tonheim Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Jeg er ikke videre fan av smarte lyspærer. Man mister smartfunksjonen hvis noen skrur av med lysbryteren, og noen VIL garantert skru av med den. Som nevnt på tu.no bruker jeg LED-striper. De kan fint kontrolleres med en Fibaro RGBW-mikrocontroller. LED-stripene kan egentlig kjøpes hvor som helst, og er enkle å montere hvis du kjøper 12V (noe de fleste er). Forstår godt hva du sier om at lyset blir slått av lokalt, og dermed ikke lenger er Automatisk styrt. Tenkte jeg ikke på, og dermed er det jo ikke nødvendigvis et steg i rett retning, om man ikke taper bryteren fast... Ikke sikkert det blir populært heller. Ang. LED-striper. Har montert en del av dem i båten på 12V, men ikke noe i huset. Kan man koble dem rett i mikrokontolleren fra Fibaro og få 12V ut der? Eller må man ha en omformer fra 220V til 12V liggende en eller annen plass? Ser for meg at det er mange flere kabler fra bryteren til en RGBW LED-strip enn det ligger i veggen i dag, så da må det trekkes opp nye kabler. Eller man legger kontrolleren i nærheten av LED-stripene i stedet for bak bryteren... Men den må jo helt fungere også, eller har du koblet dem vekk på noen rom ?? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Ang. LED-striper. Har montert en del av dem i båten på 12V, men ikke noe i huset. Kan man koble dem rett i mikrokontolleren fra Fibaro og få 12V ut der? Eller må man ha en omformer fra 220V til 12V liggende en eller annen plass? Ser for meg at det er mange flere kabler fra bryteren til en RGBW LED-strip enn det ligger i veggen i dag, så da må det trekkes opp nye kabler. Eller man legger kontrolleren i nærheten av LED-stripene i stedet for bak bryteren... Men den må jo helt fungere også, eller har du koblet dem vekk på noen rom ?? Strømkilden til mikrokontrolleren skal være 12-24V. Jeg har ingen mikrokontrollere til slikt i veggbokser, for det er ikke ut taklampa jeg har RGB-stripene... Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Så kontrolleren er da heller ikke montert i bokser i veggen. Bak elko brytere...? Tenker det er jo et poeng at folk skal ha muligheten til å skru på/av et lys manuelt, så en veggbryter er vel positivt å ha. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Så kontrolleren er da heller ikke montert i bokser i veggen. Bak elko brytere...? Tenker det er jo et poeng at folk skal ha muligheten til å skru på/av et lys manuelt, så en veggbryter er vel positivt å ha. Du kan ha en veggbryter. Enten veggmontere selve mikrokontrolleren, eller trekke opp ledninger kun til bryteren. Eller velge en trådløs metode. Eller et billig nettbrett sammen med HStouch. Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 22. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 22. desember 2015 Så kontrolleren er da heller ikke montert i bokser i veggen. Bak elko brytere...? Tenker det er jo et poeng at folk skal ha muligheten til å skru på/av et lys manuelt, så en veggbryter er vel positivt å ha. Du kan ha en veggbryter. Enten veggmontere selve mikrokontrolleren, eller trekke opp ledninger kun til bryteren. Eller velge en trådløs metode. Eller et billig nettbrett sammen med HStouch. Hva er det som øker WAF ("Wife Acceptance Factor") mest? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 For vanlige taklamper så er det en bryter på vegg. Bruker ikke RGBW så mye steder hvor WAF er viktig (dvs. krever hennes interaksjon), det går stort sett automatisk da. Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 11. januar 2016 Del Skrevet 11. januar 2016 Så ønsker jeg en lyspære med vanlig E27 sokkel, men som har RGB, slik at min kjære datter kan få farger i lyset på rommet. Hvilken anbefaler dere? Ser på denne: https://www.tronika.no/no/lysstyring/836-led-rgbw-lampe-zw098.html Men den er utsolgt. Er det noen andre alternativer, eller eventuelt noen butikker som har denne (har ikke funnet noen i Norge). Jeg er ikke videre fan av smarte lyspærer. Man mister smartfunksjonen hvis noen skrur av med lysbryteren, og noen VIL garantert skru av med den. Som nevnt på tu.no bruker jeg LED-striper. De kan fint kontrolleres med en Fibaro RGBW-mikrocontroller. LED-stripene kan egentlig kjøpes hvor som helst, og er enkle å montere hvis du kjøper 12V (noe de fleste er). Sett at man bruker denne led-pæren, og noen skrur av med lysbryteren. Hva skjer da når lysbryteren blir slått på igjen; kommer pæren på med siste farge og dimming, eller kommer den ikke på i det hele tatt? Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 12. januar 2016 Del Skrevet 12. januar 2016 Sett at man bruker denne led-pæren, og noen skrur av med lysbryteren. Hva skjer da når lysbryteren blir slått på igjen; kommer pæren på med siste farge og dimming, eller kommer den ikke på i det hele tatt? Sannsynligvis det første alternativet. Men Z-wave moduler (som lyspærer) som ikke er koblet til strømnettet kan skape problemer i et ellers velfungerende Z-wave nettverk. Z-wave lager seg et mesh nettverk, og inkluderte noder som ikke er koblet til kan fort skape tregheter som er plagsomme... Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 12. januar 2016 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2016 CO2 sensorer gjerne kombinert med temperatur??? Lenke til kommentar
DiderikFrom Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Så ønsker jeg en lyspære med vanlig E27 sokkel, men som har RGB, slik at min kjære datter kan få farger i lyset på rommet. Hvilken anbefaler dere? Ser på denne: https://www.tronika.no/no/lysstyring/836-led-rgbw-lampe-zw098.html Men den er utsolgt. Er det noen andre alternativer, eller eventuelt noen butikker som har denne (har ikke funnet noen i Norge). Jeg er ikke videre fan av smarte lyspærer. Man mister smartfunksjonen hvis noen skrur av med lysbryteren, og noen VIL garantert skru av med den. Dette stemmer ikke helt. Jeg har zw098 (og har skrevet et lengre innlegg om den i "den store tråden et sted". Du kan stille den inn slik at at av/på/av på den bryteren du har slår den av, og av/på/av en gang til slår dne på. Dersom du har en standard lysbryter kan du bare selv sette på en impulsfjær du kjøper for noen tiere på clas ohlson, og ett trykk på den lokale bryteren slår den av/på. Problemet med pæren er at den ikke støttes 100% av homeseer og at det hvite lyset er grusomt. Av den grunn er den flyttet til vaskerommet. Da er domitechs led-pære (uten rgb) bedre, men her må man klikke flere ganger for av/på (selv om det står noe annet i manualen). Sett at man bruker denne led-pæren, og noen skrur av med lysbryteren. Hva skjer da når lysbryteren blir slått på igjen; kommer pæren på med siste farge og dimming, eller kommer den ikke på i det hele tatt? Sannsynligvis det første alternativet. Mener du kan sette en parameter som avgjør dette. Men obs! aeotec lager ofte mange nesten helt like varianter av produktene med ørsmå forskjeller i hva som kan konfigureres. Lenke til kommentar
DeVille Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Takker. Problemet med pæren er at den ikke støttes 100% av homeseer og at det hvite lyset er grusomt. Men, når det er RGBW, kan man ikke da sette akkurat den hvitfargen man ønsker? Lenke til kommentar
DiderikFrom Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Takker. Problemet med pæren er at den ikke støttes 100% av homeseer og at det hvite lyset er grusomt. Men, når det er RGBW, kan man ikke da sette akkurat den hvitfargen man ønsker? Nei, det er det som er ekstra dust. Man må velge mellom "varmhvit" (som skal være 25??K, men i realiteten er godt over 3000K), og "kaldhvit" (som er enda kaldere), og RGB. Man kan ikke mikse hvit med RGB. Man kan jo lage en hvitfarge utelukkende av RGB, men det er jo ikke en god løsning. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 14. januar 2016 Del Skrevet 14. januar 2016 Nei, det er det som er ekstra dust. Man må velge mellom "varmhvit" (som skal være 25??K, men i realiteten er godt over 3000K), og "kaldhvit" (som er enda kaldere), og RGB. Man kan ikke mikse hvit med RGB. Man kan jo lage en hvitfarge utelukkende av RGB, men det er jo ikke en god løsning. Tja... det høres jo ut som om Aeon Labs har gjort alt som de pleier, det er ikke kompatibelt med diverse kjente controllere og det oppfører seg rart i praksis, og skylder alt på utenforstående. I tillegg har produktet vært forsinket, så det er vel helt i tråd med Aeon Labs sine interne retningslinjer. </hjertesukk> Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå