Gå til innhold

Den store RØYKE-tråden

Black Star

Anbefalte innlegg

Ellers så har jeg en annen anmodning å komme med. Grunnen til all denne restriksjonen er fordi røken ikke bare er skadelidende for brukeren men også for personer rundt brukeren.

Hva da med alkohol? Hvor mange barn får ikke ødelagt barndommen fordi pappa eller mamma drikker? Hvor mange familier har gått til grunne pågrunn av alkoholisme? Hvor mange har ikke kjørt ned folk i fylla med fatale følger og hvor mange har ikke funnet på de mest uansvarlige handliger i alkoholrus?

Allikevel så senker staten prisene på alkohol og øker åpningstidene for alkoholsalg! Av en eller annen grunn så er dette helt i orden!? Er helt sikker mange som nå vil protestere vilt og kalle meg en idiot, men det er helt i orden. Kan nevne at jeg drikker alkohol selv og har ingen grunn til å ønske at alkoholtilgangen bli begrenset personlig. Det jeg vil sette fingeren på er at det er ingen som bryr seg om at alkoholen ødelegger for langt mer enn røyken. Okay.......røyken kan fremskaffe kreft og kan forringe tilværelsen til personer rundt deg, men jeg kan ennå ikke huske at koner har blitt banket opp i prince-rus? At man har kjørt ned småjenter kanonfull på Rød 3? eller at man har kommet til å drepe en i en slåsskamp på byen fordi man hadde fått seg en sigar eller to for mye og ikke husker noe?! Kan ikke huske at jeg har sett noen oppfordre dem som drikekr til å ta hensyn til dem som ikke drikker, men bare vent......det kommer nok. Og da mine kjære ikke-røykere.......da skal jeg følge nøye med og se om dere er like hensynsfulle som dere oppfordrer andre til å være

Synes Norge er og blir et land fullastet med dobbeltmoral.

'

Alkohol er ikke et farlig stoff i seg selv ,det kan ha helsemessige fordeler

og drikke moderate mengder alkohol.

At Ola Nordmann ikke kan drikke med måte er vel hans feil og ikke staten.

Staten kan ikke holde oss i hånden resten livet , man må kunne ta

ansvar selv. Røyking blir på en helt annen måte fordi det garantert skader

dine omgivelser og har ingen "positive" sider, det er egentilg en blanding

av giftstoffer som kroppen aldri trenger.

Jeg mener og at alle som provoserer frem en kamp på By'n eller

utfører blind vold bør automatisk få 1 år's fengsel pr tilfelle.

Straffen burde startet rett etter man ble edru , vi er ikke

i steinalderen og folk må kunne ta ansvar for sine egne handlinger.

Slike "negative" elementer bør lukes ut fra samfundet så fort som mulig.

Nå må du være grei :)

Å påstå at alkohol kan ha helsemessige fordeler er noe som hører til en forskers undersøkelser og historie!

Hvor mange som kjøper alkohol i butikken eller på polet tror du skal bruke den av helsemessige årsaker? Kom igjen.........utfordrer deg ;)

Ikke en eneste en! Jeg skal vedde min siste skjorte på at det ikke er en eneste nordmann som kjøper alkohol på grunn av medisinske årsaker.

Å drikke moderate mengder byr selfølgelig ikke på noe problem.......like lite problem som dem som røyker uten å plage andre......med mindre du da mener at ALLE som røyker plager andre da!?

Å si at røyking garantert skader dine omgivelser og ikke har noen positive egenskaper er forsåvidt rett, men dersom jeg står på gata å røyker så skader jeg vel ikke mine omgivelser mer enn de 100-150 bilene som stryker forbi meg? (Merkelig at det ikke er noen som blir plaget av den røyken egentlig, men det er en annen diskusjon)

At den ikke har noen positive egenskaper er vel mitt problem? Dersom jeg sitter på et røykerom og tar en røyk så plager jeg ingen og det er kun jeg som blir skadelidende. Det samme gjelder hjemme, i bilen eller uansett der jeg er alene.

Er enig i at staten ikke skal holde oss i hånden, og at vi skal ta ansvar for våre egne handlinger. Kan ikke du si det til alle dem som har levd med en narkoman, en alkoholiker og har fått livet sitt ødelagt? Si det til alle ungene som får julen ødelagt på grunn av foreldrene drikker seg sørpe fulle, krangler og Gud vet hva. Personlig så tror jeg ikke dem bryr seg om stort annet enn å få slutt på det.

Så da er vi igjen tilbake til mitt hovedpoeng. Dersom jeg som prøver så godt jeg kan å ta hensyn til dem som ikke røyker og stort sett kun forårsaker skade på meg selv lide fordi at noen ikke gjør det? Da er det vel like rettferdig at man begynner å innføre restriksjoner på alkohol selv om ikke alle plager andre ved at dem drikker?

Vil ikke være vanskelig her, men det er vel likt for alle.....ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Røyka som kommer ut av bilen lukter ikke vondt. Jeg sto på bussen i dag så drar en møkkakjerring opp siggen, måtte flytte meg fordi det lukta sånn. Andre som heller ikke likte det der, kan de F/-\EN ike gå litt uttafor busssitteplassene hvis de vil drepe seg selv? *hate*

Lenke til kommentar
Så du mener staten skal gi beng i at det er mange alkiser her i landet, at det er mange barn som gruer seg til jul for da kjefter far på mor, mor gråter og til slutt ligger far og spyr i grana?

Jeg heller litt mot og gi beng i hele gjengen (Alkoholikere)

eller lukke dem inne og gi dem så mye alkohol de vil ha.

La dem drikke til de stuper .

Hvis det finnes noen 100% løsninger på dette problemet går jeg for den.

Men kansje det er litt ekstremt jeg ville vel ikke egentilg gått for den løsningen.

Jeg er lei av at man skal dille med folk som skaper sine egne problemer

og venter at alle andre skal løse for dem .

Det samme om det er heroin eller Alkohol.

Hvis det hjelper noen at man forbyr alkohol 100% så for all del

"ban the shit" , jeg tror personlig ikke at det er løsningen ,

men om det hjelper så er jeg med på det .

Når det gjelder røyking så røyk til dere stuper men ikke la det gå utover meg.

Ha gjerne 1million røykerom med gratis røyk og trekk ned til dere spytter tjære.

Lenke til kommentar

Å påstå at alkohol kan ha helsemessige fordeler er noe som hører til en forskers undersøkelser og historie!

Hvor mange som kjøper alkohol i butikken eller på polet tror du skal bruke den av helsemessige årsaker? Kom igjen.........utfordrer deg ;)

Ikke en eneste en! Jeg skal vedde min siste skjorte på at det ikke er en eneste nordmann som kjøper alkohol på grunn av medisinske årsaker.

Å drikke moderate mengder byr selfølgelig ikke på noe problem.......like lite problem som dem som røyker uten å plage andre......med mindre du da mener at ALLE som røyker plager andre da!?

Å si at røyking garantert skader dine omgivelser og ikke har noen positive egenskaper er forsåvidt rett, men dersom jeg står på gata å røyker så skader jeg vel ikke mine omgivelser mer enn de 100-150 bilene som stryker forbi meg? (Merkelig at det ikke er noen som blir plaget av den røyken egentlig, men det er en annen diskusjon)

At den ikke har noen positive egenskaper er vel mitt problem? Dersom jeg sitter på et røykerom og tar en røyk så plager jeg ingen og det er kun jeg som blir skadelidende. Det samme gjelder hjemme, i bilen eller uansett der jeg er alene.

Er enig i at staten ikke skal holde oss i hånden, og at vi skal ta ansvar for våre egne handlinger. Kan ikke du si det til alle dem som har levd med en narkoman, en alkoholiker og har fått livet sitt ødelagt? Si det til alle ungene som får julen ødelagt på grunn av foreldrene drikker seg sørpe fulle, krangler og Gud vet hva. Personlig så tror jeg ikke dem bryr seg om stort annet enn å få slutt på det.

Så da er vi igjen tilbake til mitt hovedpoeng. Dersom jeg som prøver så godt jeg kan å ta hensyn til dem som ikke røyker og stort sett kun forårsaker skade på meg selv lide fordi at noen ikke gjør det? Da er det vel like rettferdig at man begynner å innføre restriksjoner på alkohol selv om ikke alle plager andre ved at dem drikker?

Vil ikke være vanskelig her, men det er vel likt for alle.....ikke sant?

Jeg har ikke noe imot og forby alkohol heller da det fører til mye problemer.

Røyker du på røykeromm og ellers viser hensyn så har ikke jeg noe mot at du

røyker (har selv røykt i 10 år sluttet for 1,5 årsiden) .

Men du må ha forståelse for at folk som ikke liker røyk eller er alergiske

får problemer når du står og puster røyk på dem i busskøen.

Vet om folk som har hatt store asma problemer og må heletiden

tenke på hvor de går fordi de blir syke av røyken.

De kan ikke gå inn på samme kafen som deg.

Jeg synes bare ikke de er rett at de skal lide for at andre røyker.

Men for all det røyk av hjertens lyst bare du viser hensyn.

Lenke til kommentar
Kan ikke huske at jeg har sett noen oppfordre dem som drikekr til å ta hensyn til dem som ikke drikker, men bare vent......det kommer nok. Og da mine kjære ikke-røykere.......da skal jeg følge nøye med og se om dere er like hensynsfulle som dere oppfordrer andre til å være :ide:

Synes Norge er og blir et land fullastet med dobbeltmoral.

Du sier mye bra, og jeg er helt enig med deg i at alkoholen har ødelagt livet til mange personer. Det er imidlertid en annen diskusjon. For du kan ikke mene at man ikke kan ta opp problemet med røykere vs. anti-røykere fordi det finnes mange andre problemsaker i dette landet? Man kan ikke unnlate å diskutere ett problem fordi det finnes andre problem.

Klart at alkohol også skaper problemer, men la oss ikke blande disse to diskusjonene.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg gleder meg til den dagen det blir forbudt å røyke på utesteder. Da kan jeg også gå ut igjen. Slik det er nå, så er det veldig få steder jeg kan gå ut sammen med venner fordi det som regel er altfor mye røyk i lufta. Jeg har ennå ikke vært et sted der inndeling i røyk/ikke røyk fungerer. Nå snakker jeg ikke om resturanter og kafeer, men puber og nattklubber.

Går jeg ut på en slik plass får jeg vondt i hodet, blir kvalm og får røde sviende øyne. Hvorfor veit jeg ikke, da jeg var hobbyrøyker selv i over 5 år. Etter at jeg sluttet har jeg utviklet en intoleranse for tobbaksrøyk. Derfor har jeg sluttet å gå ut. Det blir for dumt å være syk og uvel i gjerne en dag etter noe slikt. Det at jeg ikke kan drikke alkohol lenger hjelper ikke på saken heller. Drikker man, så merker man ikke så mye til det som når man er edru. (mon tro hvorfor?)

På den andre siden kan jeg forstå røykerene. Det er ikke moro å bli nektet noe du faktisk har et behov for å gjøre. Greit at det er røykerens eget valg at han/hun begynte, men de faktiske forholdene rundt hvorfor de egentlig begynte veit vi som regel svært lite om. Det store flertallet av de som røyker tror jeg nok angrer på at de begynte idag. Det får være "straff" nok. Selvsagt bør røykerne ta hensyn til de som ikke røyker også. Mange gjør det også, men også her finnes det en del unntak. Forresten synd at så mange skal ødelegge for så få :p:

Jeg syns det er motbydelig at noen fyrer opp en sigarett når andre spiser f.eks. Det er slikt som ikke hører hjemme noen plass. :grumpy:

Den beste er ihvertfall om man hadde funnet en løsning som gjorde at røykere og ikke røykere kunne oppholdt seg på samme plass uten å være til sjenanse for hverandre. Hadde røykesonene fungert tilfredstillende hadde det hele vært et ikke-problem.

Ble vist mye surr her...

Uansett hvor du snur deg så er ræva bak, og man kommer som regel svært dårlig ut ved å sette forbud for ting.

Endret av Eriond
Lenke til kommentar
Er det ingen her som har sett den røykfrie reklamen? Hvor de sier at pengene går til en fæl industri osv.?

Jo, når jeg tenker grundig etter så... Den har ikke festet seg like lett til minnet som den reklamen som veldig tydelig viser hva som skjer inni kroppen din om du røyker. Synes den var litt for drøy (tenk deg en liten unge som vet at mamma og/eller pappa røyker, og ser den reklamen).

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer. Tror de fleste av dere fikk med dere at jeg er for at ikke-røkere ikke skal belastes røykerenes idioti :) Personlig så skulle jeg ønsket jeg aldri hadde begynt med dritten. For øyeblikket så klarer jeg ikke å slutte, men har i det minste senket forbruket.

Er enig i at det med alkohol er en annen diskusjon ettersom man her kun tok opp røykeproblematikken. Uansett så har jeg litt problemer med å la det ligge helt, men skal prøve ;)

Jeg synes det er veldig dumt at det er folk som ikke kommer seg ut på resturanter, puber, nattkluber etc fordi dem ikke tåler røyk. Dette sier seg selv er galt. Men å slå fullstendig over fra svart til hvit er vel ikke helt løsningen slik jeg ser det. Hvorfor er det ikke mulig å ha utesteder for begge parter? Å påstå at det ikke er rettferdig ettersom ikke-røykere da ville bli "nødt" til å gå på steder der man røyker holder ikke.

Det nytter ikke på f.eks resturanter å sette av en viss del av lokalet til ikke-røykere. Røyken bryr seg ikke om grenser og siver fritt rundt i lokalet. Man må avskille med vegger fysisk eller ha det i en annen etasje. Det er det eneste som nytter (ser bort fra totalforbud da).

Er klar over at det er mange røykere som gir blaffen i både regler, grenser, forbud+++ bare dem får røyke. Tror dere alle røykere er slik?

Et sted jeg støtter totalforbud er på fly. Selfølgelig er jeg dødsugen på en røyk etter noen timer uten, men jeg overlever hver eneste gang ;) Der har ikke-røykere ingen mulighet til å unnslippe, for ikke å snakke om unger!

Det er en del snakk om busskøer her. Var faktisk ikke klar over at dette var noe stort problem!? Stemmer dette? Jeg er for tiden en ivrig busstaker ettersom jeg venter på at bilen min skal komme i orden og er temmelig sikker på at jeg ikke har plaget noen med røyken min. Nå står jeg ikke helt oppi folk heller da og jeg stumper selfølgelig røyken før jeg stuper inn i køen som oppstår når bussen kommer. Kan heller ikke huske å ha sett at andre står med sneipen i kjeften helt til dem har ene foten på trinnet. Generelt når det gjelder å røyke ute så virker det på meg som at det er sjelden ikke-røykere blir særlig plaget av dette. Det finnes dem som er allergiske mot dyr også, men man kan jo ikke holde dem inne i fare for å støte på en allergiker!? Alle tåler et halvt sekund påkjenning av både røyk, dyr, pollen og gud vet hva dem er allergiske mot. Poenget er at man er en smule rasjonell og ikke overdriver. Jeg kjenner folk som er allergiske mot røyk som holder på å svime av bare jeg puster på dem.........men å sitte på en pub der man nesten ikke ser en meter grunnet røyk og ha det kanonkult går helt fint!? Slikt gjør meg litt irritert. Og en av dem jobbet på pub så det var ikke alkoholen sin skyld at dem "holdt ut".

Jeg har sett noen av antirøyke-reklamene og synes dem er litt på kanten. Jentungen til en kompis begynte å hylgrine da pappa tente seg en røyk.......hun var sikker på at han skulle dø. Skulle sett det uttrykket i øynene hennes! Vi skjønte ikke først hva hun gråt for, og da det ble klart så tok det lang tid å forklare henne at selv om det var veldig dumt å røyke så betydde det ikke at pappa skulle dø. Tror fortsatt ikke hun ble helt overbevist. Sikkert mange ikke-røykere som syntes dette var helt glimrende, men hos meg så fikk jeg fullstendig avsmak! Hva om deres unger skulle gjort det samme etter å ha sett en anti-alkohol reklame og du tok deg en pils!?

......og da var vi tilbake til alkoholen igjen........sorry....jeg prøvde...honest ;)

Det er helt riktig at man ikke skal unnlate å diskutere et problem fordi det finnes andre. Men er ikke røykeproblematikken løst nå da? Alt blir røykfritt og livet blir godt å leve igjen. Da får vi ta det neste punktet på lista, og dersom det blir noe annet enn alkoholen så blir jeg skuffet.

Så....hvordan får vi bukt med alkoholproblemet? Jeg har ikke peiling, men noe må gjøres. Å opprette krisetelefoner har ingen motvirkende effekt......kun lindrende. Det er mange land som har tatt forholdsregler når det gjelder røyking, men etter det jeg vet så er det tilnærmet ingen som har gjort noe med alkohol. Grunnen er nettopp at dette er så vanskelig. Hvordan skal man få bukt med dem som misbruker alkohol uten å la dette gå utover de som ikke misbruker alkohol? Vel.....akkurat dette plaget jo ingen da det gjaldt røykere. Her dro man alle under samme kam og la ned totalforbud. Å fremme et slikt forslag angående alkohol vil ikke være noe virkemiddel. Grunnen er at det er stort sett hjemme alkoholen skaper seriøse problemer .......ikke på byen. Jeg har først og fremst barn i tankene nå. Hvordan begrenser man noen fra å drikke seg sørpe full hjemme i sin egen stue, uten at man blir en ren politistat? Noen forslag? Det er kun en løsning her slik jeg ser det......å gjøre all salg av alkohol forbudt. Realistisk?.....hehe......nei. For min del så hadde jeg ikke brydd meg selv om jeg liker en kald øl en varm sommersdag, men det får være grenser til forebyggende tiltak.

Sitter her og nærmest diskuterer med meg selv, men jeg synes det er frustrerende at man er såpass hjelpeløs når det gjelder slikt. Skal vedde på at det er flere her inne som har minner om fyll, krangling og bråk hjemme da dem var mindre. Dette er ingen sjeldenhet. Hva ville dere foretrukket? At papsen/mutteren drakk eller at dem røykte?

Selv om jeg røyker og desverre er avhengig av det (foreløpig) så synes jeg det er bra at man innfører restriksjoner. Er ikke helt enig i hvordan det gjøres men det vil i hvertfall bli bedre for dem som så lenge har blitt "straffet" for å stå imot. Men jeg mener at alkoholen er et større problem en røyk og håper inderlig at staten nå kan ta opp dette og i det minste prøve å komme med en løsning som kan virke forebyggende.

Kan forresten ta med en siste bemerkning. Jeg har en bror som er sinnsykt anti-røyker (nevnte jeg det istad?). Han irriterer seg skikkelig over at røykerene ikke viser hensyn mot dem som ikke tåler røyk. For hans del så skulle dem ha blitt skutt hele gjengen. Jeg har en guttunge på 6 år som er allergisk mot dyr. Han kan ved kontakt med dyr utvikle skikkelig astma og pusteproblemer. Han havnet inn på sykehus en hel natt etter å ha oppholdt seg i rom som det har vært dyr i over en lengre periode. Jeg var da ikke klar over denne astmaen. Den episoden unner jeg ingen, og ihvertfall ikke min egen sønn. Det er kanskje derfor jeg prøver å vise omtanke for ikke-røykere så godt jeg kan.

Uansett.......dette vet bror min meget godt da jeg har fortalt ham i detalj hva som skjedde den kvelden/natten. Hvem tror dere har med seg bikkja hver gang når han kommer på besøk? Dette gjør meg skikkelig forbannet! Det ringer på døra og plutselig så stormer det en svær rottweiler inn døra :grumpy:

Skjønner dere hva jeg mener med dobbeltmoral nå? Jeg har sagt ifra flere ganger, men hver gang så "glemmer" han det ut.......kjøss mæ bak!

Båndtvang er heller noe som det ikke er så farlig med. han kan ikke skjønne at noen kan være redd en hund som ikke har gjort dem noe.......hehe......helt latterlig.

Dette opplever jeg av en som klager over at vi røykere ikke viser hensyn, og tro meg!....han er ikke den eneste ikke-røykeren som klager over dette, men ikke bryr seg om å vise hensyn selv!

Så jeg kan snu litt på det som ble nevnt nedenfor her og som jeg gjentok ovenfor....selv om røyking er et problem så er det ikke dermed sagt at det ikke finnes andre problemer. Å vise hensyn gjelder alt!.....Ikke bare røyking!

Hmm.....ble litt langt dette :lol:

Kan avslutte med at jeg håper jeg klarer å slute å røyke en dag og at jeg personlig liker dyr veldig godt ;)

Sov Godt!

Lenke til kommentar

Hmmmm, alkohol???

Røyking er et problem fordi selve inntaket av røyk skjer på en sånn måte at det er til sjenanse for andre, samtidig som det er skadelig for den passive, og i tillegg kan utvikle alergiske reaksjoner.

Alkoholen derimot er et sosialt problem som ikke er alene knyttet til selve rusen. Når vi nyter en iskald pils i solen med 30 grader i skyggen og grillen er i ferd med å bli varm, så er det med et smil, og vi forsterker den allerede positive følelsen. Hvis vi drikker alkohol når ting butter litt, så er det ikke dermed sagt at hadde vi ligget unna alkoholen så hadde alt blitt bra, men det er tross alt ikke alkoholen som er skyld i problemet. Hvor stort problem er det med alkohol i Tyskland for eksempel? Noen som har sittet på en tysk pub og sett 16-åringer drikke øl med måte? I Tyskland er du nemlig hverken kriminalisert eller ruinert selvom du har fått med deg noen pils hjem. Hele den norske kulturen er bygget rundt at det er negativt ladet å ta seg noen drammer. Det er ikke for ingen ting at selv om de norske alkoholavgiftene er i verdenstoppen, så er vi alikevel verdensmestere på å spille fulle. Vi skal liksom være helt blottet for stil og verdighet så fort vi drikker litt. Vi er nødt til å angripe kulturen, og ikke sette et totalforbud eller øke følelsen av å være et umenneske bare fordi vi drikker.

Når det gjelder hunder: Er det noen som har lagt merke til hvor tomme alle kjøpesentrene er for hunder? Jeg har selv hund, og jeg er nødt til å planlegge livet utifra at jeg har en hund. Jeg kan ikke bare ta henne med meg over alt og drite i hva andre synes om det. Om det kommer en allergiker så kan jeg ikke forlange at han/henne skal velge et annet sted bare fordi jeg skal ha med meg hunden min. Han/hun har den samme retten til å være på diverse offentilge steder som meg. Derfor er min hund mitt valg, og derfor problem. Det samme gjelder din røyk.

Er det noen som har kjørt lengre togstrekninger som f.eks Oslo-Bergen? Der er det en røykevogn. Har dere lagt merke til hvem som sitter der? Det er vernepliktige, og halvparten av dem er ikke-røykere. Saken er nemlig den at da de kjøpte billetten (ca samme dag siden de får beskjed i siste liten), så var toget nesten fult. Det er fylt opp med kanskje 1000 mennesker, og av disse så er som regel minst 300 mennesker røykere. Disse røykerne vil ikke sitte i røykevogna, for den stinker noe så inni gamperæva jævlig. MEN! De kommer regelmessig til denne vogna, står i midtgangen og røyker. Der sitter det ca 70 ikke-røykere. Disse ikke-røykerne kan selvsagt velge å ta flyet, men det koster ganske mange hundrelapper mer, og penger er jo ikke det de har for mye av. De har altså ikke noe valg hvis de vil hjem til familien. De som røyker i røykevogna derimot, de har jo bare fulgt reglene, så de gjør sitt beste for å ikke plage ikke-røykerne med røyk. De kan jo ikke ha 300 personer som går av på hver stasjon og røyker heller!

Derfor synes jeg den nye røykeloven er et skritt i riktig retning. Den angriper ikke røykerne direkte, den setter ansvaret på de som driver/eier det offentlige stedet. Det jeg derimot mener burde vært gjort annerledes er: Ikke sett forbud mot røyken. Si heller at luften skal være så og så bra, det er enkelt å måle luftkvalitet. De som ikke klarer å etterleve dette må stenge. Da kan man til og med stille krav til luften inne i røykerommene. Det er selvsagt skadelig for de som røyker å sitte i så dårlig luft også.

Morsomt å høre at dattera til kompisen din skjønnte reklamen da Villa, det gjorde jo tydeligvis ikke faren. Jeg kan vel forstå at dere røykere synes dette gir avsmak, men det er mange som trenger en tankevekker, og det tror jeg uansett dattern hans klarte å gi ham. Dattern hans dør ikke av å bli redd for den reklamen, hun har sikkert ikke vondt av å vite sannheten om det heller. Løgn dreper fler enn sannheten vet du, bare så synd at det står et par voksne og prøver å bortforklare den etterpå. Burde ikke dere vite bedre? :)

Lenke til kommentar

Er ikke enig med deg Snickers.

Alkoholen er ikke et sosialt problem, røyken er! Alkohol er ikke noe sosialt problem i samvær med andre, det er når man kommer hjem og plager sin familie problemet oppstår. Dersom man er full på en uteplass så kan man irritere andre, men dette er svært sjelden skadelig ;) Røyken derimot er skadelig når man sitter sammen med andre fordi man da plager dem som ikke røyker, samt at den er helsefarlig for dem. Når man kommer hjem der man er alene så er den ikke skadelig lenger. Bemerker at jeg her tar i betraktning at man tar hensyn dersom det er unger etc hjemme.

Det er jo nettopp derfor det er så vanskelig å sette noen begrensninger på alkohol fordi problemet ikke oppstår før man har kommet innefor sine egne fire vegger. Jeg mener ikke at det er noe negativt med alkohol. Dersom du fikk inntrykk av dette så var ikke det meningen. Jeg ser heller ikke ned på noen som tar seg en kald øl med grillen på full fyring og unger som springer rundt og leker. Etter min mening så burde unger i dag få vokse opp uten å "lære" at alkohol er "ondt". La dem se at foreldrene tar seg noen øl og drinker. Ingen fare i det. Problemet kommer når foreldrene ikke klarer å stoppe og begynner å oppføre seg på en måte som gjør barna uttrygge. Om det sitter tusenvis av ungdommer på puber i Tyskland har ingenting med saken å gjøre her. Det er de ungdommene/ungene som ligger hjemme og sliter med fulle/voldelige foreldre som jeg skulle ønske at det ble gjort noe med. Tror du ikke at det skjer i Tyskland fordi dem har en annen holdning enn oss når det gjelder alkohol? Som du sier så er det ikke alkoholen som er problemet, det er brukerene.....eller skal jeg heller si misbrukerene. Akkurat som med røyken. Avgiftene kan regjeringen tidoble om dem vil, ville neppe hjulpet i det hele tatt.

Du har hund og tar ansvar for dette. Det er bra. Jeg røyker og jeg tar ansvar for dette så godt jeg kan. Dersom jeg plager noen med røyken noenstader så beklager jeg og retter det opp. Det er dem som ikke tar hensyn jeg irriterer meg over. Irriterer du deg over de røykerene som ikke plager deg? Det er vel litt i drøyeste laget mener jeg.

Når den gjelder den togvogna du snakker om så har jeg selv vært utfor akkurat det samme. å sitte i den røykevogna kan ta livslysten fra de fleste! Lukter tjære lang vei og den formerlig renner ned langs veggene. For en ikke-røyker så må det være helt uholdelig! Er merkelig at dem ikke har kommet med noe alternativ der. Man kan selfølgelig forby røyking på tog, men personlig så ville jeg håpet dem kunne sjekket andre muligheter først.

Å kalle røykeloven ET skritt i riktig retning er vel å si det litt svakt ;) Det er sannsynligvis det største skrittet mot røyking Norge har tatt! Eneste jeg skulle ønske var at det skulle blitt mulig å opprette utesteder for røykere. La oss få våre egne steder der vi kan røyke oss til døde ;) Det kan da umulig ha noe å si på dere som ikke røyker, med mindre det viser seg at røyken som sivere ut vinduet plager dem som går forbi *ironi*

Å stille krav til luftkvaliteten på et offentlig sted burde være et must uansett hvor! Du har helt rett i at dårlig luft er skadelig for alle. Og selv om vi røykere "tåler" røyk så er det ikke dermed sagt at vi vil sitte i en røyksky. Det skulle vært krav til avluftning, ventilasjon o.l. på alle steder.

Morsomt å høre at dattera til kompisen din skjønnte reklamen da Villa, det gjorde jo tydeligvis ikke faren. Jeg kan vel forstå at dere røykere synes dette gir avsmak, men det er mange som trenger en tankevekker, og det tror jeg uansett dattern hans klarte å gi ham. Dattern hans dør ikke av å bli redd for den reklamen, hun har sikkert ikke vondt av å vite sannheten om det heller. Løgn dreper fler enn sannheten vet du, bare så synd at det står et par voksne og prøver å bortforklare den etterpå. Burde ikke dere vite bedre? 

Morsomt? Hun var brennsikker på at faren hennes skulle dø innen fem minutt! Tror du ikke at vi røykere ikke fatter at røyk er skadelig? Så du mener at slike "tankevekkere" er bra? Du har rett.....hun døde ikke av å se den reklamen, hun har sikkert ikke vondt av å vite sannheten heller, men dette var ikke sannheten. Sannheten er at røyken er skadelig. Hva mener du med at vi bortforklarte sannheten? Vi forklarte henne at pappaen ikke skulle dø der og da! Hvorfor er det så viktig for folk som vil overbevise andre om at dem selv har rett at dem overdriver og fordreier det som vi sier. Selfølgelig sa vi at røyken er skadelig. Det sier jo alle røykere til unger! Når noen spør hvorfor vi røyker så sier vi at vi er kjempedumme og at dem selv aldri må finne på å gjøre noe så idiotisk! Kanskje lettere sagt enn gjort ettersom foreldrene er barns helter.....ihvertfall til en viss alder....da hater dem oss som pesten :lol:

Uansett. Det er ingen røyker som vil forklare et barn at røyk ikke er farlig. Ikke noen med vettet i behold ihvertfall.

Kanskje vi burde få flere slike tankevekkende reklamer? La oss vise ungene hva som skjer når pappa kjører for fort og krasjer? La dem se noe blod og innvoller så kanskje det er en viss annen som får hjertet i halsen når guttungen er sikker på at man vil få spredd hjernemassen fordi man kjører for fort. Satt på spissen? Ja.....men du skjønner sikkert hvor jeg vil. Jeg synes ikke at det tjener noen å begynne å vise slike reklamer slik at ungene våre ser dem. La dem bli skånet for slikt. Å si at hensikten helligjør middelet er i denne sammenheng etter min mening å gå for langt. De reklamene går ikke på hvailken fare man er for dem rundt oss som ikke røyker. Slike reklamer går på oss selv og hvilken risiko vi tar med tanke på vår egen helse og vår egen kropp.

Er det noen der ute som har risikofylte jobber eller hobbyer? Politimenn, brannmenn, fjellklatrere etc?

Kanskje vi da kunne vist ungene deres hvilken risiko dere tok med deres liv? "La oss se hva som skjer med pappa dersom han brenner opp..."

Den reklamen som jentungen til kompisen min så ga henne inntrykk av at faren skulle dø! Skjønner ?....dø......i dag.....hvert øyeblikk! Da kan dem like godt vise dem de forslagene jeg har nevnt ovenfor. Er like sanne begge deler.

De beste virkemidlene for å få røykere til å slutte og til å vise hensyn er ikke å vise slike reklamer. Det kan dem bare glemme. Vi blir kun irriterte og forbannede. Vis heller reklame som gir oss dårlig samvittighet . Det fungerer tusen ganger bedre.....trust me!

Vi røykere har nøyaktig den samme innstilling til livet som ikke-røykere har......vi bestemmer selv over vårt eget liv! Å derfor prøve å foklare hvordan vi skal leve vil aldri fungere. Imidlertid.....dersom man heller setter søkelyset på at dem rundt oss lider grunnet røyken så vil det fungere bedre. Man får selfølgelig ikke den bakoversveisen, men tro meg, det er ikke bare dumme folk som røyker.......bare dem som ikke alltid foretar det rette valget ;)

Dersom du fikk inntrykk av at jeg "angrep" deg snickers så beklager jeg. Jeg engasjerer meg litt innenfor denne debatten og kan derfor bli litt småhissig :) Uansett så stiller jeg i en litt vanskelig posisjon ettersom jeg står med begge bena i den leiren som utøver skaden og ikke den som blir skadet. Jeg prøver heller ikke å forsvare røyking. Jeg ønsker rett og slett å si at det ikke alltid er svart eller hvit. Man kan rakke ned på røykere så mye man vil og ha rett, men hva hjelper det dersom dem ikke slutter å røyke?

Til slutt vil jeg si tusen takk StrongBad. Det er slike ting en som ønsker å slutte vil høre ;)

Lenke til kommentar

Er enig i veldig mye som MrVilla og Snickers-is sier, kanskje litt mer enig med MrVilla fordi jeg også skjønner at røykeloven med totalforbud mot røyk på utesteder skaper flere problemer enn den forebygger. Hvorfor ikke ha røykfrie utesteder OG utesteder der det er lov å røyke?

Røykeforbud på fly... helt topp (kom nettopp hjem fra Danmark). Røykeforbud på tog... burde vært en like stor selvfølge da røyken siver rundt i hele toget når røykerne flyr fram og tilbake. Jeg synes, om man skal beholde røykevognene, at det er sperret mellom røykevognene og de røykfrie, slik at de som absolutt vil røyke, vær så god får oppholde seg i den stinkbula. Tok foresten flytoget hjem, og tror ikke det var røykevogner der... tror alle var røykfrie (?).

Men det jeg reagerte mest på var MrVilla som sa følgende :

Jentungen til en kompis begynte å hylgrine da pappa tente seg en røyk.......hun var sikker på at han skulle dø.

Tente han røyken i samme rom som jentungen var i? Men som sagt tidligere, er jeg enig i at disse reklamene er over streken, og ett barn vet jo som oftest at foreldrene røyker, selv om de ikke sitter i samme rom som barna og røyker. Alle hjem med barn burde vært røykfrie (evt. ett røykerom langt unna der barnet vanligvis oppholder seg). Ideelt sett burde alle som oppholder seg i samme hus som barn også hatt litt alkoholvett, men dessverre flyter både alkoholen og røyken fritt i mange hjem selv om det er små barn tilstede.

Lenke til kommentar

Hei Afseth.

Er forsåvidt enig i det som går på røykfrie tog. Hadde selfølgelig vært greit dersom dem fant en glitrende mellomvei da ;) Mend dersom det står mellom det som gjelder i dag og røykfritt så foretrekker jeg selv røykfritt!

Når det gjelder det jeg sa tidligere angående jentungen til kompisen min så tente han ikke røyken innendørs. Jeg røyker heller ikke innendørs så lenge jeg har guttungen (helgepappa).

Lenke til kommentar

Når det gjelder alkohol som et sosialt problem så prøvde jeg å si følgende: Det som gjør alkoholen til et problem er alle de problemene som fantes inni den som blir full allerede før vedkommende begynnte å drikke. Dette skiller alkoholen så vesentlig fra røyken, da det på mange måter er røyken som utfører "skadeverket", mens den som røyker bare inndirekte utfører "skadeverket".

Røykfrie utesteder på en lørdagskveld kommer selv ikke jeg til å gidde å besøke. Skal jeg drikke øl alene så er det mye billigere å gjøre det hjemme. Jeg vil være sammen med andre mennesker når jeg går på byenn, men forventer ikke at det i løpet av de neste 5-10 årene vil bli helt røykfritt på utestedene. Synes det kunne være deilig om luften ble om ikke annet noe bedre på utesteder, men at man slipper å sette røykere og ikke-røykere i "bås".

Toget mellom Oslo og Bergen tar 8-9 timer. Det er vel ikke naturlig å forvente at en som røyker fast holder seg så lenge uten røyk? Synes det kunne være greit med den stengte røykevogna jeg. Der kom det uansett ikke til å være så mange røykere som det er i dag, da de fleste ville prøvd å holde seg hele turen. Da kunne selv den vogna blitt levelig.

Dattera til kompisen din klarte vel å rykke litt i samvittigheten hans vel? Hehe

Jeg håper da inderlig at Villa og alle andre ikke slutter å angripe mine argumenter!! Hvor skal det i såfall bli utfordringene på dette forumet?

Om noen skulle være i tvil så respekterer jeg alle som tar hensyn, enten de røyker eller ikke. Jeg har dessuten like liten respekt for de som ikke tar hensyn, fortsatt enten de røyker eller ikke :)

Lenke til kommentar

Skal innrøme at jeg ikke har lest på langt nær halvparten av tråden engang, men jeg har en innvendelse å kommer med. Mulig at dette allerede er sagt,men men.

Så til poenget, jeg røyker ikke selv, og er heller ikke veldig glad i at folk i nærheten av meg gjør det. Men å kutte ut røyk på alle utesteder synes jeg er idiotisk. Hadde det virket hadde det ikke vært meg imot, da kunne også de som er allergiske gått ut åp byen. Problemet er bare at de allergiske ikke ville ha noe sted å gå ut fordi ingen ville gått ut. Jeg mener, når du og noen kæmmiser skal finne på noe en kveld, så er det alltid noen av vennene dine som røyker, og de vil ikke sitte på et røykfritt sted. De er heller ikke villige til å måtte stikke ut hvert tiende minutt for å ta seg en sigg. Derfor ville folk hvert hjemme hos hverandre , eventuellt drikke i veikanten. Det eneste dette ville føre med seg er at utesteder ville gått konkurs og det ville bli mer grøftefyll. Dessuten synes jeg det skal være grenser på hvor mange regler og påbud vi skal ha i Norge.

Lenke til kommentar

Joda, selfølgelig rykket hun litt i samvittigheten hans. Sånn ca på samme måte som å røske til i et snøre som er bundet rundt ballene dine :scared:;)

Så man kan kanskje si at reklamen gjorde sin nytte, men jeg håper allikevel vi slipper flere slike reklamer. Det blei litt for sterk kost for min smak.

Skal innrømme at jeg enda ikke har tatt toget mellom Bergen og Oslo. Jeg har tatt tog mellom stavanger og Kr.Sand, ca 3,5 time. Og mellom Oslo og Vinstra (1t nord for lillehammer), ca 4,5t dersom jeg ikke husker helt feil.

Hadde vel en eller 2 røyker på de turene. Syntes det holdt lenge. For det første så hadde jeg røykfri vogn på begge turene (hvem klarer å sitte i røykevogna?!) og for det andre så følte jeg ikke røykesuget så sterkt. Muligens fordi jeg hadde kjøpt meg noe snack som jeg satt og gumlet på da ;)

Når man kommer opp i 8-9 timer så begynner det å bli vel lenge ja. Var ikke klar over at det tok så lang tid, men når jeg tenker meg litt opp så sier det seg jo selv (er litt treg noen ganger ;))

Å sette dette til en totalt røykfri strekning ville etter min mening vært en smule drøyt. En løsning ville vel kanskje å ta litt bedre vare på røykevogna. Vaske den litt oftere, og sørge for skikkelig avluftning. Være litt raus med et eller annet godlukt middel. Skal egentlig ikke så veldig mye til før det blir veldig mye bedre, og folk ville da kanskje ikke hatt den store skrekken for å få plass i en slik vogn.

Ideelt sett så hadde det jo vært fint om man kunne fått til en ordning der man fikk satt opp et lovverk for hvordan luften på et offentlig utested skal være, og at dette igjen førte til god nok luft for begge parter. Men jeg tror at det ville kostet langt mer å gjennomføre og praktisere enn staten er lysten på å betale. Da er det lettere å renske ut alt uten kompromiss. Selv så går jeg så sjelden ut at det egentlig ikke har noen betydning, bortsett fra at jeg nå ikke kommer til å gå ut i det hele tatt..........ikke så lenge jeg røyker ihvertfall. Men hva så dersom jeg slutter? De fleste kompisene mine røyker og har selv sagt at dem ikke kommer til å sette en fot på en pub e.l. dersom dem ikke kan ta en blås engang. Tro meg....vi har mange diskusjoner om dette innbyrdes blant røykerene, og dette svinger begge veier. Noen funderer å slutte å røyke, mens andre igjen helst ikke vil se byen igjen. Personlig så tror jeg det kommer til å bli flere fester rundt omkring....hehe

Når det gjelder alkohol som et sosialt problem så prøvde jeg å si følgende: Det som gjør alkoholen til et problem er alle de problemene som fantes inni den som blir full allerede før vedkommende begynnte å drikke. Dette skiller alkoholen så vesentlig fra røyken, da det på mange måter er røyken som utfører "skadeverket", mens den som røyker bare inndirekte utfører "skadeverket".

Har lest dette avsnitte flere ganger nå, men jeg prøver fortsatt å skjønne hva du mener. Kan se om jeg har skjønt det litt da. Alkoholen skaper ikke problemer, den fremhever dem.....er det så? Mulig du har rett. Jeg fikk et råd av fatteren da jeg begynte å drikke selv. Ikke drikk dersom det er noe som plager deg. Alkoholen løser ingen problemer, men er veldig flink til å forsterke dem. Har prøvd å følge dette rådet etter beste evne og må medgi at det er riktig. Men alkohol kan i aller sterkeste grad også skape problemer. Hvem har vel ikke gjort sprøe ting i fylla? Tror neppe det er fordi alle har problemer. Så sånn sett så skaper også alkohol en del "trouble".

Røyken utfører skaden. Helt klart. Men selv om jeg indirekte utfører skaden så har jeg full kontroll over om det skal være røyk eller ei. Det blir vel på samme måte som å holde i en pistol og velge om jeg vil skyte eller ei. Mitt valg, men det er kula som utfører skaden.

Takker for diskusjonen så langt :)

Er enig med deg i at forumet hadde blitt kjedelig uten utfordringer som slike diskusjoner. Dem får deg liksom til å virkelig tenke igjennom ting litt nøyere. Jeg personlig liker å diskutere ting som jeg engasjerer meg i, men har noen ganger kommet borti veldig lettfornærmelige personer som tar alt som et direkte angrep. Ikke særlig morsomt.

Men nå stikker jeg og legger meg!

Lenke til kommentar

Du oppfattet rett med alkoholen ja. Jeg tror derfor at med den negative assosiasjonen vi har til alkohol i Norge er det med på å gjøre det hele ett hakk verre. I tillegg er de aller fleste som har alkoholproblemer i norge bare helgedrankere. Dersom de i tillegg får problemer med økonomien på grunn av avgiftene tror jeg ikke det i seg selv er med på å gjøre saken bedre. Jeg tror heller ikke avgiften er med på å begrense drikkingen. Uansett vil jeg si at selve drikkingen neppe kan sies å være i noen grad hensynsfull eller hensynsløs, medmindre en iskald pils blir viftet under nesa mi i solsteiken før sidemannen heller den rett ned med et fårete smil, men det er vel i grunnen en annen diskusjoen :)

Røykfrie utesteder blir utrolig spennende. Lurer på hvor godt besøkt de blir jeg. Den som venter får se ;-)

Er det noen her som har full oversikt over grunnmomentene i den nye røykeloven? Samt ikrafttreden, og hvilke deler av den som eventuellt blir igangsatt før eller senere, og om det er snakk om overgangsordninger?

Tror det kunne være interessant info for alle som interesserer seg for denne saken.

Samtidig kunne vi kanskje starte en ny tråd om røykeloven...

Lenke til kommentar

Hei OuO.

Skjønner hva du mener, og er egentlig ganske enig med deg. Et av argumentene for å få røykefrie uteplasser var jo at denne ordningen hadde fungert glimrende andre steder. Jeg husker ikke nå hvor dette var eller hvor jeg leste det, men husker bestemt at jeg leste det en plass der det ble diskutert. Dette kom litt overraskende på meg da jeg selv har en følelse som sier at man vil få en del ulemper av dette. Derimot så spørs det vel om det vil bli så mye mer grøftefyll. Tror de fleste som er ansvarlig for å ligge i veikanten og spy ligger der allerede ;)

Imidlertid så tror jeg mange uteplasser vil komme til å slite når denne loven inntrer. For min del så er det ikke særlig sannsynlig å stikke huet ut, som du sier det, og ta en blås. Da blir jeg heller hjemme eller stikker på en fest e.l.

men det er mulig at det man i begynnelsen oppfatter som negativt i senere tid vil virke positivt. Hvor mange tror du vil begynne å røyke dersom man da ikke kommer inn på en eneste uteplass? Jeg for min del tror at ungdommen som nesten ikke kan vente med å komme seg på byen og drikke øl sammen med de "voksne", neppe ser på røyk som noe særlig attraktivt. I tillegg så kommer de som sitter i samme bås som meg og egentlig har lyst til å slutte men fortsatt er svak i sjelen. Kanskje en del av oss nå får det siste sparket bak og slutter?

Problemmet er at det er vanskelig å si noe eksakt om hva som kommer til å skje og når. Dersom Ola Nordmann ikke reagerer slik politikerene forventer så vil mange uteplasser gå konkurs. Dersom jeg slutter å røyke så er det ikke dermed sagt at jeg kommer til å gå på byen..........jeg går jo ikke alene. Så lenge flesteparten av mine venner røyker så kommer jeg nok til å følge dem. Og da har man en annen ting. Hvorfor skal jeg i såfall slutte å røyke? Å si at det er skadelig for meg vet jeg jo. Nytter ikke å terpe mer på den. Og dersom jeg kun sitter sammen med røykere så plager jeg heller ingen.....altså........ikke noe poeng.

Jeg er også veldig enig med at det må være en grense for hvor mange lover og regler vi skal ha i dette landet. Etter min mening så skal det ikke mye mer til før det renner over. Selv om jeg er en patriot og liker landet mitt så begynner jeg å bli lei av at man skal regulere og begrense her minste filleting. Det skal opprettes en kommisjon for alt mellom himmel og jord og dersom noe ikke er regulert så er det om å få gjort det fortest mulig. Men på en annen måte....har man sagt A så får man si B. Dersom noe er kontrollert og begrenset med lover, forskrifter og prosedyrer så må man vel ta resten også? Enten eller.......ikke sant?

Jeg vet ikke. Synes bare at det er merkelig at vi i Norge virkelig trenger så mange lover for å fungere.

Snickers:

Når det gjelder alkohol så bryr jeg meg egentlig null niks om alkoholikere, helgedrankere og diverse andre som ikke klarer å beherske drikkingen bare dem ikke plager noen. De jeg vil til livs er dem som ødelegger liv og barndommer psykisk og fysisk. Når et barn ringer en krisetelefon grunnet problem hjemme angående alkohol så må dette tas på alvor og reageres på. Dette er minstekravet. For å forhindre at noe slikt oppstår er vel like enkelt som å forhindre mord.

Hadde vært veldig fint dersom noen kunne funent noe info angående den nye røykeloven ja...Glimrende forslag!! Jeg må stikke nå, har skikkelig dårlig tid så jeg får ikke sjekket noe.

Men det hadde vært interessant å sett hva som egentlig sto i den røykeloven!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...