Gå til innhold

Blir jeg svindlet gjennom Paypal?

Gjest Slettet+5132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+5132

Hei, har en annonse liggende på finn. Var en kar som tok kontakt i morges. Stusset litt på at jeg ikke fikk opp nummeret hans men et salgs brukernavn der nummeret pleier å stå når man mottar sms, omtrent som at det står telenor når jeg får sms av de. Han skriver ganske dårlig norsk, der det i korte trekk står at han vil at jeg kontakter han på mail. Mailadressen er forøvrig litt snodig den også. På mail spør han litt om gjenstanden jeg selger og hva jeg vil ha for den, samt om jeg har Paypal. Svarer på det han spør om, samt minstepris og at jeg har Paypal. Han godtar summen med en gang og er veldig ivrig på at jeg skal sende han Paypaladressen min. Ble veldig skeptisk, så har foreløpig ikke svart han. Er det noe han får gjort med Paypaladressen min, samt informasjonen om meg som står på finn.no?  

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Både ja og nei, gode tyver av diverse slag får brukt det meste av info til forskjellige ting, men sikkerheten på Finn og PayPal skal være ganske bra så å gjøre noe gjennom de tjenestene kan bli vanskelig.

Men det er for meg egentlig ikke så relevant i forhold til det du skriver. Merkelig e-post adresse, "brukernavn" på SMS'en, dårlig norsk (egentlig ikke så viktig, men taes med i summen av varselslampene), godtar prisen med en gang samtidig som han spør etter PayPal. Tar jeg med alt det så hadde jeg blitt veldig tvilende og jeg ville bare ha styrt unna hvis ikke det er ekstremt viktig å selge gjenstanden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Denne artikkelen beskriver vel akkurat hva som har skjedd, bortsett fra at jeg aldri ga han Paypaladressen min. 

SMS-en jeg fikk er nesten identisk med den i artikkelen. 

Har allerede spurt han om adresse og navn på nytt, og fikk navnet og adressen til barnebarnet hans i Nigeria. Han ville at jeg skulle sende den til den nigerianske adressen, og han skulle selvfølgelig dekke fraktkostnadene. 

Tips til hvordan jeg skal kødde med han? 

Endret av Slettet+5132
Lenke til kommentar

I disse tider må også "paypal-svindelen" kunne kalles eldgammel. Så ja, det er fullt mulig å svindle gjennom dette. Som med utgaven hvor man bryter med reglene og handelen annuleres osv. Alt som nevnes i førsteposten her er jo bare å krysse av på svindel-signalene. :) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...