Hjallis49 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Hei. Er det noen som kjenner noen som er god til å sveise sykkelramme i aluminium? Helst i Midt-Norge, Men kan også sendes. Hjalmar Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Gol Stål sveiser alu Lenke til kommentar
Hjallis49 Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 Takk for det. Det spørs om de har noen erfaring med sykkelrammer og herding av ramma etter sveising. Dette skal visst være veldig viktig for å opprettholde styrken i ramma. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Folk og firmaer som kan den typen sveising, tar seg som regel godt betalt...Så ramma skal være bra dyr, om det ikke lønner seg å kjøpe ny ramme...Man får jo nye rammer til 7-8000 tusen i karbon og det er ikke mye arbeide i et verksted før du er oppe på den prisen. Lenke til kommentar
Hjallis49 Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 Du har nok rett i det. Ramma er en Bianchi FG Lite 2010 modell, som jeg har likt meget godt. Kanskje det er mulig å finne ei pent brukt slik ramme et sted. Det blir kanskje både bedre og billigere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Det blir nok vanskelig ja å erstatte den rammen. Kanskje dette er enda et argument for å kjøpe karbon? Det at man kan få den reparert til en fornuftig pris om man skulle få en ramme skade. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Aluminium lar seg ikke herde... Det blir faktisk mykere av varme Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Aluminium lar seg ikke herde... Det blir faktisk mykere av varme Litt rart at det undervises på høgskoler om det motsatte av hva du sier da.... http://ansatte.hin.no/ra/undervisn/mtrbearb/ra_kompendier/Herding%20av%20aluminium.pdf 1 Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Hei, her sporer diskusjonen av i et mye mer interessant tema. Noen alu legeringer kan herdes ja. Kalddeformert herding: Et kalddeformert rør på en sykkel vil få ødelagt kald deformeringsstruktur av varme (sveising). Er ikke lett å kalddeformere en sykkel på nytt etter sveising. Den varmepåvirkede sonen vil derfor bli svakere. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Utherdbare legeringer:Få av disse kan sveises. Dur-aluminium og de som inneholder kobber er ikke sveisbar. Uansett vil varme i sveisesonen ødelegge tidligere utført utherding. Sykkelrammen kan varmebehedles på nytt med en rekke nye utfordringer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 (endret) jøss... null dokumentasjon... Endret 25. desember 2015 av Slettet-t8fn5F Lenke til kommentar
Hjallis49 Skrevet 25. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2015 Interessant. Men jeg lurer på om jeg ikke bare må glemme denne ramma. Jeg skal sende en mail til produsenten (Bianchi), og høre om rammene deres bare varer i 5 år -. Jeg har allerede skaffet meg ny sykkel - en Look 675. Håper jeg blir like fornøyd med den. Takk til alle som har svart på mitt spørsmål. Lenke til kommentar
Luske_Ludvig Skrevet 25. desember 2015 Del Skrevet 25. desember 2015 Jepp, men rammen er sveist fra før og konstruktør har tatt høyde for at rørene svekkes i nærheten av sveis. Dersom produsent kan oppgi legering, kanskje materialsertifikat eller aller helst sveiseprosedyre, er du godt skodd for å levere sykkelen til sveisereparasjon.Dette er ikke håpløst selv om tråden tok et sidespor rundt herding lenger oppe. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå