Bjonness406 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Bare velg z170, du har allerede bestemt deg og er sta. Nizzen kommer med gode benchmark sol viser at spill bruker flere kjerner og drar nytte av det, men sa skylder du på at "ingen av testene inkluderer skylake", noe som åpenbart ikke var meningen med de testene. Du får kose deg med Skylake Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Nizzen: Kilde var på side 1. Se minimum frame rate (EDIT: beklager, det var 5930k - ikke 5920k, men det burde være samme?) fra 6 minutter ut i klippet: Teori om årsak? Kremt: 5960X kommer jo merkbart dårligere ut enn 5820k i samtlige spill-tester her: http://www.tomshardware.com/reviews/intel-core-i7-5960x-haswell-e-cpu,3918-6.html ""But the -5960X wouldn’t be my first choice for a gaming-oriented system anyway. Its core count typically doesn’t benefit 3D frame rates, while lower base and Turbo Boost frequencies are sometimes felt as lower performance and greater frame time variance." Fordi 5960x kjører på mye lavere hastighet? Samme for meg hva som velges. Jeg har kommet med link til 8 spill der 5960x vinner over 4 og 6 kjerner cpu`er på stock hastighet. Jeg mener fortsatt på at 5820k er et mye bedre valg enn 6700k for de aller fleste. Kanskje ikkje for de som ikkje vil overklokke da ---------- 19 bruker(e) leser denne tråden9 medlemmer, 8 gjester, 2 skjulte brukere God interesse for diskusjonen iallefall Endret 22. desember 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Bare velg x170 du Det var du som skrev en syrlig "sure" til 5820k over 5960x om du skal spille. Nå fikk du linken. Ingen kommentar til den ser jeg. Bjonness406: Jeg er sta fordi jeg ikke kjøper noe basert på "kjøp produkt A fordi det er jeg fornøyd med"-argumentasjon. Blir jeg overbevist med håndfast data, så bytter jeg. Prisforskjellen er ikke SÅ stor. Det er ingenting i bildene hans som demonstrerer det du sier. Hvordan resonnerer du deg frem til den konklusjonen? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Alle som trenger å spørre om de trenger X99 vil helt garantert ikke trenge det. Det vil alltid være folk som er fornøyd med mindre og krever mindre. Likevel er det rart man skal trenge å forsvare en plattform over en annen, alle har sin plass. Man er ikke idiot om man kjøper enten det ene eller det andre. Det er noe udefinerbart med de heftige CPU-ene, ikke alt er målbart, men definitivt merkbart i det daglige. Kjøp det du har lyst og råd til. Ellers får bare Z-HK forsvarerne fortsette her, er nok ikke alt dere skjønner. Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 På alle bildene han la ved så ser du at 5960x har høyere fps enn alle de andre prosessorene, selv om den er klokket lavere. Kun pga den har flere kjerner. Det had ikke noe med med Skylake vs haswell-e å gjøre, men med at spill faktisk utnytter flere kjerner, noe du mente de ikke gjorde. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) 6700k ER bra, bare synn det finnes noe som er bedre Siden topic er Kraftig PC for 4K++, så er det jo ikkje tvil om hva som er best som allround om man overklokker dritten. Har man masse greier i bakgrunnen i tillegg til å spille, så kommer nok 6kjerner + til sin rett. Buy cheap, buy twice. Denne gidder ikkje jeg å brenne meg på Hvis planen er å få mest ytelse per krone, så kjøper man rimelig ny hardware brukt. Endret 22. desember 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Bjonness406/Nizzen: Jeg hadde kjøpt argumentet basert på det ene bildet, hadde det ikke vært for dette der Skylake faktisk er med (GTA V skal jo være CPU intensivt): Kremt: jeg er ingen "Z-HK" forsvarer. Vil bare ha den raskeste CPU til gaming og 1-4 kjerne-arbeid i Windows. Vis meg en eneste test der 4,7Ghz+ 6700k blir dominert av overklokket 5820K i spill, så skal jeg nok "forstå" jeg også. Jeg er ikke vanskeligere enn som så. Internett er jo fullt av tester, så det burde være enkelt fremfor billig hersketeknikk flere har prøvd på i tråden allerede? Spesielt om 5-serien er så bra til gaming som det påstås. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) 6700k ER bra, bare synn det finnes noe som er bedre Siden topic er Kraftig PC for 4K++, så er det jo ikkje tvil om hva som er best som allround om man overklokker dritten. Har man masse greier i bakgrunnen i tillegg til å spille, så kommer nok 6kjerner + til sin rett. Buy cheap, buy twice. Denne gidder ikkje jeg å brenne meg på Hvis planen er å få mest ytelse per krone, så kjøper man rimelig ny hardware brukt. Argumentet var vel at 6700k klokker høyere, og derfor yter bedre i de fleste spill som finnes i dag da de ikke utnytter mange kjerner. Testen du viser til er stock slik jeg tolker den. Ser du på mitt neste innlegg, så er det samme spill og oppløsning - klokket. En til, denne gangen 4770k (som er betraktelig tregere enn Skylake i tester) mot 5820k. Lik OC @ 4,4Ghz: 5820k har jevnt over dårligere FPS. Endret 22. desember 2015 av HåkonN Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Problemet med internett er at man kan egentlig lage de resultatene man selv vil. Man kan "tune" tester for at de blir mere forskjellige, eller mere like. Alt etter som. I gta 5, så kan man stille på veldig mye på grafikken. Noe er mere cpuintensivt enn andre ting. Battlefield 4 er f.eks veldig cpuintensivt i multiplayer. I singleplayer, der de aller fleste tester, så krever det mye mindre cpu. I en årrekke var det sagt at høyere systemminne ikkje hadde en dritt å si i spill. Jeg testet selv, og fant ut at i f.eks Battlefield 3 og 4 med SLI/CFX så hadde det særdeles mye å si. Da snakker vi om 1333mhz vs 2666mhz ddr3 minne med 4770k cpu. Jeg stoler aldri på noen tester før jeg tester det selv. Heldigvis er testing av hardware og overklokking av hardware hobbyen min Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret! https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164 Når trådstarter vurderer disse dyre komponentene: Case Labs TH10 Gigabyte Windforce 980TI GPU Samsung 950 PRO SSD M.2 2280 512GB DDR4 2 * 8GB 3400mHZ vurderer å putte i et ekstra 980ti og Ek vannkjøling ...i tillegg har bruksområde: Bruksområde: 4K gaming (Samsung JS9005 55"). Rainbow Six, Elite Dangerous, VR osv. Lightroom/noe videoredigering/videokonvertering Surfing med mange faner, 4K streaming Da kan man jo begynne å lure hvis man skal anbefale 6700k i stedet for 5820k og x99 eller kanskje all in med 5960x. Endret 22. desember 2015 av Nizzen Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Skal du først ha vannkjøling så overklokker man, om ikke kan man likegreit gå for luft. 5960X på 4500++ vil knuse 6700K i alt som heter videoredigering osv. Om du har planer om 980Ti sli så kan du glemme noe som går på Pci-e såvidt jeg vet da 6700 har kun 16 lanes vs 28/40 på 5820K og 5960X/5930K. Du vet hva flesteparten ville valgt iallefall, inkludert meg. Jeg betaler gladelig ekstra for å få intels beste chipset som er ute til forbrukere/overklokkere. Er en grunn til at mainstream serien byttes ut hvert eneste år sammenlignet med X58/X79 & X99. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Problemet med internett er at man kan egentlig lage de resultatene man selv vil. Man kan "tune" tester for at de blir mere forskjellige, eller mere like. Alt etter som. I gta 5, så kan man stille på veldig mye på grafikken. Noe er mere cpuintensivt enn andre ting. Battlefield 4 er f.eks veldig cpuintensivt i multiplayer. I singleplayer, der de aller fleste tester, så krever det mye mindre cpu. I en årrekke var det sagt at høyere systemminne ikkje hadde en dritt å si i spill. Jeg testet selv, og fant ut at i f.eks Battlefield 3 og 4 med SLI/CFX så hadde det særdeles mye å si. Da snakker vi om 1333mhz vs 2666mhz ddr3 minne med 4770k cpu. Jeg stoler aldri på noen tester før jeg tester det selv. Heldigvis er testing av hardware og overklokking av hardware hobbyen min Hjelper raskere ram? Her kan du finne svaret!https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1623164 At Battlefield har en spesiell greie ovenfor rask RAM er kjent. Litt usikker på hvilke paralleller vi kan trekke. At enkelte spill er CPU-intensive er vi 100% enige om, og derfor jeg ønsker å finne ut av dette. Slaget står vel om noen spill kan utnytte seg av ekstra kjerner til E-Haswell, og om 5820 kan overklokkes til å bli like rask som 6700k i single-core applikasjoner (tross alt det som er mest i bruk for min del i alle fall). E-Haswell er tross alt en dyrere og eldre 22nm platform. Faktisk såpass mye dyrere at jeg er godt på vei mot et ekstra 980TI-kort for oppgradering av HK. Skulle gjerne sett noe virkelig gode bevis i praktisk bruk som demonstrerer hvordan jeg kan forsvare mellomlegget. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Skal du først ha vannkjøling så overklokker man, om ikke kan man likegreit gå for luft. 5960X på 4500++ vil knuse 6700K i alt som heter videoredigering osv. Om du har planer om 980Ti sli så kan du glemme noe som går på Pci-e såvidt jeg vet da 6700 har kun 16 lanes vs 28/40 på 5820K og 5960X/5930K. Du vet hva flesteparten ville valgt iallefall, inkludert meg. Jeg betaler gladelig ekstra for å få intels beste chipset som er ute til forbrukere/overklokkere. Er en grunn til at mainstream serien byttes ut hvert eneste år sammenlignet med X58/X79 & X99. Så langt jeg har klart å lese meg frem til må man opp i Tripple SLI for at de ekstra lanes E-Haswell skal ha noe praktisk seg (?). I videoredigering burde 5-serien dominere. Men jeg fant også noen litt merkelige resultater også der når jeg googlet: http://www.bit-tech.net/hardware/2015/08/05/intel-skylake-review/4 Legg merke til deres konklusjon om 6700k vs. 5820k: "We wanted to focus on comparable Intel mainstream CPUs but as the Intel Core i7-5820K costs about the same, we also introduced this to the 2D tests. Interestingly, the LGA2011-v3 CPU doesn't hold much of an advantage over the Core i7-6700K and was far less overclockable too. However, for rendering it can easily outperform it thanks to its extra cores, so if this is something you do a lot of, X99 rather than Z170 is the way to go. Interestingly, in the video editing test, the Core i7-6700K had the advantage both at stock speed and overclocked so in cases where the Core i7-5820K's additional threads don't count for much, the extra grunt afforded by the Core i7-6700K's higher frequency comes into play." Endret 22. desember 2015 av HåkonN Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Skal du først ha vannkjøling så overklokker man, om ikke kan man likegreit gå for luft. 5960X på 4500++ vil knuse 6700K i alt som heter videoredigering osv. Om du har planer om 980Ti sli så kan du glemme noe som går på Pci-e såvidt jeg vet da 6700 har kun 16 lanes vs 28/40 på 5820K og 5960X/5930K. Du vet hva flesteparten ville valgt iallefall, inkludert meg. Jeg betaler gladelig ekstra for å få intels beste chipset som er ute til forbrukere/overklokkere. Er en grunn til at mainstream serien byttes ut hvert eneste år sammenlignet med X58/X79 & X99. Hehe, betalte du 10k for din 5960x? Ville da heller valgt 2x980Ti og 6700K Lenke til kommentar
kremt Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Han fikk den gratis av war såvidt jeg vet Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Skal du først ha vannkjøling så overklokker man, om ikke kan man likegreit gå for luft. 5960X på 4500++ vil knuse 6700K i alt som heter videoredigering osv. Om du har planer om 980Ti sli så kan du glemme noe som går på Pci-e såvidt jeg vet da 6700 har kun 16 lanes vs 28/40 på 5820K og 5960X/5930K. Du vet hva flesteparten ville valgt iallefall, inkludert meg. Jeg betaler gladelig ekstra for å få intels beste chipset som er ute til forbrukere/overklokkere. Er en grunn til at mainstream serien byttes ut hvert eneste år sammenlignet med X58/X79 & X99. Hehe, betalte du 10k for din 5960x? Ville da heller valgt 2x980Ti og 6700K De smarte kjøpte 5960x i november i fjor til ca 7500kr Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Hehe. Hva tror du 980Ti/6700 ville kostet da? Lenke til kommentar
Christian Thork Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 (endret) Han fikk den gratis av war såvidt jeg vet Nei, ikke i det hele tatt.. -snip- Hehe, betalte du 10k for din 5960x? Ville da heller valgt 2x980Ti og 6700K Hadde X99-E WS hk fra før. Så måtte ha byttet Hk. Betalte ikke 10K, betalte vel rundt 8000 for min. 980Ti og 6700K var ikke ute da, så egt ikke relevant. Jeg har mer glede av 5960X enn det jeg hadde av 4770K (som er nærmere 6700K enn det 5820K er) 5960X er bedre på alle områder for mitt bruk iallefall. Da tenker jeg på F@H, gaming og overklokk/benchmarks. (altså den gøye delen av pc) EDIT: Med 6700K kunne jeg heller ikke kjørt 3-way 980 heller. Til folding så funket det bra, jeg kan kjøre 5 kort om det er kun folding det er snakk om (pga hk) Du er ganske begrenset med bare 2x kort (16 lanes) på 6700K. Hadde jeg vært rik, så hadde jeg lagd en lan maskin med 6700K & Titan X, til hjemmemaskin så hadde det vært noe ala Nizzen`s rig, atlså 5960X & 3x Tx vannavkjølt. Endret 22. desember 2015 av Snusmumr1kk1 Lenke til kommentar
Bjonness406 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Du får vel heller ikke utnyttet m.2 ssd, på pcie 2.0 x4 istedenfor 3.0 x4 fullt ut. De fleste z170 hovedkort bruker kun pcie 2.0 x4 så de har mulighet for sli (8 pcie 3.0 lanes til hvert skjermkort, og 6700k har 16 totalt, 5820k har 28 ). 6700k har ikke mulighet for 3 skjermkort, men 5820k har det. Lenke til kommentar
HåkonN Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Dette er vel sikkert en trollepost. Planer som aldri blir noe av uansett Jøss. forsvant det plutselig et innlegg fra en av dere? Ble det slettet av en moderator tro? Ja, det Kremt som lot frustrasjonen ta overhånd. Trollepost? Bare for å avblåse det med en gang; hele signaturen din vil jeg tippe utgjør i kroner og øre omtrent prisen av lakken til høyttalerne som gir lyden til PC`en. 4K-skjermen ligger vel alene på omkring 20-25k. Jeg ser bare ikke noe poeng i å kaste penger ut av vinduet på ting som i eksempler i denne tråden faktisk yter dårligere. Hadde jeg jobbet med programvare som utnyttet flere kjerner, så hadde derimot valget vært enkelt. Naturligvis! Fortsatt åpen for argumentasjon og bytter gjerne om på handlelisten om det kommer noe fornuftig (og takker for alle konstruktive bidrag), men personangrep og hersketeknikker demonstrerer ikke akkurat høy faglig kompetanse for å si det pent. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Er ikkje lenge siden en med z97hk ville kjøpe x99 fordi han trodde det gikk ann å kjøre 2-way sli + pci-e lydkort + pci-e ssd på den plattformen. Han skjønte ingen ting da han ikkje fikk maks hastighet på ssden Lydkortet funket heller ikkje mener jeg på Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå