Gå til innhold

RYKTE: Snart skal Apple trolig levere musikk i mye høyere kvalitet

Anbefalte innlegg

Det sitter tusenvis av ingeniører i Apple som kan masse om lyd, jeg føler meg ganske sikker på at også de er klar over det dere har påpekt om samplingsfrekvens og oppløsning. Men kanskje dere tror at dere vet bedre og at disse ingeniørene ikke kan like mye om lyd som dere...

Så jeg avventer og ser hva Apple eventuelt kommer opp med, så får dere konkludere allerede nå med at de ikke kommer til å komme med en forbedring.

Jeg har all tiltro til at lydingeniørene hos apple vet dette. Den som tro rhan vet bedre enn lydingeniører er deg, som nekter å ta innover deg at dette er ting vi allerede vet mye om. Så får du heller kalle din mistro til forskning innen lyd for å "avvente".

atW

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det sitter tusenvis av ingeniører i Apple som kan masse om lyd, jeg føler meg ganske sikker på at også de er klar over det dere har påpekt om samplingsfrekvens og oppløsning. Men kanskje dere tror at dere vet bedre og at disse ingeniørene ikke kan like mye om lyd som dere...

Så jeg avventer og ser hva Apple eventuelt kommer opp med, så får dere konkludere allerede nå med at de ikke kommer til å komme med en forbedring.

Jeg har all tiltro til at lydingeniørene hos apple vet dette. Den som tro rhan vet bedre enn lydingeniører er deg, som nekter å ta innover deg at dette er ting vi allerede vet mye om. Så får du heller kalle din mistro til forskning innen lyd for å "avvente".

atW

Hehe...du er i det minste en artig skrue...:-)))

Lenke til kommentar

Har du tatt ein blindtest under kontrollerte omstendigheter?

...

Niks. Men en av mine døtre hadde, for en stund siden, endret til laveste kvalitet på Spotify uten av noen av oss andre visste det, og vi lurte alle på hva som hadde skjedd med lyden i anlegget. Det ble bra igjen når vi endret tilbake til høyeste kvalitet...

Men dette handler også litt om at når man kjøper seg gode ting som er ment å skulle gi gode opplevelser så er det ingen spesiell god grunn til å bruke de dårligste filformatene så lenge de beste formatene er tilgjengelig.

Du velger selv om du syns det dårligste formatet er godt nok for deg og dine behov.

Laveste kvalitet er vel til info 96 kbps. Bare fordi lossy stort sett er transparant, så betyr det ikke at det er det på alle bitrater.

AtW

Lenke til kommentar

Har du tatt ein blindtest under kontrollerte omstendigheter?

...

Niks. Men en av mine døtre hadde, for en stund siden, endret til laveste kvalitet på Spotify uten av noen av oss andre visste det, og vi lurte alle på hva som hadde skjedd med lyden i anlegget. Det ble bra igjen når vi endret tilbake til høyeste kvalitet...

Men dette handler også litt om at når man kjøper seg gode ting som er ment å skulle gi gode opplevelser så er det ingen spesiell god grunn til å bruke de dårligste filformatene så lenge de beste formatene er tilgjengelig.

Du velger selv om du syns det dårligste formatet er godt nok for deg og dine behov.

Laveste kvalitet er vel til info 96 kbps. Bare fordi lossy stort sett er transparant, så betyr det ikke at det er det på alle bitrater.

AtW

Det har du helt sikkert rett i. Så får vi se om du også får rett i dine kommentarer om ryktene om Apple sine planer om å forbedre lydkvaliteten på Apple Music og iTunes. Vi får plukke opp denne tråden mot slutten av neste år, da har vi fått svar på om de kom opp med noe i løpet av 2016 som løftet kvaliteten noen hakk. Foreløpig er det bare et rykte...

Lenke til kommentar

Hva konkret er det du tenker vi får svar på i løpet av 2016 som vi ikke vet nå som gir meg rett eller urett i mine kommentarer? Om du ikke føler det er gjort nok forskning på dette nå, hva konkret forventer du av forskning i 2016 som endrer på vår kunnskap?

AtW

Først og fremst vil jeg anta at vi får bekreftet om dette ryktet stemmer eller ikke.

Hvis det stemmer at Apple jobber med noe for om mulig løfte lydkvaliteten på Apple Music og iTunes så får vi ganske sikkert et svar på hva de eventuelt har kommet opp med.

Når de har lansert det de eventuelt jobber med kan vi alle gjøre oss opp en mening om det de har jobbet med har hatt en effekt eller ikke.

Lenke til kommentar

Hva konkret er det du tenker vi får svar på i løpet av 2016 som vi ikke vet nå som gir meg rett eller urett i mine kommentarer? Om du ikke føler det er gjort nok forskning på dette nå, hva konkret forventer du av forskning i 2016 som endrer på vår kunnskap?

AtW

Først og fremst vil jeg anta at vi får bekreftet om dette ryktet stemmer eller ikke.

Hvis det stemmer at Apple jobber med noe for om mulig løfte lydkvaliteten på Apple Music og iTunes så får vi ganske sikkert et svar på hva de eventuelt har kommet opp med.

Når de har lansert det de eventuelt jobber med kan vi alle gjøre oss opp en mening om det de har jobbet med har hatt en effekt eller ikke.

Det jeg har sagt er at det ryktet omhandler ikke gir noen bedre lydkvalitet, hverken mer eller mindre.

Og ryktet handler om en konkret ting, ikke om at "apple jobber med å øke kvalieten"

Forhold deg til det saken handler om.

AtW

Lenke til kommentar

AtW

Det jeg har sagt er at det ryktet omhandler ikke gir noen bedre lydkvalitet, hverken mer eller mindre.

Og ryktet handler om en konkret ting, ikke om at "apple jobber med å øke kvalieten"

Forhold deg til det saken handler om.

AtW

Vi får se hva som skjer neste år. Nå er det jul.

God jul til deg og andre.

Lenke til kommentar

So, if you accept the facts, why does 24bit audio even exist, what's the point of it? There are some useful application for 24bit when recording and mixing music. In fact, when mixing it's pretty much the norm now to use 48bit resolution. The reason it's useful is due to summing artefacts, multiple processing in series and mainly headroom. In other words, 24bit is very useful when recording and mixing but pointless for playback. Remember, even a recording with 60dB dynamic range is only using 10bits of data, the other 6bits on a CD are just noise. So, the difference in the real world between 16bit and 24bit is an extra 8bits of noise.

I know that some people are going to say this is all rubbish, and that “I can easily hear the difference between a 16bit commercial recording and a 24bit Hi-Rez version”. Unfortunately, you can't, it's not that you don't have the equipment or the ears, it is not humanly possible in theory or in practice under any conditions!! Not unless you can tell the difference between white noise and white noise that is well below the noise floor of your listening environment!! If you play a 24bit recording and then the same recording in 16bit and notice a difference, it is either because something has been 'done' to the 16bit recording, some inappropriate processing used or you are hearing a difference because you expect a difference.

http://www.head-fi.org/t/415361/24bit-vs-16bit-the-myth-exploded

Poenget til ATW er at det Apple kjem med ikkje er nytt, så me treng ikkje vente og sjå kva resultatet blir. Musikk i over 44 kHz har eksistert i mange år. Du kan teste det i dag ved å finne musikk i forskjellig oppløysing. At det kjem som streaming i dette eksempelet endrar ikkje på kva det er snakk om. Om du får denne musikken på CD, Audio-DVD eller iTunes betyr ingenting, dei tekniske detaljane er like. Difor er tidlegare forsking og testar gjort på dette relevante, fordi Apple ikkje kjem med noko nytt. Dei kjem med noko som har eksistert i mange år og som me veit ikkje har noko betydning for kva me høyrer.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Når man tar kvalifiserte blidtester så ser man at det nesten ikke eksisterer personer som klarer å skille CD-kvalitet / lossless ifra MP3 på 192 kbps og AAC på ca 160 kbps. Hva tilsier da at ting som det her har noe som helst for seg annet enn ren placebo?

Men kanskje man hører forskjell på et instrument som spilles live i stua, og hva som ligner mest av 24/96 , 24 192, 16/44, 320, 256 192 og 160. Hvis referansen er Britney Spears, gjennom MP3, over bluetooth til 500 kroners Gaming headset, og inn i ukritiske kverulant-ører, kan man jo ikke forvente å høre forskjell. Å prøve å reprodusere instrumenter nøyaktig/troverdig er svært vanskelig, og hele linjen fra produksjon til rom påvirker resultatet. Et slag på en skarptromme overstiger jo glatt dynamikkområdet CD har. Så man kan si at det kan være glupt å etterstrebe en viss balanse mellom kvaliteten på de ulike ledd. Kjøper man høyttalere til en halv million, bruker man vel neppe LEPai 3 watt kina-forsterkere fra EbaY. Det vil ihvertfall ikke være "lønnsomt". Så jeg tror kanskje Apple's framstøt tyder på at de håper det fins et marked, samt at kanskje høyttalere/headset av høy/høyere kvalitet er innenfor rekkevidden av massene.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...