Gå til innhold

[Løst] Power Line Communication, 400volt strømnett


Arvid2009

Anbefalte innlegg

Jeg har et IT nett, dvs 3-fas med 230 volt mellom fasene, belastningen er da koblet mellom to av fasene. Jeg har med stort hell anvendt power line adapters mellom to forskjellige kurser, det viktige er at kursene anvender felles faser.

 

Jeg har også en leilighet som jeg leier ut, denne har TN-nett, dvs 3-fas med 400v volt mellom fasene, belastning er da mellom en fase og nøytral.

Før jeg gå til innkjøp av adaptere her, vil jeg gjerne vite om det er nødvendig at adapterne er tilkoblet samme fase, eller om adapterne kan kommunisere gjennom nøytral.

 

Noen som veit noe om dett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan ikke påstå å vite, men er ingen grunn til at det ikke skal fungere. Kommunikasjon er helt uavhengig av spenningen, ledningen er i grunnen bare en slags antenne.

Og TN nett er det normale ute i verden, så det er det de er beregnet til å brukes med. 

Takker så mye, jeg tror også det bør gå.

Mens vi holder på å snakke om dette; veit du hvordan disse adapterne "ser ut inni"?

Hva slags triks er det dem bruker for å få dette til å funke?

 

GOD JUL!!!

Endret av Arvid2009
Lenke til kommentar

Takk for dette! Fant et diagram på Google-linken som forklarer mye. Etter å ha sett raskt på diagrammet, som anvender begge linjene i stikk-kontakten, fase + nøytral; ser det ut som at det er viktig at begge adapterne er koblet til stikk fra samme fase. Enig?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...