Gå til innhold

Hvorfor er alle som ikke tror så engasjert i å fortelle at de ikke tror?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

De er muligens såpass interessert i å fortelle det, på samme måte som mange av de troende er interessert i å prakke mye av troen sin over på andre.

Jeg er ikke troende, og har heller ikke noe stort behov for å fortelle om det, helt til noen kommer og skal prakke det på meg, evt. fortelle meg at blablabla er galt i følge Gud. 

• Liker 1
Lenke til kommentar

Alle som er ikke troende er ikke engasjert i å fortelle at de ikke tror, men klart noen er. Slik som alle muslimer er ikke engasjert i å skape frykt, men noen svært få. Er dårlig vane det å skjære alle over én kam, noe du beviser ingen troende vet :) 

Angående svaret så er det vel opp til hver enkelt person, hva som engasjerer dem. Det var eksempelvis måten du formulerte spørsmålet som fikk meg til å engasjere meg nok til å svare her. 

• Liker 2
Lenke til kommentar

Alle har en mening om tro Enten de tror eller ikke .Så er spørsmålet: Hvorfor

er alle som ikke tror ,så engasjert i å fortelle at de ikke tror ?

Aksepten for ikke-troende er generelt lav i verden. Det er derfor viktig å si høyt og tydelig at man ikke tror. Ikke bare for å få befolkningen som helhet til å forstå at at det er vanlig og normalt å være ikke-troende, men også for å gi de som lever i skyggen et fyrtårn. Fortelle dem at de ikke er alene.

Og så er vi jo gjerne barn av opplysningstiden da. Når vi ser at keiseren ikke har klær på seg, ja da ønsker vi å fortelle det. Vi vil at folk skal vite hvordan verden fungerer fordi vi tror det gir folk et bedre liv.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Alle har en mening om tro Enten de tror eller ikke .Så er spørsmålet: Hvorfor

er alle som ikke tror ,så engasjert i å fortelle at de ikke tror ?

Det er feil vinkling + at på nettfora så henger folk rundt der de "får best underholdning", dvs at misjonerende ateister hopper på religiøse diskusjoner. Etter hva jeg har sett så er disse ateistmisjonærende ekstremistateister. Kristne misjonerer på samme måte rundtomkring. Der folk skriker høyt så hører man dem ;)

Det som er det interresant for meg er hvorfor de har så ekstremt sterke meninger og bruker masse tid og  argumenterer på å prøve å motbevise noe som ikke kan motbevises. Hvorfor er de så opptatt av å motbevise religiøse? Hva er vitsen bortsett fra underholdning? Greit nok at man synes religion og gudetro er feil, men det virker som om de ikke aksepterer andres tanker, faktisk ofte i mindre grad enn kristne jeg har sett her inne.

Å bruke vitenskap som argument holder ikke, 1+1=2 er jeg enig med, men man kan ikke bruke slike argumenter på å motbevise noe vi ikke har noe vitenskapelig grunnlag for å bevise/ motbevise. Vitenskapen har også motbevist seg selv veldig mange ganger, noe som ofte blir glemt.

Artig spørsmål TS. Jeg har ingen ønsker om å prøve å motbevise/ bevise noenting da jeg, etter min mening, er objektiv og "smart" nok til å forstå at det er umulig :p

Lenke til kommentar

Vel, de som så på min halvstive stav prøvde faktisk ikke å misjonere direkte, de var smartere enn det. De spurte litt spørsmål, jeg svarte litt så svarte de litt igjen, omvendt psykologi kan det vel kalles :p

Jeg har ingenting imot at de drar rundt så lenge de repsekterer at folk ikke vil høre, det har jeg hatt "trøbbel" med andre ganger. Glemte jo selvfølgelig å si at de kom ca 2 ganger i uka etter at jeg hadde snakket med den èn gang :p

At folk drar rundt for å misjonere er greit hvis man ser på andre som drar rundt og gjør andre ting, dørselgere for eksempel. Har bare hatt en god opplevelse der også, en fyr som solgte leksikon som hadde forvillet seg ut på landet der jeg bodde som liten. 3 mil fra byen, han virket litt sliten.

Det handler vel om hvor pågående de er, er verre med de som ringer og går rundt og tigger penger for Amnesty og Redd Barna.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg tror svaret kan være at det søkes bekreftelse, og "ateister" får ingen bekreftelse fra andre steder enn der de samles rundt direkte kritikk av den som tror. Der kan de lage sine små "ateist kirker" og preke for hverandre

De er helt avhengige av å ha noen å tro på, så da må de nesten henvende seg til sitt motstykke, som ofte er en tilfeldig så kalt "troende".

"Jeg er ateist og trenger deg som tror for å synes"

Lenke til kommentar

Jeg tror svaret kan være at det søkes bekreftelse, og "ateister" får ingen bekreftelse fra andre steder enn der de samles rundt direkte kritikk av den som tror. Der kan de lage sine små "ateist kirker" og preke for hverandre

De er helt avhengige av å ha noen å tro på, så da må de nesten henvende seg til sitt motstykke, som ofte er en tilfeldig så kalt "troende".

"Jeg er ateist og trenger deg som tror for å synes"

Dummeste jeg har lest på lenge. Gratulerer.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Det er ikke en tankefeil.

Fravær av tro er ikke en mening om tro.

Men jeg skulle faktisk ønske jeg var mindre rasjonell og mer lettsindig. Føler ofte at disse lever et lykkeligere liv enn oss rasjonelle tenkere.

Hva er grunnlaget for rasjonaliteten du snakker om? Det er ikke noen fasit på hva som er rasjonellt, rasjonalitet er individuellt. Det som er rasjonellt for deg trenger ikke være rasjonellt for andre og omvendt, men man kan selvfølgelig være enige :)

Lenke til kommentar

Ja, der var du!

Takk for at du beviser teorien ;)

Var teorien at vanlige oppegående folk, uavhengig av trosretning, syns at innlegget ditt var generaliserende og nedsettende?

Jeg forfekter ikke min "tro", søker ikke annerkjennelse for den og gir stort sett faen i hva andre tror på.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Fravær av tro er ikke en mening om tro.

Men jeg skulle faktisk ønske jeg var mindre rasjonell og mer lettsindig. Føler ofte at disse lever et lykkeligere liv enn oss rasjonelle tenkere.

Mitt poeng er at et det ikke er en tankefeil, eller "fallacy", bare fordi det ikke stemmer. Om det faktisk stemmer eller ikke er en annen diskusjon.

Endret av Sheasy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...