tonheim Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hei Ny i forhold til dette, og søker dermed visdom fra mer erfarende brukere! Tenker å kjøpe inn en UZB1, og kjører HS3 fra en Windows 10 maskin. Så er det vel bare å få tak i forskjellige Z-wave komponenter... Begynne i det små, og legge til etter hvert. Det jeg lurer på er hvilke komponenter er det jeg bør starte med? Hvilke komponenter er det som dere har mest glede av? Hvilke komponenter er det som må til for å få automasjon til å fungere? Er det spesielle typer/merker dere anbefaler? Tenker at man må vel ha Multisensor for eksempel, men det er forskjellige typer, hvem har dere god erfaring med? Så ønsker jeg en lyspære med vanlig E27 sokkel, men som har RGB, slik at min kjære datter kan få farger i lyset på rommet. Hvilken er best? Så lurer jeg på om dere har en "liste" over foretrukken butikk for slikt utstyr, og hvem som er billig og pålitelig. Importerer dere eller kjøper alt i Norge? https://www.tronika.no/no/?? Ser det er en del de ikke har på lager. Takk for alt dere kan dele med meg! mvh tonheim Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Og... Jeg har i dag en del komponenter som er System Nexa (433,92MHz). Kan jeg på noen måte styre disse fra HS3, og med en UZB1? Hva trenger jeg i tilfelle av utstyr for å få dette til? Eller må jeg bare kjøpe alt nytt og få alt som Z-Wave? Takk igjen? mvh tonheim Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Du kan fint styre Nexa med HS3, men da trenger du en RFXtrx og plugin til homeseer til denne. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Når det kommer til butikker i Norge, så er Kjell blitt min nye fav butikk om dagene. http://www.kjell.com/no/sok?query=z-wave En del snacks der Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hmm... Jeg har ikke fått svart det på FB enda, Runar. Som GeneralVirus sier, du trenger kun en RFXtrx433 (og tilhørende plugin) for å styre Nexa i HomeSeer. Det hendige med HomeSeer er at det for HomeSeer ikke spiller så mye rolle hvilken protokoll du bruker. Hvis du liker Nexa så kan du holde deg til det. Z-wave er imidlertid både en og to (og kanskje tre) klasser opp. Men du må ikke oppgradere alt med en gang. Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Når det kommer til butikker i Norge, så er Kjell blitt min nye fav butikk om dagene. http://www.kjell.com/no/sok?query=z-wave En del snacks der Kjell har vi fått rett borti her! Hadde til og med noe på lager, var innom for å bare se litt. Men er ikke sikker på hva jeg skal begynne med. Så kom gjerne med deres "beste" komponenter, hva er gøyest og mest funksjonelt og praktisk å ha. Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Hmm... Jeg har ikke fått svart det på FB enda, Runar. Som GeneralVirus sier, du trenger kun en RFXtrx433 (og tilhørende plugin) for å styre Nexa i HomeSeer. Det hendige med HomeSeer er at det for HomeSeer ikke spiller så mye rolle hvilken protokoll du bruker. Hvis du liker Nexa så kan du holde deg til det. Z-wave er imidlertid både en og to (og kanskje tre) klasser opp. Men du må ikke oppgradere alt med en gang. Forstår Z-wave er flere klasser opp. Så det er jo det jeg ønsker. Men så har jeg en del brytere, og dimmere som alt er betalt for, ikke så mye, men lurer på om det er bedre enn å kjøpe alt nytt, siden det tross alt er mye dyrere med Z-wave. Om man bare trenger en "kontaktbryter" for eksempel, så er det en del billigere, men det må jo være pålitelig. Og det er jo ikke noen toveis kommunikasjon, så må bli noe jeg vurderer litt mer. Hva er din anbefalinger for en "Grunnpakke"?? Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Egentlig må du nesten bare se selv hva du har lyst å gjøre og kjøpe etter det. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 95% av sortimentet på Kjell ligger bak disken. iallefall her hvor jeg bor. så det meste må du se på nettet, så evt ta med varenummer Lenke til kommentar
*F* Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 var en tur innom i går, var en bitteliten butikk og tilsynelatende et stort lager bak. greit nok om man vet hva man vil ha. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hva er din anbefalinger for en "Grunnpakke"?? Det spørs jo egentlig på hva du vil ha automatisert? Temperatursensorer er jo kjekt (der har jeg nesten kun 433MHz). Bevegelse (styr unna 433MHz), lys, lyd osv osv. Du må nesten bare tenke deg til hva som du har lyst å automatisere. Jeg har egentlig tatt det rom for rom og etter lommeboken. Har enda en par rom som ikke er automatisert siden jeg akkurat har flyttet. Begynte selv med litt Nexa, men bygger nå bare ut med Z-Wave pga 2-veis komm. Mye av Nexa utstyret har fått nytt liv til julelysene og andre småting som ikke er så viktig. Lenke til kommentar
GeneralVirus Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hvis jeg skulle trekke ut en komponent som jeg har mest glede av så må det nesten være dørlåsen. Kunne ikke tenke meg ett liv med nøkkel igjen. Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Hvis jeg skulle trekke ut en komponent som jeg har mest glede av så må det nesten være dørlåsen. Kunne ikke tenke meg ett liv med nøkkel igjen. Takk! Har lenge tenkt på en Yale Doorman V2. Den kommuniserer med Verisure Alarmen min, men har enda ikke gått til anskaffelse av denne. Er det den typen du har? Et annet spørsmål er om alarmen fra Verisure på noen måte kan kobles til HS3, og om dette er ønskelig? Har jo noen sensorer som er koblet opp mot denne, som man kanskje kunne gjøre seg nytte av om systemene snakket sammen. Dørkontakter for eksempel, og temperatur målere/røykvarslere, bevegelse sensor osv. Denne var jo slank, og liker at batteriet varer i 10 år.... http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/smarte-hjem/z-wave/sensative-stripes-z-wave-magnetkontakt-p50775 Noen som har erfaringer med denne, eventuelt anbefaler noen andre? Ellers lurer jeg på det med Multisensor, har sett litt på denne og forstår den har en fordel med at man kan koble på strøm. https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/837-multisensor-zw100.html Alternativ er Fibaro FGMS001 eller Aeon Labs DSB05. Hvilken har dere gode erfaringer med?? Hvor lenge varer batteriet på en slik? Og om man skal ha stæm på, følger det med adapter til dette, eller må man bruke en USB lader. Ser for meg at ledninger fort blir et irritasjonsmoment om det må gå opp etter veggen, må bli en tynn kabelskinne i tilfelle. Hvordan har dere løst dette? Takk igjen for alle hjelpen med å svare på spørsmålene jeg har. mvh tonheim Lenke til kommentar
tonheim Skrevet 21. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 21. desember 2015 Så ønsker jeg en lyspære med vanlig E27 sokkel, men som har RGB, slik at min kjære datter kan få farger i lyset på rommet. Hvilken anbefaler dere? Ser på denne: https://www.tronika.no/no/lysstyring/836-led-rgbw-lampe-zw098.html Men den er utsolgt. Er det noen andre alternativer, eller eventuelt noen butikker som har denne (har ikke funnet noen i Norge). mvh tonheim Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Takk! Har lenge tenkt på en Yale Doorman V2. Den kommuniserer med Verisure Alarmen min, men har enda ikke gått til anskaffelse av denne. Er det den typen du har? Et annet spørsmål er om alarmen fra Verisure på noen måte kan kobles til HS3, og om dette er ønskelig? Har jo noen sensorer som er koblet opp mot denne, som man kanskje kunne gjøre seg nytte av om systemene snakket sammen. Dørkontakter for eksempel, og temperatur målere/røykvarslere, bevegelse sensor osv. Verisure kan kobles til HS3, det har lilfire sørget for! Derfra kan du også styre låsen. Men jeg personlig hadde (og gikk) for en Z-wave-lås. Da kan du endre på koder direkte fra HS3, og med det gjøre koder tilgjengelige på nett kun enkelte dager eller klokkeslett, f.eks. Dessverre har IDlock.no enda ikke fått helt dreisen på Z-wave-modulen sin enda. Jeg hadde muligens gått for den låsen (og ventet på Z-wave) eller f.eks. denne låsen. Denne var jo slank, og liker at batteriet varer i 10 år.... http://www.kjell.com/no/produkter/elektro/smarte-hjem/z-wave/sensative-stripes-z-wave-magnetkontakt-p50775 Noen som har erfaringer med denne, eventuelt anbefaler noen andre? Jeg har bestilt et par slike, men de kommer ikke før etter jul. Erfaring fra andre er imidlertid at de fungerer helt fint som andre magnetlåser. Ellers lurer jeg på det med Multisensor, har sett litt på denne og forstår den har en fordel med at man kan koble på strøm. https://www.tronika.no/no/zwave-sikkerhet/837-multisensor-zw100.html Alternativ er Fibaro FGMS001 eller Aeon Labs DSB05. Hvilken har dere gode erfaringer med?? Hvor lenge varer batteriet på en slik? Og om man skal ha stæm på, følger det med adapter til dette, eller må man bruke en USB lader. Ser for meg at ledninger fort blir et irritasjonsmoment om det må gå opp etter veggen, må bli en tynn kabelskinne i tilfelle. Hvordan har dere løst dette? Jeg liker, som nevnt, multisensoren fordi du kan koble til eksterne strømkilder, og dermed også sende informasjon oftere uten at det tapper batteriet. Ja, du må ha en ekstern USB-lader, og en forlenger. Men ingenting som ikke lar seg skjule bak lister. Hvis du ikke vil legge ledninger (og det er jo forståelig), så er det hipp som happ, tror jeg. Så ønsker jeg en lyspære med vanlig E27 sokkel, men som har RGB, slik at min kjære datter kan få farger i lyset på rommet. Hvilken anbefaler dere? Ser på denne: https://www.tronika.no/no/lysstyring/836-led-rgbw-lampe-zw098.html Men den er utsolgt. Er det noen andre alternativer, eller eventuelt noen butikker som har denne (har ikke funnet noen i Norge). Jeg er ikke videre fan av smarte lyspærer. Man mister smartfunksjonen hvis noen skrur av med lysbryteren, og noen VIL garantert skru av med den. Som nevnt på tu.no bruker jeg LED-striper. De kan fint kontrolleres med en Fibaro RGBW-mikrocontroller. LED-stripene kan egentlig kjøpes hvor som helst, og er enkle å montere hvis du kjøper 12V (noe de fleste er). Lenke til kommentar
iceanger Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Hva slags strømforsyning bruker du til de led stripene Moskus? fikler med tanken på trappebelysning via ledstrips men store nok 12v forsyninger blir gjerne store i flere enn bare antall watt de kan gi:\ Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Hva slags strømforsyning bruker du til de led stripene Moskus? fikler med tanken på trappebelysning via ledstrips men store nok 12v forsyninger blir gjerne store i flere enn bare antall watt de kan gi:\ 12V 5A Lenke til kommentar
iceanger Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 ja det var det jeg fryktet;) finner ikke så mange andre alternativer heller.. finner innbyggbart opp til 2A men blir ikke mange metrene av det.. jaja får vel alltids skjult "klumpen" et sted får vi håpe Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Hva skal du begynne med? Det svaret har like mange svar som personer som svarer. For meg har den største gevinsten vært å få av alt lys og alle aparater(inkl TV) når eg legger meg eller forlater leiligheten. Samt å slå på lys slik _eg vil ha det_ når eg kommer hjem eller våkner, automatisk. I forrige uke klarte eg å tulle til kontrolleren(en RPi med UZB1 og OpenHab) og ting sluttet da å fungere slik eg på kort tid var blitt vant med. Og det var den største "oppvåkningen" eg fikk på at eg var blitt "avhengig". Det var naturligvis ingen krise, eg kunne jo bare styre lysene direkte. Men hver gang eg våknet, kom hjem, stakk ut osv så forventet eg at ting skulle skje automatisk - noe det da ikke gjorde. Så det beste rådet eg har er å begynne med noe DU føler trenger automatisering. Og det kan jo være så mangt. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Så det beste rådet eg har er å begynne med noe DU føler trenger automatisering. Og det kan jo være så mangt. Problemet med den formuleringen er etter min erfaring at fantasien blir begrenset av at 1) man vet rett og slett ikke hva som er teknisk mulig, og 2) hva som man sier er "økonomisk fornuftig". Merkelig nok blir jeg spurt relativt ofte om å beskrive "et fornuftig oppsett for oss om hjemmeautomasjon". Joda klart jeg kan det! - "Hva ønsker dere?" - "Nei... jo.. altså..." ... og så begynner vi å diskutere hva som er mulig, og "alt" er jo i utgangspunktet "kjempegøy". Men så regner man sammen hva det koster i utstyr, og da blir det jo fort litt. ... "joda jeg vet det koster penger, og SÅ dyrt er det ikke. Men det er mer enn en kasse brus." Jeg opererer med to priser. En for det aktive anlegget jeg har pr. nå, dvs. hvis jeg skulle kjøpt det nytt slik det står i dag der alt stort sett er integrert på en eller annen måte. En annen pris er den som anlegget har kostet totalt sett med alle feilkjøp og oppgraderinger. Den prisen vet jeg ikke hva er, og jeg har heller ikke lyst til å regne den ut.... Jeg begynte med X10, gikk veien om Nexa og Anslut, har flere versjoner av RFXCOM-bokser, multimedia-hub'er, HDMI-matriser, etc, som ikke lenger er i bruk (og dermed enten er gitt bort eller kastet). Dette er utstyr som jeg kjøpte og prøvde, men ofte byttet ut fordi jeg ikke tenkte "stort nok" da jeg gikk til innkjøp første gang. Skulle jeg gjøre det samme nå, så er det "all in" på Z-wave (utenom muligens Somfy, rullegardinmotorer og temp-sensorer) med en gang uten omveien om kjipere protokoller. Men jaja... live and learn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå