Gå til innhold

[Løst] X99 Asus Deluxe vs x99 EVGA x99 classified og RAM spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg har ikke oppgradert pcen min på flere år, så nylig har jeg tenkt at det er på tide med ny rigg.

Det eneste jeg er litt usikker på er hvilket hk jeg skal velge og hvilke RAM hastigheter som jeg bør kjøpe.

Det blir ASUS X99-DELUXE/U3.1, LGA2011-3 eller EVGA X99 Classified, Intel X99. Det som fikk min interesse for EVGA sin var EUFI bios'n, mange sata kontakter, men så ser jeg at den bare støtter 3300mhz RAM brikker, betyr det at den støtter RAM hastighet opp til 3300mhz?

ASUS X99-DELUXE/U3.1, LGA2011-3 vs EVGA X99 Classified, Intel X99

Jeg har tittet veldig mye på disse to hovedkortene, tittet på hvilken CPU jeg skal velge,RAM typer osv. Jeg vil gjerne ha RAM som støtter quad-channel,så er litt usikker hvilken RAM hastigheter (mhz) jeg bør/skal velge. Fant HyperX Predator DDR4 2800MHz 16GB hos komplett, men den støtter ikke quad channel. Fant så HyperX Fury 2133MHz 16GB (4x4GB) som har støtte for quad channel eller Corsair Dominator DDR4 2800MHz 16GB som også bruker quad channel arkitektur.

For som CPU så valgte jeg i7 5820k grunnet at jeg ikke har råd eller lyst å bruke mer penger på cpu, mulig jeg kunne ha gått i7 5930k, men 6000kr for en cpu høres veldig mye ut. En kamerat av meg nevnte nylig at den 5820k CPU'n ikke støtter quad-channel og bare dual channel, og at bare i7 5960X EXTREME støtter quad channel.

Så jeg er litt usikker på hvem av de to HK og RAM jeg skal kjøpe. Det blir satt stor pris på all hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Asus HK har OC socket, som gjør at man kan overklokke cache. Det har i praksis lite/ingen betydning ved normal bruk, men er målbart på bench. Ellers er Asus en god produsent av HK, så du kan trygt kjøpe det.

Var jeg deg ville jeg tatt Asus eller ASRock HK, med de portene/sporene (SATA, PCIE layout, M2 osv) du trenger og generelt de funksjonene du føler du må ha. Jeg hadde nok handlet litt etter lommeboken, så Asus X99-A eller ASRock X99 Extreme4, hvis du har ikke har noen spesielle behov.

Vedr minne så kan du ta et quad sett, alt mellom 2133mhz og 3000+ mhz. Det betyr i praksis ekstremt lite for ytelsen, men skal du leke med OC av minnet så må du jo ta ett sett som støtter høy hastighet.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Det er jo supert å høre:)

Så til neste spørsmål angående RAM valg: HyperX Fury 2133MHz 16GB (4x4GB) eller Corsair Dominator DDR4 2800MHz 16GB. Ja,jeg vet at høyere frekvens er bedre, men lavere CAS latency på HyperX, men vil tru 2800mhz i quad channel uansett med høyere CAS latency blir mye raskere enn 2133 RAM.

jeg vet at jeg skal gå for x99 og ddr4 ram med quad channel, min nåværende HK har uefi BIOS og jeg vil gjerne fortsette med det. Syns EVGA classified er veldig OC fokus, men den bios'n ser veldig fin og ryddig. x99 asus deluxe uefi ser også veldig stilig, den ser ut som den har litt mindre OC fokus.

Men jeg har tittla litt på Asus Deluxe og det ser ut som asus kortet har problemer i POST hvis det er USB tilkoblet der og da, men dette ser ut som det kan være en x99 feil generelt ut i fra det jeg har sett på youtube.

Det hadde vært morsomt å prøvd ut PCI-E NVMe i raid med m.2 ssd, men fikk greie på at det ikke mulig. Så derfor jeg titta på EVGA classified siden den har 2x m.2 slik jeg muligens kan kjøre SSD RAID i win.

Men utover resten av riggen så blir det et PCI-E NVMe ssd intel 450gb og EVGA GeForce GTX 970 4GB, Corsair HX750i PSU, en ny IPS skjerm fra Dell, Kabinett fra Fractual Design XL R2 black pearl.CPU vannavkjøling (usikker på hvilken enda)

Mitt pc bruk blir spilling,se på filmer,serier,torrent,dual screen og 1080p filmer og chrome og FF med masse tabs åpen, og da tenker jeg på at alt det skal stå oppe hele tiden. I tillegg har jeg veldig lyst å prøve å OC min CPU 5820k til muligens 4ghz, og kanskje prøve på OC av RAM brikkene, men jeg har null OC erfaring. Jeg kjører heller ikke SLi, men lyst å holde mulighetene oppe. Jeg har også planer om å kjøpe inn 3-4 6tb hdd'er så jeg får bytta ut mine gamle sata hdd'er som ligger på 1tb og 3tb, men ikke enda.

Jeg har hørt og lest veldig mye angående PCI Lanes, men fortsatt veldig usikker på hva det er.

Også over til noe annet angående SSD og SSHD som jeg lurer på.

Jeg har hørt om SSHD, men ikke brydd meg så veldig mye om det. Men så på en youtube video at hvis man bruker en SSD til OS og en SSHD for avlastning slik at SSD vil vare lengre. Hvordan må jeg sette opp dette? blir det noe RAID konfig?

Takk for stor hjelp so far.

EDIT: Titta også på Asus Rampage V EXtreme x99, den har veldig mye informasjon Hovedsiden på uefi og egen tab med OC EZ som passer meg ypperlig. Må se på flere reviews og kjente problemer med de 3 hovedkortene jeg lurer på.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Disse er ikke galt priset hvis du får tak i dem

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3383129

G.Skill klokker bra, så du kan med fordel ta noe fra dem. Og igjen ... Hastigheten betyr så ekstremt lite under normal bruk, så det betyr ikke noe. Men vil du klokke så ta f.eks de jeg lenket til, eller noe annet av G.Skill. Det får bli mitt tips.

Alle disse HK'ene har vel UEFI (?) så ikke tenk for mye på det.

OC-fokus ... Nja, som sagt så er det kun Asus og noen få ASRock kort som har OC Socket. Dette her fysisk, altså CPU har fysisk større potensiale for OC. Det hjelper også for OC av minnet. Så om et annet kort har en BIOS/UEFI "som ser bra ut" er ikke dette nødvendigvis noe som har en dritt av verdi.

M.2 Raid er gull, så ta gjerne et kort med 2 M.2 sockets ja.

SSHD spørsmålet ditt har jeg ikke peiling på. 

Bruker kun SSD'er (i en eller annen form) i maskinene mine - og i nettverkslagringen har jeg rene HDD'er. 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Nja, som sagt så er det kun Asus og noen få ASRock kort som har OC Socket. Dette her fysisk, altså CPU har fysisk større potensiale for OC. Det hjelper også for OC av minnet. 

Ikke det at jeg bryr meg om oc socket, men det står da at jeg har det på mitt msi hovedkort. Kanskje litt annerledes enn asus og asrock. Hva som er forskjellen på oc socketene har jeg ikke satt meg inn i. Det skal i alle fall være på enkelte msi hovedkort også?

Endret av FranZe
Lenke til kommentar

Disse er ikke galt priset hvis du får tak i dem

http://www.prisjakt.no/product.php?p=3383129

G.Skill klokker bra, så du kan med fordel ta noe fra dem. Og igjen ... Hastigheten betyr så ekstremt lite under normal bruk, så det betyr ikke noe. Men vil du klokke så ta f.eks de jeg lenket til, eller noe annet av G.Skill. Det får bli mitt tips.

Alle disse HK'ene har vel UEFI (?) så ikke tenk for mye på det.

OC-fokus ... Nja, som sagt så er det kun Asus og noen få ASRock kort som har OC Socket. Dette her fysisk, altså CPU har fysisk større potensiale for OC. Det hjelper også for OC av minnet. Så om et annet kort har en BIOS/UEFI "som ser bra ut" er ikke dette nødvendigvis noe som har en dritt av verdi.

M.2 Raid er gull, så ta gjerne et kort med 2 M.2 sockets ja.

SSHD spørsmålet ditt har jeg ikke peiling på. 

Bruker kun SSD'er (i en eller annen form) i maskinene mine - og i nettverkslagringen har jeg rene HDD'er. 

har ikke planer om noe særiøst OC,vil bare ha et kitt som har bra OC muligheter,fant de corsair platinum som så veldig bra ut.

Eneste grunn at jeg tenker på uefi er pga,de hovedkortene jeg tenker er omtrent like i prisklassen,bortsett fra Rampage kortet fra Asus. Så jeg syns UEFI fra rampage/asus så veldig fin ut.

Ellers så kjører jeg 1 pci-e NVMe ssd intel 400gb. Hvordan er hastigheten med 2x M.2 kort i RAID i forhold til NVMe som sitter i  pci-e da?

Så Asus kort er bedre på OC da?

Men jeg forstår det slik at det ikke er mulig å kjøre 1x NVMe pci-e ssd fra intel + m.2 ss i RAID, eller er det feil?

Jeg har ikke søkt opp dette enda, men lurer på om det noen kjente feil i asus delux,asus rampage eller eVGA x99 classified? Grunnen jeg spør er at jeg titta på youtube angående og noen har problemer med Sli på asus deluxe. Lurer også på om noen her inne har kommet over noen problemer med disse korta.

jeg titta på Asrock kortet,det ser helt greit syns. Men får litt "billig"  vibe fra det kortet. Men også usikker på Rampage kortet siden det koster 5000kr.

EVGA ligger jo litt over 4000, men hvis EVGA bios/uefi er veldig dårlig så må jeg kanskje holde meg litt unna det.

Ellers så er kjente feil og enkel OC med CPU en viktig faktor for min bestemmelse. Og så mange USB innganger med blanding av USB 2.0 og 3, Backup BIOS (2 eller 3) hørest jo kjempefint ut hvis noen av de bricker seg.

jeg tenker ikke noe spesielt på fargevalg, men den asus deluxe trur jeg hadde blitt fint i min fractual Design XL R2 kabinettet, men er ikke avgjørende.

Lenke til kommentar

Dominator er waste of money. Du betaler for merket og navnet. G-skill er meget bra som Kyrre sa litt lenger oppe.

Jeg ville tatt Deluxe eller R5E om jeg var deg. Hadde du holdt på meg litt ekstra greier så er jo alltids X99-E WS kortet en mulighet, men tror du vil betale for masse du ikke trenger (det vil du også med r5e)

Sålenge kortet har Oc socket så er det neppe kortet som vil stoppe overklokkingen, er nok heller chippen din.

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Dominator er waste of money. Du betaler for merket og navnet. G-skill er meget bra som Kyrre sa litt lenger oppe.

Jeg ville tatt Deluxe eller R5E om jeg var deg. Hadde du holdt på meg litt ekstra greier så er jo alltids X99-E WS kortet en mulighet, men tror du vil betale for masse du ikke trenger (det vil du også med r5e)

Sålenge kortet har Oc socket så er det neppe kortet som vil stoppe overklokkingen, er nok heller chippen din.

Bare synn g.skill ddr4 nesten er utsolgt over alt nå :p

G.skill 3000mhz ddr4 ble solgt for ca 1500kr for 4x4GB kit.

Edit:

LØP og kjøp!

https://www.proshop.no/RAM/Ripjaws-DDR4-3200-QC-Red-16GB/2472096?s=g.skill+ddr4

Dette er et av de beste ddr4 kittene. Akkurat dette kittet overklokker også veldig bra. F.eks til ca 3200mhz cl 14, eller 3200mhz cl 12 med 1.55 volt   :green:

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

ok,takk for hjelpa,skal tenke på det med rammen. Kanskje det kan gi meg en 6tb hdd i spart penger mot andre produkter som jeg har ombestemt meg med.

Men lurer fortsatt på angående Raid med m.2 x2 vs m.2 og pci-e ssd.

Hva skal du med m.2 i raid? Er ikkje dette raskt nok for deg?

@ x99 Rampage V

Samsung sm951 512GB nvme

crystal%20disk%20mark%20SM%20951%20nvme.

Intel P3700 pci-e 3.0 nvme

CDM%20p3700%20ny%20firmware.png

Det hjelper ikkje med bare èn stasjon som er raskt. Da får man ikkje utnyttet lese og skrivehastigheten.

Det som hjelper, er å f.eks installere fra en rask SSD f.eks p3700 og til sm951, og pakke ut fra den ene ssden til den andre. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Installere windows fra DVD til intel P3700 er jo rimelig skandale i forhold til å installere fra en veldig rask usb 3 ssd med 500MB/s lesehastighet.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

ok,takk for hjelpa,skal tenke på det med rammen. Kanskje det kan gi meg en 6tb hdd i spart penger mot andre produkter som jeg har ombestemt meg med.

Men lurer fortsatt på angående Raid med m.2 x2 vs m.2 og pci-e ssd.

Hva skal du med m.2 i raid? Er ikkje dette raskt nok for deg?

@ x99 Rampage V

Samsung sm951 512GB nvme

crystal%20disk%20mark%20SM%20951%20nvme.

Intel P3700 pci-e 3.0 nvme

CDM%20p3700%20ny%20firmware.png

Det hjelper ikkje med bare èn stasjon som er raskt. Da får man ikkje utnyttet lese og skrivehastigheten.

Det som hjelper, er å f.eks installere fra en rask SSD f.eks p3700 og til sm951, og pakke ut fra den ene ssden til den andre. Hvis du skjønner hva jeg mener.

Installere windows fra DVD til intel P3700 er jo rimelig skandale i forhold til å installere fra en veldig rask usb 3 ssd med 500MB/s lesehastighet.

jeg skal ikke noe spesielt med m.2 i raid,men tenkte det kunne vært morsomt å prøvd det. De ser veldig raske ut ssd'ene der,den fra samsung er dyr i tillegg til mer lagringsplass jeg trenger på ssd, og P3700 er litt for dyr for min del.

Men trur faktisk jeg skal bestille opp de RAM brikkene.

Endret av zlpw0ker
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...