Christian86 Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Jeg har i utgangspunktet 16-35 med min Sony A7R2 i dag, og selv om den ikke er perfekt uten oppskarping, syns jeg, så er den ganske fin. Det er dog noen ganger jeg skulle ønsket noe videre, og derfor undres jeg; om jeg fremfor å ha 16 mm vannrett, heller satt huset horisontalt, ville jeg kunne oppleve en "videre" vidvinkel da sensoren blir snudd tilsvarende? (se for deg snu tv'en på siden og få de vannrette linjene horisontale istedenfor). Jeg innser at det blir merarbeid i form av panorama og risiko for dårlige panoramas. Noen tanker? Alternativet er å gå for feks Nikon 14-24 eller Canon 11-24. Men da må jeg erstatte Lee filterne også. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) Du mener "å sette huset vertikalt"? Vertikalt = loddrett, horisontalt = vannrett. Men jo - du kan fint ta flere bilder og sette sammen til panorama - helst med programvare laget for formålet (som PS, LR, etc). Flere bilder på høykant vil klart gi videre bildevinkel. Ellers kan du kanskje også vurdere sånt som Samyang 14/2.8 hvis du vil ha det lille ekstra. Endret 21. desember 2015 av Trondster Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Jeg skylder på mye overtid, blir begrepsforvirring da. Ja, jeg mener det - vil det i praksis kunne "erstatte" 11-15mm området noenlunde? Jeg har PS og LR. Lenke til kommentar
tow Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Vil du langt ut med ett enkelt bilde er Samyang 8 mm fisheye i kombinasjon med defishing et godt alternativ. Det blir faktisk ikke så verst, selv på fullformat, der det blir veldig vidt. Lenke til kommentar
sungun Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det er en helt vanlig og kurrant teknikk å ta flere "stående" bilder og sy sammen til et "liggende" bilde for videre vinkel. Gjør ofte dette selv med 14-24 Lenke til kommentar
vnp Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Vil ikke skyer og sånt bevege seg så det bare blir rart? Eller er teknikken så god at den fikser det? Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Du må være kjapp så skyer og lignende ikke beveger seg, og du må ha programvare som korrigerer geometrien. Som ved all panoramafotografi..) Lenke til kommentar
tech8 Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Skyer er neppe noe stort problem siden de er softe og beveger seg sakte, men bølger og gressstrå som svaier i vinden kan nok være vanskeligere å sy sømløst sammen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå