Gå til innhold

Billig SSD 1-2 TB

LMH1

Anbefalte innlegg

Vet noen om det er mange år til:

OCZ Trion 100 960GB

Samsung 850 EVO 1TB

Intel SSD 750 1.2TB PCI-E

Faller til halv pris?

Nå er ikke ytelse det viktigste kunne vært sata 300 da det blir mest brukt i spill.

SSD gir bedre ytelse i oppstart (Selv om det hadde vært Sata 150) bedre responstid en harddisk.

Men er spørsmåler på 2-3 TB er det fysisk mulig å lage 3,5" SSD som er tregere men raskere en harddisk ca like billig som harddisk?

For SSD disker har bedre kvalitet stort sett burde leve i 5 år normalsett, mot 2-3 år på harddisk.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tenker på reklamasjonsrett? I så fall er både HDD og SSD ment å vare vesentlig lengre enn 2 år og har dermed 5 års reklamasjonstid.

I dag gir 3000 kr oss ca 8 TB HDD eller 1 TB SSD. Forholdet på 8:1 kommer nok til å vedvare sånn circa. Det vil si at når 2 TB SSD kommer ned i 3000 kr så vil vi også ha tilgang på 16 TB HDD til samme pris. Tilsvarende med 4 TB SSD og 32 TB HDD til 3000 kr.

Angående pris og tid så avhenger det av valutasvingninger og mye annet. Hvis jeg skal gjette så tipper jeg 2 TB SSD til 3000 kr kommer i 2017 og 4 TB til samme pris i 2019.

• Liker 1
Lenke til kommentar

For SSD disker i dag bruker multi-level cell (MLC) gir bedre kapasitet men er tregere.

Før brukte de single-level cell (SLC)

Derfor har vel ikke ytelsen gått over sata 600 (sata 3) men prisene har gått ned siden de første SSD diskene kom.

TRANSCEND 4GB SSD mSATA SLC TRANSCEND 4GB SSD mSATA SLC

Her ser man hvor dyrt SSD disk kan være samme kunne man fått 250 GB SSD for.

NAND flash memory brukes vel i minnepenner, SD kort mobiler etc

Men tror problemet der er at kostnadene for 1 TB Nand er like dyrt som for MLC.

TLC flash (triple level cell flash)

Er det dette jeg kanskje er ute etter? finnes det SSD disker som bruker dette? Ut hva jeg finner på google

Crucial BX100 men den er ikke særlig billigere. Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Samsung 850 EVO og OCZ Trion 100 bruker vel også TLC. Det er ikke spesielt mye billigere enn MLC siden det krever høyere toleranse på spenningene i hver celle og mer fintfølende lese/skrive-kretser og mer robuste ECC-rutiner. TLC gir dessverre ingen snarvei til mye billigere SSDer. Litt billigere er det, men ikke voldsomt.

For å få "kvantesprang" i prisene trengs det andre minneteknologier enn flash. Kanskje racetrack memory har noe for seg?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...