eplekasse Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Tenkte å starte litt fondssparing. For å kjøpe fond hos DNB må man ha konto der, har jeg forstått. Jeg opprettet en brukskonto for ikke så lenge siden. Tanken var da å overføre penger til DNB sin brukskonto, for så kjøpe aksjer/fond derfra. Jeg ble imidlertid litt forfjamset da jeg så at DNB hadde trukket meg 3kr for "prislagte tjenester". Etter å ha kontaktet DNB, sier det at det ikke skal være noen gebyrer ifm å sette inn og ta ut penger. Etter nærmere forespørsel viste imidlertid "prislagte tjenester" å være et gebyr de tok for overføring til nettbank uten KID. Javel, da er det jo faktisk utgifter med dette likevel da. Så ble det snakk om grønne og hvite kort, og jeg mistet etter hvert interessen, da det virket som det var skjulte utgifter overalt. Er det noen som har gått fram på samme måte som meg, startet en konto hos DNB utelukkende for å kjøpe aksjer? DNB sin kundeservice sender meg bare prislister, og er lite villige til å snakke inngående om produktene. Jeg tenkte meg i utgangspunktet en kostnadsfri konto som kun ble brukt for å aksjer/fond, samt overføre penger til og fra en annen nettbank. Trodde ikke dette medførte ekstra utgifter. Lenke til kommentar
Nåla-i-veggen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Egentlig dumt å bli kunde hos DnB kun for å kjøpe deres fond. Disse finner du også andre steder, for eksempel hos Nordnet og Skandiabanken. I tillegg har DnB et veldig lite utvalg av fond hvis du senere skulle ønske andre fond. De har vel egentlig bare sine egne fond? Jeg ville valgt Nordnet, og kanskje da zero-konto siden dette vil bli mest skattegunstig framover. Endret 22. desember 2015 av Nåla-i-veggen Lenke til kommentar
Titanic Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Det er greit å starte en konto hos Nordnet/Skandiabanken/Netfonds i stedet for hos DNB, men jeg ser ikke på det som utelukkende positivt å ha flere valgmuligheter. Valgmuligheter er fristelser, og fristelser kan føre til unødvendig tukling med sparingen. Det er lite som tyder på at man har noe som helst å tjene på å fravike fra å ha 100% i DNB global indeks gjennom hele sin investeringshorisont. Jeg ser på det som like sannsynlig at man vil underprestere som at man vil få meravkastning av å ha flere fond enn DNB global indeks. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå