Gå til innhold

Kraftig PC for 4K++. Forslag til komponenter.

Anbefalte innlegg

Maximus VIII Extreme er det samme kortet som Maximus VIII Hero, med unntak av ekstern "remote" og WiFi. Sistnevnte koster 2200. Altså 2800,- i forskjell.

14 vs 22 nm er vel relevant for effektivitet, og derfor for varmeutvikling. Effektforbruk bryr jeg meg ikke om.

Jeg har aldri skrevet at 5820k stopper på 4Ghz, men at Skylake overklokker høyere. HWbot har data fra 10-20 000 brukere, og i snitt så klokker Skylake 350 Mhz høyere enn 5820K på vann.

http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_5820k/

http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_6700k/

Broadwell-E ser ut til å få samme klokkefrekvenser (men enda flere kjerner). Skylake-E får nok det, men krever nytt HK.

RVE har også den Wifi-saken, og har også Bluetooth, noe Hero ikke har (M8E har den), så mellom to sammenlignbare kort er det fortsatt bare 500kr forskjell. Skal du sammenligne Hero med noe får de bli et av de som ikke er i Rampage-serien, da det ikke er noe formula/hero-kort for X99-serien.

Helt greit å bruke HWBot, men akkurat hva det er du har søkt på vet jeg ikke. Jeg slang inn 6700k og 5960x (kun fordi datamaterialet er noe bedre der), og finner at det medianfrekvensen i wprime 1024m på vann ligger omtrent på 4900MHz for 6700k og 4700MHz for 5960x. Typisk vil 5960x være noe verre å få stabil pga to ekstra kjerner, så at en reell forskjell der er ca 150MHz  er nok riktig. 350MHz er hvertfall ikke korrekt i det hele tatt om man vil ha stabilitet. Hva man kan få tatt en CPUz-validering på er ikke veldig relevant for dere som skal ha stabilitet i 24/7-systemet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maximus VIII Extreme er det samme kortet som Maximus VIII Hero, med unntak av ekstern "remote" og WiFi. Sistnevnte koster 2200. Altså 2800,- i forskjell.

14 vs 22 nm er vel relevant for effektivitet, og derfor for varmeutvikling. Effektforbruk bryr jeg meg ikke om.

Jeg har aldri skrevet at 5820k stopper på 4Ghz, men at Skylake overklokker høyere. HWbot har data fra 10-20 000 brukere, og i snitt så klokker Skylake 350 Mhz høyere enn 5820K på vann.

Broadwell-E ser ut til å få samme klokkefrekvenser (men enda flere kjerner). Skylake-E får nok det, men krever nytt HK.

RVE har også den Wifi-saken, og har også Bluetooth, noe Hero ikke har (M8E har den), så mellom to sammenlignbare kort er det fortsatt bare 500kr forskjell. Skal du sammenligne Hero med noe får de bli et av de som ikke er i Rampage-serien, da det ikke er noe formula/hero-kort for X99-serien.

Helt greit å bruke HWBot, men akkurat hva det er du har søkt på vet jeg ikke. Jeg slang inn 6700k og 5960x (kun fordi datamaterialet er noe bedre der), og finner at det medianfrekvensen i wprime 1024m på vann ligger omtrent på 4900MHz for 6700k og 4700MHz for 5960x. Typisk vil 5960x være noe verre å få stabil pga to ekstra kjerner, så at en reell forskjell der er ca 150MHz  er nok riktig. 350MHz er hvertfall ikke korrekt i det hele tatt om man vil ha stabilitet. Hva man kan få tatt en CPUz-validering på er ikke veldig relevant for dere som skal ha stabilitet i 24/7-systemet.

Tror ikke du forstår. Eneste alternativet for å dekke mine krav i X99 koster 5000kr. LAN trumfer Wifi, så slikt ekstra dill vil jeg helst slippe. På Z170 dekkes det jeg ønsker med Hero til 2200,-. Hero-kortet til Z170 er også et år nyere, og har noe ekstra "glitter" som følge av det (forbedret lydkort blant annet).

Ser du virkelig ikke hva jeg har søkt på? Linkene ligger jo i quoten din. Det må være noe helt spesielt for å bruke 10k på en CPU som nå gjør siste innsats før den blir erstattet. Det er det ikke, gitt man ikke har et helt spesielt behov. Derfor utgår 5960X.  :)

Gjennomsnitt klokke på vann er 4478 Mhz for 5820k, og 4811 Mhz på 6700k. Googlet litt i går kveld, og det er veldig mange som lett klarer 4,7-4,8 Ghz på 6700k, 100% stabilt. De fleste innlegg/signaturer jeg ser for 5820k virker å stoppe på 4,4 - 4,5 Ghz for å få det stabilt. Det samme går igjen i reviews jeg har sett. 

Dette er nok ikke store merkbare forskjeller i praksis, men ikke akkurat et pluss for 5820k når løsningen blir dyrere. Ikke betryggende at Haswell-E har så dårlig minimum FPS i en test, taper i spill mot Skylake i en og faktisk taper mot 6700k under 4K redigering i en annen. Om ikke annet, så tyder det på at forskjellene her er betraktelig mindre enn enkelte her skal ha det til.  :hmm:

Lenke til kommentar

Jeg klarer både lett 4.7 ghz som 24/7 klokk på min 5960X, på min 5820K klarte jeg 4.8 ghz. Så er nok mer silikon lotteriet ;)

avtager til 5960X vet vi ikke helt når kommer, neste sommer. I august-ish. 

6700K blir varer nok ikke mye lengre enn 5960X gjør da 6700K er mainstream, og de dør ca dobbelt så fort sammenlignet med entusuast serien.

Lenke til kommentar

Det er jo bare å kjøpe det billigste. Hvis man ikkje er fornøyd, så sender man dritten tilbake. Rimelig lett.

Så lenge du er fornøyd, så er det jo greitt :)

Når du får dataen din opp å går, så kan du jo teste med 6700k på de spilla og programmene du bruker. Deretter kan du sammenlikne med liknende resultater fra andre.

Se på pcmark resultater, er lite viktig når man skal ha en maskin til spesifikke ting. Da ser man på tester av akkurat de spilla og programmene man kommer til å bruke.

Lenke til kommentar

Tror ikke du forstår. Eneste alternativet for å dekke mine krav i X99 koster 5000kr. LAN trumfer Wifi, så slikt ekstra dill vil jeg helst slippe. På Z170 dekkes det jeg ønsker med Hero til 2200,-. Hero-kortet til Z170 er også et år nyere, og har noe ekstra "glitter" som følge av det (forbedret lydkort blant annet).

Ser du virkelig ikke hva jeg har søkt på? Linkene ligger jo i quoten din. Det må være noe helt spesielt for å bruke 10k på en CPU som nå gjør siste innsats før den blir erstattet. Det er det ikke, gitt man ikke har et helt spesielt behov. Derfor utgår 5960X.  :)

Gjennomsnitt klokke på vann er 4478 Mhz for 5820k, og 4811 Mhz på 6700k. Googlet litt i går kveld, og det er veldig mange som lett klarer 4,7-4,8 Ghz på 6700k, 100% stabilt. De fleste innlegg/signaturer jeg ser for 5820k virker å stoppe på 4,4 - 4,5 Ghz for å få det stabilt. Det samme går igjen i reviews jeg har sett. 

Dette er nok ikke store merkbare forskjeller i praksis, men ikke akkurat et pluss for 5820k når løsningen blir dyrere. Ikke betryggende at Haswell-E har så dårlig minimum FPS i en test, taper i spill mot Skylake i en og faktisk taper mot 6700k under 4K redigering i en annen. Om ikke annet, så tyder det på at forskjellene her er betraktelig mindre enn enkelte her skal ha det til.  :hmm:

Poenget er at det er mange benchmarks der, og snittet i CPUZ f.eks. er ikke relevant for en som vil ha stabilitet - da er f.eks. wprime2014m en bedre indikator. Helst kanskje PCMark Vantage eller lignende, men de er mindre populære, så datamaterialet er snaut. Jeg ser faktisk hva du har klikket på nå, men hva den faktisk er basert på står ikke der - dermed føler jeg det er usikkert, og det matcher ikke denne veldig godt: http://www.overclock.net/t/1570313/skylake-overclocking-guide-with-statistics- hvor 4.6/4.7 er mer typisk for disse chippene. Det spørs jo også hvor høyt du vil gå på spenningen, 1.45+v på 14nm høres da ganske mye ut mtp at selv Wolfdale (45nm) pleide å degraderes med tiden der.

Vi kan selvsagt fortsette diskusjonen i all evighet, men det kunne jo vært interessant å høre hvilke krav du måtte ha til hovedkortet. Du må ikke opp på Rampage-nivå for at et x99-hovedkort skal takle en solid dose overklokking, for å si det slik. X99-kort med USB3.1 er jo ankommet, også. I tillegg er det jo andre produsenter enn ASUS man kan vurdere.

Lenke til kommentar

Sier meg enig med knopflerbruce, Rampage er ikke nødvendig for en solid overklokk. Ja det er et bedre hovedkort, men selv har jeg MSI X99S SLI, et relativt billigkort, men kan kjøre CPUen opp til 4.5Ghz uten anstrengelser, helt stabilt. Har ikke prøvd høyere enda, da jeg ikke ser behovedt. Men poenget er at det bare er tull at man må ha de dyreste X99 hovedkort for overklokking :p Billig korta funker de og, til en viss grad, vet man får mer for pengene med entusiast hovedkortene, men fremdeles er ikke 4.5Ghz 24/7 dårlig for en 5820k heller.

Denne debatten er vel litt ute av kontekst nå, slik jeg skjønner det er ikke lenger spørsmålet hvem man skal gå for av 5820k og 6700k, men heller om 6700k er bedre. For meg høres det helt latterlig ut, 5820k har flere tråder, flere PCI-lines og langt større Cache. Så og diskutere om 6700k er bedre blir bare tull. Misforstå meg rett, 6700k er en fantastisk CPU som bør tilfredstille de fleste gameres behov, men den er nok dårligere en X99 platformen om man ser på ren ytelse. Ser flere her forsvare 6700k med at den klokker "litt" høyere, men dette er et gammelt og utdatert argument. Det er mer til en prosessor en Ghz alene, som sier fint lite når man sammenligner to CPUer med ulikt arkitektur.

Om økonomi er viktig gå for 6700k, dersom noen lapper ekstra ikke gjør så mye, ja da bør X99 platformen være et klart valg.

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Jeg klarer både lett 4.7 ghz som 24/7 klokk på min 5960X, på min 5820K klarte jeg 4.8 ghz. Så er nok mer silikon lotteriet ;)

avtager til 5960X vet vi ikke helt når kommer, neste sommer. I august-ish. 

6700K blir varer nok ikke mye lengre enn 5960X gjør da 6700K er mainstream, og de dør ca dobbelt så fort sammenlignet med entusuast serien.

Nåja, neste cpu(1150) støtter også av dagens hk, må bare en bios oppdatering.

Men for å være ærlig så begynner jeg å bli fed up av dere som forsvarer x99 som om det var ett eple produkt.

Begge er bra, men x99 er ikke raskere på spill. :)

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Du gir deg ikke. Men hvor mange svir av 10K(cpu) for å spille. Og russere stoler jeg ikke på.

TS: Kjøp 6700K du, faktisk lurer jeg selv å gjøre det på grunn av eple folkene her i denne tråden.

Og en annen ting, hvor er 6700K i ditt eple bilde. Vær seriøs min venn :hmm:

Du sier bare X99 ikkje er raskere i spill. Jeg sier ikkje noe om pris.

Skulle gjerne sett en test i mange nye titler med 6700k @ 4500mhz vs 5930k/5960x @ 4500mhz. Skal vi få denne testen, så må jeg tydeligvis gjøre det selv. 

Lenke til kommentar

Du gir deg ikke. Men hvor mange svir av 10K(cpu) for å spille. Og russere stoler jeg ikke på.

TS: Kjøp 6700K du, faktisk lurer jeg selv å gjøre det på grunn av eple folkene her i denne tråden.

Og en annen ting, hvor er 6700K i ditt eple bilde. Vær seriøs min venn :hmm:

De fleste her har nok gitt vesentlig mindre for sin, i tillegg er det nesten 1.5 år siden den ble kjøpt av de som har den.

Ikke mye konkurranse den gangen, og fortsatt ganske lite som er interessant annet egentlig.

Lenke til kommentar

Anbefalingen til trådstarter burde jo kanskje være å kjøpe x99 når broadwell kommer. Da kommer det garantert flere x99 hovedkort med litt oppgraderte features. 

6700k kommer til å bli et elendig kjøp når broadwell-e kommer ut i q2 2016?

Intel Core i7-6950X	10/20	3GHz	25MB	LGA2011-v3
Intel Core i7-6900K	8/16	3,3GHz	20MB	LGA2011-v3
Intel Core i7-6850K	6/12	3,6GHz	15MB	LGA2011-v3
Intel Core i7-6800K	6/12	3,4GHz	15MB	LGA2011-v3
Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Joda okay det, men 8k er mye for en cpu.

Hva ville 6700k kostet da?

Ja liker ikke at de sier at alle som vil betale mye for ett nytt spille system må kjøpe x99 system.

Viktigste i ett spille system er GPU, ikke cpu. :)

Gamle lura over og ut. Tenk å legger rykte bilder fra kommende x99 cpuer, jaja noen som kan legge inn noen til 1150 :hmm:

Nå ble jeg skuffet gitt :shrug:

Endret av Kjetil Lura
Lenke til kommentar

Ja liker ikke at de sier at alle som vil betale mye for ett nytt spille system må kjøpe x99 system.

Topic sier:

Bruksområde:

• 4K gaming (Samsung JS9005 55"). Rainbow Six, Elite Dangerous, VR osv.
  • Lightroom/noe videoredigering/videokonvertering
  • Surfing med mange faner, 4K streaming

Jeg svarer på topic ;)

Lenke til kommentar

Får mer og mer lyst til å teste ut 6700K jeg.

Se om den overklokker til 4.8-4.9 og kjøre det som daily driver bare for å teste.

Synd jeg ikke er rik  :rofl:

Som jeg har sagt tidligere.

Om valget sto mellom 5960X og singelt 980Ti vs 6700K & 2x 980Ti så hadde jeg selvsagt valgt det.

Jeg trenger ikke mer enn 16 lanes da jeg kun ha 1x skjermkort som bruker 16x. Intet annet blir brukt. Så man må se på hva man MÅ ha av kontakter og tilkoblinger osv.

God jul!  :xmas:

Endret av Snusmumr1kk1
Lenke til kommentar

Topic sier:

Bruksområde:

• 4K gaming (Samsung JS9005 55"). Rainbow Six, Elite Dangerous, VR osv.
  • Lightroom/noe videoredigering/videokonvertering
  • Surfing med mange faner, 4K streaming

Jeg svarer på topic ;)

Jepp fått med meg det. Men som du sikker vet kjører jeg fah. Tror du det er verre eller bedre om jeg kjøpte 5960X?

Jeg merker ikke noe på mitt gamle z77(3770K) om jeg surfer/ser netflix osv.

Hei håper ikke du er sinte på meg, jeg er ikke.

Over på ny året har jeg også ett x99 system, er bare usikker på cpu/5820/5930/5960X :hmm:

Lenke til kommentar

Gamle lura over og ut. Tenk å legger rykte bilder fra kommende x99 cpuer, jaja noen som kan legge inn noen til 1150 :hmm:

Nå ble jeg skuffet gitt :shrug:

Greia er vell mer at noen her vil ha det til at det koster flere tusen ekstra for 5820k (billigste X99) enn 6700k, som i utgangspunktet ikke stemmer. Poenget er vell at 6700k er et dårligere kjøp når man kan få 5820k for kun en tusenlapp ekstra. La oss si at man først kjøper eett eller to skjermkort for 6-7 tusen (hver, noe som trengst for 4k rigger) så vil jeg ikke si at 1000 ekstra for en bedre CPU ikke er så dyrt. Man må ikke ha X99 for ekstrem rigger, men slik jeg ser det så er den 1000 lappen nesten lommerusk hvis man har penger å svi av for en rigg som sannsynligvis vi ligge i 20-25K prisklassen.

Skal man kjøre økonomi så forstår jeg valget med 6700k, men når overskriften sier "kraftig 4k PC" så er vi vell ikke lenger i økonomiområdet lenger, eller?

For å være realistisk så får man aldri en god 4k rig til økonomi pris xD

Endret av 93MiChr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...