Tydeus Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Trenger på en eller annen måte å få et opptak fra en DAT spiller overført til pc'en. Greit jeg kan gjøre det med vanlig phono inn, men vil helst ha digitalt opptak. Det jeg da lurte på var om en digital coax cabel can moddes slik at den kan plugges inn i cd-digital inn på lydkortet ? Er signalet det samme...er det noen som har testet dette ? Takker for alle svar Lenke til kommentar
nvanrekurb Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 (endret) med cd/digital, mener du s/pdif? Hvis det er tilfelle, så kan du prøve å bruke en phono plug (prøv både høyre og venstre, noen ganger funger venstre for inn høyre ut, og motsatt). Jeg veit det høres rart ut men det er fullt mulig å bruke phono plugger til å overføre digital lyd via s/pdif (helst under 0.5 meter). Hvis resultatet ikke er brukbart så skaff en 75ohms coaxial kabel. har du wordclock på både dat og lydkort så kan du bruke det også, men det vil ikke nødvendighvis gjøre noen forskjell. plugg i en >0.5 meters phono kabel, og stol på ørene. Syntes du ikke overføringen virker bra nok så oppgrader kabel Endret 18. november 2003 av nvanrekurb Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 18. november 2003 Forfatter Del Skrevet 18. november 2003 vel på en måte mener jeg S/pdif, men det som er problemet er at jeg ikke har digital inn plugg på lydkortet. Bare den digitale inn på lydkortet som går internt fra cd/dvd rom. Står CD-digital inn på lydkortet "ekstra kontakt", så om jeg modda denne kabelen til å ha en phono plugg og en "flat digital plugg" tilpasset cd-digital inn på lydkortet er signalet det samme ? og kan lydkortet ta i mot dette signalet ? Vet dette kan være litt dårlig forklart.. Lydkortet det er snakk om er første gen Audigy Lenke til kommentar
KJ Skrevet 18. november 2003 Del Skrevet 18. november 2003 vel på en måte mener jeg S/pdif, men det som er problemet er at jeg ikke har digital inn plugg på lydkortet. Bare den digitale inn på lydkortet som går internt fra cd/dvd rom. Står CD-digital inn på lydkortet "ekstra kontakt", så om jeg modda denne kabelen til å ha en phono plugg og en "flat digital plugg" tilpasset cd-digital inn på lydkortet er signalet det samme ? og kan lydkortet ta i mot dette signalet ? Vet dette kan være litt dårlig forklart.. Lydkortet det er snakk om er første gen Audigy Hei, den interne inngangen på lydkortet som benevnes CD/Digital eller liknende benytter som oftest et annet signalnivå (TTL) for å definere null og en enn det standard SP/DIF benytter (0,7V, 75 Ohm). NB/OBS spesifikasjonene på slike lydkort benevner denne interne inngangen ofte med SP/DIF, som regel gjeldere dette kun den logiske overføringsprotokollen og ikke den elektriskedefinisjonen av signalet (signal nivå mm.). Du kan selvfølgelig lage en Reodor-Felgen-overgang for å teste om det virker, så lenge du har kontroll på jordingen så er dte lite som kan gå galt (utover at det ikke virker). Et lydkort med standard elektrisk SP/DIF digitalinngang bør ikke koste allverden så jeg tviler på at Reodor-Felgen-løsningen er verd bryderiet. Etter en kjapp titt på nettet ser det imidlertid ut til at de fleste billige lydkort (fra Terratec, Creative, Hercules mfl.) med digitalinngang for eksterne kilder kun er utstyrt med optisk (TosLink) inngang. Dersom du går for en Reodor-Felgen-løsning, hadde det kanskje vært enklere om du hadde optisk utgang fra DAT-spilleren, ettersom de TosLink mottagere lett kan konfigureres til å gi et TTL-utgangssignal. Men som sagt, har du mer enn to tommeltotter (evt. mindre?) kan det hende at det uansett er enklere å bla opp et par tusenlapper. Det billigste jeg fant på komplott.no var det kortet jeg har selv, Terratec DMX 6fire 24/94 med en nett pris på litt under 1700 NOK, forøvrig et bra lydkort (for lyd), men kanskje litt i overkant av det du kan tenke deg. En løsning med et billig lydkort til 500 spenn, som har optisk digital inngang og en konverter fra elektrisk/coax til optisk (Terratec ViceVersa) kommer på omlag en frognertier. mvh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå