DrDoogie Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 1. EAC http://www.r3mix.net/ http://www.angelfire.com/ny3/mrpotatoz/ http://www.ping.be/satcp/tutorials.htm http://www.chrismyden.com/nuke/modules.php..._DAE&file=index 2. LAME / encoders http://www.mp3-faq.org/tips/encoders.html 3. "Transparency", dvs. naar du ikke kan hoere forskjell paa mp3 og CD, ligger et sted mellom 128 og 256 kbit/s med lame. Selv bruker jeg '-b256 -ms -q0', delvis fordi jeg har en del instrumental og delvis fordi jeg liker aa fylle opp harddiskene mine. Gir meg en unnskyldning for aa kjoepe nye...:smile: 4. Er det mer du... "lurer paa", er det bare aa "spoere". Lenke til kommentar
Kafarsken Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 http://home.pi.be/~mk442837/ "stable" versions LAME 3.91 was released December 29 2001. Mr.Hassan: Ser at du bruker flere programmer til å lage back up av plater. Dette er jo helt unødvendig. Bruk et alt-i-ett prog. så slipper du arbeid. Flere programmer støtter dessuten feedback eller cddb, så man slipper å redigere filnavnene Det er mange program som kan rippe direkte til mp3. Forskjellen mellom disse er hvilken codec de bruker. Flere av disse bruker xing sin enc. Denne er meget kjapp ja, men kvaliteten på denne er tvilsom. Du burde bruke et program som støtter lame enc. Det finnes sikkert flere progs. som gjør det, personlig har jeg bare erfaring med audiograbber. Dersom man skal bruke dette programmet er det viktig at man har version 1.8, fordi med denne kan man velge "new method" når man bruker variable bitrate (bruker VBR1). Med en xp 1500 ripper man med over 10x. Audograbber støtter også oggvorbis. Egentlig burde alle gå over til dette formatet, men det støttes ikke enda, så vidt jeg vet, av dvd-spillere. Dessuten finnes det ikke noen spiller ala bærbar mp3-spiller. Tror den siste winamp har innebygd støtte for formatet! En siste ting: kvalitet er viktigere enn kvantitet, i alle fall på dette området. Lenke til kommentar
viranth Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 ""Ja, jeg bruker CDex nå, men lyden blir ""så skurrete når det blir trøkk i bassen, ""hva kan d bety? ""Hvilke innstillinger bruker du?""""""" Jeg vet hvordan du kan fikse det, er litt vanskelig, men jeg tror du klarer det. Gå på volume knappen du har på "taskbaren" din, og advanced properties, så skrur du NED bassen!!!, jeg brukte et par forsøk på å få det til å virke, men fytti det var rått! (sarkastisk :B) Lenke til kommentar
Mr.Hassan Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Hei Kafarsken! Vel,eg sa at det var lenge siden eg har tatt backup av musikk cdar og at det sansynlegvis er betre løysningar på markedet i dag.. Det finst plugins til winamp som gjær at winamp kan spille av *.ogg filer.. Det ein kanskje kan spør folk på forumet om er kva dei synest er best av formata wav,mp3,mp3pro og ogg.. Lenke til kommentar
phenomenon Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 Godt valg! Det beste er da å la EAC bruke LAME som encoder, du går da inn på "EAC -> Compression options" og blar deg fram til lame.exe etter å ha satt "Parameter passing scheme" til LAME encoder i "program used for copresion" LINJEN (husk å velge den LAME versonen du ønsker hvis du har flere!). Så er det bare å skrive inN (ev. kopiere inn) preseten i linjen under. LAME kjøres så automatisk etter at cd'en er rippet (i dos faktisk), dette er svært mye raskere og meeeeget enklere enn om du skal bruke en egen frontend for LAME, som f.eks. razorlame. Det eneste prog. du trenger å åpne er EAC! Noen synspunkter? Lenke til kommentar
TheEdge Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Quote: On 2002-02-25 14:22, phenomenon skrev:Hei heiJeg har prøvd ut en hel bunch med rippeprog. samt "forsket" en del på emnet da jeg var drit lei elendig kvalitet.Hvis det er perfekt lydkvalitet du er ute etter, prøv encoderen LAME (Lame Ain't an Mp3 Encoder) sammen med rippeprog EAC (exact audio copy)LAME er en encoder som lager mp3 filer fra waw. filer, du trenger altså førts et prog. for å rippe cd'en, bruk her EAC.Når du har installert prog. og satt deg inn i systemet, må du velge en del innstillinger ettersom om du ønsker en CBR, ABR eller VBR fil. Jeg anbefaler sistnevnte sammen med presetene:Meget høy kvalitet:--alt-preset extreme (bitrates 220-270 kbit/s)Litt alvere kvalitet (men forstatt høy!):--alt-preset standard (bitrates 180-220 kbit/s)Bedre mp3 kvalitet tror jeg ikke du får. Må si meg helt enig i at dette er beste kombinasjonen... The Edge Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Noen som hvet hvordan man får rippet CD plater til mp3 filformat i Windows MediaPlayer 8.0? Står at man må kjøpe en mp3-pack som gjør at du kan konvertere til mp3, noe som selvfølgelig er helt uaktuelt. Finnes det noen regedit saker man kan endre på? Lenke til kommentar
intel_guru Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 Hmm.. fant det kanskje ut: http://www.tweakxp.com/tweakxp/display.asp?id=607 Lenke til kommentar
pkalle Skrevet 5. mars 2002 Del Skrevet 5. mars 2002 MusicMatch 7.0 er ikke bra 5.1 er mye bedre. Jeg får mellom 7-8,5x når jeg "ripper" en CD i 160Kbps w/oversampling. Lyden er helt ok. Noen bedre? Lenke til kommentar
steinhun Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hva er egentlig best? VBR eller CBR? Jeg har rippet de siste cdene mine med EAC + Lame, og kvaliteten er upåklagelig. Hvordan er det når man eventuellt skal brenne en audiocd med en mp3 som er VBR? Er det ikke da bedre med CBR? Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 http://www.dbpoweramp.com/dmc.htm Hel inni innerste huletatten Forplungelig bra Lenke til kommentar
handbook Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hei hei Jeg har prøvd ut en hel bunch med rippeprog. samt "forsket" en del på emnet da jeg var drit lei elendig kvalitet. Hvis det er perfekt lydkvalitet du er ute etter, prøv encoderen LAME (Lame Ain't an Mp3 Encoder) sammen med rippeprog EAC (exact audio copy) LAME er en encoder som lager mp3 filer fra waw. filer, du trenger altså førts et prog. for å rippe cd'en, bruk her EAC. Når du har installert prog. og satt deg inn i systemet, må du velge en del innstillinger ettersom om du ønsker en CBR, ABR eller VBR fil. Jeg anbefaler sistnevnte sammen med presetene: Meget høy kvalitet: --alt-preset extreme (bitrates 220-270 kbit/s) Litt alvere kvalitet (men forstatt høy!): --alt-preset standard (bitrates 180-220 kbit/s) Bedre mp3 kvalitet tror jeg ikke du får. Helt klart det beste alternativet. Nyeste Cdex duger også supert, og er noe enklere å samkjøre med lame. cbr 192 er et BRA alternativ om du ikke vil bruke vbr. Kvalitet foran kvantitet! Spar meg for simple Musicmatch ripper. Lenke til kommentar
AMD-guru #1 Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 EAC (exact audio copy) er rippe programmet over alle rippe programmer. Lenke til kommentar
OBServer Skrevet 9. juli 2003 Del Skrevet 9. juli 2003 Hva er egentlig best? VBR eller CBR? Jeg har rippet de siste cdene mine med EAC + Lame, og kvaliteten er upåklagelig. Hvordan er det når man eventuellt skal brenne en audiocd med en mp3 som er VBR? Er det ikke da bedre med CBR? Så lenge du ikke har en spiller som av en eller annen grunn ikke takler VBR, så er VBR helt klart å foretrekke. Grunnen er at VBR bruker bit der de gjør mest nytte, mens CBR bruker like mange hele tiden. Det er ikke alle deler av en sang som er like krevende å kode, og det er stor forskjell på genre også. Noen genre er lettere å kode enn andre.Gå for --alt-preset standard som har som mål å være transparent (dvs du skal høre forkjell på original og mp3) Den beste kilden til info er nok Hydrogen Audio. Les FAQ der. En forenklet sammenligning er å tenke på kollektivtransport. Det går flere busser og tog når det er rushtid enn ellers (VBR), med CBR ville det gått like mange hele tiden... Jeg har aldri hørt om noen som har hatt problemer med å brenne fra VBR. Lenke til kommentar
woop Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 http://www.dbpoweramp.com/dmc.htmHel inni innerste huletatten Forplungelig bra må bare si meg helt enig... digg + gratis... upåklagelig lyd av rip'ene.. Lenke til kommentar
Lautsprecher Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 http://www.dbpoweramp.com/dmc.htmHel inni innerste huletatten Forplungelig bra må bare si meg helt enig... digg + gratis... upåklagelig lyd av rip'ene.. Skjønt du noe av hva jeg sa? Da, Min "venn" er du uhorvelig inteligenspotent Lenke til kommentar
frans Skrevet 10. juli 2003 Del Skrevet 10. juli 2003 Hva er egentlig best? VBR eller CBR? Jeg har rippet de siste cdene mine med EAC + Lame, og kvaliteten er upåklagelig. Hvordan er det når man eventuellt skal brenne en audiocd med en mp3 som er VBR? Er det ikke da bedre med CBR? Nero 5.5 tar de aller fleste formater, Wav/PCM, mp3, mp3pro, vbr/cbr når du skal brenne CDer. Har imidlertid ikke prøvd med Flac, Monkey Audio og andre musikkfiler med "losless kodecs". Bruker både dbpowerAmp og EAC+Lame. DbpowerAmp bør duge til de aller fleste mht. lydkvalitet. Det er brukervennlig og så fungerer det helt utmerket å spille inn fra casetter og LPer til PCen. Minus for at siste Lame (3.93) ikke følger automatisk med men må lastes ned og installeres manuelt (akkurat som med EAC). EAC er uten tvil bedre til å rippe en fil enn powerampen pga error correction funksjonen. Merker meg at en oftere får feil på mp3 filene med f.eks. programmet MP3 gain med powerampen (feilmeldingen: dette er en mpg layer 1 fil og ikke layer 3 fil), mens med EAC har jeg ikke opplevd dette. Når man skal konvertere fra Wav til mp3 er det hipp som happ når det gjelder disse to programmene så lenge man bruker samme kodeks (lame, flac osv). Ulempen er at innstillingen i EAC mht. til å velge mellom ulike VBR og CBR er vanskeligere enn med powerampen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå