Gå til innhold

Raspberry Pi og Python for 11-åring, hvor begynne?

Anbefalte innlegg

Hei,

Siden min datter på 11 år har vist litt interesse for å lære seg programmering (uten helt å vite hva det innebærer), har vi kjøpt en raspberry pi til henne i julegave (+ nødvendig tilbehør selvfølgelig).

Har googlet litt, og det virker som om å lære Python og scripting i Minecraft (som hun liker) er veien å gå til å starte med? Scratch virker litt simpelt...?

Jeg har selv lite kunnskap. Kunne litt basic av basic (pun intended) på C64 i tenårene. Med litt googling klarte jeg nå å lage et enkelt "gjett tallet" program i Python, noen særlig mer avansert enn det har jeg aldri gjort tidligere. Tenkte jeg skulle la henne prøve å sette sammen, installere og komme igang med Raspberryen mest mulig på egenhånd, og få hjelp der det trengs.

Er det beste å starte med kidsakoder.no og raspberry.org, eller vil dere anbefale en nybegynnerbok for Python e.l.? Husk at det bør tilpasses en 11-åring. Hvis språket er engelsk bør det ikke være for avansert.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ingenting å si for dykk. Vel det som er installert på Raspian.

Uansett, for å lære seg programmering med Python så blir det mykje terminal-baserte programmer i første omgang. For nokon er det kanskje for kjedeleg. Eg anbefaler scratch, då poenget er å gjere det enkelt og gøy for barn.

Lenke til kommentar

Jenta falt pladask for Pi´en og scratch! Har allerede imponert med å lage et egenkomponert spill der hun har kombinert kunnskap fra de første leksjonene på kidsakoder.no, og finner kreative løsninger på utfordringer som dukker opp underveis. Trekker forresten tilbake at jeg syntes Scratch var litt simpelt...

Suksess for julegaven :)

PS: Hun bestemte at hun ville lære Python 3 i tillegg til Scratch. For Python 3 var det jeg brukte, så da ville hun ikke være noe dårligere ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...