BBernes Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Vi innfører 100% røykestopp på jobben nå , stenger alle røykerom og lar dem fryse ute. Det har vært harde protester på dette men jeg tror det kommer til og gå fint sjefen har melt alle som vil på røykeslutt kurs. Jeg synest det er teit og gå på kurs for og slutte og røyke , det er jo bare og la være og røyke ,ingen problem. Men for all del det kan hjelpe noen. Men nok om det , i USA har de i flere stater lenge hatt røykfrie utesteder og jeg tror ikke det har medført noen større problemer. At røykerene sier at de ikke kommer til og gå ut er "tull" det er alltid slik når de skjerper røykeloven , røykerene skriker litt og så finner de seg i det. At folk må ut og røyke har det godt av og jeg tror det skaper mindre flatfyll da vaktene ikke slipper dem inn etter at de har røykt. Mange sitter på barkrakken sin hele kvelden og er så full når de kommer ut fra utestedet at de ikke hvet hvem eller hvor de er. Må de ut innimellom så tror jeg at det er mangge som får seg en kortere tur på byn og at det kan bli mindre Taxi køer og mindre bråk. Selv om je gmener at alle bråkmakere bør bures inne enten de er konge eller prest. (pga en episode med blin vold mot noen jeg kjenner). Det er faktisk veldig lett og slutte å røyke , man bare lar være og kjøpe røyken , tenne den , inhalere den. Det er faktisk mye mindre arbeid og slutte enn og forsette Lenke til kommentar
RottePostei Skrevet 25. november 2003 Del Skrevet 25. november 2003 Må si at det er godt å se at det finnes røykere som kan argumentere (mrVilla). Meget gode og gjennomtenkte innlegg. Jeg vil ikke at røykerne skal ha egne utesteder. Jeg røyker ikke, men har kompiser som gjør det. Hvor skal jeg gå da? Røykeavdeling eller krav om "luftkvalitet" er en mye bedre løsning. Til dere som mener det blir mer slåssing o.l. Hvorfor det? Blir røykere voldelige av å ikke få røyken sin? Nei. Hvorfor skulle uteplasser gå konkurs fordi det innføres røykeforbud. Jeg tror de fleste røykere kommer til å ta turen ut allikevel. Så lenge du allerede har kommet inn på en uteplass, er det som regel mulig å gå ut en tur, og så slippe forann køen inn igjen (stempel). Dessuten er det så vidt jeg vet flere ikke-røykere enn røykere. Det argumentet om at røykerne bygde landet, må være det mest ubrukelige argumentet noensinne. Dårlig analogi, men: Mr. Røntgen og co. som finner opp røntgenstrålen. Folk tar bilder av seg selv fordi det er spennende. De finner ut at det er farlig, og folk slutter å bruke det for moro skyld. Er dette et hån mot Mr. Røntgen? Neppe. Selv mener jeg at samfunnet på sikt bør ha som mål å bli røykfritt. Og da mener jeg ikke om to uker eller om 10 år. Men røyking er en helseskadelige uvane som etterhvert bør reduseres. Med dette mener jeg ikke at de som røyker nødvendigvis trenger slutte, men at vi må prøve å unngå at folk begynner med det i utgangspunktet. Venner i Australia sier forresten at australiere røyker mye mindre enn nordmenn, og det etterhvert bare har blitt "taperne" som røyker, mens andre ungdom ikke gjør det....til ettertanke... Jeg er helt enig med de av dere som mener at røykere ikke trenger å ta hensyn når de sitter i en røykeavdeling. Med det mener jeg ikke at de trenger blåse røyken i ansiktet på folk med vilje, men det gjør de jo ikke heller. Når det gjelder om røyk er godt eller ikke, så blir det vel kanskje godt fordi man har hatt lyst på det så lenge? Ikke vet jeg, men jeg synes egentlig ikke det er så intressant heller. Hvis folk vil røyke, så kan de få lov til det så lenge de ikke plager andre (altså må det være lov å røyke på gata eller på røykerom). Fanatiske ikke-røykere som mener dagen blir ødelagt fordi noen tar seg en røyk på nabobordet i parken har jeg liten sans for. Det er syting. Til dere som røyker. Slutt å rope diskriminering. Det blir for dumt. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Virker som arbeidsplassen din har blitt inspirert av den nye røykeloven MyWar Kan forstå at du synes det er topp og det burde du også. Jeg for min del er glad jeg ikke jobber der Vi gjorde det litt annerledes på vår arbeidsplass. Lukket alle røykerom utenom et stort. Det ble det lagt inn god ventilasjon og renhold hver dag. "Slutte å røyke"-kurs ble gitt til alle som ville ha og selv om det var en del som sprakk så tror jeg det var like mange som klarte å slutte. All ære til dem. Du synes det er merkelig at man må ha kurs for å slutte å røyke. Vel......personlig så er jeg på en måte enig. Jeg kommer ikke til å ta noe kurs for å slutte å røyke. Skal jeg slutte så skal jeg pokker meg klare det selv. Men vet du hva å slutte å røyke betyr? Vet du hva dem går igjennom på et slikt kurs? Det er veldig lett å si at man bare slutter med det og vips så er man ferdig. Noen klarer kanskje dette.....andre går på kurs. Grunnen til at man går på kurs er ikke for å slute å røyke men å la være å begynne igjen! Svært få er klar over dette. Alle kan slutte å røyke.........jeg sluttet å røyke fire ganger på en dag....null problem. Men hva gjør man når man merker suget etter nikotin, rastløsheten, stresset...etc. Det er da røykekurset kommer inn og hjlper dge med å takle dette "presset". Det høres sikkert veldig patetisk ut for en ikke-røyker, men jeg kan love deg at vi som røyker kjenner det veldig godt. Med kurs så får man også oppgitt flere mål man må klare. 1 dag uten røyk, 2 dager, 1 uke, 2, 3, 1 måned etc til man blir "erklært" fornuftig og røykfri igjen Som du sier så skriker alltid vi røykere opp når vi ikke får lov å røyke en plass. Akkurat som alle andre skriker opp dersom noe dem liker blir forbudt. Vi er ikke to forskjellige raser skjønner du........har bare litt ulike interesser. Er sikkert de statene jeg hørte om der dette var testet og det fungerte fint. Jeg håper inderlig at det vil fungere fint her også. Vi får håpe at alkoholtrangen er sterkere enn røyketrangen Dersom din teori om hvordan utelivet blir etter at røykeloven har tredd i kraft så tror jeg ikke vi har noe særlig å bekymre oss for. Krysser fingrene for det! Leit å høre om den episoden angående blind vold som du nevner. Slikt er aldri akseptabelt og tror vi er enige om at slike dyr burde blitt plassert i buret eneten dem røyker eller ei! RottePostei....hehe.....kult nick Du har et godt poeng angående å dele utesteder i røykfrie og ikke-røykfrie. Hva gjør man dersom halve flokken vil på røykested og den andre ikke vil? Kan se for meg en del diskusjoner og krangler her. Men mitt syn bygger på røykeloven. Dem sier at alle steder må være røykfri. Jeg lurer bare på hvorfor det ikke er lov å ha noen utesteder kun for røykere. Dersom man skulle starte på nytt så ville jeg ønsket en middelvei. Bedre luftkvalitet (ventilasjon) og kanskje litt strengere krav til antall personer på et utested. Grunnen til at jeg tror en del uteplasser vil gå konkurs er rett og slett fordi en del sliter allerede i dag. Dersom salget synker i en periode når denne loven settes i kraft så mener jeg at det er naturlig å forvente at noen ikke kommer over kneika. Akkurat det med at det er flere som røyker enn som ikke røyker vet jeg ikke. Etter det jeg ser på byen så stemmer ikke det helt, men så finnes det en god del festrøykere da som sikkert ikke kommer til å slite noe særlig dersom det blir røykeforbud. Stempel er en løsning og vil sikkert fungere fint ved steder der det ikke er så mye folk, men det kan nok utsette dørvakter for enda mer stress enn det dem allerede har. Har stått dørvakt selv og det er mer ved den jobben enn å tro man ser kul ut At røyker bygde opp landet hørtes morsomt ut. Hvem sa det? Tror jeg er glad det ikke er meg.....hehe Hvordan det er i Australia kan jeg ikke uttale meg om. Dersom dem har blitt flinkere så er jo dette absolutt bra. Men jeg håper jeg slipper å bli sett på som en taper fordi jeg røyker. Det ville bli en form for fordom som jeg kunne ha vondt for å svelge. Det kan jo være at vi som røyker også kan gjøre noe godt for dette landet. At samfunnet en dag kommer til å bli erklært røykfritt er sikkert ikke usannsynlig, men før det så har vi jo noen andre spørsmål å tenke på. Dersom jeg husker riktig så nesten alle i dag bil. Biler spyr ut eksos som igjen inneholder diverse skademidler. Jeg synes at vi alle burde bli litt mer miljøvennlige og heller benytte oss av kollektiv transport. Dette er jo noe som alle ikke-røykere egentlig burde jobbe aktivt for. Lufta ville bli bedre for både mennesker, dyr, planter etc. Merkelig nok så er heller ikke dette særlig aktuelt. Hvorfor ikke ha en lov som sier en bil pr husstand? Det er jo ikke særlig gale.....eller? Er mange som mener dem er avhengig av bil pågrunn av ditt og datt, men er ikke dette egentlig bare latskap? Alle jeg snakker med i dag vet ikke hva dem skulle gjort uten bilen, selv om dem bare bruker dem til og fra jobb. Har dere prøvd å være uten bil en stund? Jeg har ikke bil og selv om det går litt mer tid så vet jeg at jeg forurenser mindre og jeg sparer penger. Klart det er mange som er avhengig av bil, men kanskje dem da kunne tatt et aldri så lite kurs? Ikke at jeg fatter hvorfor.......det er jo bare å la bilen stå.....kjempelett Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 At røyker bygde opp landet hørtes morsomt ut. Hvem sa det? Jeg bygger antagelsen på det faktum at i etterkrigstiden så var andelen røykere i befolkningen over 50% samt det at lavere klasser alltid har røkt mer enn overklassen. Nå sitter de på gamlehjem og fåkke ta seg en snadd. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 At røyker bygde opp landet hørtes morsomt ut. Hvem sa det? Jeg bygger antagelsen på det faktum at i etterkrigstiden så var andelen røykere i befolkningen over 50% samt det at lavere klasser alltid har røkt mer enn overklassen. Nå sitter de på gamlehjem og fåkke ta seg en snadd. Er ikke dette å dra den litt vel langt? Å si at røykere bygde landet vårt ? Kanskje var prosenten mer enn 50% og det var helt sikkert den lavere klasse som røykte mest. Men dette er da vel neppe noen grunn til å si at røykerene bygde opp landet? Jeg er muligens litt romantisk av meg og tror at landet ble bygd opp av nordmenn med guts. Personer som våget å ta sjangsen og som var villige til å ofre noen for å få til noe. Om dem røkte eller ei er uvesentlig. La oss for diskusjonen sin skyld si at den lavere stand røykte og den høyere stand ikke røykte. Tror du virkelig at en eneste mann fra den lavere stand tok med seg tobakken og spaden og gikk ut og bygde veier, hus og fabrikker? Niks. Dem måtte få betalt av dem som tok sjangsen på å få til noe......nemlig.....de av høyere stand. Dem hadde mulighet til og midler til å skape og utvikle noe. Isåfall så kan man like godt si at Norge ble bygget av ikke-røykere. Uansett så høres begge deler urimelige ut. Men du nevner noe om dem som sitter på gamlehjem og ikke får tatt seg en røyk. Og der mener jeg vi er inne på noe vesentlig. Dersom man er gammel og skral. Har jobbet i hele sitt liv og tjent sitt land så godt man kan. Er det da så veldig horibelt at man skal få lov å røyke i sine siste år? Det synes jeg er feil! La dem få ta røyken sin. Dette er ikke noe vi trenger å forstå engang (selv om jeg gjør det). La dem røyke sine siste år om dem vil. Slutt å legg begrensinger på hvordan de gamle skal leve sine siste dager. Etter min mening så blir dem straffet nok ved å bli gamle i dette landet om ikke vi skal gjøre livet ekstra surt for dem. Lenke til kommentar
BBernes Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 Virker som arbeidsplassen din har blitt inspirert av den nye røykeloven MyWar Kan forstå at du synes det er topp og det burde du også. Jeg for min del er glad jeg ikke jobber der Vi gjorde det litt annerledes på vår arbeidsplass. Lukket alle røykerom utenom et stort. Det ble det lagt inn god ventilasjon og renhold hver dag. "Slutte å røyke"-kurs ble gitt til alle som ville ha og selv om det var en del som sprakk så tror jeg det var like mange som klarte å slutte. All ære til dem. Du synes det er merkelig at man må ha kurs for å slutte å røyke. Vel......personlig så er jeg på en måte enig. Jeg kommer ikke til å ta noe kurs for å slutte å røyke. Skal jeg slutte så skal jeg pokker meg klare det selv. Men vet du hva å slutte å røyke betyr? Vet du hva dem går igjennom på et slikt kurs? Det er veldig lett å si at man bare slutter med det og vips så er man ferdig. Noen klarer kanskje dette.....andre går på kurs. Grunnen til at man går på kurs er ikke for å slute å røyke men å la være å begynne igjen! Svært få er klar over dette. Alle kan slutte å røyke.........jeg sluttet å røyke fire ganger på en dag....null problem. Men hva gjør man når man merker suget etter nikotin, rastløsheten, stresset...etc. Det er da røykekurset kommer inn og hjlper dge med å takle dette "presset". Det høres sikkert veldig patetisk ut for en ikke-røyker, men jeg kan love deg at vi som røyker kjenner det veldig godt. Med kurs så får man også oppgitt flere mål man må klare. 1 dag uten røyk, 2 dager, 1 uke, 2, 3, 1 måned etc til man blir "erklært" fornuftig og røykfri igjen Jeg har røykt i 10 år og sluttet for 1,5 år siden ,hadde ingen problemer med og slutte. Har ikke vært på kurs eller brukt plaster/tyggis jeg lot bare være og røyke. Har ikke røykt en røyk etter det. Suget er rent psykisk og er ikke noe problem og overvinne . Det har lenge vært et må for sjefen og få en røykfri arbeidsplass (i mange år) og med den nye loven så har han fått en unskyldning for og starte med dette i praksis. Som ikke røyker er jeg klart for dette , jeg synes røyk stinker (det kommer ca 6 måneder etter man slutter) . Smakssansen og luktesansen blir mye bedre. Maten smaker rettogslett mye bedre. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 26. november 2003 Del Skrevet 26. november 2003 (endret) Er helt glimrende at du sluttet å røyke, med eller uten hjelp. Jeg vil i likhet med deg også klare det uten hjelp. Må liksom finne det ut selv Men det finnes dem som ikke klarer det uten hjelp. Du kan vel ikke nekte for det? Det er jo mange som har prøvd, men det er først når dem har kommet seg på kurs at dem har klart det. Greit at vi røykere har en viss negativ effekt, men ikke la disse kursene få en negativ tone. Er det så vanskelig å være litt entusiastisk og si "Glimrende! De røykekursene skal visst være skikkelig gode. Kanskje du også burde prøve?" mens du ser på kompisen som røyker Endret 26. november 2003 av MrVilla Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå