Ida Oftebro Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Telenor mener konkurrentene må bli mer effektive hvis de vil tjene mer penger.– Reguleringen beskytter ineffektive konkurrenter Lenke til kommentar
3PCL5S46 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Det er alltid like underholdende å høre hvordan Telenor beskriver virkeligheten kontra hvordan vi andre opplever den. Jeg skal ikke uttale meg om effektiviteten til Telenors konkurrenter, men det er vel en kjensgjerning at telebransjen generelt ikke er den mest effektive bransjen. Telenor inkludert. Det Telenor skal ha er at de driver lønnsomt. Telenor tjener faktisk opp mot 1 milliard hver måned i Norge alene. Om dette skyldes at Telenor driver så utrolig effektivt eller om det er fordi de kan melke det norske markedet skal jeg overlate til leserne å spekulere i. Det er uansett ikke mange selskaper forunt å ha marginer opp mot 50%, og det med en omsetning på mange milliarder. Den såkalte utfordreren TeliaSonera er ikke så langt unna de heller. Selv om det er kapitalkrevende å bygge nett i Norge viser regnskapstallene til begge netteierne at det også er eksepsjonelt lønnsomt. Et løst anslag jeg har gjort viser at Telenor og TeliaSonera til sammen årlig tjener rundt 10 milliard (EBITDA) på mobil virksomheten sin. Til sammenligning tjener alle de andre operatørene under 100 millioner til sammen. Så det bør vel være liten tvil om at duopolet stikker av med en urovekkende stor del av fortjenesten i mobilmarkedet. Faktisk så nye som 99% Jeg sitter ikke på resultatene pr virksomhet hos Telenor så det er flott hvis Krokan i Telenor kan motbevise mine anslag. Basert på Q3 tallene til TeliaSonera er det vel greit å anta at de vil få en EBITDA på rundt 2,5 milliarder i 2015. Det er flott at Krokan og Telenor kjemper for sine aksjonærer, men det bør også være rom for aktører som ikke jobber for de samme aksjonærene. Reguleringen bør vel verken beskytte ineffektive operatører eller grådige aksjonærer? Når det gjelder diskusjonen rundt hastighet synes jeg at et er verdt å merke seg at ingen av Netcom sine ordinære abonnement i privatmarkedet inkluderer mer enn 40 Mbit/s. Da blir det underlig å villede kundene ved å fokusere på 4G+ og 4,5G i markedsføringen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg