Dani5 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Og da retter jeg fokus mot Kristendommen og Islam. Om en av dem er feil havner man i helvete. Eneste annen religion som har den fysiske straffen jeg kan tenke på er vel Zoroastrianismen, men den er vel ikke tros basert og mer gjernings basert. Elelrs er helvete og sånt mer mytologisk eventyr fortelling enn en psykologisk trussel mot din bevisthet. Er vel det som gjør det så effektivt. Utifra det jeg vet er at sataniske vers skal være historisk sannsynlig. Og koranen sier "Putt frem dine bevis". Så utifra det, om man skal anta at de tidligeste muslimske lederne som overleverte mursal kjeden som autentisk(Selv om de brukte en annen overleverings metode som muslimer fornekter. Men utifra ibn taymiyyah så kunne iallfall du bruke den logiske metoden at om man hadde en del forskjellige kilder, med autentiske troverdig mursal kjede vitner så var det sant). Ellers er logikken at muslimske ledere ville aldri overlevert noe så ydmykendes om profeten med mindre de trodde at det var sant. Tror du føler mer trygg i kristendommen pga det. Fordi om du tar feil, kan du iallfall levere de bevisene når man dør. Og føle mer trygghet i det. Du kan jo se på månen og tenke... dette er den fysiske verden. Verden er en vits? Vi lever og dør. Også skapes det konflikter om hvem som har rett? Finnes det hele tatt noen gud? Tenker uansett at man kan finne en sannsynlighet, men aldri en 100% sannhet. Livet er sykt ondskapsfult på den måten. Lurer på hva du synes? Endret 22. desember 2015 av Dani5 1 Lenke til kommentar
anon12234 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) nei. om en av dem er feil havner man ikke i helvete, begge er feil og helvete eksisterer ikke. Endret 22. desember 2015 av Henrik2k 1 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det finnes like mange sanne religioner som det finnes religioner da alle presenterer seg selv som sann Lenke til kommentar
ChiaroScuro Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Mnjaa? Jeg tror ikke på menneskeskapte guder, men jeg kan ikke helt avfeie muligheten på en høyere makt som kan ha skapt universet/ene. Hypotetisk? Hvis eksistens av en høyere makt finnes - er å tro på H*n en religion? Det vil jo ikke være et spørsmål om tro, men om sannhet! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Religioner som ikke tåler konkurranse fra flere religioner eller guder, er hersketeknikk-religioner. Med det mener jeg at de aktivt bruker lokkemidler og skremsler for å få monopol på sin religion/gud enten i områder, land eller andre grupperinger. "Enten er du med oss eller så er du mot oss". I tidligere tider har det vært mange flere tolerante religioner som har akseptert og respektert å få en gud til inn i sin religion. Men når intolerante religioner har spredt seg så har de krevd at de tolerante religiøse kvitter seg med sine gamle guder og blir en intolerant religiøs de også. Synd, men det er sånn flere av de store religionene har blitt så store. 1 Lenke til kommentar
neutrality Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Tror ikke forskjellige religioner er gjensidig ekskluderende, heller tvert imot. Forskjellen kommer mer sannsylig an på når og hvor tolkningen kommer fra. At noen kaller seg Muslim, Kristen eller Ateist betyr ingenting, det forandrer ingenting om hvordan eksistensen henger sammen. Med mindre man har en uheldig disposisjon fra naturens side, så kan man under rette omstendigheter oppleve det samme som de inspirerte og motiverte menneskene fra gammelt av. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Både kristendommen og Islam ekskluderer helt klart andre religioner. Jeg har ikke referansen til Koranen, men slå opp det første av de ti budene i kristendommen så står det ganske tydelig. At det er bud nr 1 sier nok også litt om viktigheten det har. Se gjerne historiske på det også. Hvordan kristendommen har aktivt gjort livet vanskelig for de som ikke knytter seg til dem og bare dem. Fremferden mot alle indianske samfunn på de amerikanske kontinentene for eksempel. Eller samene for å ta et mer nærliggende eksempel. Eller vikingene, osv osv. Muslimene har tilsvarende praksis mot "de vantro". Noen av de hevder man skal drepe de vantro, andre mener bare man ikke skal respektere de, kan oppføre seg lovløst mot de osv. Endret 22. desember 2015 av Simen1 Lenke til kommentar
Schreiber Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Om det finnes en sann religion? Tja... det spørs hvordan man ser det. Jeg kjente en muslimsk jente nede i Algeria, og vi snakker typen brette ut bønneteppe og be til Allah flere ganger om dagen hver eneste dag, og å frivillig bruke hijab. Sterkt troende muslim, med andre ord. Men selv hun sa rett ut at Allah og den kristne guden er den samme guden. Religionen er forskjellig, men gud er gud. Vi bare har et annet syn på ham eller henne. Ta for eksempel en helt vanlig mann. Han kan være både sønn, bror, far, barnebarn, bestefar, kollega, venn og kjæreste på én gang. Det er alltid den samme personen, men forskjellige folk oppfatter ham på forskjellig måte. Det samme gjelder gud. Noen sier han er slem, noen sier han er snill, noen kaller ham gud, noen kaller ham Allah. Men alt i alt er det ikke så nøye hva han kalles. Gud er gud. Eller for å si det på en annen måte: Gud skape mennesket, mennesket skapte religion. En annen interessant ting med religion er hvor mye som er felles i de fleste. I Bibelen har vi for eksempel syndefloden, Noah og alt det der. Bare rent tull? Fakta er at veldig mange andre religioner og mytologier har fortellinger som er svært like den med syndefloden. Hvorfor skulle 'alle' ha den samme syndefloden, hvis det bare var rent oppspinn? Men leter vi i vitenskaplig i historien er det ingen tvil om at det faktisk har vært en syndeflod for ca 8.800 år siden. Kort sagt endret klimaet seg og store mengder is smeltet rimelig kjapt, så havet steg med 1.4 meter (eller noe sånt) på veldig kort tid. Da kan man jo tenke seg hvordan kystbefolkningen opplevde ting. Hele verden ble ikke bokstavelig talt dekket av vann, men for mange folk var "hele verden" nærområdet deres. Videre har vi Jesus selv. Det er liten tvil om at han faktisk har levd, men var han den han sier han var? Tvilsomt. Men det er mange ting rundt ham som ble stjålet fra andre religioner, eller diktet opp i etterkant. Nå da det er jul er jo lett å si det er Jesus' bursdag, men ifølge Bibelen var det ikke snø da englene kom og han ble født. Derfor mener forskerne han ikke han ha vært født senere enn i september eller oktober - lenge før julaften. Derimod feiret hedningene jul fra før av "feil" grunn, så de kristne endret fødselsdagen til Jesus til 24. desember. Dermed kunne hedningene få fortsette å feire, men de feiret nå at Jesus ble født, enten de ville eller ikke. Det samme gjelder St. Hans. Hedningene feiret at sommeren var i gang og alt det der, men det likte ikke de kristne. Dermed fikk vi feire St. Hans i stedet. Selv dette med at Jesus sto opp fra de døde er stjålet fra andre religioner. For den saks skyld er jødedommen, kristendommen og islan alle basert på de samme tekstene, men forskjellige deler av den. Så hvis en er rett, må vel nødvendigvis de andre også være det? Det er jo samme stoff de er basert på? Lenke til kommentar
neutrality Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Både kristendommen og Islam ekskluderer helt klart andre religioner. Jeg har ikke referansen til Koranen, men slå opp det første av de ti budene i kristendommen så står det ganske tydelig. At det er bud nr 1 sier nok også litt om viktigheten det har. Se gjerne historiske på det også. Hvordan kristendommen har aktivt gjort livet vanskelig for de som ikke knytter seg til dem og bare dem. Fremferden mot alle indianske samfunn på de amerikanske kontinentene for eksempel. Eller samene for å ta et mer nærliggende eksempel. Eller vikingene, osv osv. Muslimene har tilsvarende praksis mot "de vantro". Noen av de hevder man skal drepe de vantro, andre mener bare man ikke skal respektere de, kan oppføre seg lovløst mot de osv. Jeg ser poenget ditt. "Du skal ikke ha andre guder enn meg". Likevel peker bare Kristendommen (hvis man går med på proposisjonen) mot en absolutt sannhet (Gud). Andre religioner peker også mot en absolutt sannhet. Forskjellen er den menneskelige predisposisjonen. Husker en historie om en prest fra middelalderen som hadde sagt at man trengte bare "the book of nature". Han ble strippet for rang og tittel og forvist. Betyr ikke at religion tilsier at man skal forvise mennesker som leser naturen. Vi vet ikke alt om Moses heller. Vår egen fredsforsker og filosof Johan Galtung forteller at på Moses' tid oppdaget jødene at hvis de arrangerte ekteskap med grunnlag i høy IQ så ble barna til disse et hakk mer intelligente enn de andre, og at de avlet rasen på det viset. Og at allerede tidlig i bibelen ble de til slutt kjeppjaget fra sted til sted. Videre tror jeg ikke bare det er paver som Borgia som har kledd seg i Kristendom for mens de har utøvd overgrep og forbrytelser, men de finnes i hele spekteret. Tenker at Kristendommen mistet taket om samfunnet kommer av to hovedårsaker, den andre er at den ble aldri introdusert på det intellektuelle nivå. Endret 23. desember 2015 av neutrality Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Det finnes sannhet, men straks den blir organisert endrer den karakter, så nei, det finnes ingen "sann religion" Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Er det ikke så at mennesket har fri vilje? I såfall trenger vi ingen religion som skal bestemme for oss, det er opp til oss selv. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Fri vilje til hva? Til å styre kropp, følelser, tanker eller hva? Hvis du ikke kan styre det forannevnte, hvorfor prøve i det hele tatt Skjønner du ikke at frihet er å gi opp tanken på kontroll? Endret 23. desember 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 En annen problemstilling man kommer innpå når man skal diskutere om det finnes èn sann religion er om det også finnes èn sann gud. Bruker man kun en gud så ekskluderer man de fleste religioner. Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Fri vilje til hva? Til å styre kropp, følelser, tanker eller hva? Hvis du ikke kan styre det forannevnte, hvorfor prøve i det hele tatt Skjønner du ikke at frihet er å gi opp tanken på kontroll? Wow, så dyp tankegang. Jeg antar at du mener buddhismen er den ene sanne religionen? Eller er du åpen for alt? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Gud er i deg, du er gud, hvorfor tvile Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Fri vilje til hva? Til å styre kropp, følelser, tanker eller hva? Hvis du ikke kan styre det forannevnte, hvorfor prøve i det hele tatt Skjønner du ikke at frihet er å gi opp tanken på kontroll? Wow, så dyp tankegang. Jeg antar at du mener buddhismen er den ene sanne religionen? Eller er du åpen for alt? Det er bare "wow"! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Jeg er vel mer en avgud Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Du bestemmer alt Lenke til kommentar
PL610 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Det finnes bare en gud, altså har alle religioner samme gud og er like sanne. Jeg syns litt synd på stakkars Tor og Odin, men Gud er almektig og vet sikkert best Endret 23. desember 2015 av PL610 Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Som sagt: Du bestemmer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå