Gå til innhold

Hvordan rippe CDer på best mulig måte?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er mange programmer som er greie personlig bruker jeg Nero fra Ahead. Dette programmet greier de fleste oppgaver.

Vanligvis er det greit å brenne "on the fly" direkte fra CD/DVD til brenner. En litt sikrere måte er å brenne et image til harddisken for så å brenne dette til en CD plate. OM du skal brenne "on the fly" bør ikke kilde (CD/DVD) stå på samme IDE kabel/kanal som brenner.

IDE1 primary: Harddisk med OS.

IDE1 slave: CD-Brenner.

IDE2 primary: CD/DVD-ROM

IDE2 slave: ekstra HD

eller

IDE1 priamry: harddisk med OS

IDE1 slave: CD/DVD-ROM

IDE2 primary: CD-Brenner

Pål Kallevåg

Hardware.no

[ Denne Melding var redigert av: pkalle på 2002-02-24 18:22 ]

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Music Match til ripping. Har selv brukt det i flere år, og er meget fornøyd. Pass på å sette den til 160 kbps med oversampling, da får du såpas mye info med at det ikke skurrer så mye.

Ser at jeg skrev samtidig som Jovi60 , og må bare si meg enig!

[ Denne Melding var redigert av: slowcooler på 2002-02-24 18:42 ]

Lenke til kommentar

Det finnes bare ett godt prog:

CDex 1.4

Brukte MusicMatch en gang i tiden. Det var kjapt, ja, men det lagde støy (jitter) i mp3ene!! No more MusicMatch.

I tillegg er CDex graits, støtter alle mulige codec'er, installerer ikke masse dritt på harddisken og i registeret, snoker ikke rundt på harddisken din. Det er kjapt, enkelt og greit. Og gratis!

Lenke til kommentar

Hei hei

Jeg har prøvd ut en hel bunch med rippeprog. samt "forsket" en del på emnet da jeg var drit lei elendig kvalitet.

Hvis det er perfekt lydkvalitet du er ute etter, prøv encoderen LAME (Lame Ain't an Mp3 Encoder) sammen med rippeprog EAC (exact audio copy)

LAME er en encoder som lager mp3 filer fra waw. filer, du trenger altså førts et prog. for å rippe cd'en, bruk her EAC.

Når du har installert prog. og satt deg inn i systemet, må du velge en del innstillinger ettersom om du ønsker en CBR, ABR eller VBR fil.

Jeg anbefaler sistnevnte sammen med presetene:

Meget høy kvalitet:

--alt-preset extreme

(bitrates 220-270 kbit/s)

Litt alvere kvalitet (men forstatt høy!):

--alt-preset standard

(bitrates 180-220 kbit/s)

Bedre mp3 kvalitet tror jeg ikke du får.

Lenke til kommentar

Hei!

No er det lenge siden eg dreiv å tok backup av musikk cdár..Men,da brukte eg windac til å gjære om til *.wav filer og winamp til å lage om til *.mp3 filer..Men,som sagt det er lenge siden...No er det nok komt betre program på markedet..Lyd kvaliteten var ok..(eg var/er kanskje ikkje så veldig kresen når det gjelder lydkvalitet....)

Lenke til kommentar

Er ikke Xing sine rippeprogrammer bra da? (Audiograbber & Audiocatalyst)

Jeg har brukt forskjellige versjoner av Xing Audiocatalyst lenge nå (bruker for tiden v.2.01), og kvaliteten+rippehastigheten er jeg meget fornøyd med, men så er jeg kanskje ikke av de mest kresne heller.

Lenke til kommentar

Pirate:

Det du gjør feil er kansje når du skal spille av låtene i Winamp så har du innstilling til venstre på equalizer (preamp -20db til +20db), stilt over midtlinje. Dette vil føre til forvrenging i bassen pga for høyt utgangsnivå.

Prøv innstilling litt under midtstilling.

Lenke til kommentar

Jeg bruker pr nå LAME 3.90 prebeta, og den fungerer faktisk helt uten problemer. De som utvikler LAME tar seg god tid og slipper ikke noe trash, de har jo ingen tidsfrister mht press fra utolmodige selskaper.

Om de gamle er bedre enn denne skal jeg ikke ha sagt noe om men jeg har inntrykk av at utviklingen har gått i positiv retning hele veien...

Det er viktig å bemerke at presetene ikke alltid kan brukes på tvers av utgavene, de jeg oppga kan f.eks bare brukes på 3.90.

Bruker selv xtreme og vil påstå at et normalt øre ikke har mulighet til å høre forskjell fra denne til cd lyd selv med et meget bra anlegg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...