Black Star Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Hei! Jeg er vel det som kan kalles anti-røyker. Jeg har i lengre tid irritert meg over røykere som ikke tar hensyn til ikke-røykere (de som tar hensyn... tusen takk). Vi kan jo ikke gå noe sted lenger uten å få denne ekle røyken i ansiktet. På gaten havner man nesten alltid bak noen som røyker, så man enten må sakke farten eller gå forbi personen for å slippe unna, i bakgården på jobben sitter det alltid noen fra andre etasjer i bygget og røyker med døren åpen så all røyken siver inn i oppgangen. Det svir i øynene, jeg får vondt i halsen og av og til pusteproblemer. At vi ber de lukke døren når de røyker i bakgården, blåser de i. Fikk rett i trynet at "jeg bryr meg ikke om du ikke liker røyklukt". Selv når jeg fortalte at vi har toalett og lager som fylles med røyklukt når de røyker i bakgården, og at jeg faktisk er svakt allergisk mot det, ble de bare sinte. Og jeg hadde en høflig tone og spurte pent. De fleste røykere blir også sint på røykeloven, de mener de blir diskriminert. Det er det dummeste jeg hører, for hvem valgte å begynne å røyke? Jo, det gjorde de selv, og bør derfor ta følgene av det. Jeg er riktignok ikke enig i alt røykeloven står for, for det blir trøbbel om alle på ett utested skal ut hvert femte minutt for å ta seg en røyk. Det blir det bare bråk av, og her har vi ikke-røykere ett valg om vi vil gå inn i røyken eller ikke, men noen punkter burde røykerne forstå at de må følge. Det jeg vil frem til her er ett svar på hvorfor vi ikke-røykere skal plages med at de som røyker valgte å begynne med denne uvanen en gang i tiden? Hvorfor skal vi som er så fornuftige at vi ikke har begynt med det, lastes for det? Håper noen har ett godt svar på dette. På forhånd takk! Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Hei! Jeg er vel det som kan kalles anti-røyker. Jeg har i lengre tid irritert meg over røykere som ikke tar hensyn til ikke-røykere (de som tar hensyn... tusen takk). Vi kan jo ikke gå noe sted lenger uten å få denne ekle røyken i ansiktet. På gaten havner man nesten alltid bak noen som røyker, så man enten må sakke farten eller gå forbi personen for å slippe unna, i bakgården på jobben sitter det alltid noen fra andre etasjer i bygget og røyker med døren åpen så all røyken siver inn i oppgangen. Det svir i øynene, jeg får vondt i halsen og av og til pusteproblemer. At vi ber de lukke døren når de røyker i bakgården, blåser de i. Fikk rett i trynet at "jeg bryr meg ikke om du ikke liker røyklukt". Selv når jeg fortalte at vi har toalett og lager som fylles med røyklukt når de røyker i bakgården, og at jeg faktisk er svakt allergisk mot det, ble de bare sinte. Og jeg hadde en høflig tone og spurte pent. De fleste røykere blir også sint på røykeloven, de mener de blir diskriminert. Det er det dummeste jeg hører, for hvem valgte å begynne å røyke? Jo, det gjorde de selv, og bør derfor ta følgene av det. Jeg er riktignok ikke enig i alt røykeloven står for, for det blir trøbbel om alle på ett utested skal ut hvert femte minutt for å ta seg en røyk. Det blir det bare bråk av, og her har vi ikke-røykere ett valg om vi vil gå inn i røyken eller ikke, men noen punkter burde røykerne forstå at de må følge. Det jeg vil frem til her er ett svar på hvorfor vi ikke-røykere skal plages med at de som røyker valgte å begynne med denne uvanen en gang i tiden? Hvorfor skal vi som er så fornuftige at vi ikke har begynt med det, lastes for det? Håper noen har ett godt svar på dette. På forhånd takk! Det siste jeg tar hensyn til her i verden er "anti-røykere", maken til sutregjeng. Pga. dere vil utelivsbransjen miste mange, mange aktører. Så og si ethvert utested / restaurant man går inn på har tomme røykfrie avdelinger. Hvis røyking er så jævlig plagsomt, hvorfor sitter dere sammen med oss på røykeavdelingen? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 16. november 2003 Forfatter Del Skrevet 16. november 2003 Det siste jeg tar hensyn til her i verden er "anti-røykere", maken til sutregjeng. Pga. dere vil utelivsbransjen miste mange, mange aktører. Så og si ethvert utested / restaurant man går inn på har tomme røykfrie avdelinger. Hvis røyking er så jævlig plagsomt, hvorfor sitter dere sammen med oss på røykeavdelingen? Les hele posten min da... skriver at jeg er mot regelen mot 100% røykfrie utesteder (deriblant restauranter). Jeg sitter ikke i røykeavdelingen uansett, fordi jeg får pusteproblemer av det. Grunnen til at mange ikke-røykere sitter i røykeavdelingen, er fordi røykere nekter å være uten røyken sin i 10 minutter etter at maten er fortært. Det jeg ettersøker er at dere tar litt mer hensyn når vi ber dere ta hensyn på f.eks en arbeidsplass. Du tok ett valg... nemlig å begynne å røyke. Hvorfor skal JEG få pusteproblemer fordi DU tok dette valget? Det er det jeg lurer på. Kan du svare meg på det? Tydeligvis ikke. Du bør ta hensyn til ikke-røykere... gjør du ikke dette, så er du en av de røykerne som ikke forstår at det var ditt valg til å begynne med. Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 (endret) Grunnen til at mange ikke-røykere sitter i røykeavdelingen, er fordi røykere nekter å være uten røyken sin i 10 minutter etter at maten er fortært. Hva i alle dager mener du her? Dere sitter der fordi røykere vil røyke etter maten? Jaha. Det jeg ettersøker er at dere tar litt mer hensyn når vi ber dere ta hensyn på f.eks en arbeidsplass. Du tok ett valg... nemlig å begynne å røyke. Hvorfor skal JEG få pusteproblemer fordi DU tok dette valget? Det er det jeg lurer på. Kan du svare meg på det? Tydeligvis ikke. Alle seriøse arbeidsplasser er (dessverre) røykfrie, sett vekk i fra utelivsbransjen. Så nei, du trenger ikke sutre, jeg går motvillig ut. Du bør ta hensyn til ikke-røykere... gjør du ikke dette, så er du en av de røykerne som ikke forstår at det var ditt valg til å begynne med Jeg kan da vel drite i dere og samtidig vite hvem som valgte hva, kan jeg ikke? Endret 16. november 2003 av BenSin Lenke til kommentar
Snickers-is Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Det er i hvertfall litt gøy å se at BenSin føler seg så diskriminert at han ikke en gang klarer å holde besinnelsen! Selv er jeg enig med Afseth, ikke fordi at han er bedretenkende enn andre, men rett og slatt fordi at når vi ser et problem i samfunnet så lager vi en lov mot den, også finner de som røyker ut at de ikke gidder å følge den loven, så har vi ikke løst en dritt. Problemet er ikke røyk, lover, diskriminering.... Problemet er at vi har et land med en masse r....hull som ikke respekterer andre mennesker. Når du sitter ved et bord, har spist ferdig maten, og de ved nabobordet akkurat hat fått maten på bordet så TENNER DU IKKE RØYKEN! ....medmindre du er en skikkelig drittsekk da, men det er du vel ikke? Og siden du ikke er det så sørger du vel ikke for at dine arbeidskolleger eller de som jobber i nabobedriften må gå i motbydelig røykstank hele dagen på jobb? Du vil selvsagt ikke at noen skal få problemer med pust, øyne, illeluktende klær osv heller bare for et du skal trasse deg til å stå med vindfangdøra åpen og røyke? ELLER? :!: Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 16. november 2003 Del Skrevet 16. november 2003 Selv er jeg enig med Afseth, ikke fordi at han er bedretenkende enn andre, men rett og slatt fordi at når vi ser et problem i samfunnet så lager vi en lov mot den, også finner de som røyker ut at de ikke gidder å følge den loven, så har vi ikke løst en dritt. Problemet er ikke røyk, lover, diskriminering.... ELLER? :!: Det er i hvertfall litt gøy å se at BenSin føler seg så diskriminert at han ikke en gang klarer å holde besinnelsen! Å føle meg diskriminert over internett har jeg aldri gjort, ei heller kommer jeg noen gang til å føle det. Så seriøst tar jeg det ikke. Problemet er at vi har et land med en masse r....hull som ikke respekterer andre mennesker. Når du sitter ved et bord, har spist ferdig maten, og de ved nabobordet akkurat hat fått maten på bordet så TENNER DU IKKE RØYKEN! ....medmindre du er en skikkelig drittsekk da, men det er du vel ikke? Selvfølgelig gjør jeg dette. Sitter du på røykeavdelingen må du tåle røyk. Hvis ikke, sett deg et annet sted. Er ikke verre. Og siden du ikke er det så sørger du vel ikke for at dine arbeidskolleger eller de som jobber i nabobedriften må gå i motbydelig røykstank hele dagen på jobb? Du vil selvsagt ikke at noen skal få problemer med pust, øyne, illeluktende klær osv heller bare for et du skal trasse deg til å stå med vindfangdøra åpen og røyke? Hvor jobber du, hvor man har et vindfang i ingangsdøren? Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Ikkerøykere burde stappe tamponger i nesa så de slapp lukta Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Selvfølgelig gjør jeg dette. Sitter du på røykeavdelingen må du tåle røyk. Hvis ikke, sett deg et annet sted. Er ikke verre. Så du mener røykeavdelinger er en god idé? Og videre, at hvis det ikke er mulig å opprette røykeavdelinger, så burde enten røykerne eller ikke-røykerne nektes adgang? *gjesp* Seint på kveld gitt. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Sofokles, hold kjeften på deg. Jeg er veldig enig med Afseth, og har irritert meg over dette lenge. Alle som røyker har begynt med det selv, og da får de ****** meg ta konsekvensene av det. Vi som ikke røyker skal ikke merke veldig lite av dette, og jeg mener regler for røyking burde være sterke. Dere har selv startet det hælvete med røyking (etter min mening) og da får dere ****** meg ta konsekvensene av det. JA til røykfrie utesteder, og NEI til tobakk! Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Og hvem var dte ikke som bygde dette landet om ikke snaddende rallare og arbeidsfolk med sneipen i munnvika ? Så kommer en gjeng snerpete moralister og skal hive dem på dør ! Sportsfriske overfølsomme røykfripingler kan ta seg en skitur i Guds frie natur uten kart og kompass. Antirøykernes siste utspill i Levanger Kommune er at røyking i arbeidstida skal totalforbys. De har regna på det og funnet ut at røykinga tar for mye tid - og takka gamle erik for det, når du må gå ned ti tolv etasjer og smyge deg rundt et hjørne for å få tatt en snadd. Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Nei til røykfrie utesteder og ja til røykefrie utesteder. Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Og hvem var dte ikke som bygde dette landet om ikke snaddende rallare og arbeidsfolk med sneipen i munnvika ? Så kommer en gjeng snerpete moralister og skal hive dem på dør !. <rall rall rall> Nu ja, med fare for å fremstå som noe usympatisk i min selvgode fryd over å ha sluttet å røyke, vil jeg dog si: Suffer. Lenke til kommentar
sofokles Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 (endret) Takker for de vennlige ord, jeg vil gjøre mitt ytterste for å oppfylle Deres ønsker i denne forbindelse. Forøvrig vil jeg tilkjennegi mine uforbeholdne gratulasjoner i forbindelse med Deres storartede livsstilsvalg Endret 17. november 2003 av sofokles Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Hva i alle dager mener du her? Dere sitter der fordi røykere vil røyke etter maten? Jaha. Alle seriøse arbeidsplasser er (dessverre) røykfrie, sett vekk i fra utelivsbransjen. Så nei, du trenger ikke sutre, jeg går motvillig ut. Jeg kan da vel drite i dere og samtidig vite hvem som valgte hva, kan jeg ikke? Mange må sitte der fordi røykerne blant deres venner og familie insisterer på å sitte der, og å ta seg en røyk etter maten. Bra du går ut når du skal røyke på jobb, men du burde ikke vært motvillig mot noe som er en veldig positiv lov. DU valgte å røyke, og må ta konsekvensene. Du har enda ikke forklart meg hvorfor vi ikke-røykere skal lide for deres dumme valg... forklar meg det, eller vær stille, for kan du ikke forklare meg det, er dine argumenter fullstendig grunnløse og ikke annet enn patetiske. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Ikkerøykere burde stappe tamponger i nesa så de slapp lukta Røykere burde unngå å røyke der det er ikke-røykere. Som sagt tidligere, og nå må jeg visst si det tydelig : HVORFOR SKAL VI IKKE-RØYKERE LIDE FOR AT DERE SOM RØYKER TOK DET DUMME VALGET Å BEGYNNE MED DET EN GANG I TIDEN? I ditt tilfelle... hvorfor skal vi finne oss i å ta skritt (tamponger i nesa) for å unngå å plages med det dumme valget dere gjorde? Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 17. november 2003 Forfatter Del Skrevet 17. november 2003 Og hvem var dte ikke som bygde dette landet om ikke snaddende rallare og arbeidsfolk med sneipen i munnvika ? Så kommer en gjeng snerpete moralister og skal hive dem på dør ! Sportsfriske overfølsomme røykfripingler kan ta seg en skitur i Guds frie natur uten kart og kompass. Saklig.... utrolig saklig og ikke dumt argument i det hele tatt. neida... Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg røyker, men støtter røykeloven. Jeg støtter de ansattes rett til å jobbe i ett røykfritt miljø. Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Hva i alle dager mener du her? Dere sitter der fordi røykere vil røyke etter maten? Jaha. Alle seriøse arbeidsplasser er (dessverre) røykfrie, sett vekk i fra utelivsbransjen. Så nei, du trenger ikke sutre, jeg går motvillig ut. Jeg kan da vel drite i dere og samtidig vite hvem som valgte hva, kan jeg ikke? Mange må sitte der fordi røykerne blant deres venner og familie insisterer på å sitte der, og å ta seg en røyk etter maten. Det er ingen som tvinger deg til å gå inn et sted der det røykes. Snakk om grunnløse og patetiske, du har da for pokker nøyaktig like mye valg på å ikke omgåes røykere som vi røykere har på å omgåes ikke-røykere. Det blir hva du selv gjør det til. Røyking er meget sosialt, tydeligvis så plager det deg at "vi" har noe "dere" ikke har. Ps.: Det er tøft å røyke, jeg skal få barna mine til å begynne så tidlig som mulig. Lenke til kommentar
BenSin Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Ikkerøykere burde stappe tamponger i nesa så de slapp lukta Røykere burde unngå å røyke der det er ikke-røykere. Som sagt tidligere, og nå må jeg visst si det tydelig : HVORFOR SKAL VI IKKE-RØYKERE LIDE FOR AT DERE SOM RØYKER TOK DET DUMME VALGET Å BEGYNNE MED DET EN GANG I TIDEN? "I ditt tilfelle... hvorfor skal vi finne oss i å ta skritt (tamponger i nesa) for å unngå å plages med det dumme valget dere gjorde?" Poenget, min gode mann, er at du overhodet ikke trenger å finne deg i dette i det hele tatt. Du oppsøker det selv. (Se vekk fra arbeidsplass, tydeligvis er ikke arbeidsgiveren din helt på nett). Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 17. november 2003 Del Skrevet 17. november 2003 Jeg mener at ikke-røykere har en tendens til å overdramatisere det hele. Røyk.. hark, ugh, dø av krampe. Bål... argh! Allergi! Herregud, har du et problem med røyk så hold deg borte fra røykesonene! Er du ute med folk som røyker så be om å sitte på røykfri avdeling, så får de heller gå i røykesonen etter maten. Det finnes få andre grupper som sutrer like mye som ikke-røykerne. Røyke-sonene er faktisk veldig effektive. Problemet er bare at ikke-røykerne dilter etter og fremdeles klager. Og når det gjelder ansatte i røyk: Har de virkelig et problem med det så bør de be sjefen om å servere i røykfrie områder (går utifra at vi snakker hovedsaklig om utebransjen) eller så bør de rett og slett få seg en ny jobb! Skrekk eksempel på hva røykehysteriet fører til: En kvinne på mellom 35-45 år hadde jobbet i en nattklubb i Stavanger i mange år. Hun fikk kreft en eller annen plass, og la hele skylda på passiv røyking i nattklubben der hun hadde jobbet. Hun vant med saken sin og klubben ble pålagt erstatning. Det ironiske ved denne historien er at hun selv hadde røykt i mange år (og røyker fremdeles). Dette er faktisk en sann historie. Jeg har jobbet i utebransjen en god stund nå og har aldri hørt om noen som har klaget på røyk i lokalene, enten de sitter i røykfri avdeling eller ikke. Som regel klager de heller når vi henviser til røykesoner, enten de sitter med en røyk i hånden selv eller er i selskap med noen som røyker. Fanatikere er verste sort, og dette gjelder forsåvidt også ikke-røykere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå