Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

1. Motor/bil rister. 2. Ulyd i clutch. 3. Ulyd ved jevn gass


MilKman'

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kort og godt.

 

Modell: VW Passat 2007 2.0l TDi 4wd

 

1. 

Når bilen kommer opp i 2100-2300 omdreininger, begynner helen bilen å vibrere/riste kraftig. Når den går over nevnte omdrening gir lyden seg, og den er heller ikke der under nevnte tall.

Jeg har ikke tenkt over om dette skjer i førstegir (Gir typisk på til 3000-4000 omdreininger relativt kjapt), men det skjer i første, andre, tredje, fjerde, femte og sjette gir.

 

Hva kan dette skyldes? Dårlig motorfeste?

 

Hele motoren ble nylig byttet i sommeren 2015.

 

2.

Når bilen står på tomgang og jeg trykker clutchen halvveis inn, kommer det en ulyd - noe vanskelig å forklare, men NAF (Etter NAF-test) nevnte noe om noe "utløserlager" eller en eller anna plate (?).

 

3. Når jeg har kjørt bilen en stund og holder gassen i "normal" posisjon (Gir ikke på eller slakker, men holder jevn fart), så er det NOK en rar lyd i motoren. En slags "virrende" lyd, uten å tørre å si noe mer.

 

Har noen peiling på dette?

Jeg kan gjerne forsøke å forklare lydene litt bedre, men jeg håper noen er kjent med hva det kan være!

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanskelig å skjønne helt hva du mener her.

Har selv hatt samme bilen og har god peiling på den.

 

Jeg tipper egentlig på at svinghjulet er dårlig her.

Forøvrig dårlig nytt hvis det er det.. Koster 25000 å skifte det hos møller.....

Og det som gjør at jeg tror det er denne kraftige ristinga...

Endret av ARJ
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Må si meg enig med ARJ, høres ut som DMF (dual-mass-flywheel), eller dobbeltmasse svinghjul på norsk.

Spesielt med den "virrende" lyden.

Vil tro dette ryker om ikke så lenge med tanke på kraftig vibrering/risting.

 

Dette burde vært sjekket når motoren ble skiftet i sommer.

 

Hadde det vært motorfeste, ville nok ristingen blitt verre jo høyere turtall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vanskelig å skjønne helt hva du mener her.

Har selv hatt samme bilen og har god peiling på den.

 

Jeg tipper egentlig på at svinghjulet er dårlig her.

Forøvrig dårlig nytt hvis det er det.. Koster 25000 å skifte det hos møller.....

Og det som gjør at jeg tror det er denne kraftige ristinga...

 

 

Må si meg enig med ARJ, høres ut som DMF (dual-mass-flywheel), eller dobbeltmasse svinghjul på norsk.

Spesielt med den "virrende" lyden.

Vil tro dette ryker om ikke så lenge med tanke på kraftig vibrering/risting.

 

Dette burde vært sjekket når motoren ble skiftet i sommer.

 

Hadde det vært motorfeste, ville nok ristingen blitt verre jo høyere turtall.

 

Takk for svar! 

Blir svett av å lese det, men sånn er livet.

 

Konklusjonen er altså: Få dette sjekket asap?

 

Hva er konsekvensene hvis noe av dette ryker?

Er det som ei pære som ryker - bare å skifte, eller kan andre deler komme til skade hvis dette går til helvette?

Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode svar - settes pris på :)

 

Jeg har hørt med andre som har hatt lignende problem, og tilsynelatende så hører man det VELDIG godt dersom det er svinghjul, akkurat som det er en kontinuerlig dunkelyd. Dessverre så hører ikke jeg forskjell på dette, men jeg tror jeg komemr til å ta med bilen til Møller og be de sjekka hva som er feil. Dette er visst noe de gjør for en femhundrelapp har jeg hørt.

 

Kan noen bekrefte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...