JussRelatertBot Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Eg lurer på en ting. En jente i klassen min(10 klasse) har deltatt på 2 timer så langt i år. Altså 2 av 40 timer. Hun fikk karakteren 5 i gym. Hun har gyldig grunn med skadeærklæring osv, men er det lov å i det hele tatt gi karakterer til folk som ikke har deltatt? Vet at det er fraværsgrensepå vgs, men er det også dettepå ungdmskulen? Er urettferdig for de som har deltatt i timene men alikvell får 3,4 osv.. takk for hjelp Lenke til kommentar
Snapfat Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Hjelp til hva? Å fortelle at verden ikke er rettferdig? Er trolig en jente som viser innsats og initiativ, har god dialog med læreren og hadde fra før av en god karakter i kroppsøving. Hva karakter hadde hun ifjor? Med legeerklæring kan man enten få fritak fra vurdering eller tilrettelagt opplæring. Er heldigvis ikke noen fraværsgrense på VGS eller ungdomsskolen, derimot blir det bedre fulgt opp på ungdomsskolen. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) Det er litt annerledes med gym enn de andre fagene. I matte kan man plutselig møte veggen, men det er liten grunn til å tro at en person som har fem i gym i niende klasse ikke vil få det i tiende. Derfor er det nok grunnlag til å sette den karakteren i dette tilfellet. Man stryker jo ikke på ungdomsskolen. Endret 21. desember 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Så om man har 5 i 9, kan man egentlig skulke hele 10 og så få 5? Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Ikke skulke, men "skulke". Jeg synes det blir feil, da skriver man heller at om skaden og at det ikke er noe karaktergrunnlag pga det og viser til forrige års karakter. Men det er vel ikke helt mulig på et vitnemål. Det er litt annerledes med gym enn de andre fagene. I matte kan man plutselig møte veggen, men det er liten grunn til å tro at en person som har fem i gym i niende klasse ikke vil få det i tiende. Derfor er det nok grunnlag til å sette den karakteren i dette tilfellet. Man stryker jo ikke på ungdomsskolen. Tullete å si. En person kan fort "møte veggen" i gym også. Starte å røyke, drikke og sitte låst forran en skjerm Lenke til kommentar
Snapfat Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Så om man har 5 i 9, kan man egentlig skulke hele 10 og så få 5? Uten legeerklæring eller noen som helst forklaring utenom "men hun fikk, så da kan jeg og ellers er det urettferdig" så kan jeg garantere deg iv eller laveste måloppnåelse. Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 det er jo idiotisk at en som ikke har hatt gym skal få så høy karakter uansett. En i rullestol fortjener vell ikke samme karakter som en som har jobbet og slitet i faget..? Om han i rullestol ikke hadde hatt en eneste time.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 For det første at noen ikke deltar i gymundervisning sammen med resten av klassen betyr ikke at denne eleven ikke har gym. Vanligvis ordner man alternativ undervisning, slik at læreren dermed har grunnlag for gymkarakter. Det skjer mye i "kulissene" på en skole som du aldri får vite noe om. For det andre kan du ikke vite hvilken karakter hun fikk med mindre du har sett karakteren selv. Det er helt vanlig at elever lyver om karakterene sine til medelver, jeg ser det selv hver gang terminkarakteren deles ut.(Jeg er lærer.) For det tredje, og kanskje viktigste; verden er urettferdig. Konsentrer deg om hva du kan gjøre for å lykkes best mulig. Å surmumle over karakteren til medelevene dine gir ikke deg bedre karakter skolen. PS: En i rullestol har like gode muligheter på god gymkarater som deg selv. 4 Lenke til kommentar
Finland Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) Hvorfor skal du sammenligne deg selv med andre mennesker. Skole handler om personlig utvikling og forbedre deg selv. Du gjør jo akkurat det motsatte av personlig utvikling. Hva andre mennesker får i karakterer angår ikke deg. På samme måte som hva Olav Thon betaler i skatt ikke angår oss. Hva Olav Thon betaler i skatt og hvor mye han tjener. Det er jo hans privatøkonomi. Hva andre folk får i karakterer angår ikke deg. Og hvem din kamerat knuller har ingenting med deg å gjøre heller. Slutt å sammenligne ditt innsats med andre mennesker. Jobber du for deg selv eller jobber du for felleskapet? Slik jeg tolker det. Så jobber alle skole elever for seg selv. Dessuten! Hva du får i karakterer er en privatsak. Kan du for eksempel logge deg inn på fronter og se på karakterer til dine klassekamerater? Når du logger deg inn på fronter. Ser du kun ditt eget karakter. Så slutt å pelle nesen din i privatlivet til andre mennesker. Hva andre mennesker får i karakterer er privatsak. Har ikke en dritt med deg å gjøre. Når folk spurte om hva slags karakterer jeg fikk på videregående. Så sa jeg rett ut at det er en privatsak og har ikke en dritt med dem å gjøre. Og hvis de forsatte å spørre om min karakter. Så gikk jeg og sladret til rektor. Siden den gang har ingen andre tørt å spørre meg lengre om hva jeg fikk i karakter. Endret 21. desember 2015 av Finland Lenke til kommentar
Snapfat Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Og hvis de forsatte å spørre om min karakter. Så gikk jeg og sladret til rektor. Siden den gang har ingen andre tørt å spørre meg lengre om hva jeg fikk i karakter. Hahaha, hørres ut som sosialt selvmord. But hey, whatever floats your boat 6 Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Forskrift til opplæringsloven har nå en revisjon som trer i kraft fra høsten av som krever 90% frammøte i fagene. Er usikker på om det bare gjelder videregående eller også ungdomsskolen. Edit: Det gjelder visst bare videregående. Her er link til den nye forskriften: http://lovdata.no/forskrift/2006-06-23-724/§3-3 Endret 22. desember 2015 av arne22 Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 For det første at noen ikke deltar i gymundervisning sammen med resten av klassen betyr ikke at denne eleven ikke har gym. Vanligvis ordner man alternativ undervisning, slik at læreren dermed har grunnlag for gymkarakter. Det skjer mye i "kulissene" på en skole som du aldri får vite noe om. For det andre kan du ikke vite hvilken karakter hun fikk med mindre du har sett karakteren selv. Det er helt vanlig at elever lyver om karakterene sine til medelver, jeg ser det selv hver gang terminkarakteren deles ut.(Jeg er lærer.) For det tredje, og kanskje viktigste; verden er urettferdig. Konsentrer deg om hva du kan gjøre for å lykkes best mulig. Å surmumle over karakteren til medelevene dine gir ikke deg bedre karakter skolen. PS: En i rullestol har like gode muligheter på god gymkarater som deg selv. Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 For det første at noen ikke deltar i gymundervisning sammen med resten av klassen betyr ikke at denne eleven ikke har gym. Vanligvis ordner man alternativ undervisning, slik at læreren dermed har grunnlag for gymkarakter. Det skjer mye i "kulissene" på en skole som du aldri får vite noe om. For det andre kan du ikke vite hvilken karakter hun fikk med mindre du har sett karakteren selv. Det er helt vanlig at elever lyver om karakterene sine til medelver, jeg ser det selv hver gang terminkarakteren deles ut.(Jeg er lærer.) For det tredje, og kanskje viktigste; verden er urettferdig. Konsentrer deg om hva du kan gjøre for å lykkes best mulig. Å surmumle over karakteren til medelevene dine gir ikke deg bedre karakter skolen. PS: En i rullestol har like gode muligheter på god gymkarater som deg selv. Synest bare at det er litt rart at eg får samme karakter som en som ikke har deltatt i gym. Men takk Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Les posten hans igjen. Det kan godt hende hun har deltatt i gym. Hun har bare ikke vært med dere. Siden hun ikke har noen forklaringsplikt overfor deg kan det godt hende du aldri får vite hvordan dette egentlig har gått for seg. Derfor bør du heller tenke på din egen gymkarakter. Det man gjør på videregående når noen blir fritatt for praktisk vurdering i gym er at de må gjennom en teoretisk prøve. Godt mulig det er det som har skjedd her. På disse prøvene vanker selvfølgelig de samme karakterene som ellers. Jeg ser ikke hvorfor det skulle være mer rettferdig at hun bare hadde tilgang til f.eks. 1-4 når det er en skade som hindrer henne. Endret 22. desember 2015 av Isbilen Lenke til kommentar
JussRelatertBot Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 kk, takk 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå