Gå til innhold

Regjeringen vil straffe norsk-kurdere som sloss mot IS

Mr.M

Anbefalte innlegg

Uavhengig av hvem som vant krigen, så gir jeg legitimitet til motstand mot diktaturer. Hadde tyskland vunnet 2. verdenskrig ville jeg gitt motstandsfolkene legimititet og kalt Gestapo og Rinnanbanden for terrorister.

Tvilsomt, tross alt du gir din hele of fulle støtte til dagens form for diktatur.

Et moderne representativ demokrati er omtrent så langt unna et diktatur man kan komme (siden selv ikke et absolutt flertall kan påtvinge minoriteter noe i alle tilfeller).

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

At det som i Norge kalles demokrati er en form for diktatur er det ingen tvil om derimot, det er ett fakta.

https://en.wikipedia.org/wiki/Tyranny_of_the_majority

Du finner ingen støtte for påstanden din i Wikipedia-artikkelen du viser til. Tvert imot er det moderne representative demokrati noe som unngår "flertallsdiktatur".

At du føler det som et flertallsdiktatur at du ikke kan gjøre absolutt som du vil, inkludert å f.eks. drepe noen uten konsekvenser, betyr ikke at det reelt sett er det.

Du mener også tilsynelatende at foreldre bør kunne gjøre nøyaktig hva de vil med barna sine, og at f.eks. grove seksuelle eller andre overgrep ikke skal få noen konsekvenser for dem. At ingen skal ha rett til å redde barn fra overgrepshjem.

Endret av hekomo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Spørsmålet er heller hva som ikke er forskjellig. Selv utgangspunktet er forskjellig. Den ene er angripende og den andre forsvarende. Den ene handler om å erobre nye landområder for å legge under seg så mye som mulig, og den andre handler om å forsvare begrensede og forhåndsdefinerte landområder som er invadert av andre.

Lenke til kommentar

At det som i Norge kalles demokrati er en form for diktatur er det ingen tvil om derimot, det er ett fakta.https://en.wikipedia.org/wiki/Tyranny_of_the_majority

Du finner ingen støtte for påstanden din i Wikipedia-artikkelen du viser til. Tvert imot er det moderne representative demokrati noe som unngår "flertallsdiktatur".

At du føler det som et flertallsdiktatur at du ikke kan gjøre absolutt som du vil, inkludert å f.eks. drepe noen uten konsekvenser, betyr ikke at det reelt sett er det.

Du mener også tilsynelatende at foreldre bør kunne gjøre nøyaktig hva de vil med barna sine, og at f.eks. grove seksuelle eller andre overgrep ikke skal få noen konsekvenser for dem. At ingen skal ha rett til å redde barn fra overgrepshjem.

exposestraw.jpg
Lenke til kommentar

Det var godt å høre, du mener altså at foreldre ikke kan gjøre nøyaktig hva de vil med barna sine, og at f.eks. grove seksuelle eller andre overgrep skal få konsekvenser for dem. At andre skal ha rett til å redde barn fra overgrepshjem.

Det gjør deg til en mer moralsk person.

Lenke til kommentar

Ja, det er fint hvis Skatteflyktning endelig tar avstand fra overgrep mot barn og det å generelt gjøre hva man vil mot andre uten konsekvenser (ut over hevnen den andre parten kan utøve over den som har gjort noe mot dem).

Kan ikke Skatteflyktning da, for ordens skyld, redegjøre for hvordan han ønsker å beskytte barn som begås overgrep mot av foreldrene? For hvis han mener at foreldre ikke har rett til å begå overgrep mot egne barn så må det da være en måte å ivareta barn som blir mishandlet/misbrukt?

Han kan kanskje også forklare hvordan han mener at man f.eks. skal sørge for at arbeidslivet er trygt og sikkert for arbeiderne. Hvem skal ha ansvar for at arbeidsgiver sørger for en trygg og sikker arbeidsplass der arbeideren ikke utsettes for unødig fare eller skade? Skal bedriftene regulere seg selv?

Lenke til kommentar

Jeg så en i butikken idag, sannynligvis en Afghaner. Han virket litt "borte vekk", kanskje ruset, kanskje sløvet av en annen grunn, gikk foran køen og rett til kassadama for å kjøpe en Cola. Kanskje var han vant til det fordi han egentlig har bakgrunn fra Taliban og alltid har kunnet gå først fordi alle andre frykter ham? Ikke umulig at vi får noen slike "fripassasjerer" med flyktningestrømmen.

Eventuelt så har han PTSD etter å ha sett sønnen sin bli sprengt i filler av amerikanske bomber rettet mot taliban, sett på at dattra ble gruppevoldtatt av taliban, og sett på at kona ble torturert og så partert levende. Og så kommer han hit til Norge og er uheldig å møter en bortskjemt nordmann med bagasjen stappfull av fremmedfrykt som umiddelbart stempler flyktningen som morder, uten å vite noen ting om han.

Eventuelt kan det også være korrekt oppfattet av meg.

Stusset der og da på diverse parametre (kroppsspråk, hvordan han forholdt seg til kassadamen (med en viss negativitet), hvordan han ikke enset andre). Som jeg nevnte så kan han ha vært ruset på sterke medisiner, men det er isåfall vanlig å bli mer tilbakeholden, ikke gå foran køen. Men la oss kalle det "Taliban teorien" - den fikk alle "puslespillbitene" til å falle på plass.

Og hvorfor skulle jeg være bortskjemt når jeg lar ham gå foran meg? Er vel heller du som bruker en rimelig arrogant hersketeknikk i din argumentasjon.

Det er vell ikke hersketeknikk å kalle deg bortskjemt når du bor i norge. I verdenssammenheng er det definisjonen på bortskjemt. Ingen av oss har noe begrep om hva det betyr å være flyktning. Men samtidig antar at enhver innvandrer som er merkelig er talibansympatisør, og ikke at han sliter med det han har sett og opplevd.

Det er en hersketeknikk å sette folk i bås for å vinne et argument.  Du vet null om min erfaring/bakgrunn.  Jeg kunne f.eks. anta at du med din RX-7 er en slik bortskjemt idiotkjører som er årsaken til at det blir stadig flere fartsdumper i Norge (?) 

Statistisk sett - dersom han har sett grusomheter - kan det like gjerne være at han har sett familien bli sprengt i fillebiter av en amerikansk bombe - og sånn sett er en "tikkende bombe".  Alt jeg sier er at det er en grenseløs naivitet i forhold til å tro at alle flyktninger er positive.  Savner en sunn skepsis.   Jeg har sett mange flyktninger som virker hyggelige eller helt vanlige, men her var det et eller annet som ikke stemte...

Det har jo vist seg at krigsforbrytere søker mot Norge fordi vi har så milde straffer.  Å rakke ned på alle som kommer med en dose sunn skepsis via hersketeknikker som dette, bidrar bare til å fordumme debatten.

Lenke til kommentar

Fornuftig.  Bør ikke tillates at norske borgere deltar i kriger uten at det er under direkte norsk/alliert militær kommando, godkjent av Storting/Regjering.

Skal dette også gjelde nordmenn som blir med i den franske fremmedlegionen?

Ja hvorfor ikke?  De som blir med i Fremmedlegionen blir ofte med for å få fransk statsborgerskap (som de kan søke om etter 5 år) - da er det naturlig at deres norske statsborgerskap oppheves.  De vil da være underlagt franske myndigheter og regler.

Lenke til kommentar

Ja hvorfor ikke?  De som blir med i Fremmedlegionen blir ofte med for å få fransk statsborgerskap (som de kan søke om etter 5 år) - da er det naturlig at deres norske statsborgerskap oppheves.  De vil da være underlagt franske myndigheter og regler.

Dog mellom dag 1 og dag 1 825 er de norske statsborgere og bryter norsk lov hver bidige dag.

Lenke til kommentar

Det er en hersketeknikk å sette folk i bås for å vinne et argument.  Du vet null om min erfaring/bakgrunn.  Jeg kunne f.eks. anta at du med din RX-7 er en slik bortskjemt idiotkjører som er årsaken til at det blir stadig flere fartsdumper i Norge (?)

Joda, men da generaliserer du på grunn av hvem jeg er, ikke hva jeg sier. Jeg vet riktignok null om din bakgrunn, men siden du sitter på diskusjon.no kan jeg anta at du er norsk. Og på bakgrunn av det kan jeg trekke en hel del ganske korrekte slutninger. En av dem er at du er bortskjemt. Det er jeg og. Selv de som har det værst i norge har det bedre en de fleste andre i verden.

Og det som er mest hysterisk er at du er fornærmet på meg for at jeg vistnok generaliserte deg, når du generaliserte en flyktning.

Statistisk sett - dersom han har sett grusomheter - kan det like gjerne være at han har sett familien bli sprengt i fillebiter av en amerikansk bombe - og sånn sett er en "tikkende bombe".  Alt jeg sier er at det er en grenseløs naivitet i forhold til å tro at alle flyktninger er positive.  Savner en sunn skepsis.   Jeg har sett mange flyktninger som virker hyggelige eller helt vanlige, men her var det et eller annet som ikke stemte...

Jada, jeg har sett mange folk der det åpenbart er noe som ikke stemmer. Men det er i størst grad nordmenn som har en skrue løs. Men det er da ingen som beskylder dem for å være med i IS eller taliban av den grunn?

Det har jo vist seg at krigsforbrytere søker mot Norge fordi vi har så milde straffer.  Å rakke ned på alle som kommer med en dose sunn skepsis via hersketeknikker som dette, bidrar bare til å fordumme debatten.

Det å antyde at en flyktning er taliban eller IS soldat fordi han oppfører seg merkelig på supern er LANGT over det du kaller en "sunn dose skepsis" det er fremmedfrykt...

Og det hjelper ikke dra hersketeknikk-kortet når du selv drar taliban korter :p

Lenke til kommentar

Joda, men da generaliserer du på grunn av hvem jeg er, ikke hva jeg sier. Jeg vet riktignok null om din bakgrunn, men siden du sitter på diskusjon.no kan jeg anta at du er norsk. Og på bakgrunn av det kan jeg trekke en hel del ganske korrekte slutninger. En av dem er at du er bortskjemt. Det er jeg og. Selv de som har det værst i norge har det bedre en de fleste andre i verden.

Og det som er mest hysterisk er at du er fornærmet på meg for at jeg vistnok generaliserte deg, når du generaliserte en flyktning.

Jada, jeg har sett mange folk der det åpenbart er noe som ikke stemmer. Men det er i størst grad nordmenn som har en skrue løs. Men det er da ingen som beskylder dem for å være med i IS eller taliban av den grunn?

Det å antyde at en flyktning er taliban eller IS soldat fordi han oppfører seg merkelig på supern er LANGT over det du kaller en "sunn dose skepsis" det er fremmedfrykt...

Og det hjelper ikke dra hersketeknikk-kortet når du selv drar taliban korter :p

Er ikke fremmed for å svare med samme mynt - dvs hersketeknikkene - for å vise hvor usaklige de er.

Du sier f.eks. at alle i Norge er bortskjemte - så det finnes altså ingen fattige i Norge?   Du har noen store skylapper.

Hvorfor er det fremmedfrykt å kalkulere med en viss risiko (basert på observasjoner og erfaring) for at en enkelt person kan være IS/Taliban.  Skal man bortforklare alle slike tegn i grenseløs naivitet?

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Dog mellom dag 1 og dag 1 825 er de norske statsborgere og bryter norsk lov hver bidige dag.

De er formelt i fransk militærtjeneste og via franske lover skjermet fra innblanding utenfra fra og med dag 1.  (Og det blir minimum 1826 dager).

Lenke til kommentar

De er formelt i fransk militærtjeneste og via franske lover skjermet fra innblanding utenfra fra og med dag 1.  (Og det blir minimum 1826 dager).
Hvorfor da anse det som anderledes når de er formelt i islamsk stats militærtjeneste og via islamsk stats lover skjermet fra innblanding utenfra fra og med dag 1. ?
Lenke til kommentar

Hvorfor da anse det som anderledes når de er formelt i islamsk stats militærtjeneste og via islamsk stats lover skjermet fra innblanding utenfra fra og med dag 1. ?

Islamsk Stat er ikke anerkjent såvidt meg bekjent.  Men det blir ekvivalent hvis de gjør kriminelle handlinger og reiser tilbake til Norge (gitt at handlingene oppdages selvfølgelig) - da er de underlagt norske lover.

Lenke til kommentar

Islamsk Stat er ikke anerkjent såvidt meg bekjent.

Annerkjennesle er såvidt meg bekjent irrelevant for om en stat er en stat eller ikke.

Men det blir ekvivalent hvis de gjør kriminelle handlinger og reiser tilbake til Norge (gitt at handlingene oppdages selvfølgelig) - da er de underlagt norske lover.

Tja, hva om disse kriminelle handlingene er påbudt under loven der de befant seg, samtidig som forbudt under Norges lover?
Lenke til kommentar

Dere må gjerne opprette passende tråder for diskusjon om disse temaer, eller finne en allerede eksisterende.

Denne tråden skulle visstnok omhandle "Regjeringen vil straffe norsk-kurdere som sloss mot IS"

Det var nye toner fra gutten som tar over enhver tråd han kommer over og sporer det over til å handle om å promotere ideologien sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Fornuftig.  Bør ikke tillates at norske borgere deltar i kriger uten at det er under direkte norsk/alliert militær kommando, godkjent av Storting/Regjering.

Skal dette også gjelde nordmenn som blir med i den franske fremmedlegionen?

Men disse kjemper jo for en av Norges allierte. De er underlagt franske lover, og får samme type opplæring som franske militære generelt. Er det ikke merkelig å straffe noen for å kjempe for en alliert?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...