Gå til innhold

RYKTE: Snart skal Apple trolig levere musikk i mye høyere kvalitet

Anbefalte innlegg

...hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg aldri har sagt det ikke går ann å forbedre lyd før du tar det til deg?

AtW

Så fint. Da er vi stort sett enig...:-)

Jeg er ikke så opptatt av lage en liste over hva vi er enig i og ikke, jeg forsøker å diskutere saken artikkelen handler om, og jeg forsøker å gjøre det på en redelig måte, min anbefaling er for deg å gjøre det samme.

AtW

Artikkelen handler om et rykte...! La oss diskutere artikkelen basert på det da, gjerne også på en redelig måte. Hvis du klarer...

Ja, gjerne, la oss diskutere ryktet artikkelen handler om, nemlig dette:

Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" 

Det er eksakt dette de kommer opp med om ryktet stemmer, er det noe annet, så stemmer ryktet ikke.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

...hvor mange ganger må jeg gjenta at jeg aldri har sagt det ikke går ann å forbedre lyd før du tar det til deg?

AtW

Så fint. Da er vi stort sett enig...:-)

Jeg er ikke så opptatt av lage en liste over hva vi er enig i og ikke, jeg forsøker å diskutere saken artikkelen handler om, og jeg forsøker å gjøre det på en redelig måte, min anbefaling er for deg å gjøre det samme.

AtW

Artikkelen handler om et rykte...! La oss diskutere artikkelen basert på det da, gjerne også på en redelig måte. Hvis du klarer...

Ja, gjerne, la oss diskutere ryktet artikkelen handler om, nemlig dette:

Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" Det er eksakt dette de kommer opp med om ryktet stemmer, er det noe annet, så stemmer ryktet ikke.

AtW

Vi får se et stykke ut i 2016 om ryktet stemmer da. Da finner vi jo ut om Apple har klart å finne på noe som forbedrer lydkvaliteten på de de leverer gjennom Apple Music og iTunes også. Foreløpig er det bare et rykte...

Lenke til kommentar

Ryktet er ikke "apple finner på noe", det er "Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" . Om det stemmer, så gir det ikke en forbedring av lydkvaliteten

AtW.

Jepp, det er rykte. Så får vi se om det stemmer og om det gjør noe med den lydkvaliteten de leverer. Kanskje, kanskje ikke. Som sagt før, du må gjerne konkludere allerede nå med at det ikke kommer til å bli noen forbedring i det hele tatt. Jeg venter til det er lansert et eventuelt produkt og trekker mine konklusjoner basert på det.

Er det ingen forbedring av lyden, så er det ikke det. Er det en forbedring, så er det det. Det er ikke verre enn det...

Lenke til kommentar

Er det ingen forbedring av lyden, så er det ikke det. Er det en forbedring, så er det det. Det er ikke verre enn det...

Det de prøver å fortelle deg er at dette er allerede testet ut ganske grundig for lenge siden.

Alt vi omgir oss med nå er testet og utprøvd på et eller annet tidspunkt i tid. Likevel dukker det stadig opp nye og forbedrede måter å løse det på. Jeg er ikke så pessimistisk at jeg tror audio har nådd sitt maksimale potensiale...

Samsung skal visstnok ha etablert et forskningssenter for audio der de har som mål å forbedre alle sider ved lydformidling og bli Best På Lyd. Mange andre bedrifter innen lydbransjen jobber kontinuerlig med det samme, og jeg ser ingen grunn til ikke Apple også skal kunne gjøre det.

Rykte nå sier at det kan handle om samplingsfrekvens og oppløsning. Kanskje det, eller kanskje handler det om noe annet. Svaret kommer antagelig neste år og vil også gi oss et svar på om de har kommet opp med noe som gir oss en forbedret lydkvalitet på det vi strømmer over nettet.

Lenke til kommentar

Ryktet er ikke "apple finner på noe", det er "Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" . Om det stemmer, så gir det ikke en forbedring av lydkvaliteten

AtW.

Jepp, det er rykte. Så får vi se om det stemmer og om det gjør noe med den lydkvaliteten de leverer. Kanskje, kanskje ikke. Som sagt før, du må gjerne konkludere allerede nå med at det ikke kommer til å bli noen forbedring i det hele tatt. Jeg venter til det er lansert et eventuelt produkt og trekker mine konklusjoner basert på det.

Ryktet er "Nærmere bestemt skal Apple arbeide med å tilby musikk med en samplingsfrekvens på 92 kHz og 24-bits oppløsning" , du trenger ikke å vente, dette produktet er lansert for lenge siden. Og det er sant, er det ikke forbedring av lyden så er det  ikke det, og vi vet allerede i dag om 24 bit/96khz gir en forbedring.

AtW

Lenke til kommentar

Det de prøver å fortelle deg er at dette er allerede testet ut ganske grundig for lenge siden.

Alt vi omgir oss med nå er testet og utprøvd på et eller annet tidspunkt i tid. Likevel dukker det stadig opp nye og forbedrede måter å løse det på. Jeg er ikke så pessimistisk at jeg tror audio har nådd sitt maksimale potensiale...

Samsung skal visstnok ha etablert et forskningssenter for audio der de har som mål å forbedre alle sider ved lydformidling og bli Best På Lyd. Mange andre bedrifter innen lydbransjen jobber kontinuerlig med det samme, og jeg ser ingen grunn til ikke Apple også skal kunne gjøre det.

Rykte nå sier at det kan handle om samplingsfrekvens og oppløsning. Kanskje det, eller kanskje handler det om noe annet. Svaret kommer antagelig neste år og vil også gi oss et svar på om de har kommet opp med noe som gir oss en forbedret lydkvalitet på det vi strømmer over nettet.

Kan ikke du slutte med disse løgnene dine om at folk mener at audio har "nådd sitt maksimale potensiale", hvorfor fortsetter du med dette? Hvor mange ganger må du få dette fortalt? Har sikkert sagt dette 10 ganger nå.

Sa ikke du for noen poster siden at du skulle forholde deg til det ryktet saken handler om, ikke ikke alt mulig annet? Start en annen tråd om du vil diskutere alt mulig annet.

AtW

Lenke til kommentar

Virker ikke som du forstår noe som helst hva strømming av audio angår. Enten så får man lyd eller så får man ikke lyd. Dette er ikke analoge signaler vi snakker om. Å øke samlingsfrekvens og bitdybe har ikke mye for seg. Om du kjøper deg noen låter fra hdtracks så kan du jo sammenligne allerede i dag for å se om du opplever noen bedring fra 44Khz 16bit. Apple vil ikke gjøre noen endringer på lyden forøvrig (håper jeg), da vil de i tilfelle modifisere de originale opptakene. 

Lenke til kommentar

Vel, jeg har ingen problemer med å vente til rykte eventuelt viser seg å stemme for deretter å finne ut av om det Apple eventuelt jobber med viser seg å ha en effekt på lydkvaliteten eller ikke.

Det sitter tusenvis av ingeniører i Apple som kan masse om lyd, jeg føler meg ganske sikker på at også de er klar over det dere har påpekt om samplingsfrekvens og oppløsning. Men kanskje dere tror at dere vet bedre og at disse ingeniørene ikke kan like mye om lyd som dere...

Så jeg avventer og ser hva Apple eventuelt kommer opp med, så får dere konkludere allerede nå med at de ikke kommer til å komme med en forbedring.

Lenke til kommentar

Det sitter tusenvis av ingeniører i Apple som kan masse om lyd, jeg føler meg ganske sikker på at også de er klar over det dere har påpekt om samplingsfrekvens og oppløsning. Men kanskje dere tror at dere vet bedre og at disse ingeniørene ikke kan like mye om lyd som dere...

Selv om teknikere vet at lyden ikke blir bedre skal du ikke se bort fra at markedsføringsavdelingen og aksjonærer ønsker å selge keiserens nye klær ved å pushe høyere tall enn hva som svarer seg i praksis. Se hvordan de presterer å tilby iPhone 6s Plus 16 GB for 8490,- Sjanseløst da en slik modell burde starte på 64 GB. Apple eier inen skam så lenge de lukter profitt.

Lenke til kommentar

Selv om teknikere vet at lyden ikke blir bedre skal du ikke se bort fra at markedsføringsavdelingen og aksjonærer ønsker å selge keiserens nye klær ved å pushe høyere tall enn hva som svarer seg i praksis. Se hvordan de presterer å tilby iPhone 6s Plus 16 GB for 8490,- Sjanseløst da en slik modell burde starte på 64 GB. Apple eier inen skam så lenge de lukter profitt.

Der tror jeg du trykker på riktig sted på skoen. Det er mange som er hårsåre nok til å tro på det våset du presenterer her og dermed lager seg en ide om at Apple ikke er i stand til å forbedre noe som helst.

Litt merkelig, men det er også ganske tydelig blant de som lever i den illusjonen...

Lenke til kommentar

MP3 som er godt enkodet har bortimot samme kvalitet til lytting, dog ikke egnet til konservering av materiale.

Deg om det. Jeg hører betydelig forskjell på mp3 av såkalt god kvalitet og musikk pakket inn i høykvalitets datapakker som flac eller alac. Gode datafiler har betydelig høyere lydkvalitet. Men for all del, hører du ikke forskjell på disse filene når du lytter på musikk, så gjør du ikke det. Da har du antagelig ikke hørsel som er god nok til å høre forskjellen eller du bryr deg ikke noe om det. Det er et helt ærlig valg du selvsagt selv har rett til å ha.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Apple bruker underleverandører til det meste og med unntak av design og funksjonalitet gjør de svært lite.

Tvilsomt. De har rundt 100.000 ansatte der mange av de er opptatt med R&D. Jeg har en følelse av at de gjør veldig mye i eget hus. Men de har selvsagt også veldig mange partnere og underleverandører av god kvalitet med masse bra kompetanse i tillegg.

Men du VET kanskje det du påstår og kan dokumenter det?

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

MP3 som er godt enkodet har bortimot samme kvalitet til lytting, dog ikke egnet til konservering av materiale.

Deg om det. Jeg hører betydelig forskjell på mp3 av såkalt god kvalitet og musikk pakket inn i høykvalitets datapakker som flac eller alac. Gode datafiler har betydelig høyere lydkvalitet. Men for all del, hører du ikke forskjell på disse filene når du lytter på musikk, så gjør du ikke det. Da har du antagelig ikke hørsel som er god nok til å høre forskjellen eller du bryr deg ikke noe om det. Det er et helt ærlig valg du selvsagt selv har rett til å ha.
Har du tatt ein blindtest under kontrollerte omstendigheter?

Som dei fleste andre produsentar, blir det meste i Apple-produkter levert av andre. Maskinvaren kjem frå Intel, Samsung osv. Det som gjer eit Apple-produkt til eit Apple-produkt er at dei har plukka ut komponentane og installert sitt eige OS.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar

Har du tatt ein blindtest under kontrollerte omstendigheter?

...

Niks. Men en av mine døtre hadde, for en stund siden, endret til laveste kvalitet på Spotify uten av noen av oss andre visste det, og vi lurte alle på hva som hadde skjedd med lyden i anlegget. Det ble bra igjen når vi endret tilbake til høyeste kvalitet...

Men dette handler også litt om at når man kjøper seg gode ting som er ment å skulle gi gode opplevelser så er det ingen spesiell god grunn til å bruke de dårligste filformatene så lenge de beste formatene er tilgjengelig.

Du velger selv om du syns det dårligste formatet er godt nok for deg og dine behov.

Lenke til kommentar
  • Opprett ny...