Christian Thork Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Vis du kun skal ha f.eks 2x 980Ti og ikke annet mer så går du for 6700K og bestiller idag. Har du den minste idè om å kjøre noe mer som f.eks en pci-e basert SSD eller lydkort etc. så går du for X99 da det igrunn er det eneste valget du har. Om jeg fikk muligheten av 5960X og singelt 980Ti vs 6700k & 2x 980Ti så hadde jeg nok tatt 6700K med 2x 980Ti pga folding@home og PPD. Men nå fokuserte jeg ikke på det og gikk for det jeg hadde lyst på (når det gjaldt der og da, jeg gikk også for 5960X pga HK) Må få søkt meg jobb og få skaffet meg enda et kort, evt sette et kort dedikert til fah. 1x 980Ti holder for Rog swift for min del, men 2stk hadde virkelig gjort seg. Endret 22. desember 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Du får vel heller ikke utnyttet m.2 ssd, på pcie 2.0 x4 istedenfor 3.0 x4 fullt ut. De fleste z170 hovedkort bruker kun pcie 2.0 x4 så de har mulighet for sli (8 pcie 3.0 lanes til hvert skjermkort, og 6700k har 16 totalt, 5820k har 28 ). 6700k har ikke mulighet for 3 skjermkort, men 5820k har det. 2 x SLI (3x kommer aldri til å bli aktuelt) + M.2 er planen. Hvis 6700K + Asus ROG HK ikke en gang klarer å drive det, så er det helt uaktuelt. Andre kort blir ikke aktuelt å sette inn. Noen teknisk resonnering bak det utover at det åpenbart er færre lanes på Skylake? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Er bare pga manglende lanes dessverre. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Er bare pga manglende lanes dessverre. Jepp, m.2 vil fungere på de også, men kun i pcie 2.0/sata modus (spørs på hovedkortet) istendefor 3.0 modus. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Bjonness406/Nizzen: Jeg hadde kjøpt argumentet basert på det ene bildet, hadde det ikke vært for dette der Skylake faktisk er med (GTA V skal jo være CPU intensivt): Kremt: jeg er ingen "Z-HK" forsvarer. Vil bare ha den raskeste CPU til gaming og 1-4 kjerne-arbeid i Windows. Vis meg en eneste test der 4,7Ghz+ 6700k blir dominert av overklokket 5820K i spill, så skal jeg nok "forstå" jeg også. Jeg er ikke vanskeligere enn som så. Internett er jo fullt av tester, så det burde være enkelt fremfor billig hersketeknikk flere har prøvd på i tråden allerede? Spesielt om 5-serien er så bra til gaming som det påstås. Vi får vel lete frem en 4.7GHz+ 5820k/5960x, da Den oversikten der er dog ikke egnet til en tøddel, da det er ekstremt små variasjoner. Virker ikke som HT har noe å si, og 4000-serien holder koken. Ville ikke forbauset meg om 3550'en hadde hatt 70+ FPS der gitt hvor lite CPU-avhengig det hele er. 3770k er en bedre investering enn å betale i dyre dommer for noe som ikke er en spesielt stor oppgradering, men det er ikke mine penger. 5820k vil potensielt være en nyttig oppgradering, hvertfall om det går noen år mellom hver gang det byttes komponenter. Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Er dette så mye å tenke på da? Både 6700k og 5820k har ulåst multiplier, og klokker like langt (man kjøper jo ikke en K-model cpu, for så og ikke overklokke den hehe). På samme frekvens så yter 5820k like bra som 6700k, eller til og med bedre, i spill som drar nytte av 6 kjerner. Ser egentlig bare fordeler med 5820k vs 6700k: -6 kjerner (mot 4) -ca. samme pris for cpu -like god, eller bedre ytelese -flere pci-e lanes (28 mot 16) -4 kanals minne (istedet for 2 kanals) -X99 hovedkortene støtter fremtidige CPU'er (Broadwell-E) Valget burde jo egentlig være lett Og den GTA V testen sier ikke stort, alle cpu'ene har stort sett samme fps. Endret 22. desember 2015 av Nvidia 1 Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Er bare pga manglende lanes dessverre. Jepp, m.2 vil fungere på de også, men kun i pcie 2.0/sata modus (spørs på hovedkortet) istendefor 3.0 modus. Tror dere er ute å kjører litt på teorien her (om jeg tolker kilden rett). I motsetning til X99 (8x PCIe 2.0), så har Skylake 20x PCIe 3.0 rett fra chipset. Og det gir 4x PCIe 3.0 til M.2. "Interesting to know is that the processor will drive 16 PCI-Express gen 3.0 lanes and then the PCH will drive another 20 PCI-Express gen 3.0 lanes. So your SATA / M2 devices will not hog valuable PCI-Express lanes from the processor for graphics." http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z170_rog_maximus_viii_extreme_review,7.html Skylake har også DMI 3.0 mot Haswell-E sin 2.0 mellom CPU og Chipset. Det gir en økning fra 5.0 GT/s to 8.0 GT/s. Z170 støtter også USB 3.1. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) i får vel lete frem en 4.7GHz+ 5820k/5960x, da Den oversikten der er dog ikke egnet til en tøddel, da det er ekstremt små variasjoner. Virker ikke som HT har noe å si, og 4000-serien holder koken. Ville ikke forbauset meg om 3550'en hadde hatt 70+ FPS der gitt hvor lite CPU-avhengig det hele er. 3770k er en bedre investering enn å betale i dyre dommer for noe som ikke er en spesielt stor oppgradering, men det er ikke mine penger. 5820k vil potensielt være en nyttig oppgradering, hvertfall om det går noen år mellom hver gang det byttes komponenter. De fleste ser ut til å kjøre på 4.4-4,5 Ghz på 5820k, så det er vel utfordringen til Haswell-E for ytelse man kan forvente opp til 4-kjerner. Endret 22. desember 2015 av HåkonN Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Er bare pga manglende lanes dessverre. Jepp, m.2 vil fungere på de også, men kun i pcie 2.0/sata modus (spørs på hovedkortet) istendefor 3.0 modus. Tror dere er ute å kjører litt på teorien her (om jeg tolker kilden rett). I motsetning til X99 (8x PCIe 2.0), så har Skylake 20x PCIe 3.0 rett fra chipset. Og det gir 4x PCIe 3.0 til M.2. "Interesting to know is that the processor will drive 16 PCI-Express gen 3.0 lanes and then the PCH will drive another 20 PCI-Express gen 3.0 lanes. So your SATA / M2 devices will not hog valuable PCI-Express lanes from the processor for graphics." http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z170_rog_maximus_viii_extreme_review,7.html Skylake har også DMI 3.0 mot Haswell-E sin 2.0 mellom CPU og Chipset. Det gir en økning fra 5.0 GT/s to 8.0 GT/s. Z170 støtter også USB 3.1. De eldste X99 kortene har kanskje ikke dette, men flere av de nyere X99 hovedkortene har både USB 3.1 og M.2 slot med PCI-E 3.0. Når det gjelder M.2 SSD'er burde man heller bruke en "AIC" PCI-E SSD som for eksempel Intel's 750. For makan til varmetrøbbel og throttling av ytelse som M.2 SSD'er har, skal man lete lenge etter. Ville ikke tatt i en Samsung 950 Pro med ildtang engang (pun intended) Endret 22. desember 2015 av Nvidia Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Er dette så mye å tenke på da? Både 6700k og 5820k har ulåst multiplier, og klokker like langt (man kjøper jo ikke en K-model cpu, for så og ikke overklokke den hehe). På samme frekvens så yter 5820k like bra som 6700k, eller til og med bedre, i spill som drar nytte av 6 kjerner. Ser egentlig bare fordeler med 5820k vs 6700k: -6 kjerner (mot 4) -ca. samme pris for cpu -like god, eller bedre ytelese -flere pci-e lanes (28 mot 16) -4 kanals minne (istedet for 2 kanals) -X99 hovedkortene støtter fremtidige CPU'er (Broadwell-E) Valget burde jo egentlig være lett Og den GTA V testen sier ikke stort, alle cpu'ene har stort sett samme fps. Enig i det siste. Poenget med den var vel heller at 10 000kr CPU`en ikke akkurat dominerte 6700k i GTA V slik det blir påstått her. Valget er sikkert lett for noen, men det er også noen ulemper med Haswell-E: -Tilsvarende hovedkort koster fort 5000kr, samt dårligere utvalg -Enkelte tester gir noen elendige minimum FPS på Haswell-E (ukjent årsak) -22nm vs. 14nm -Høyere effektforbruk/høyere varmegang, og dårligere overklokking (min påstand basert på det jeg har lest, motbevis meg gjerne), og derfor dårligere ytelse i 1-4 kjerner. -Kun 8x PCIe 2.0 og DMI 2.0 på X99 -Aldrende CPU/Broadwell-E er ikke langt unna. Ekstra lanes og kjerner er ikke en fordel før man utnytter de. Broadwell-E ser ikke ut som bidrar med stort annet for folk flest enn følelsen av at Haswell-E er ytterligere utdatert. Enda flere kjerner, men samme klokkefrekvens. Skylake-E er det kanskje litt mer spenning rundt, men det blir ikke X99....og da må man ha nytt hovedkort igjen. Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 i får vel lete frem en 4.7GHz+ 5820k/5960x, da Den oversikten der er dog ikke egnet til en tøddel, da det er ekstremt små variasjoner. Virker ikke som HT har noe å si, og 4000-serien holder koken. Ville ikke forbauset meg om 3550'en hadde hatt 70+ FPS der gitt hvor lite CPU-avhengig det hele er. 3770k er en bedre investering enn å betale i dyre dommer for noe som ikke er en spesielt stor oppgradering, men det er ikke mine penger. 5820k vil potensielt være en nyttig oppgradering, hvertfall om det går noen år mellom hver gang det byttes komponenter. De fleste ser ut til å kjøre på 4.4-4,5 Ghz på 5820k, så det er vel utfordringen til Haswell-E for ytelse man kan forvente opp til 4-kjerner. Såvidt jeg vet er det ikke vanlig å nærme seg 5 GHz med 6700k, jeg skrev 4,6GHz lenger oppe i tråden - og det tok jeg ut fra en tabell et eller annet sted, hvor det var en typisk "gjennomsnittsklokk" a la 4,5GHz på 5820k. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Når det gjelder M.2 SSD'er burde man heller bruke en "AIC" PCI-E SSD som for eksempel Intel's 750. For makan til varmetrøbbel og throttling av ytelse som M.2 SSD'er har, skal man lete lenge etter. Ville ikke tatt i en Samsung 950 Pro med ildtang engang (pun intended) DET er jo interessant. Noen kilder på det? Gidder ikke noe tull med en disk til over 3k. Ser den har i snitt 5/5 på Newegg og omtrent det samme på Amazon, så det er litt rart om den er så dårlig. Folk får 2600MB les og 1500MB skriv (seq) i kombinasjon med i7-6700K. Noen har til og med oppgradert fra 750. Endret 22. desember 2015 av HåkonN Lenke til kommentar
Nvidia Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Når det gjelder M.2 SSD'er burde man heller bruke en "AIC" PCI-E SSD som for eksempel Intel's 750. For makan til varmetrøbbel og throttling av ytelse som M.2 SSD'er har, skal man lete lenge etter. Ville ikke tatt i en Samsung 950 Pro med ildtang engang (pun intended) DET er jo interessant. Noen kilder på det? Gidder ikke noe tull med en disk til over 3k. Ser den har i snitt 5/5 på Newegg og omtrent det samme på Amazon, så det er litt rart om den er så dårlig. http://www.legitreviews.com/samsung-ssd-950-pro-512gb-nvme-pcie-ssd-review_174096/3 Hvis du ser hva dem gjør for og kjøle den ned (pci-e adapter + vifte) så kan man like gjerne kjøpe en Intel 750 Intel 750 har god kjøling (min 750 ligger mellom 25-30 C) og er allerede et pci-e kort. Endret 22. desember 2015 av Nvidia Lenke til kommentar
knopflerbruce Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Er dette så mye å tenke på da? Både 6700k og 5820k har ulåst multiplier, og klokker like langt (man kjøper jo ikke en K-model cpu, for så og ikke overklokke den hehe). På samme frekvens så yter 5820k like bra som 6700k, eller til og med bedre, i spill som drar nytte av 6 kjerner. Ser egentlig bare fordeler med 5820k vs 6700k: -6 kjerner (mot 4) -ca. samme pris for cpu -like god, eller bedre ytelese -flere pci-e lanes (28 mot 16) -4 kanals minne (istedet for 2 kanals) -X99 hovedkortene støtter fremtidige CPU'er (Broadwell-E) Valget burde jo egentlig være lett Og den GTA V testen sier ikke stort, alle cpu'ene har stort sett samme fps. Enig i det siste. Poenget med den var vel heller at 10 000kr CPU`en ikke akkurat dominerte 6700k i GTA V slik det blir påstått her. Valget er sikkert lett for noen, men det er også noen ulemper med Haswell-E: -Tilsvarende hovedkort koster fort 5000kr, samt dårligere utvalg -Enkelte tester gir noen elendige minimum FPS på Haswell-E (ukjent årsak) -22nm vs. 14nm -Høyere effektforbruk/høyere varmegang, og dårligere overklokking (min påstand basert på det jeg har lest, motbevis meg gjerne), og derfor dårligere ytelse i 1-4 kjerner. -Kun 8x PCIe 2.0 og DMI 2.0 på X99 -Aldrende CPU/Broadwell-E er ikke langt unna. Ekstra lanes og kjerner er ikke en fordel før man utnytter de. Broadwell-E ser ikke ut som bidrar med stort annet for folk flest enn følelsen av at Haswell-E er ytterligere utdatert. Enda flere kjerner, men samme klokkefrekvens. Skylake-E er det kanskje litt mer spenning rundt, men det blir ikke X99....og da må man ha nytt hovedkort igjen. Det bør nevnes at Maximus VIII Extreme koster 4500, som er 1151-ekvivalenten til Rampage V Extreme, som koster 5000. Magre 500kr i forskjell der, men det er jo et lite minus med de hundrelappene - selv om de drukner i resten av riggen. 22nm vs 14nm er jo irrelevant, ytelsen er det den er uavhengig av prosessen. Kun en ulempe for Intel ift kostnader, for forbruker har det ikke noe å si. Ingen spill eller programmer klager over en 22nm-CPU fordi den liker 14nm best... Varmen er vel ikke noe større problem på Haswell-e enn Skylake, hvertfall om du kjører vannkjøling? Greit, du taper 5kr i mnd på ekstra effektforbruk, men hvis det er et reelt problem kjører du ikke 2x 980ti Overklokkingsbiten er bom. 4.2GHz er turbo på Skylake, og en typisk OC er 4,6Ghz, kanskje 4,7GHz, altså rett over 10%. Tilsvarende er maks turbo 3,6GHz på 5820k, og du skal ikke ha gjort NOE research om du mener disse generelt stopper på 4GHz (tilsvarende økning i prosent), det gjør de absolutt ikke. Fant ingen tabell, men det ligger endel tall i denne tråden: http://www.techpowerup.com/forums/threads/your-haswell-e-max-stable-oc.204965/ Haswell-E mangler ikke noe spesielt, så at den er ett år gammel gjør ingen ting. Skylake er ikke overlegen på featurefronten. Selg heller 5820k når Broadwell-E kommer, hvis den boosten som kommer er viktig - men det spørs. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Når det gjelder M.2 SSD'er burde man heller bruke en "AIC" PCI-E SSD som for eksempel Intel's 750. For makan til varmetrøbbel og throttling av ytelse som M.2 SSD'er har, skal man lete lenge etter. Ville ikke tatt i en Samsung 950 Pro med ildtang engang (pun intended) DET er jo interessant. Noen kilder på det? Gidder ikke noe tull med en disk til over 3k. Ser den har i snitt 5/5 på Newegg og omtrent det samme på Amazon, så det er litt rart om den er så dårlig. http://www.legitreviews.com/samsung-ssd-950-pro-512gb-nvme-pcie-ssd-review_174096/3 Hvis du ser hva dem gjør for og kjøle den ned (pci-e adapter + vifte) så kan man like gjerne kjøpe en Intel 750 Intel 750 har god kjøling (min 750 ligger mellom 25-30 C) og er allerede et pci-e kort. Bare noobs har problemer med sm951/950pro. Dette er et ikke-problem. Ingen benchmarker en ssd hele dagen Husk at throttling bare kan skje med lite luftflyt og sekvensiell skriving av Veldig store filer. Dette skjer ikkje ved install av et spill. Har selv sm951 nvme som er 41 grader under benchmarks. Har god luftflyt i kabinettet Har også p3700 nvme, og sm951nvme er nesten best på alt desktop. 60MB/s random read 4k taler for seg selv Testet selv Nvidia? Endret 22. desember 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Er bare pga manglende lanes dessverre. Jepp, m.2 vil fungere på de også, men kun i pcie 2.0/sata modus (spørs på hovedkortet) istendefor 3.0 modus. Tror dere er ute å kjører litt på teorien her (om jeg tolker kilden rett). I motsetning til X99 (8x PCIe 2.0), så har Skylake 20x PCIe 3.0 rett fra chipset. Og det gir 4x PCIe 3.0 til M.2. "Interesting to know is that the processor will drive 16 PCI-Express gen 3.0 lanes and then the PCH will drive another 20 PCI-Express gen 3.0 lanes. So your SATA / M2 devices will not hog valuable PCI-Express lanes from the processor for graphics." http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z170_rog_maximus_viii_extreme_review,7.html Skylake har også DMI 3.0 mot Haswell-E sin 2.0 mellom CPU og Chipset. Det gir en økning fra 5.0 GT/s to 8.0 GT/s. Z170 støtter også USB 3.1. Den linken din er en test av et hovedkort med en egenskap, ikke hvordan skylake prosessorene er. Hovedkortet koster 4500 uansett, hvis du bruker så mye er det uansett bedre med 5820k og RVE. Vet desv ikke hvordan hovedkortet gjør det, kanskje noen andre som vet? Skylake har fortsatt kun 16 pcie lanes på "normale" hovedkort, og ikke Extreme kort Da er ikke sli + pcie ssd det beste valget. Hva mener du med x99 (x8 pcie 2.0)? Har du link? Forstår ikke helt hva du mener Endret 22. desember 2015 av Bjonness406 Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 Plx chipper tipper jeg. Har 2stk slike på mitt hk. La meg gjøre 16x 3 med 4 kort selv på en 5820K om jeg vil. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Er dette så mye å tenke på da? Både 6700k og 5820k har ulåst multiplier, og klokker like langt (man kjøper jo ikke en K-model cpu, for så og ikke overklokke den hehe). På samme frekvens så yter 5820k like bra som 6700k, eller til og med bedre, i spill som drar nytte av 6 kjerner. Ser egentlig bare fordeler med 5820k vs 6700k: -6 kjerner (mot 4) -ca. samme pris for cpu -like god, eller bedre ytelese -flere pci-e lanes (28 mot 16) -4 kanals minne (istedet for 2 kanals) -X99 hovedkortene støtter fremtidige CPU'er (Broadwell-E) Valget burde jo egentlig være lett Og den GTA V testen sier ikke stort, alle cpu'ene har stort sett samme fps. Enig i det siste. Poenget med den var vel heller at 10 000kr CPU`en ikke akkurat dominerte 6700k i GTA V slik det blir påstått her. Valget er sikkert lett for noen, men det er også noen ulemper med Haswell-E: -Tilsvarende hovedkort koster fort 5000kr, samt dårligere utvalg -Enkelte tester gir noen elendige minimum FPS på Haswell-E (ukjent årsak) -22nm vs. 14nm -Høyere effektforbruk/høyere varmegang, og dårligere overklokking (min påstand basert på det jeg har lest, motbevis meg gjerne), og derfor dårligere ytelse i 1-4 kjerner. -Kun 8x PCIe 2.0 og DMI 2.0 på X99 -Aldrende CPU/Broadwell-E er ikke langt unna. Ekstra lanes og kjerner er ikke en fordel før man utnytter de. Broadwell-E ser ikke ut som bidrar med stort annet for folk flest enn følelsen av at Haswell-E er ytterligere utdatert. Enda flere kjerner, men samme klokkefrekvens. Skylake-E er det kanskje litt mer spenning rundt, men det blir ikke X99....og da må man ha nytt hovedkort igjen. Det bør nevnes at Maximus VIII Extreme koster 4500, som er 1151-ekvivalenten til Rampage V Extreme, som koster 5000. Magre 500kr i forskjell der, men det er jo et lite minus med de hundrelappene - selv om de drukner i resten av riggen. 22nm vs 14nm er jo irrelevant, ytelsen er det den er uavhengig av prosessen. Kun en ulempe for Intel ift kostnader, for forbruker har det ikke noe å si. Ingen spill eller programmer klager over en 22nm-CPU fordi den liker 14nm best... Varmen er vel ikke noe større problem på Haswell-e enn Skylake, hvertfall om du kjører vannkjøling? Greit, du taper 5kr i mnd på ekstra effektforbruk, men hvis det er et reelt problem kjører du ikke 2x 980ti Overklokkingsbiten er bom. 4.2GHz er turbo på Skylake, og en typisk OC er 4,6Ghz, kanskje 4,7GHz, altså rett over 10%. Tilsvarende er maks turbo 3,6GHz på 5820k, og du skal ikke ha gjort NOE research om du mener disse generelt stopper på 4GHz (tilsvarende økning i prosent), det gjør de absolutt ikke. Fant ingen tabell, men det ligger endel tall i denne tråden: http://www.techpowerup.com/forums/threads/your-haswell-e-max-stable-oc.204965/ Haswell-E mangler ikke noe spesielt, så at den er ett år gammel gjør ingen ting. Skylake er ikke overlegen på featurefronten. Selg heller 5820k når Broadwell-E kommer, hvis den boosten som kommer er viktig - men det spørs. Maximus VIII Extreme er det samme kortet som Maximus VIII Hero, med unntak av ekstern "remote" og WiFi. Sistnevnte koster 2200. Altså 2800,- i forskjell. 14 vs 22 nm er vel relevant for effektivitet, og derfor for varmeutvikling. Effektforbruk bryr jeg meg ikke om. Jeg har aldri skrevet at 5820k stopper på 4Ghz, men at Skylake overklokker høyere. HWbot har data fra 10-20 000 brukere, og i snitt så klokker Skylake 350 Mhz høyere enn 5820K på vann. http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_5820k/ http://hwbot.org/hardware/processor/core_i7_6700k/ Broadwell-E ser ut til å få samme klokkefrekvenser (men enda flere kjerner). Skylake-E får nok det, men krever nytt HK. Endret 23. desember 2015 av HåkonN Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 (endret) Er bare pga manglende lanes dessverre. Jepp, m.2 vil fungere på de også, men kun i pcie 2.0/sata modus (spørs på hovedkortet) istendefor 3.0 modus. Tror dere er ute å kjører litt på teorien her (om jeg tolker kilden rett). I motsetning til X99 (8x PCIe 2.0), så har Skylake 20x PCIe 3.0 rett fra chipset. Og det gir 4x PCIe 3.0 til M.2. "Interesting to know is that the processor will drive 16 PCI-Express gen 3.0 lanes and then the PCH will drive another 20 PCI-Express gen 3.0 lanes. So your SATA / M2 devices will not hog valuable PCI-Express lanes from the processor for graphics." http://www.guru3d.com/articles_pages/asus_z170_rog_maximus_viii_extreme_review,7.html Skylake har også DMI 3.0 mot Haswell-E sin 2.0 mellom CPU og Chipset. Det gir en økning fra 5.0 GT/s to 8.0 GT/s. Z170 støtter også USB 3.1. Den linken din er en test av et hovedkort med en egenskap, ikke hvordan skylake prosessorene er. Hovedkortet koster 4500 uansett, hvis du bruker så mye er det uansett bedre med 5820k og RVE. Vet desv ikke hvordan hovedkortet gjør det, kanskje noen andre som vet? Skylake har fortsatt kun 16 pcie lanes på "normale" hovedkort, og ikke Extreme kort Da er ikke sli + pcie ssd det beste valget. Hva mener du med x99 (x8 pcie 2.0)? Har du link? Forstår ikke helt hva du mener Det Guru 3D snakker om er en feature for Skylake, ikke noe unikt for dette hovedkortet. Hvordan hovedkortene setter opp lanes fra Z170 er opp til de. Teoretisk mulig med 3 stk. M.2 porter. http://core0.staticworld.net/images/article/2015/07/skylake_slide2-100599465-orig.png The processor is connected to the chipset by the four-lane DMI 3.0 interface. The DMI 3.0 protocol is an upgrade over the previous generation which used DMI 2.0 – this upgrade boosts the speed from 5.0 GT/s to 8.0 GT/s, The HSIO allows a smörgåsbord of options, a variable pick-and-mix. The last three sets of four are also labelled Intel PCIe storage device – this is important because the new Z170 chipset now supports more PCIe devices as part of its Rapid Storage Technology (RST). This allows M.2 and SATA Express devices to be in RAID arrays as long as they are connected through these HSIO lanes. The new version of RST is given the number 14, and RST 14 supports three PCIe devices at one time. As a result, we will probably see motherboards with three M.2 slots all in PCIe 3.0 x4 mode, available for RAID. With that being said, we lose any extra SATA ports and have to rely on controllers elsewhere to do everything else. It is worth noting that the constant SATA ports on Z170 support DEVSLP modes. http://www.anandtech.com/show/9485/intel-skylake-z170-motherboards-asrock-asus-gigabyte-msi-ecs-evga-supermicro Hvordan X99 løser det med M.2 porter vet jeg ikke, om de er PCIe 3.0. Tenker de må i så fall være hentet fra CPU? Up to eight PCI Express 2.0 lanes are provided by the X99 chipset, with speeds of up to 5 Gbit/s per laneand a possibility to configure these lanes into ×1, ×2 and ×8 links. https://en.wikipedia.org/wiki/Intel_X99 Endret 23. desember 2015 av HåkonN Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 23. desember 2015 Del Skrevet 23. desember 2015 X99 har 32gbit ultra m.2 port pci-e 3.0. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå