Gå til innhold

Misforståelser av julegudstjeneste i skolen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

At skolen sender unger til gudstjeneste i protestantisk statskirke har ingenting med læring å gjøre. Det er ren religiøs propaganda med det formål å forme neste generasjon til å bli kristne. Det er kristne med makt som prøver å sikre sin egen fremtid. Å lære om andre religioner gjør man på skolen eller at klassen besøker ulike religiøse templer.

Å se noe i praksis gir kunnskap det. Så selv om kirkens mål er forkynnelse kan denne datteren ta lærdom av besøket i kirka.

I så måte kunne det vært nyttig å sende ungene til Hitlerjugend møte for å lære om nazisme?

De kristne kjemper en hard kamp for å beholde makten. Deres viktigste sak er å ha monopol på å spre sin ideologi i offentlig skole. Du kan aldri bli kristen hvis ikke du har lært om kristendommen. Og propaganda hjelper godt på vei.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det handler om verdier, ikke om despotier. Og I dette tilfellet gir en muslimsk mor ett ypperlig signal til oss alle, det være seg om vi nå er det ene eller andre.

Lenke til kommentar

Synes det er trist å lese følgende overskrift på dagbladet (http://www.dagbladet.no/2015/12/17/kultur/meninger/kronikk/debatt/jul/42435819/):

"Læreren fikk lapp om at datteren min SKAL gå i kirka i dag"

Det er et innlegg skrevet av en muslim som sender barnet sitt til gudstjeneste i offentlig regi. Begrunnelsen er at barnet skal "lære" og må ha respekt for religioner.

At skolen sender unger til gudstjeneste i protestantisk statskirke har ingenting med læring å gjøre. Det er ren religiøs propaganda med det formål å forme neste generasjon til å bli kristne. Det er kristne med makt som prøver å sikre sin egen fremtid. Å lære om andre religioner gjør man på skolen eller at klassen besøker ulike religiøse templer.

Hva blir det neste, skal vi sende ungene på AuF-møte fordi de skal lære om politikk?

Og det er en skummel tanke å måtte ha respekt for religioner. Jeg har ikke noe respekt for hverken islam eller kristendommen.

Kanskje jeg ikke burde være så streng med forfatteren, kanskje ikke hun har vært i Norge lenge nok til å vite at skolegudstjeneste ikke handler om å lære men om å bli indoktrinert.

Så du vil innføre "Richard Dawkins" som lærer å si at filosofisk så er livet meningsløs men å finne mening i det livet vi har. Ser liksom ikke hvordan ateistisk propaganda skiller seg fra religiøs propaganda?

Om foreldre vil sende ungene sine så la de få lov sier jeg. Vi lever engang, hvem bryr seg. Så lenge det ikke er snakk om å bygge et teokratisk samfunn så ser jeg ikke et problem med å sende folk til gudstjeneste etter skolen eller noe. Snart blir det vel forbudt å gå i kirken :p

Endret av Troy76
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler om verdier, ikke om despotier. Og I dette tilfellet gir en muslimsk mor ett ypperlig signal til oss alle, det være seg om vi nå er det ene eller andre.

Signal om at kirkens monopol på propaganda mot barn i offentlig skole er toleranse?

At barn sendes til kirka er noe av det siste vi har igjen fra kristenteokratiet i Norge, du vet det styresettet som brente mennesker for en kriminalitet som ikke eksisterte. Det styresettet som forbød alle andre religioner. Det styresettet som dominerte norge i et årtusen etter at de kristne tok makten.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Så du vil innføre "Richard Dawkins" som lærer å si at filosofisk så er livet meningsløs men å finne mening i det livet vi har. Ser liksom ikke hvordan ateistisk propaganda skiller seg fra religiøs propaganda?

Om foreldre vil sende ungene sine så la de få lov sier jeg. Vi lever engang, hvem bryr seg. Så lenge det ikke er snakk om å bygge et teokratisk samfunn så ser jeg ikke et problem med å sende folk til gudstjeneste etter skolen eller noe. Snart blir det vel forbudt å gå i kirken :p

Frihet til å velge sier jeg. Og du klager på at det skal bli forbudt? Det er ikke ett eneste barn som sendes til Richard Dawkins i regi av norsk offentlig skole.

Er det greit å kun sende barna til AuF møte? Tenk deg, hvert eneste år, alle år i århundrer. Alle barn marsjerer opp til AuF-møte hvert år. Og det er selvsagt totalforbudt med noen form for politisk propaganda fra andre partier. Kun Arbeiderpartiet har lov til å forkynne sin politikk i skolen.

Hvem ville det gagnet? Hvem ville støttet opp om et slikt system? Hvem ville hatt makten i Norge under et slikt system?

• Liker 4
Lenke til kommentar

I så måte kunne det vært nyttig å sende ungene til Hitlerjugend møte for å lære om nazisme?

Ja, å se et Hitlerjugend-møte live ville vært lærerikt.

Ok, da sender vi ungene til Hitlerjugend møte hvert år de neste 1000 årene. Så blir de nok kloke.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Signal om at kirkens monopol på propaganda mot barn i offentlig skole er toleranse?At barn sendes til kirka er noe av det siste vi har igjen fra kristenteokratiet i Norge, du vet det styresettet som brente mennesker for en kriminalitet som ikke eksisterte. Det styresettet som forbød alle andre religioner. Det styresettet som dominerte norge i et årtusen etter at de kristne tok makten.

For 40 år siden var jeg pålagt å møte i kirken hele 2 ganger i året via skolen. Jeg møtte sjeldent opp, og det fikk absolutt ingen negative andre konsekvenser heller. Ikke ble jeg brent, og ikke gikk det ut over karakterer. Hva som skjedde for 1000 år siden vet jeg lite om, men har hørt at både kristne og ikke-kristne ble brukt som opptenningsved av diverse fraksjoner. Når skal man legge fortiden bak seg, lurer jeg på!?

Som buddhist vet jeg at 10 000vis av munker ble slått I hjelp av kommunister I den samme tiden jeg skulle møte I kirken, men det betyr ikke at jeg behøver hate kommunistene I dag

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Få bort alt av propaganda fra den norske offentlige skolen, den er grei, ikke sant?

Jeg ser ikke problemet nå, så det ikke for 40 år siden, og tror du ser religioner i kun sort hvit belysning.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke noe problem med at kun ett enkelt politisk parti har enerett på møter for barna i norsk offentlig skole. At alle barn kun sendes til f.eks AuF hvert år er toleranse. Jeg ser ikke problemet med at barn kun lærer om ett enkelt partis politikk og at alle andre politiske partier er bannlyst. Det var ikke noe problem i 1940 og det er ikke noe problem nå.

Hvis du kun har fått propaganda fra ett politisk parti hele livet, hva skal du stemme på når du blir myndig?

Du tåler inderlig vel den urett som ikke rammer deg selv.

Endret av Abigor
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Propagandaen er overalt i samfunnet, så jeg ser absolutt ingen spesiell løsning. Tror du overdriver påvirkningkraften skolene våre har. Hvis det var så skadelig med disse tradisjonelle kirkebesøkene, ville vel hver en kirke være fylt til trengsel, siden de har holdt på i over tusen år

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Hvis et enkelt politisk parti har enerett på å spre sin propaganda i norsk ofentlig skole ser du ingen løsning, fordi samfunet ellers er preget av propaganda? Hjelpe meg... det er så mange menesker som blir voldtatt i verden, hva hjelper det da å forby det? Ser ingen løsning i det.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Vel, her er det jo en muslimsk mor som ikke vil hverken mobbes eller splittes. Vi skulle applaudere for den holdningen hun viser.

Når barna sier fra, da synes jeg man skal lytte. Men vi voksne synes jeg skal holde fred, så er vi gode forbilder for alles barn

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Var selv i en barnedåp forrige helg. Mor er buddhist mens far er kristen. Berømmet mor for hennes toleranse og klokskap. Hun smilte og sa: buddhister er "ingen ting" ... Derfor, no problem! :) skulle ønske flere kunne prøvd å tone ned egoene sine, så kunne mye vært mulig

Det meldes at hverken barn, mor eller noen av gjestene tok nevneverdig skade av showet

Sånn blir det fred av, håper og tror jeg

Lenke til kommentar

Jasåklart, det er den private sfære. Det blir derimot krig når de kristne bestemmer at skolen bare skal forkynne deres religion og forby ale andre religioner. Det er intoleranse og avler hat.

Jeg kjener en familie som tok med seg unger og vener på AuF møte. Alle smilte og synes talene der var flott. Så da kan vi jo la AuF holde møter på offentlige skoler? Mens vi forbyr alle andre partier. Ingen tok skade av at NS var det eneste lovlige partiet under 2. verdensrkig.

Ingen tok skade av at bare kristendom var tillatt i 1000 år. Ingen tar skade av alle i Nord-Korea stemmer på samme parti. Ingen tar skade av forkynnelse av kristendom er forbudt i Afghanistan. Ingen tar skade av at Kina bare har ett parti. Dette er toleranse.

Sånn blir det krig av. Vet jeg av erfaring.

Endret av Abigor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...