Gå til innhold

Misforståelser av julegudstjeneste i skolen

Anbefalte innlegg

Synes det er trist å lese følgende overskrift på dagbladet (http://www.dagbladet.no/2015/12/17/kultur/meninger/kronikk/debatt/jul/42435819/):

"Læreren fikk lapp om at datteren min SKAL gå i kirka i dag"

Det er et innlegg skrevet av en muslim som sender barnet sitt til gudstjeneste i offentlig regi. Begrunnelsen er at barnet skal "lære" og må ha respekt for religioner.

At skolen sender unger til gudstjeneste i protestantisk statskirke har ingenting med læring å gjøre. Det er ren religiøs propaganda med det formål å forme neste generasjon til å bli kristne. Det er kristne med makt som prøver å sikre sin egen fremtid. Å lære om andre religioner gjør man på skolen eller at klassen besøker ulike religiøse templer.

Hva blir det neste, skal vi sende ungene på AuF-møte fordi de skal lære om politikk?

Og det er en skummel tanke å måtte ha respekt for religioner. Jeg har ikke noe respekt for hverken islam eller kristendommen.

Kanskje jeg ikke burde være så streng med forfatteren, kanskje ikke hun har vært i Norge lenge nok til å vite at skolegudstjeneste ikke handler om å lære men om å bli indoktrinert.

Endret av Abigor
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kristne og kirken har aldri respektert anderledes tenkende og ikke-troende... Hvis ikke hadde de ikke kjørt dette hvert eneste år og forsøkt å prakke det på alle. Hadde de hatt den minste respekt for folk ville de latt dette være frivillig på fritiden til ungene og ikke tuktet skolen til å kjøre ungene inn i disse såkalte gudstjenestene.

Minstemann gikk i kirken i år og kom tilbake med et gedigent glis over så mye tull den presten hadde stått der å løyet om, men så vet han jo at det bare er løse ubekreftede påstander disse prestene kaller for sanne også da... Sikkert ikke alle unger som er så heldige og som faktisk kan finne på å tro på dette røret og det er jo akkurat det kirken håper på... Forgifte sinn før de evner å tenke rasjonelt har alltid vært religioners varemerke, det er jo nettopp derfor de så gjerne vil ha kloa i unger...

• Liker 4
Lenke til kommentar

Og minstemann visste dette når han var hvor gammel?

Syv... Det var rundt da han begynte å lære hvordan han skal tenke og begynte å få verktøyene som er nødvendig for å forstå hva som mest sannsynlig er sant og hva som ikke er sannsynligvis sant... Altså luke ut bullshit.. Han er akkurat ferdig med å lese boka "Skepsis" (kritisk tenking for barn og unge) for andre gang og er ikke bare skeptisk, men også veldig veldig nysgjerrig og da er det endda mer viktig å tenke riktig... :)

• Liker 4
Lenke til kommentar

Ja, du har vel vært fink til å lære han opp

Har gjort det med alle gutta mine jeg, syntes det er viktig at de har verktøyene å tenke riktig med, gjelder i alle aspekter i livet selvsagt. Alltid forstå at en sak har to eller flere sider og at det ikke tjener noen å "ta" en side fordi det er mest komfortabelt eller fordi de ikke vet argumentene til dn andre siden, alltid se så objektivt som mulig på ting etc... Dette er jo noe skolene rundt omkring definitivt skulle lært elevene, men siden skolen generelt sett ikke er god på slikt har jeg valgt å trå til selv...

Og har fått tre gutter som er ærlige, rettferdige og noen skikkelige jævler til å argumentere med faren sin :) Tro meg når jeg sier at jeg har angret flere ganger enn en på at jeg ikke la meg på linja "gjør som jeg sier!", for du verden hvor mange ganger de har satt meg fast med gode argumenter. Og hjemme hos meg er det argumenter som gjelder, ikke hvm som sier dem... Dessverre for meg noen ganger... he he

• Liker 2
Lenke til kommentar

At skolen sender unger til gudstjeneste i protestantisk statskirke har ingenting med læring å gjøre. Det er ren religiøs propaganda med det formål å forme neste generasjon til å bli kristne. Det er kristne med makt som prøver å sikre sin egen fremtid. Å lære om andre religioner gjør man på skolen eller at klassen besøker ulike religiøse templer.

Å se noe i praksis gir kunnskap det. Så selv om kirkens mål er forkynnelse kan denne datteren ta lærdom av besøket i kirka.

Lenke til kommentar

Å se noe i praksis gir kunnskap det. Så selv om kirkens mål er forkynnelse kan denne datteren ta lærdom av besøket i kirka.

Jepp, det kan faktisk i "verste" fall (for faren hennes) lede henne til å innse det absurde i sin egen religion ved å høre absurde påstander i andre religioner... Nå har jo også islam troen på jesus som profet (antagelig som en gest til kristendommen, da islam er arabernes kristendom på en måte...) , men de har jo ingen tro på jesus som guds sønn, det slår jo fantasiene i islam ihjel med påstandene om at denne guden ønsket å formidle sin siste og sanne versjon mellom en person som ikke kunne hverken lese eller skrive og som i tillegg hadde moralsk vanskelige tilbøyeligheter både seksuelt og medmenneskelig... Noe som gjør islam så absurd at det er helt utrolig noen tror på det i det hele tatt...

Men mens sannsynlig ville faren at datteren skulle få se hvor latterlige de kristne påstandene er og håpet nok å forsterke de like latterlige påstandene i islam hos datteren på den måten... Som om hun har noe reelt valg når det kommer til stykket om hva hun må tro på liksom...

Endret av RWS
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, du har vel vært fink til å lære han opp

Har gjort det med alle gutta mine jeg, syntes det er viktig at de har verktøyene å tenke riktig med, gjelder i alle aspekter i livet selvsagt. Alltid forstå at en sak har to eller flere sider og at det ikke tjener noen å "ta" en side fordi det er mest komfortabelt eller fordi de ikke vet argumentene til dn andre siden, alltid se så objektivt som mulig på ting etc... Dette er jo noe skolene rundt omkring definitivt skulle lært elevene, men siden skolen generelt sett ikke er god på slikt har jeg valgt å trå til selv...

Og har fått tre gutter som er ærlige, rettferdige og noen skikkelige jævler til å argumentere med faren sin :) Tro meg når jeg sier at jeg har angret flere ganger enn en på at jeg ikke la meg på linja "gjør som jeg sier!", for du verden hvor mange ganger de har satt meg fast med gode argumenter. Og hjemme hos meg er det argumenter som gjelder, ikke hvm som sier dem... Dessverre for meg noen ganger... he he

Har ikke noe spesielt å utsette på dette, men for egen del vet jeg nå at jeg eide hele verden før familie og kulturen begynte å separere meg fra alt. Husker jeg hadde funnet min vei, men ingen giddet ta det på alvor, og som ett barn er man overlatt til sine foresatte og resten av samfunnet som har som mål å lage en "nyttig samfunnsborger" ut av oss alle

Og jeg vet også at jeg har egentlig ikke gjort særlig nyttige ting, alt er forgjengelig og bare omtrentlig sånn og slik. kunne like gjerne vært satt ut i skogen altså ..  :wee:

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Ja, det er synd og skam å være tolerant

Hva har det å ikke være med på religiøse møter med mange på toleranse å gjøre?

AtW

Det har med at ingen av oss klarer verge oss mot samfunnets påvirkning, og å single ut spesielle uttrykk er dermed basert på personlig smak.

Jeg for min del ville forbydd mesteparten av reklamen vi blir teppebombet med, og alt av skjult reklame for politiske partier, men vil aldri si det høyt, fordi det er å bringe min personlige lidelse til torgs. Og i denne saken er det altså en muslim som sender barnet sitt i kirken, og hvis ikke det oppleves positivt i disse tider, er det noen som bare må fortelle oss alle hvor fælt de selv lider ... Det er uinteressant om ts lider for dette, hans problem, ikke mitt

Jeg tolererer at de er der, uten å single ut spesielle 

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Og jeg vet også at jeg har egentlig ikke gjort særlig nyttige ting, alt er forgjengelig og bare omtrentlig sånn og slik. kunne like gjerne vært satt ut i skogen altså ..  :wee:

Det kunne vi vel alle... På en eller annen måte... Merkelig nok er det helheten i det alle holder på med som teller, som maur omtrent, og ikke så mye hva den individuelle "enheten" bedriver... Så om jeg, eller du, ble borte ville det ikke gjort noe fra eller til med helheten...

Sa for mange år siden, på tull, til en kollaga som skulle gå av med pensjon at jeg lurte på hvordan det ville gå når han sluttet... Og fikk nesten sjokk da han svarte at det gjorde han også, for han trodde tydeligvis at verden ville slutte å gå rundt når han sluttet... I ettertid har det gått opp for meg at mange faktisk har det slik, de tror omtrent de er midtpunktet i universet... Selve tannhjulet alt annet får sin bevegelse fra... Selv har jeg nok alltid ansett meg som et av tannhjulene og knapt nok deg.. :)

Lenke til kommentar

Ja, det er synd og skam å være tolerant

Hva har det å ikke være med på religiøse møter med mange på toleranse å gjøre?

AtW

Det har med at ingen av oss klarer verge oss mot samfunnets påvirkning, og å single ut spesielle uttrykk er dermed basert på personlig smak.

Jeg for min del ville forbydd mesteparten av reklamen vi blir teppebombet med, og alt av skjult reklame for politiske partier, men vil aldri si det høyt, fordi det er å bringe min personlige lidelse til torgs. Og i denne saken er det altså en muslim som sender barnet sitt i kirken, og hvis ikke det oppleves positivt i disse tider, er det noen som bare må fortelle oss alle hvor fælt de selv lider ... Det er uinteressant om ts lider for dette, hans problem, ikke mitt

Jeg tolererer at de er der, uten å single ut spesielle 

Ingen snakker om å forby religiøse arrangement, men hva har det i skolen å gjøre, og hva har det med toleranse å gjøre? Skal skolen delta på møter i den lokale nynazist-gruppa også feks? Det er ikke skolens jobb å sende folk på denne type sermonier, og det er ikke nødvendig hverken akadamisk eller "toleransemessig".

AtW

• Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Du snakker politikk, mens jeg berømmer en muslimsk mor for hennes toleranse og djervhet i dagens verden

Jeg skulle ønske vi fikk mer av denne sorten, personlig ..

https://www.facebook.com/1408782586008140/videos/1718457208374008/?theater

Jeg trodde du faktisk svarte på problemstillingen til trådstarter, spesielt når du ikke spesifiserer videre.

AtW

Jeg svarte på den også; Hans personlige problem, og dermed han som sitter med løsningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...