Gå til innhold

Apple iOS 'Shuffle' virkelig tilfeldig?

ozone

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid likt å høre hele album av artister jeg liker, men siden jeg har ca. 1000 album med ca. 10.000 sanger av 240 artister/grupper på mp3 som jeg har samlet meg i årenes løp, blir det vanskelig å velge. Spesielt når jeg er på tur, og det er lite praktisk å ta fram mobilen hele tiden. (iPhone 6, iOS 8.3).

Jeg har derfor blitt mer og mer glad i 'shuffle' play!

Jeg velger 'Sanger', og trykker 'Bland': Da spilles sanger fra hele katalogen tilfeldig! Supert!

Men... hvorfor kommer stadig vekk 'The River' og 'Born in The USA' av Bruce Springsteen, men aldri 'Tenth Avenue Freeze Out' eller 'Highway Patrol Man'? Jeg har alle platene hans.

Jeg kunne gitt utallige eksempler på artister jeg har mange album med, men veldig ofte spilles de mest kjente låtene først!

F.eks har jeg alle Marillion's album, men hva er det jeg får høre når Marillion først dukker opp? Jo 'Kayleigh'!

Shuffle play hadde vært helt fantastisk hvis den var fullstendig random, for da kunne jeg stolt på at jeg kunne la mobilen overraske meg med låter jeg ikke har hørt på lenge, men jeg begynner å tvile...

(Jeg har ikke disse låtene i iTunes-biblioteket, men bruker manuell overføring av musikken. Så 'Play Count' var null når låtene kom inn på telefonen. Jeg har lagt merke til at 'Artist-bildene' ikke er platecover fra filene, så Apple har automatisk lastet ned nye bilder til artistene, så de vet nøyaktig hva jeg har liggende av private mp3 på telefonen...)

Noen andre som opplever dette, eller som har en løsning?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorvidt det foreligger en eller annen skjult funksjon som pusher noen artister/låter foran andre skal jeg ikke spekulere i, men når du setter på shuffle så har jeg forstått det slik at det dannes ei spilleliste, slik at når neste låt kommer er den allerede forutbestemt. Skrur du av og på shufflefunksjonen skal det dannes ei ny spilleliste. Har du prøvd det?

Evt kan du jo lage ei stor spilleliste inneholdende artister du ikke har hørt på lenge - og shuffle denne...

Lenke til kommentar

Ikke godt å si hva som foregår, men siden 'de kjente låtene' bare utgjør en liten prosent eller to av alt jeg har, så er det påfallende at, iallefall de første timene, utgjør de minst halvparten av det som spilles.

Siden det som du sier lages en ny shufflet playliste, så er jeg ikke i tvil om at hvis jeg hørte i dagevis, ville jeg få hørt alle låtene én gang. (Jeg slår ofte av og på shuffle)

Men siden de fleste økter varer i maks en time eller to, blir det litt 'forutsigbart'.. dessverre.

Det kan se ut som det ligger inne en 'bias' mot å prioritere kjente hit'er fremst i 'køen'

Da mister denne funksjonen mye av verdien for meg.

Tips til en annen enkel musikkspiller, uten dill-dall som kjøp/streaming/nettbasert drit, for iOS med shuffle?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvordan Apple gjør det, men Spotify måtte jo faktisk gjøre "shuffle" mindre random etter at folk klagde på at det som faktisk var helt random var for lite random. De måtte legge inn filtre som sørget for at det ikke ble for mange av samme artist osv, slik som en helt tilfeldig plassering av sanger ikke filtrerer ut. Så ja. Shuffle er ikke random nødvendigvis, og det som er random ... føles ikke random.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Noen andre enn meg som synes Music-appen nå i iOS 10 er totalt ødelagt for oss som har telefonen full av lokal mp3, og ikke abonnerer på Apple Music?

Lokal musikk er jo begravd langt ned i bakgrunnen, og streaming, reklame for artister og nye plater og "For deg" og annen crap gjennomsyrer jo hele musikk-appen!

Hvilken musikk-app anbefaler dere på iOS for lytting av lokal musikk og ikke noe annet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...