ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Har sett på http://www.clasohlson.com/no/CRC%20Pro%20Paint%20spraylakk/Pr346047002 Jeg skal modde radiatoren som kommer med Cooler Master Nepton 240M til en hvit farge. Vil dette fungere? Takk for hjelpen Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Et godt tips er å rengjøre radiatoren skikkelig og bruke noe grunning. Har sett noen tilfeller der folk ha lakkert kabinetter, for så at de begynner å flasse etter en stund. Jeg er ikkje noe ekspert på dette, men har sett konsekvensen av å gjøre dårlig forarbeid Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Et godt tips er å rengjøre radiatoren skikkelig og bruke noe grunning. Har sett noen tilfeller der folk ha lakkert kabinetter, for så at de begynner å flasse etter en stund. Jeg er ikkje noe ekspert på dette, men har sett konsekvensen av å gjøre dårlig forarbeid Jeg har ikke kjøpt radiatoren ennå så rengjøring tror jeg ikke blir et problem. Jeg kan heller ikke så veldig mye med dette, så kan du forklare hva grunning er? Evt. en link? Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg har hørt at flere lag kan øke temperaturen på CPU også, og i denne videoen til JaysTwoCents (https://www.youtube.com/watch?v=diqEWHFCWuU) har han bare på selve spraylakken. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Grunning er lakk som man påfører rett på bart metall. Vanlig lakk vil dermed feste bedre på denne enn rett på metall. Grunning beskytter også mot rust. I dette tilfellet vil en grunning gi bedre resultat ved at mindre av det gamle sorte (går ut i fra den er sort) vil skinne gjennom lakken. Selv tror jeg dette er en dårlig idé da lakken i prinsippet vil fungere som isolasjon, redusere luftgjennomstrømning og dermed redusere virkningsgraden til radiatoren. Edit: Viktigste er å unngå fett og rester av diverse midler fra produksjon. Dvs. den må renses nøye. Endret 22. desember 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Grunning er lakk som man påfører rett på bart metall. Vanlig lakk vil dermed feste bedre på denne enn rett på metall. Grunning beskytter også mot rust. I dette tilfellet vil en grunning gi bedre resultat ved at mindre av det gamle sorte (går ut i fra den er sort) vil skinne gjennom lakken. Selv tror jeg dette er en dårlig idé da lakken i prinsippet vil fungere som isolasjon, redusere luftgjennomstrømning og dermed redusere virkningsgraden til radiatoren. Hvis du ser på videoen jeg linket, vil du se at man ikke legger lakk på selve radiatoren, bare det som er rundt (blokkerer med papp) (han gjør det på 4:24) Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Grunning er lakk som man påfører rett på bart metall. Vanlig lakk vil dermed feste bedre på denne enn rett på metall. Grunning beskytter også mot rust. I dette tilfellet vil en grunning gi bedre resultat ved at mindre av det gamle sorte (går ut i fra den er sort) vil skinne gjennom lakken. Selv tror jeg dette er en dårlig idé da lakken i prinsippet vil fungere som isolasjon, redusere luftgjennomstrømning og dermed redusere virkningsgraden til radiatoren. Edit: Viktigste er å unngå fett og rester av diverse midler fra produksjon. Dvs. den må renses nøye. Det tenkte jeg ikke på. Tusen takk Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Ah nå skjønner jeg hva grunning er. "Primer" på engelsk. Jeg ser i videoen at han bruker en sprayboks med "primer" allerede i den. Endret 22. desember 2015 av ZyCeGrubby_ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Da blir det noe annet. Du bør kanskje også "røffe" områdene som skal lakkes med litt fint slipepapir for å få lakken til å feste skikkelig. Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Da blir det noe annet. Du bør kanskje også "røffe" områdene som skal lakkes med litt fint slipepapir for å få lakken til å feste skikkelig. Altså sandpapir? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Da blir det noe annet. Du bør kanskje også "røffe" områdene som skal lakkes med litt fint slipepapir for å få lakken til å feste skikkelig. Altså sandpapir? Nja... Lakkslipepapir helst. Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Da blir det noe annet. Du bør kanskje også "røffe" områdene som skal lakkes med litt fint slipepapir for å få lakken til å feste skikkelig. Altså sandpapir? Nja... Lakkslipepapir helst. https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/el-verktoy-og-maskiner/slipemateriell/handslipemateriale/lakkslipepapir-053081/? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 240 var vel litt vel grovt. Jeg ville gått for 800 eller 1200. Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) 240 var vel litt vel grovt. Jeg ville gått for 800 eller 1200. http://www.biltema.no/no/Verktoy/Slipe-og-kappe/Slipepapir/Vatslipepapir-10-stk-2000034921/? Så enten den 1200 eller 800? Har du kanskje en link til en bra grunning også? (Helst på Jula/Biltema/Clas Ohlson/Bilxtra) Endret 22. desember 2015 av ZyCeGrubby_ Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 For eksempel ja. Skal du ha virkelig fin finnish må du også pusse mellom hvert lag med lakk samt avslutte med rubbing og klarlakk. Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 For eksempel ja. Skal du ha virkelig fin finnish må du også pusse mellom hvert lag med lakk samt avslutte med rubbing og klarlakk. Meh. Så lenge den er hvit så bryr jeg meg ikke særlig mye. Lenke til kommentar
Takkformeg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Ikke spray på for tykt, dette vil funger som isolasjon og gjøre virkningsgraden på radiatoren dårligere Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Ikke spray på for tykt, dette vil funger som isolasjon og gjøre virkningsgraden på radiatoren dårligere Selvfølgelig ikke. Raske korte "bursts", korrekt? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Veldig tynne lag. Originalfargen skal skinne gjennom ganske tydelig på de første lagene. Ta deg god tid. Tynne lag vil sitte bedre og ha jevnere og finere finnish. Endret 22. desember 2015 av sedsberg Lenke til kommentar
ZyCeGrubby_ Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Veldig tynne lag. Originalfargen skal skinne gjennom ganske tydelig på de første lagene. Ta deg god tid. Tynne lag vil sitte bedre og ha jevnere og finere finnish. Hvor mange lag skal det være da? I den videoen som jeg linket til, hadde han bare ett lag på :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå