bo1e Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Noen som har oversikt over dette? Jeg leser både at det lar seg gjøre og at det ikke lar seg gjøre å overklokke på andre kort enn de med Z-chipset. Hva stemmer? Kommer det helt an på akkurat hvilket hovedkort fra hvilken produsent? Lenke til kommentar
coffeeh Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 (endret) I utgangspunktet er det kun Z-hovedkortene, med K-prosessorer som skal kunne overklokkes. Noen hovedkortprodusenter har jobbet seg rundt dette så man kan overklokke uten Z-hovedkort med noen bios-versjoner (f.eks asus på socket 1150), og på skylake (socket 1151) har noen produsenter (ihvertfall asrock og supermicro) fiksa overklokking gjennom bclk for non-K prosessorer..Personlig ville jeg nok ikke gjort dette uansett.. Ettersom non-Z hovedkort ikke er bygget for overklokking risikerer man fort problemer med varme/stabilitet (samt levetid på komponenter).. Endret 20. desember 2015 av Saaywhatnow? Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Takk for svar. Det blir litt merkelig når mange hovedkort selges med skryt om overklokkingsfunksjonalitet som oc genie osv., hvis dette ikke går an å bruke. Skjønner at Intel har gjort en innstramming, men da burde hovedkort-produsentene gjøre helt klart hva som går an og hva som ikke går an. Lenke til kommentar
Omnithunder Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) De fleste hovedkort for 1150-sokkelen med H81-chipset kan overklokke ulåste prosessorer (K og Pentium AE). Det samme kan mange med B85-chipset. Jeg har tidligere overklokket Pentium Anniversary Edition både på MSi B85 og MSi H81i til 4,4 GHz. Endret 21. desember 2015 av Omnithunder Lenke til kommentar
bo1e Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Jeg får bare teste når jeg får cpu i hus. Prøver å få tak i en 4690k. Funker det ikke så funker det ikke. Da får jeg heller kjøpet et annet hovedkort når det blir behov for mere futt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå