Sandy Koufax Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Som skrevet i overskriften, så har man oppdaget hvilke gener som avgjør intelligensen. Disse kan bli manipulert til å øke intelligensen til et menneske. Grunnen til dette er at hvis man har disse genene, kalt for M1 og M3, og de er i riktig rekkefølge har man høy intelligens. Men hvis de er i feil rekkefølge og/eller har en form for mutasjon har man lav intelligens. Man fant ut av dette ved å undersøke genene til folk med såkalt normal intelligens med folk med autisme og mentale handikap. Ut i fra dette fant en ut at mutasjoner i disse genene, M1 og M3, gir lærevansker. Videre står det i artikkelen at forskerne forsøker å finne en "bryter" for hvordan man kan få riktig rekkefølge på disse genene. Jeg lurer da på: kan man ikke benytte seg av en metode som CRISPR for å få til denne korrekte rekkefølgen og fjerne de muterte genene? Det blir i hvert fall spennende å se hva de får til... http://www.telegraph.co.uk/news/science/science-news/12061787/Intelligence-genes-discovered-by-scientists.html Lenke til kommentar
ceauses03 Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Så hva skjer om man putter disse genene i andre dyr? Får man da meget intelligente dyr? Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 De vil høyst sannsynligvis avvises. Det er tross alt menneske-gener som skal inn i dyre-kropper. Det man derimot i teorien kan gjøre er å finne de samme genene/mekanismene for dyr og derav forsøke å skape intelligente dyr. Men hvert dyr har sine egne gener/mekanismer. Lenke til kommentar
ceauses03 Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Men jeg er fortsatt veldig skeptisk til de hele. En verden med bare intelligente mennesker? Høy intelligens = genialitet, og husk at med genialitet kommer det galskap. De største geniene som har vandret på jorda, har som oftest hatt veldig merkelige vaner og andre psykiske lidelser. Det finnes statistikk som beviser at høy intelligens og galskap henger sammen. Og så trenger vi jo mennesker med lav intelligens. Hvem ellers skal vaske bilen min, eller male huset til naboen? Og tenk på alle politikere som ikke vil være å se! Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Høy intelligens er ikke det samme som genialitet og det er heller ikke gitt at noen med høy intelligens vil bruke intelligensen til noe som helst. Et samfunn der alle hadde høyere intelligens enn nå hadde bare resultert i litt "smartere" krangler og mindre "idiotforbrytelser" som ran på åpen gate. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 "Som skrevet i overskriften, så har man oppdaget hvilke gener som avgjør intelligensen. Disse kan bli manipulert til å øke intelligensen til et menneske." Sånn jeg leser artikkelen, så er det noe overdrevet, virker ikke som disse genene alene avgjør intelligensen, selv om de en "detaker" i intelligens. At vi kan manipulere slikt ligger nok uansett et stykke fram i tid Forøvrig er jeg uenig i at høy intelligens er det samme som genialitet, jeg er intelligent, men ikke genial, og er ikke alene. AtW Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 MOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Gjett hvem jeg er Men for å være seriøs igjen, så er det slik at roboter sannsynligvis vil ta over de fleste yrker her i verden i løpet av et tiår eller to. At man faktisk skal kunne øke intelligensen til enkelt-mennesker ligger riktignok en liten periode framover i tid. Det er også usikkert om man vil klare å forbedre på mutasjonene til mennesker som allerede har blitt født, man kan derimot gjøre det på foster. Hvis alle kommer til å ha høy intelligens vil det i hvert fall ikke være flere kvinner med silikonbryster...mitt liv vil bokstavelig talt bli halvert Lenke til kommentar
danielch Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Høy intelligens er ikke det samme som genialitet og det er heller ikke gitt at noen med høy intelligens vil bruke intelligensen til noe som helst. Et samfunn der alle hadde høyere intelligens enn nå hadde bare resultert i litt "smartere" krangler og mindre "idiotforbrytelser" som ran på åpen gate. Kan se for meg organisert krim i stedet for alle idiotforbrytelsene! 1 Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg skrev litt om CRISPR-Cas9 metoden i et tidligere innlegg. I de to neste artiklene jeg legger ved forsøker man å foreta en slags gen drive (altså at et spesiell gen driver seg gjennom populasjoner ved å øke sannsynligheten for at de blir arvet). Her kan man da arve disse intelligens-genene, M1 og M3, hvis man benytter seg av denne metoden: http://www.nytimes.com/2015/12/22/science/gene-drives-offer-new-hope-against-diseases-and-crop-pests.html?_r=0 http://lens.elifesciences.org/03401/index.html Spesielt se på figuren i NYTimes artikkelen, som forklarer veldig bra hvordan denne prosessen fungerer. Det er derimot noen komplikasjoner, arvingen fungerer kun ved seksuell reproduksjon og ikke for store dyr (som blant annet elefanter og mennesker). Men kanskje finner man en metode for dette også. NB! Dette er forøvrig et av de få vitenskapelige gjennombrudd foretatt av kvinner siden Marie Curie, Lise Meitner, Elizabeth Blackburn og Youyou Tu. Det kan føre til et stort oppsving for kvinnelige forskere. Lenke til kommentar
Sandy Koufax Skrevet 14. april 2016 Forfatter Del Skrevet 14. april 2016 Jeg leste en interessant artikkel om denne nyvinnelsen CRISPR. Fordi jeg er usikker på hvor seriøst det er (det kan være en forfalskning fra forskerne og har vel ikke blitt etterprøvd ennå) og selve publikasjonen kan være mangelfull i kvalitet, så legger jeg det inn her. http://www.australianetworknews.com/forever-exists-secrets-immortality-uncovered/ CRISPR kan føre til et liv som varer lenger enn det gjør per dags dato ved å manipulere et fosters DNA (genetiske oppbygning)(genom hvis du vil). De to gen-editing verktøyene som kan forhindre aldring heter for Zinc Finger Nuclease og Talen. https://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_finger_nuclease Man kan altså gå inn i spesielle sekvenser inne i genomet og forandre på det. Hvis det stemmer, så har vi jo en spennende framtid foran oss. Lenke til kommentar
Ribo Skrevet 19. april 2016 Del Skrevet 19. april 2016 Jeg leste en interessant artikkel om denne nyvinnelsen CRISPR. Fordi jeg er usikker på hvor seriøst det er (det kan være en forfalskning fra forskerne og har vel ikke blitt etterprøvd ennå) og selve publikasjonen kan være mangelfull i kvalitet, så legger jeg det inn her. http://www.australianetworknews.com/forever-exists-secrets-immortality-uncovered/ CRISPR kan føre til et liv som varer lenger enn det gjør per dags dato ved å manipulere et fosters DNA (genetiske oppbygning)(genom hvis du vil). De to gen-editing verktøyene som kan forhindre aldring heter for Zinc Finger Nuclease og Talen. https://en.wikipedia.org/wiki/Zinc_finger_nuclease Man kan altså gå inn i spesielle sekvenser inne i genomet og forandre på det. Hvis det stemmer, så har vi jo en spennende framtid foran oss. Man har mer eller mindre kunnet gjøre det tidligere også, men med Crisper der dette ekstremt mye enklere og effektivere. Teknikken er reell og svært intressant, men med potensielt store ringvirkninger som etisk dilemme. Kult at selve kjernen i teknikken er hentet fra immunsystemet til bakterier Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå