Gå til innhold

Når bør barn få mobiltelefon?

Brattus

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har tenkt på dette en liten stund og det fasinerer meg litt. Kan først si at jeg ikke har barn, men likevel blir jeg interessert av temaet da jeg er over gjennomsnittet interessert i mobiler og kjenner flere som har mindre barn.

Da jeg var liten var det ikke så veldig vanlig med mobiltelefoner, om jeg husker korrekt hadde jo både mor, far og storebrødrene mobil. Jeg var vell 11 år da jeg fikk min første mobil, en nokia 3200.

Men tilbake til spørsmålet.. Når bør barn få sin første mobiltelefon? Flere jeg har snakket med sider de er usikre da de ikke har tenkt så mye på det, noen sier de skal få det når de begynner på skole (1 klasse, så rundt 6 år) og andre mener senere.

Selv mener jeg det ikke er nødvendig å presse på en unge en mobil, men tror de fleste unger ønsker å ha en mobil fordi de ser det er normalt, for alle har jo en mobil og vi bruker den hele tiden.

Hadde jeg hatt et barn som skulle begynde på skole hadde jeg nok kjøpt en mobil som ikke var så alt for dyr og installert en programvare på som gjorde at jeg hadde kontrollen over mobilen. Denne type applikasjon ser hvordan bruken er og kan begrense bruk på flere måter.
Samtidig har barnet mulighet for å ringe om det skulle vært noe og jeg hadde hatt mulighet for å oppsøke om det skulle vært noe. I tillegg til å muliggjør denne kommunikasjonen lærer barnet seg å ta vare på noe med en verdi (ikke miste, skade eller ødelegge) og barnet lærer seg også å bruke ny teknologi som touchskjermer og hvordan dette fungerer.

Hva mener du?
Når kjøpte du mobiltelefon til dine barn og hvorfor?

Hvilken mobil kjøpte du?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke av den oppfatning at barn må ha telefon så veldig tidlig. Ei heller synes jeg de skal ha rådyre fancy telefoner heller. 

Men så kom fornuften i veien. 

Først bestemte vi at barna skulle ha tilgang til telefon når de skal være hjemme fra skolen. I utgangspunktet var det når vi faset ut SFO. Men det har vist seg å være litt ulikt med de forskjellige barna. Videre er det ganske uaktuelt å anskaffe fasttelefon. Så da ble det mobiltelefon. Så tenkte vi at det er dumt å kjøpe en gammeldags telefon med taster, siden touchskjerm er sånn telefoner flest er nå for tiden. Og med touchtelefoner kommer muligheten til spill, og da kommer også muligheten for minsunnelse. Så vips hadde alle tre hver sin touchtelefon. 

Riktignok ikke svindyre og fancy touchtelefoner. Billige og/eller brukte samsunger av litt lavere klasse. Men vi har tydeligvis tenkt veldig likt som mange andre foreldre i området, for det går stort sett i det samme. Unntaksvis iPhone. 

Jeg vet noen foreldre holder igjen, og det må de få lov til. Vi vil ikke bidra til noe hysteri. Hver og en må få velge selv. Man må forsøke å få dette til på en måte som ikke skaper press. Det skal komme fra et behov. 

Det er ikke det at de trenger de. Det er ikke det at de trenger touchtelefoner. Men det er veldig praktisk at de har telefoner. På mange måter. Fasttelefon kunne de heller ikke hatt med seg når de skal ut med venner.

Men det er ikke fritt frem å sitte med telefonen døgnet rundt. Vi bruker Screen Time for å begrense unyttig bruk. Etter en tid bestemt av oss blir unyttige apper (jeg bestemmer hvilke) utilgjengelig. Ringe/SMS kan de fortsette med, men bare til leggetid. Vi snakker også en del om hvorfor det er slik, og de har akseptert det og følger det. Telefonen er et redskap, ikke en leke. 

Å kommunisere med barna er helt essensielt. :)

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kommer helt an på hvilket behov foreldrene mener de og barnet har. Siden telefon har en del uheldige sosiale effekter så mener jeg man bør vente til de er minst 10 år og begrense bruken ved å gi de en telefon som er ment for telefoni (ringe/sms) ikke en allroundenhet med kamera, spill, nettleser etc. Jeg har forståelse for at det likevel er noen som har et behov for å kunne ringe til barnet tidligere, for eksempel når man skal avtale når de skal være ferdig kledd og klar til å gå fra SFO. Men telefonen bør ikke forstyrre de på skolen, hverken i timene eller ellers. Telefonbruk bør godkjennes av voksne hver gang, på skolen.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Men telefonen bør ikke forstyrre de på skolen, hverken i timene eller ellers. Telefonbruk bør godkjennes av voksne hver gang, på skolen.

Skolene her vi bor tillater ikke telefon på skolen før ungdomsskolen. Selv det er noe tidlig. Telefon har ikke noe på skolen å gjøre, for oss handler det kun om å ha kontakt med barna når de er hjemme eller ute med venner.

Lenke til kommentar

Vi har gitt ungene (snart 9 & 10) både hvert sitt nettbrett og laptop, da har de fått dekket behovet for spilling (et par timer annen hver dag).

Vi har fasttelefon hjemme, dermed har de ringemuligheter.

Når det blir behov for mobiltelefon så vil de få mobil med tastatur og svært begrensede smartmuligheter.

Lenke til kommentar

Mange gode poenger her! :)

Helt enig at mobilen ikke skal være en spill- og underholdningsmaskin og at man begrense bruk innenfor hva som er viktig

Telefonen er et redskap, ikke en leke. 

