Gå til innhold

Hvorfor er alle som ikke tror så engasjert i å fortelle at de ikke tror?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Alle tror, og svært få vil forholde seg til virkeligheten fordi den er for ubarmhjertig. Ateisten sier han er rasjonell, og det betyr bare at han forholder seg til det som er realistisk. Og realistisk er ikke det samme som virkeligheten.

Det er lite forskjell på kristne og ateister, to alen av samme stykke heller

Peace out!

Enda mer tulleprat for å forsvare den totalt håpløse grunnen som troende legger til grunn for ganske store deler av sin eksistens...

Hva er realistisk for deg egentlig er hva jeg må spørre om? Kan du late som at en bil ikke kjører over foten din fordi du ikke tror det er realistisk og derfor ikke skjer? At en ting er realistisk betyr at det er noe alle kan oppleve, sanse føle, se... -En som ikke forholder seg til realistiske ting kan oppleve alt mulig rart av fantasier og innbildninger som ingen andre kan oppleve, sanse eller se og jeg begynner å mistenke deg for å være i den gruppa siden du har et så stort behov for å forsvare nettopp de som ikke forholder seg til realitetene slik de faktisk er...

Har forholdt meg til realitetene helt siden jeg ramlet ut av kristendom i min ungdom jeg, den var hard og den var kald, men hvorfor i all verden skulle jeg lulle meg inn i en uvirkelighet som mest sannsynlig ikke er der? Hva tjener jeg på det, rent bortsett fra en komfort jeg egentlig aldri har trengt, fordi det er en falsk komfort... Og jeg har ikke behov for falsk komfort jeg, at livet er hart og kaldt og uten annen mening enn det vi selv putter i det er helt greit for meg, klarer fint å leve med det jeg :) Så å sidestille meg og andre ateister som heller ikke har behov for å lulle seg inn med fantasier med kristne, eller deg selv, som lever på en gjennomlulling på fantasier og annen innbildning, blir derfor bare tull

Så det er vel nærmere kristne og deg selv egentlig som er den alen av det samme stykket du prater om her og det biter deg litt, gjør det ikke? Så derfor må du rakke ned på alle liksom, for selv å sette fantaisene dine og din heller urealistiske tilnærming til livet, med doing og being i kongestol liksom? Er det slik å forstå?

For dette er ikke første gangen du prøver å sidestille de som faktisk gjør et ærlig forsøk på å forfølge det som mest sannsynlig er sant og forholder seg til fakta med kristne, som er så langt unna å forholde seg til hva som mest sannsynlig er sant og fakta det er mulig å komme...

Du baserer deg på at ditt fragmenterte selv forteller deg hva som er virkelig, og siden selvet er en psykologisk konstruksjon, og hjernen dermed servere deg det bilden av verden du bestiller, kan det bildet være så pent og rettskaffent du bare vil, men det er aldri virkeligheten på en uhildet og ultimat måte.

Og dette er ikke første gangen du forsøker å lyve deg bort fra den saken. Så blander du inn "doing and being", som er noe du mangler kunnskaper om og som du likevel forsøker å latterligjøre, og som det blir debattert I en annen tråd .. Makan til panisk surr og uærlig framferd er ett trist syn. Spar meg for mer av samme sorten er du snill

Lenke til kommentar

Religious Shit

Taoism - Shit happens.
Buddhism - If shit happens, it's not really shit.
Islam - If shit happens, it's the will of Allah.
Protestantism - Shit happens because you don't work hard enough.
Judaisme - Why does this shit always happen to us?
Hinduism - This shit happened before.
Catholicism - Shit happens because you're bad.
Hare Krishna - Shit happens rama rama.
T.V. Evangelism - Send more shit.
Atheism - No shit.
Jehova's Witness - Knock knock, shit happens.
Hedonism - There's nothing like a good shit happening.
Christian Science - Shit happens in your mind.
Agnosticism - Maybe shit happens, maybe it doesn't.
Rastafarianism - Let's smoke this shit.
Existentialism - What is shit anyway?
Stoicism - This shit doesn't bother me.

Jeg går for "Christian Science" , det er ingen ting mellom himmel og jord hverken gud eller spøkelser. Slike ting foregår inne i hodet til mennesker med "dyp natur".

• Liker 1
Lenke til kommentar

Mormonere sendes til stadighet ut fra USA til resten av verden, i så stor grad at man kan treffe på dem i sin aktive misjon selv i mindre norske byer.

Jeg ser/treffer de kun på gaten. Nå er jeg ikke så veldig interessert i å høre på de heller og den ene passer på den andre. Faderen og sønnen er kjøtt og ben - men ikke ånd - og bor på en planet, var det slik?

Endret av Fjellvåken
Lenke til kommentar

Jeg ser/treffer de kun på gaten. Nå er jeg ikke så veldig interessert i å snakke med de heller og den ene passer på den andre. Faderen og sønnen er kjøtt og ben - men ikke ånd - og bor på en planet, var det slik?

Jeg tror dette illustrerer for deg omtrent hvor tåpelig mange ateister anser kristendommen; Noe tåpeligere enn du anser mormonismen.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på Mormons bok og deres lære som en del av kristendommen. Jeg ser også at mange ateister mangler skjønn og lager én lapskaus av alt.

Jeg formidlet visst ikke poenget mitt klart nok. La meg prøve igjen.

Mitt inntrykk er at du anser mormonismen som tåpelig. Du står på utsiden av mormonismen, og kan da lett se hvor tåpelig det er.

En ateist står utenfor kristendommen og mormonismen. Mange av oss ser derfor veldig lett hvor tåpelig begge deler er.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på Mormons bok og deres lære som en del av kristendommen. Jeg ser også at mange ateister mangler skjønn og lager én lapskaus av alt.

Det er ikke akkurat revelosjunært at du som tilhører en retning innen en religion mener at andre som tilhører andre retninger i samme religion ikke tilhører religionen. Det konseptet er like gammelt som religion selv.

Når alt kommer til alt så er du den eneste som tror akkurat det du tror.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg tror nok du har rett i at mange ateister ikke har detaljkunnskap on enkeltforskjeller innen hver enkelt trosretning som er basert på den samme religionen. Jeg tror også dette gjelder de fleste religiøse.

Men dersom man uansett ikke tror på det flyvende spaghettimonsteret, hvorfor skulle man da trenge å vurdere antagelsen på nytt dersom det tillegges detaljer om at monsteret består også av 5000 kjøttboller, mot 5001 som tidligere antatt? Denne detaljen spiller ingen rolle, og alle de ulike antagelsene om ulike antall kjøttboller kan behandles i samme "lapskausen" fordi det eneste grunnlaget for antagelsen er antagelsen selv.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke på Mormons bok og deres lære som en del av kristendommen.

Ikke jeg heller og jeg har lest boka deres og mangler du en god latter så er det anbefalt lesing :) Holdt på å le meg fillete av alt det rare og merkelige de har klart å stappe inn i den boka og som sagt, skal du ha noe å le deg omtrent ihjel av (tror ikke du klarer å komme igjennom hele greia uten å ha tisset på deg ihvertfall to ganger i hysteriske latter anfall...) så anbefaler jeg deg virkelig å lese mormoner bibelen... Og i samme slengen historien om han som lagde denne totalt latterlige boka, Josep Smith...

Det eneste problemet i etterkant har vært at jeg ikke har klart å la være å le mormonere loddrett vekk fra fortauet de gangene disse dresskledde klovnene kommer bort til meg, for tanken på at de faktisk tror på dette totalt hysteriske mølet og klarer å formidle det med alvor er mer enn jeg klarer, rett og slett... Det blir bare så sinnsvakt latterlig... Den siste gangen klarte jeg ikke å stille et eneste spørsmål til dem uten at jeg holdt på å flire meg fillete, blir liksom som Heide-Steen og supperådet hele sceansen... :)

Jeg ser også at mange ateister mangler skjønn og lager én lapskaus av alt.

Lapskausen for de kristne stå for, det er tross alt ikke ateister som har fragmentert kristendommen til det er mellom 45 000 til 120 000 grener av den, det har de kristne selv stått for. At ateister ikke kan klandres for å ha satt seg inn i tolkningene til 45 000 pluss menigheter, sekter og kulter sier seg jo selv og de bruker derfor bibelen som utgangs punkt for sin kritikk og ikke allverdens tolkninger, forvridninger, unnskyldninger og bortforklaringer. Er ikke å mangle skjønn, det er å oppvise skjønn det og finne noe som, forhåpenligvis, er felles for alle kristne, eller ihvertfall kanskje skulle vært det...

For det er helt umulig for en ateist å fastslå hvordan fjellvåken tolker overdrivelsene og løgnene i bibelen i forhold til Ole kristenmann, så man går ut fra utgangspunktet, som man faktisk finner i bibelen...

Så det er vel heller du som driver å lager lapskaus av det hele uten skjønn, da det er du som bortforklarer, unnskylder, vrenger og vrir og tolker det som står i bibelen helt etter eget hode (eller etter menighetens "hode") og da er det lite taktfult av deg å angripe ateister for å ikke sette seg inn i det vellet av forskjellige smørjer som de forskjellige kristne divisjonene har klart å få vridd av bibelen... Som om den forvrengningen er ateistenes skyld liksom...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...