Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Halsbrann og spytt

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Jeg har ofte halsbrann og har et lite "flaut" problem. Når jeg får halsbrann hvis jeg åpner munnen så spruter det en stråle (eller 2,ja samtidig) med spytt ut av munnen. Ikke skikkelig spyttklyser alstå, men bittesmå "spyttpartikler". Dette kan skje 2-5 ganger hvis jeg åpner og lukker munnen i det jeg får halsbrann. Strålen(e) varierer litt i styrke, jeg målte en dag og strålen sprutet hele 60cm frem. Er dette normalt?

Litt flaut å si det, men en gang "sprutet" (no pun intended :wee: ) jeg noen midt i tryne da personen satt rett foran meg og snakket med meg, du kan jo tenke deg hvor flau jeg ble.. Og personen som satt foran meg skjønte jo ingenting stakkar.. "Hva faen, spytter du på meg!?" liksom..  :hrm:  Jeg prøver hele tiden å være bevisst på dette slik at det ikke skjer igjen, men noen ganger så åpner jeg munnen bare automatisk.

Tror jeg har lest et sted for lenge siden at det er normalt at det produserers spytt ved halsbrann for å nøytralisere syra, men jeg har aldri hørt om noen som spruter spytt før.. Så hva sier folket, er dette normalt? Det har ikke alltid vært sånn, men husker ikke helt når det begynte.

Anonymous poster hash: 4aadb...5f1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er normalt at spyttkjertlene i munnhulen kan forårsake sånne tynne stråler. Som du sier er dette vanligst ved høy spyttproduksjon og skjer ofte i forbindelse med måltider. Dette problemet er neppe lett å kontrollere på andre måter enn å ha munnen igjen når det skjer..  :eek:

Fra spøk til revolver så bør du først få gjort noe med produksjonen din av mavesyre som er grunnen til at du opplever halsbrann. Har du en for stor produksjon kan dette fort tære på magesekkens lukkemuskel, spiserør, munnhule mm. Oppsøk lege og få kontroll på dette! (Nei, du vil IKKE ha etseskader på spiserør for eksempel!)

Lenke til kommentar

Takk for svar, da vet jeg det. Ja jeg har tenkt å oppsøke lege for jeg har hatt ofte halsbrann ganske lenge nå. Jeg har prøvd å endre kostholdet, slutte med brus og jucie, men det funker ikke jeg får halsbrann åkke som. Det finnes vel noe som motviker halsbrann, men slike ting har jeg ikke prøvd enda. Det er vel uansett lurt å oppsøke lege for å finne årsaken og kansje bli kvitt det helt.

Anonymous poster hash: 4aadb...5f1
Lenke til kommentar

Jepp, lege er rett vei å gå da overproduksjon av magesyre fort kan føre til alvorlige komplikasjoner. Og en lege vil også kunne foreskrive et medikament SOM VIRKER! Dumt å kjøpe ymse tabletter du finner i reklamen som du ikke vet om hjelper deg!

Få deg en legetime snarest!  :)

Lenke til kommentar

Jeg bruker noe som heter Link mot halsbrann, da jeg drikker mye kaffe på jobben, kommer hjem kl 15 og tar da en Link, dette er runde tyggiser som man får på apoteket reseptfritt, tidligere var de tabletter med akkurat samme form, hvorfor de laget de om til tyggis aner ikke jeg men de fungerer knallbra for min del. :)

Lenke til kommentar

Hvis du har reell refluks som kommer helt opp til svelget vil ofte gaviscon kunne hjelpe, det er reseptfritt og selges på apoteket. Gaviscon legger seg som en hinne over mageinnholdet slik at det ikke kommer så lett opp. Om du har halsbrann fordi refluksen sitter lavt (hovedsymptomet er da ofte magesmerter), kan en syrepumpehemmer (f.eks nexium,dog på resept) gi god lindring, men du vil fremdeles gulpe fordi det er lukkemuskelen til magesekken som er problemet og ikke magesyren i seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...