Å kommunisere med barna er helt essensielt. :)

100% enig her!

Men mobiltelefon er relativt nytt, for litt over 20 år siden fantest det knapt mobiltelefoner (og internett). 

Jeg mener foreldre og skoler bør bruke mobiltelefon, nettbrett og datamaskiner mer aktivt, men da å finne en rett måte å bruke det på. Både med tanke på opplæring ved bruk av teknologiske enheter og digital/nett bruk.

Lenke til kommentar

Jeg kommer ikke på hvordan man kan bruke en mobiltelefon til noe fornuftig i en skolesituasjon.

Selv om den kan brukes isteden for blyant, kalkulator, klokke, huskeliste og nettleser så er den ingen god erstatter for noen av delene.

La barna lære basiskunnskapene pluss etikk på skolen, så klarer de selv å bruke mobilen utenom skolesituasjonen. På skolen jobber man best med blyant, kalkulator og laptop.

Når jeg sitter på kontorpulten så brukes mobilen kun til telefonering og meldinger, smartfunksjonene har kun nytte når man ikke er på kontoret.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner er barn og ungdom sin sosiale arena og jeg ser ingen spesielt gode grunner til å holde ungene unna sine sosiale måter å kommunisere på. Barnas alder synker stadig når de får mobiltelefon, så vidt jeg forstår er denne nå ved start i barneskolen, altså seks år. Ingen grunn til å holde barna utenfor denne arenaen.

Hvilken modell og type de skal få er opp til hver og en. Her jeg bor går det stort sett i iPhone med alle de fordelene det gir. For å lettest gi integrasjon til hjemmefunksjoner som AirPlay, AirPrint og AirDrop samt alle eksterne Apple-tjenester så har vi valgt å gå for iPhone til våre barn. Det forenkler mye...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

Det viktigste er ikke når de får telefon, men om de læres opp til hvordan man skal ha et fornuftig forhold til bruken og hvor viktig det er å sette grenser på sosiale media og ellers.

Ungdom idag tror gjerne de kan mye om mobil og data, men bruker stort sett teknologien som underholdning og har lite kritisk tenkning rundt hva de legger ut. I tillegg har mange ikke forstått hvor mange som faktisk kan se det som legges ut og at det "aldri" forsvinner.

Foreldre og barn burde ha obligatorisk opplæring i "nettvett".

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på en mobiltelefon og en PC med telefonfunksjon. Jeg ville gitt et barn en mobiltelefon med en gang barnet ble stort nok til å være med steder uten foreldre eller, for å si det anerledes, stort nok til å rote seg bort.

En hånholdt PC som tar vekk oppmerksomhet fra alt og forstyrrer et "vanlig liv" derimot hadde jeg ventet med frem til slutten av barneskolen/ starten av ungdomsskolen. Ser brodern på 10 nå, nesen er nedi den saken mer enn jeg synes er bra i en så ung alder.

Lenke til kommentar

Mobiltelefoner er barn og ungdom sin sosiale arena og jeg ser ingen spesielt gode grunner til å holde ungene unna sine sosiale måter å kommunisere på. Barnas alder synker stadig når de får mobiltelefon, så vidt jeg forstår er denne nå ved start i barneskolen, altså seks år. Ingen grunn til å holde barna utenfor denne arenaen.

Mobiltelefoner er barn og ungdom sin asosiale arena og jeg ser ingen spesielt gode grunner til å holde ungene unna sine sosiale måter å kommunisere på. Barn vet snart ikke hva en ringeklokke brukes til eller hva uttrykket "under fire øyne" betyr. De har veldig god av å kommunisere mer på den tradisjonelle måten med både synsinntrykk, tale, kroppspråk og felles fysiske aktiviteter som lek, sport og gøy. Jeg ser ingen grunn til å lede de ut av flerfoldige sosial arenaer i så ung alder.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Forresten så kan Facebook og de andre såkalte "sosiale" mediene regnes som asosiale medier da det fører til en begrensing av fysisk sosialisering. Så enig med Simen, bør vente med de greiene der. Man trenger heller ikke internettbaserte sosiale arenaer hvis man ikke har et sosialt nettverk som spenner seg over et stort område der det er umulig med fysisk sosialt samvær.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mobiltelefoner er barn og ungdom sin asosiale arena og jeg ser ingen spesielt gode grunner til å holde ungene unna sine sosiale måter å kommunisere på. Barn vet snart ikke hva en ringeklokke brukes til eller hva uttrykket "under fire øyne" betyr. De har veldig god av å kommunisere mer på den tradisjonelle måten med både synsinntrykk, tale, kroppspråk og felles fysiske aktiviteter som lek, sport og gøy. Jeg ser ingen grunn til å lede de ut av flerfoldige sosial arenaer i så ung alder.
Da har vi nok litt ulike erfaringer. Jeg er mye sammen med ungdom som aktiv i vårt lokale idrettslag og ser at dagens ungdom er betydelig mer sosiale enn det jeg selv var i min svært sosiale ungdom. Den digitale, sosiale arena har stort sett kommet i tillegg til den fysiske, sosiale arena. Ungdommene er MYE sammen face-to-face, sikkert like mye som vi var på 70- og 80-tallet, men i tillegg har de alle de sosiale arenaene som den digitale verden byr på. Det skjer så mye i de ulike digitale rommene som jeg hvert fall ikke syns vi skal holde ungdommene unna, da blir de fort frakjørt... Endret av rogkas
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...