MilKman' Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hei! Kort og godt. Modell: VW Passat 2007 2.0l TDi 4wd 1. Når bilen kommer opp i 2100-2300 omdreininger, begynner helen bilen å vibrere/riste kraftig. Når den går over nevnte omdrening gir lyden seg, og den er heller ikke der under nevnte tall. Jeg har ikke tenkt over om dette skjer i førstegir (Gir typisk på til 3000-4000 omdreininger relativt kjapt), men det skjer i første, andre, tredje, fjerde, femte og sjette gir. Hva kan dette skyldes? Dårlig motorfeste? Hele motoren ble nylig byttet i sommeren 2015. 2. Når bilen står på tomgang og jeg trykker clutchen halvveis inn, kommer det en ulyd - noe vanskelig å forklare, men NAF (Etter NAF-test) nevnte noe om noe "utløserlager" eller en eller anna plate (?). 3. Når jeg har kjørt bilen en stund og holder gassen i "normal" posisjon (Gir ikke på eller slakker, men holder jevn fart), så er det NOK en rar lyd i motoren. En slags "virrende" lyd, uten å tørre å si noe mer. Har noen peiling på dette? Jeg kan gjerne forsøke å forklare lydene litt bedre, men jeg håper noen er kjent med hva det kan være! Lenke til kommentar
ARJ Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 (endret) Vanskelig å skjønne helt hva du mener her. Har selv hatt samme bilen og har god peiling på den. Jeg tipper egentlig på at svinghjulet er dårlig her. Forøvrig dårlig nytt hvis det er det.. Koster 25000 å skifte det hos møller..... Og det som gjør at jeg tror det er denne kraftige ristinga... Endret 20. desember 2015 av ARJ 2 Lenke til kommentar
-KooPa Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Må si meg enig med ARJ, høres ut som DMF (dual-mass-flywheel), eller dobbeltmasse svinghjul på norsk. Spesielt med den "virrende" lyden. Vil tro dette ryker om ikke så lenge med tanke på kraftig vibrering/risting. Dette burde vært sjekket når motoren ble skiftet i sommer. Hadde det vært motorfeste, ville nok ristingen blitt verre jo høyere turtall. 1 Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 20. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2015 Vanskelig å skjønne helt hva du mener her. Har selv hatt samme bilen og har god peiling på den. Jeg tipper egentlig på at svinghjulet er dårlig her. Forøvrig dårlig nytt hvis det er det.. Koster 25000 å skifte det hos møller..... Og det som gjør at jeg tror det er denne kraftige ristinga... Må si meg enig med ARJ, høres ut som DMF (dual-mass-flywheel), eller dobbeltmasse svinghjul på norsk. Spesielt med den "virrende" lyden. Vil tro dette ryker om ikke så lenge med tanke på kraftig vibrering/risting. Dette burde vært sjekket når motoren ble skiftet i sommer. Hadde det vært motorfeste, ville nok ristingen blitt verre jo høyere turtall. Takk for svar! Blir svett av å lese det, men sånn er livet. Konklusjonen er altså: Få dette sjekket asap? Hva er konsekvensene hvis noe av dette ryker? Er det som ei pære som ryker - bare å skifte, eller kan andre deler komme til skade hvis dette går til helvette? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Du kan ødelegge både motor og girkasse om det ryker. Hvis hele går i oppløsning så kan det i verste fall komme biter av det flyvende i "alle" retninger (men vet ikke om det er mulig at det skjer med disse), å de går lett igjennom stål, bein osv... Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Høres ut som det kan være defekt svinghjul ja, muligens også utløserlager til clutchen i tillegg. Men det er vel normalt å bytte ut clutch også når man først gjør en såpass stor jobb som det er å bytte svinghjulet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hva kan gå galt med et svinghjul? Er ikke det bare en stor metallskive med noen bolthull i? Lenke til kommentar
Snylter Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Hva kan gå galt med et svinghjul? Er ikke det bare en stor metallskive med noen bolthull i? I utgangspunktet, men så har man moderne dobbeltmassesvinghjul som inkluderer et sjokkabsorberende materiale slik at man slipper unna en del vibrasjoner fra moderne dieselmotorer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Søkte litt selv ja. Synes det lukter litt "planned obsolescence". Ta en komponent som er nesten idiotsikker og gjør den til en svakhet. Er vel ikke uten grunn at mange vistnok bytter til konvensjonelt svinghjul. Lenke til kommentar
BigJackW Skrevet 20. desember 2015 Del Skrevet 20. desember 2015 Skal dog sies at det er stor forskjell på komforten om man bytter fra dobbeltmasse til et konvensjonelt svinghjul. 1 Lenke til kommentar
Indian Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Hvis det er DMF, kjøp et komplett sett fra Tyskland for rundt 4-5,000 kroner og få den byttet hos Bilextra. Da har du straxs halvert prisen. Lenke til kommentar
Lock-Aze Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Få det sjekket asap. Hvis du lurer på hva som kan skje hvis svinghjulet kapitulerer: Altså, absolutt ikke noe du ønsker skal skje under fart.... Lenke til kommentar
MilKman' Skrevet 23. desember 2015 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2015 Tusen takk for mange gode svar - settes pris på Jeg har hørt med andre som har hatt lignende problem, og tilsynelatende så hører man det VELDIG godt dersom det er svinghjul, akkurat som det er en kontinuerlig dunkelyd. Dessverre så hører ikke jeg forskjell på dette, men jeg tror jeg komemr til å ta med bilen til Møller og be de sjekka hva som er feil. Dette er visst noe de gjør for en femhundrelapp har jeg hørt. Kan noen bekrefte? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå