Mr.M Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Et fenomen jeg ikke skjønner helt, er at mange som sier de ikke tror på Gud, ofte har en forkjærlighet til Norrøn mytologi som har hundrevis av guder, som de flørter med. Hva er logikken i så henseende? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) nasjonalromantikk .. Endret 21. desember 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Kikert Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Et fenomen jeg ikke skjønner helt, er at mange som sier de ikke tror på Gud, ofte har en forkjærlighet til Norrøn mytologi som har hundrevis av guder, som de flørter med. Hva er logikken i så henseende? De tror ikke på Gud med stor G, at man tror på en gud er ikke det samme som å tro på den kristne guden. Problemet er vel at ordet gud ofte mistolkes som den kristne guden. Mange guder har også et annet navn de blir kalt så det blir mer naturlig å bruke det. 1 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) nasjonalromantikk .. nja, da hadde de ikke brent ned kirker? Eller for å utdype forrige post, noen brenner ned kirke ene dagen, og synger epos-aktige tekster om gudene Odin og Tor neste dag, nærmest som de har mottatt åndelig budskap. (Black Metal band) Endret 21. desember 2015 av Mr.M Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 nasjonalromantikk .. nja, da hadde de ikke brent ned kirker? Eller for å utdype forrige post, noen brenner ned kirke ene dagen, og synger epos-aktige tekster om gudene Odin og Tor neste dag, nærmest som de har mottatt åndelig budskap. (Black Metal band) Med tanke på hva som skjede under kristningen av Norge, er det kanskje ikke så rart at Åsa-tro folka slår tilbake? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 (endret) nasjonalromantikk .. nja, da hadde de ikke brent ned kirker? Eller for å utdype forrige post, noen brenner ned kirke ene dagen, og synger epos-aktige tekster om gudene Odin og Tor neste dag, nærmest som de har mottatt åndelig budskap. (Black Metal band) Noen av dem er litt ekstra forvirrede, er mitt forslag. De ser vel heller ikke kirkebygg som gangbar nasjonal-romantikk siden de ble bygd etter vikingene og erstattet tidligere forsamlingshus som huset de som tilbad diverse guder og gudinner. Morsomt at folk av den mening, later til å tro at livet var en dans på roser før kristendommen ble innført. Og at verdisettet som fulgte med religionen fjernet noe av stor verdi fra samfunnene. Tror de har sett for mange viking filmer fra Hollywood, og ikke har særlig peiling på praktisering av religioner Edit: måtte bare få med denne saken Med tanke på hva som skjede under kristningen av Norge, er det kanskje ikke så rart at Åsa-tro folka slår tilbake? Så de var med på den tiden, eller er ekstremt langsinte? Endret 21. desember 2015 av Bruker-95147 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Med tanke på hva som skjede under kristningen av Norge, er det kanskje ikke så rart at Åsa-tro folka slår tilbake? På ordre fra Odin? Det var vel Greven som brant ned Fantoft Stavkirke og ble hyllet av mange likesinnede. For å være ærlig så fremstår ikke denne "Åsa-troen" særlig mer forlokkende for min del enn all annen religiøs fundamentalisme. Lenke til kommentar
Noxhaven Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Et fenomen jeg ikke skjønner helt, er at mange som sier de ikke tror på Gud, ofte har en forkjærlighet til Norrøn mytologi som har hundrevis av guder, som de flørter med. Hva er logikken i så henseende? Om du mener at mange av de som ikke tror på kristendommens "Gud" med stor G, ofte flørter eller har forkjærlighet med åsa guder så ser jeg virkelig ikke sammenhengen. Det blir som å si at mange som ikke liker vin ofte små-smaker og har forkjærlighet for whiskey. ..so what? Om du mener gud som i "en person uten gudetro" eller "jeg tror ikke at guder finnes" så ser jeg fortsatt ikke sammenhengen. Kristen mennesker = drikker kun vin. Åsa = drikker kun whiskey. ateist = Avholdsmann. Hvor enn motbydelig noen finner smaker av vin så vil den avsmaken aldri påvirke personens relasjon til whiskey. Om Avholdsmannen småsmaker på whiskey flaska så er han ikke lenger avholds. Om ateisten oppretter en norrøn gudetro så er han ikke lenger ateist. Ser du tok opp greven og kirkebrennere samt likesinnede som hyllet disse.. Det er samme dritten som IS driver med, bort med ekstremisme faenskapen og samtidig slutt å dømme alle over en kam, tror man på allah eller jesus/jaweh så støtter man ikke automatisk IS/Army of God sine handlinger og selv om noen tror man på Odin så støtter man ikke automatisk kirkebranner. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 selv om noen tror man på Odin så støtter man ikke automatisk kirkebranner. Hvis det er Odin som knuser kirken på bildet over her, og en person tror på guden Odin, så vil jeg si sannsynligheten til at man støtter dette, er stor. Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Et fenomen jeg ikke skjønner helt, er at mange som sier de ikke tror på Gud, ofte har en forkjærlighet til Norrøn mytologi som har hundrevis av guder, som de flørter med. Hva er logikken i så henseende? Ifølge Wikipedia så har åsatrua hatt rundt 300 medlemmer i Norge i de aktive trossamfunnene. La oss blåse dette tallet opp til 1000. Det vil allikevel tilsvare rundt 0.05 % av de ikke-troende i Norge. Jeg tror din bruk av "mange" kanskje er litt feilplassert. 2 Lenke til kommentar
RWS Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Et fenomen jeg ikke skjønner helt, er at mange som sier de ikke tror på Gud, ofte har en forkjærlighet til Norrøn mytologi som har hundrevis av guder, som de flørter med. Hva er logikken i så henseende? Hadde jeg kunnet velge å tro ville det nok blitt åsa tro... De lover et etterliv jeg kjenner meg mer igjen i enn å slite ut kneskålene hos den jødiske ørken guden og kopiene av ham... Har også en tors hammer tattovert på armen, ikke for åsatru, men fordi jeg er smed... Så det eneste med åsatro og ateister er at åsatro er langt mer mandig og maskulint enn den veike ørken guden og hans knusing av spedbarn mot fjell... Åsatro er ingen stor tro og kommer heller ikke til å bli det... For det første er troen ødelagt av kristne prester (som var de som dikterte mesteparten av hva vi har igjen fra åsatro, for å sverte den selvsagt. For det andre blir det for dumt... 2 Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Som en annen nevnte lengre oppe, livet var nok ingen dans på roser den gangen man trodde på mytologien. Det blir vel lett en romantisert forestilling om at det var bedre, enn religionene til "bokens folk" som praktiseres i dag. Jeg har såvidt snust på hindu-mytologi, de har det samme myldret av guder (med ulike egenskaper, til ulike formål) og mye av det praktiseres det dag i dag i sekter. Når det innimellom tolkes bokstavtro av noen, kan det gi ganske groteske utslag. Forøvrig er det interessant i seg selv at tiltross for avstanden på 7-8000 km. at man finner så mye likheter. (de har også en gud for torden osv.) Det er vel mulig at denslags oppstod som en kollektiv bevissthet på et tidspunkt i menneskets utviklingshistorie, uavhengig av geografi. Det er interessant "tidsfordriv", men jeg synes det er best å ha en armlengdes avstand til sånt. (på linje med annen tro/religion) Lenke til kommentar
covah Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 de har også en gud for torden osv. Det er da ikke så rart? De hørte torden og så lyn, og prøvde å finne en forklaring på det. Iom. at de ikke visste bedre, trodde de det måtte det være guder som sto bak. Slik oppstår religion. Deretter er det noen som finner ut at de kan få fordeler og kan kontrollere folk via dette, og slik oppstår presteskapet. 1 Lenke til kommentar
Gunfreak Skrevet 21. desember 2015 Del Skrevet 21. desember 2015 Det som vanligvis skjer er at en troende kommer med et elendig, enten basert på en totalt mislykket tolking av vitenskap, eller baser på noe veldig feilet logikk/filosofi. Eller noen av de mest ektreme eksemplene av sirkel logikk , prøver de å bevise gud, ved å quote hellige tekster. Natural nok lar ikke da ikke religiøse, folk si idiotiske ting på nettet uten å få høre det. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Det som i hvert fall er logisk kollaps er å sitte å diskutere "Gud" uten noen som helst avklaring av hva definisjonen(ene) er, og så være maksimalt kjepphøy og konstruere noe som kan kalles rasjonelt ut av ingenting. Når diskusjonen har tørket ut, som den naturligvis må gjøre, kåres vinnere og tapere som bringer med seg "korthusene" sine til neste passende anledning Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Ifølge Wikipedia så har åsatrua hatt rundt 300 medlemmer i Norge i de aktive trossamfunnene. Og hva tror de egentlig på? Jeg vet ikke hvor mange av disse 300 som er ektepar/samboere, men er f.eks. kvinnene villige til å følge sin avdøde mann til dødsriket, såkalt Sati (India), eller på norsk: enke-brenning? Lenke til kommentar
Imlekk Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Og hva tror de egentlig på? Jeg vet ikke hvor mange av disse 300 som er ektepar/samboere, men er f.eks. kvinnene villige til å følge sin avdøde mann til dødsriket, såkalt Sati (India), eller på norsk: enke-brenning? Aner ikke. Men jeg ser ikke hvordan dette er relevant for poenget mitt. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 22. desember 2015 Del Skrevet 22. desember 2015 Ikke annet enn at det er 300 troende, og jeg spurte (ikke nødvendigvis deg) hvor sterk troen er. Lenke til kommentar
Andysowhatgg Skrevet 24. desember 2015 Del Skrevet 24. desember 2015 Alle har en mening om tro Enten de tror eller ikke .Så er spørsmålet: Hvorfor er alle som ikke tror ,så engasjert i å fortelle at de ikke tror ? "Du skal ikke tro. Du skal vite!" Vel sist jeg sjekket så må vi mennesker tro for at ting skal gå rundt. Vi tror at penger har verdi, vi tror at språk får oss til å kommunisere, vi tror at bjørner finnes på Nordpolen. Det er når alle er enig om at noe er sant at det blir sant. Hver enkelt av oss tror at penger har verdi. Som gjør at vi vet at penger har verdi. Slutter hvert et enkelt menneske å tro på pengesystemet, så slutter også penger å ha verdi, og de slutter sikkert å syvende og sist å eksistere. Helt til penger går i glemmeboka ^^ Så om folk forteller meg at de ikke tror, hadde jeg nok spyttet i glasset å gulpet opp resten jeg har i kjeften. Det må da gå Ann å ha litt innsikt hvordan ting er satt sammen? ^^ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå