge gikk ut på mindre enn et minutt, veldig simpelt! Gang nr 2 måtte jeg be om en ekstra sprøyte da jeg ikke følte første fungerte helt. Jeg har vært borti begge tingene. Den ene visdomstanna var bare "svupp" så var den ute på under 5 minutter. Den andre var 45 minutters med jobbing og røsking og knekking. Jeg var bedøvd så det gjorde ikke vondt, men det kjentes ut som han prøvde å røske sjelen ut av kroppen min til tider, så hardt dro han. Tror også han knakk den opp i flere deler. Det er ikke noe jeg vil gjenoppleve. Hvilken tann var dette som tok mye jobb og røksing, oppe eller nede? - Tannlegen min nevne at de nede var værst å få ut Lenke til kommentar
Thor. Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Tok en visdomstann for 7 dager siden. Ca 4 dager med ubehag etterpå. Kan i dag spise normalt og det er ikke noe ubehag annet enn at nabotanna ikke har satt seg helt til ro enda. Kan legge til at jeg har hatt tannlegeskrekk siden jeg gikk på barneskolen. Og dro derfor tilø en klinikk med odontofobi-spesialist. Fikk beroligende tablett, lokalbedøvelse før sprøyte og 3 doser bedøvelse. En i overkjeve, underkjeve (under tannrot) og en midt imellom. Lukket øynene og lot de holde på. Tok vel en time pga trangt og tanna satt skikkelig godt. De måtte etterhvert ta et ekstra røntgen som fikk med røttene for å se hvordan de skulle gripe dette. Endte med å sage tanna i to, noe som var litt ubehagelig der og da. Men på grunn av tabletten med beroligende så anspente jeg føttene mine mye mindre enn jeg tror jeg hadde gjort uten. Og det var mye enklere å huske å puste rolig og kontrollert. Endret 23. desember 2015 av Thor. Lenke til kommentar
1Dr.E Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Tok alle fire for et par år siden, 2 og 2 med et par ukers mellomrom. Hadde før dette ikke vært hos tannlegen på 8 år. Aldri likt tannleger, og kviet meg for å gå dit. Var veldig nervøs før de to første skulle trekkes, men fikk en super opplevelse. Kjente litt smerte, da han begynte, men fikk flere sprøyter og lot det virke en stund, og resten av seansen gikk uten at jeg følte noe. Ble så lettet av dette at jeg nesten så frem til å ta de to andre, og det var ingen sak å gjennomføre dette heller. Tennene oppe dro han rett ut, men de nede satt så godt forankret at de måtte kløyves i fire og plukkes/opereres ut. Føltes litt voldsomt da han holdt på med dette, men kjente ingen smerte i det hele tatt. Jeg er veldig glad for å være kvitt dem i dag. Var veldig nøye med renslighet/desinfisering i dagene etter, og unngikk infeksjoner. Tygde smertestillende og hadde det i det hele tatt helt fint. Lenke til kommentar
Morgens Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 Trådstarter her, for en tråd. Jeg ringte tannlegen i dag, fikk henvisning til en kollega som tok meg inn. Sa at det var visdomstann som plagde meg, da tar vi den ut sa han. Men, det var ikke visdomstanna som var problemet - det var en normal tann på den andre siden. Det ble ordnet slik at jeg er klar for julemiddag med svigermor med visdomstann. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 1. januar 2016 Del Skrevet 1. januar 2016 Er det slik at de nedre er verre å ta enn de øvre? Lenke til kommentar
Vox_populi Skrevet 2. januar 2016 Del Skrevet 2. januar 2016 Er det slik at de nedre er verre å ta enn de øvre? Ja, normalt er dei det, både for pasient og tannlege, For pasienten fyrst og fremst fordi det i underkjeven mykje oftare oppstår betennelse etterpå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå