Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Kan noen hjelpe meg med opplastnigen?


Anbefalte innlegg

Dette har jeg på linja mi etter at jeg flytta. Har snakket med next gentel og som vanlig er det ikke så mye de kan hjelpe med da de ikke kan se noe problem.

For meg er det et problem. Nettet ramler inn og ut. Og som det vises på bildet henger ingen ting på greip. Men stusser fryktelig på opplastingen ... Har 20/20 linje. Kan noen fortelle meg hva som er reelt og hva som evt kan være årsak til problemet?

post-294815-347206_thumb.png

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bedt om ny ruter da de ikke klarer å forbedre/rette opp feilen. Ingen naboer som forstyrrer. Har tre i samme gate med samme leverandør. De har ingen problemer. Har prøvd alt. Det er det samme uansett. Blir riktig rett frustrert over dette opplegget. Før jeg flytta hadde jeg 25/25. Da jeg kom hit klikka jo alt. Men alle skjønner jo at det ikke er slik nettet skal oppføre seg

Lenke til kommentar

hvordan vet du at du ikke har naboer som forstyrrer?

Bor du på landet helt alene?

Har du sjekket med inssider om det er nærliggende aksesspunkter?

Har du sjekket om det er akjulte ssider eller tror du bare at de ikke forstyrrer?

 

Wifi er ikke bare rett fram, det er mye som kan forstyrre.. Alt fra mikrobølgeovner til kraftlinjer og andre radiobølger kan forstyrre.

 

Noen råd fra en som faktisk kan litt om wifi:

 

- test med kabel.

Får du det du skal ha så er problemet hos deg.

- sjekk plasseringen av router/aksesspunkt.

Nytter ikke å plassere dette på veggen langs gulvet nede

i et hjørne og forvente topp resultat.

Mtp ping tidene dine så ser jeg for meg nettopp at dette er gjort.

- utvid evt punktene dine eller kjøp en skikkelig router/ap.

Wifi er ikke bare å kjøpe hva som helst så virker det tipp topp.

Du får det du betaler for helt enkelt.

 

Jeg har optimisert mine wifi så til de grader men så har jeg handlet skikkelig utstyr..

Men burde kanskje klagd jeg også på wifi siden jeg sitter på 1000 mbit/s?

 

Jeg får jo ikke akkurat det jeg skal på wifi:

post-123152-0-32607400-1450766228_thumb.png

Endret av ARJ
Lenke til kommentar

Her virker det som om det er noe som er registrert feil i kundebildet ditt. Spør NGT om å lage et nytt kundebilde på deg for så å legge inn hastigheten på nytt. Dettte noe som skjedde fra tid til annet da jeg jobbet for CDK, en feil som ikke er lett å se for kundebehandlere heller da programmene vi brukte var rimelig utdatert. Ting som kunne gå galt (samme feil som du beskriver) er f.eks. følgende:

  • Feil statuskode på modem (f.eks er 299 til ordrebehandling, 300 er under ordre, 340 er aktiv og er det eneste som gir hastigheten din, modemet ville fungert på andre statuser men hastigheten ville ikke blitt lagt på).
  • Feil modemnummer/ingen modemnummer registrert
  • Feil modemnummer registrert på hastighet
  • Feil statuskode på hastighet
  • Modem trenger reprovisjonering

Evt. kan du også gjøre følgende sjekker på egenhånd:

  1. Ta en hastighetssjekk på http://test.telenor.netmed direktekobling til ruteren (WiFi er ingen god metode å teste slikt på).
  2. Om dette ikke fungerer, ta en full reset av ruter
  3. Om dette ikke hjelper, oppdater firmware på ruter (hjelper mye sannsynlig ikke)
  4. Om sistnevnte ikke fungerte, ring kundeservice og be dem sjekke kundebildet ditt nøye. Be også om å legge inn hastigheten på nytt (tilbake til grunnhastighet så opp igjen) samt å reprovisjonere ruter/modem. Eventuelt kan du også be dem om alt de får opp av verdier på linjen din fra dems side og del dem gjerne her. 
Lenke til kommentar

Vil innlede med å si at jeg ikke er totalt grønn, men alle trenger vi hjelp av og til. Trodde ikke man skulle bli "tråkket på" av voksne folk på et forum. Jeg spør simpelt om hjelp da jeg ikke skjønner hvorfor resultatene er slik de er da jeg i samarbeider med internett leverandør har gjort alt slik det skal. Og alt er som det "skal" være. Ruteren står sentralt og montørene mener også at det ikke bør være forstyrrelser rundt ruteren slik den står nå.

 

Har vært innlogget på ruteren og restarten den derifra og sjekket at programvaren er riktig. Det vil bli sendt ut en ny ruter da ingen finner forklaringen på dette. Har hatt denne ruteren nå i snart to år å har bodd tre forskjellige plasser uten slike problemer.

 

Takker mye til Enquad for mye hjelp her. Du skal ha takk for det.

Lenke til kommentar

Vil innlede med å si at jeg ikke er totalt grønn, men alle trenger vi hjelp av og til. Trodde ikke man skulle bli "tråkket på" av voksne folk på et forum. Jeg spør simpelt om hjelp da jeg ikke skjønner hvorfor resultatene er slik de er da jeg i samarbeider med internett leverandør har gjort alt slik det skal. Og alt er som det "skal" være. Ruteren står sentralt og montørene mener også at det ikke bør være forstyrrelser rundt ruteren slik den står nå.

 

Har vært innlogget på ruteren og restarten den derifra og sjekket at programvaren er riktig. Det vil bli sendt ut en ny ruter da ingen finner forklaringen på dette. Har hatt denne ruteren nå i snart to år å har bodd tre forskjellige plasser uten slike problemer.

 

Takker mye til Enquad for mye hjelp her. Du skal ha takk for det.

Det er ingen her som mener å tråkke på noen. De som prøver å hjelpe her sitter kanskje på mer kompetanse enn de som svarer hos ISP sin kundestøtte. Problemet blir at vi stiller spørsmål fordi du gir for lite info for å kunne gi gode svar. I første post viser du hastighet over WiFi, men har ikke svart på hvordan det fungerer kablet. I din andre post skiver du at du "har prøvd alt", men hva kaller du alt? Det er det ingen har som kan gjette seg til. At "montørene mener også at det ikke bør være forstyrrelser rundt ruteren" er også litt for dårlig. Det holder ikke å mene, de skulle sjekke så de vet.

Lenke til kommentar

Det er forresten VDSL linje jeg har, ja.

Problemet er nok at du ikke vet hva slags kapasitet du skal ha, og derfor har feil forventninger. VDSL kan gi deg 20/20 i teorien men i praksis bruker man ikke asymetriske teknologier til å gi symmetrisk kapasitet.

 

Laveste profil hos Nextgentel på VDSL gir deg 20-30 nedstrøms og 2 - 5 oppstrøms.

Det ser ut som VDSL hos deg syncer på rundt 20/2 og at du derfor måler korrekt over WiFi.

 

God jul!

Lenke til kommentar

VDSL 25 hos Telenor som vi har: 25/5, måler under, over og nøyaktig hastighet. Det går på nettverksbelastningen.

Det kan være en del av det ja, men 99% av det har med avstand mellom modem og DSLAM i sentralen samt kvaliteten på strekket med hennsyn på støy.

 

Det er avstand og støy som gir dempning, og som felles avgjør hva modemet klarer å synce på av kapasitet.

Lenke til kommentar

 

VDSL 25 hos Telenor som vi har: 25/5, måler under, over og nøyaktig hastighet. Det går på nettverksbelastningen.

Det kan være en del av det ja, men 99% av det har med avstand mellom modem og DSLAM i sentralen samt kvaliteten på strekket med hennsyn på støy.

 

Det er avstand og støy som gir dempning, og som felles avgjør hva modemet klarer å synce på av kapasitet.

 

Ofc, ofc. Er heldig nok til å bo 300m fra sentralen, håper bare Telenor begynner å eksperimentere med G.FAST (ut ifra hvordan det ser ut i dag vil det nok ikke hjelpe stort når det kommer til min avstand, men teknologien utvikles vel underveis: https://en.wikipedia.org/wiki/G.fast#Performance)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...