Gå til innhold

Fotoskriver og negativskanner

Anbefalte innlegg

Hallais,

Jeg har en stund planlagt å kjøpe en Canon 9000f for å få skannet mine analoge negativer.

Men, nå har den gamle printeren tatt kvelden og jeg skal i samme slengen kjøpe ny fotoskriver.

Finnes det noen multifunksjonsskrivere fungerer bra som negativskanner?

Evt. hva anbefales av fotoskrivere i prisklassen <2000?

Setter pris på alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes det noen multifunksjonsskrivere fungerer bra som negativskanner?

Nei. Dvs det fantes. Canon har hatt en god del modeller som gir mulighet for filmscanning, men ser ikke det på noen av dagens modeller (håpløs søkefunksjon på Canons sider så jeg kan ha oversett noen). Men selv om du skulle finne en så har jeg ikke sett en eneste multifunksjonsenhet som har automatisk støvfjerning (FARE hos Canon, ICE hos andre) på samme måte som Canon 9000F som du vurderer.

Det ville selvsagt vært fordel å få alt i ett plassmessig, men har som sagt ikke funnet noen god løsning på det. Når det gjelder skriver så starter de "halvproffe" fotomodellene godt over 2000, men du kan finne helt OK skrivere fra både Canon Og Epson med 6 patroner som gir rimelig bra utskrifter til under 2000, inklusiv mange multifunksjonsmodeller. Nå virker muligens multifunksjon bortkastet hvis du uansett har egen scanner, men prisforksjellene er små og du får da kopimulighet uten å gå om PC og kan bruke 9000F kun til negativ.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Holdt på å nevne MG7750, bra spec, men har ikke brukt den selv. Når du først kjøper en multifunksjonsskriver kan du jo også vurdere en ren filmscanner hvis du kun har 35mm film. Ville unngått de til 1000 og lavere, men Plustek (og Reflecta) har noen fra rundt 2000 og oppover. Vet ikke hvor gode de er i forhold til en 9000F.

Lenke til kommentar

Holdt på å nevne MG7750, bra spec, men har ikke brukt den selv. Når du først kjøper en multifunksjonsskriver kan du jo også vurdere en ren filmscanner hvis du kun har 35mm film. Ville unngått de til 1000 og lavere, men Plustek (og Reflecta) har noen fra rundt 2000 og oppover. Vet ikke hvor gode de er i forhold til en 9000F.

Tja, nå hadde jeg tenkt å skanne litt 120 film også, så da er det vel bare flatbed som gjelder?
Lenke til kommentar

Tja, nå hadde jeg tenkt å skanne litt 120 film også, så da er det vel bare flatbed som gjelder?

Det finnes filmscanner som tar 120-film også, men da må du nok opp en del i pris. Tror nok flatbed er det rimeligste gode alternativet da.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...